Mitä nainen voi tehdä sen eteen, että pysyisi pitkään hedelmällisenä?
Kysyn tätä aivan vakavissani. Mieheni kanssa toivomme vielä lasta, sitten kun se on mahdollista (miehellä sellainen lääkitys, ettei tällä hetkellä mahdollista).
Itse olen nyt 36v ja vauvakuume on ollut niin kova, että olen itkenyt ja murehtinut itseni siihen pisteeseen, että tunnen vanhenevani ennen aikojaan. Kun emme voi vielä yrittää vauvaa.
Nyt kuitenkin olen koettanut ajatella, että minun täytyy hoitaa itseäni, että vielä tulisin joskus raskaaksi, jos joskus voimme yrittää. Mitä voin itse tehdä asian eteen? Aikaisemmat lapsemme ovat saaneet alkunsa helposti, 1.-3- kierrosta.
Kiitos jos joku ystävällinen viitsisi vastata, ja jos haluat olla ilkeä niin älä vastaa mitään. Asia on minulle niin kipeä!
Kommentit (9)
ajan olen murehtinut todella, todella paljon. Olen lihonut, ja hiukset ovat alkaneet harmaantua selvästi (tämä myöskin perintötekijöistä johtunee). Olen ollut masentunutkin, mutta nyt kesän myötä olo on ollut parempi. Syksyä kuitenkin pelkään :(
En polta enkä käytä juuri alkoakaan, joskus yhden oluen juon, ehkä pari kuukaudessa.
ap
pysy normaalipainoisena, älä tupakoi, älä hanki sukupuolitauteja (safe sex), kohtuullinen alkon käyttö ja kun vauvan tekoon pääsette, niin stressitön elämä.
Myös miehen kannattaa olla tupakoimatta.
ja sitä olen miettinyt, että kannattaisiko ne lopettaa jo nyt (ja siirtyä hormoonittomaan ehkäisyyn) vai vasta sitten kun saamme vauvaa yrittää? Kun käsittääkseni hedelmällisyys on huipussaan juuri kun e-pillerit jättää pois? Olenko väärässä?
ap
Itse kyllä lopettaisin jo hormoonit tuossa tilanteessa. On sitten elimistö "valmiina" kun pystytte yrittämään. Käytettiin miehen kanssa kondoomia 6kk ennen nykyistä raskautta. Tietysti vähän "opettelua" mutta kannatti. Liian nopeasti hormoonien jälkeen raskautuminenhan ei ole suositeltavaa.
ja sitä olen miettinyt, että kannattaisiko ne lopettaa jo nyt (ja siirtyä hormoonittomaan ehkäisyyn) vai vasta sitten kun saamme vauvaa yrittää? Kun käsittääkseni hedelmällisyys on huipussaan juuri kun e-pillerit jättää pois? Olenko väärässä?
ap
Naisen kaikki munasolut ovat kehittyneet jo ennen syntymää. Sen jälkeen niitä ei enää tule lisää.
Mieti sukusi naisia. Tiedätkö missä iässä heille on tullut menopaussi?
Keskimäärin se tulee 45-vuotiaana. Toisilla nuorempana ja toisilla vanhempana.
Ap tuntuu kyllä aika nuorelta murehtimaan vaihdevuosista :)
kun menopaussi keskimäärin tulee?
Naisen kaikki munasolut ovat kehittyneet jo ennen syntymää. Sen jälkeen niitä ei enää tule lisää.
Mieti sukusi naisia. Tiedätkö missä iässä heille on tullut menopaussi?
Keskimäärin se tulee 45-vuotiaana. Toisilla nuorempana ja toisilla vanhempana.Ap tuntuu kyllä aika nuorelta murehtimaan vaihdevuosista :)
eikö seole 50 v kun menopaussi keskimäärin tulee?
Naisen kaikki munasolut ovat kehittyneet jo ennen syntymää. Sen jälkeen niitä ei enää tule lisää. Mieti sukusi naisia. Tiedätkö missä iässä heille on tullut menopaussi? Keskimäärin se tulee 45-vuotiaana. Toisilla nuorempana ja toisilla vanhempana. Ap tuntuu kyllä aika nuorelta murehtimaan vaihdevuosista :)
näyttää tuo 45 v olevan vanhaa tietoa.
Nykytiedon mukaan tuleekin keskimäärin 51-vuotiaana.
Lieväkin ylipaino voi vaikeuttaa raskautumista merkittävästi.
Älä tupakoi, käytä alkoholia kohtuullisesti