Eikö ihmisiä oikeasti kiinnosta juuri toisten häät?
Näitä tämän päivän hääkeskusteluja lukeneena suurin osa kommenteista on sitä, että ei ne vihkimispuheet kuule kiinnosta muita ihmisiä pätkääkään! Ja ei ne teidän häänne kiinnosta muita juurikaan, häät ovat vain pikkujuttu muille ihmisille ja jos niihin ei huvita tulla niin sitten voi olla vaikka kotona jos on parempaa tekemistä tms.
Siis ihanko oikeasti menette muiden ihmisten häihin tällä asenteella? Kyllä minä itse olen ollut hääparin onnessa aidosti mukana ja ilolla kuunnellut niitä vihkipuheitakin ja vetistellyt.
Tuntuu, että nykyisin ihmisiä ei kiinnosta toiset pätkääkään, vaan tyyliin jos nyt sattuu sinä päivänä olemaan vaikka kiva päivä mennä huviretkelle niin valitaan mielummin se kuin häihin meno.
Ihmeellistä :(
Joo ja meillä on tulossa piakkoin omat häät, ja jotenkin olen nyt ihan latistunut tästä. Kuvittelin, että kaikki tulevat ilolla juhlistamaan meidän tärkeintä päiväämme. Mutta täällä olen ymmärtänyt, että sinnehän tullaan vain vähän velvollisuudesta, mutta oikeasti muita ei kiinnosta ne häät pätkääkään!?!
Kommentit (70)
Veljeni ei ole mulle ollenkaan läheinen, emme pidä juuri yhteyttä, joten en välttämättä mene häihin ollenkaan. Olen vähävarainen ja joutuisin ostaa vaatteet ja lahjan. Pitää nyt kattoa, miten käy.
JOS ihminen on oikeasti läheinen, tottakai häät kiinnostaa!
kävin vanhempien tuttujen jälkikasvun häissä - ei mitään siellä minulle kunhan yritti aikaa kuluttaa.
Sittemmin ollut opiskelukavereiden häitä, joihin ei ole kutsuttu juurikaan muita opiskelukamuja. En ole tuntenut ketään muuta juhlissa kuin puolisoni ja hääparista toisen. Ei siinä oikein millekään juhlatuulella intoudu, kunhan yrittää kohteliaasti viettää siellä pakollisen ajan ja lähteä sen jälkeen viihteelle.
Onneksi viime vuosina ei ole mitään häitä ollut. Jospa omat lapset sitten joskus...onhan sellaisissa bileissä kiva ollut olla jossa on paljon tuttuja ja turinointia :)
oma mielipiteeni on se, että nykyisin ihmiset kutsuvat aivan liian paljon ihmisiä häihinsä.
Ennen, kun ei olla oltu näin liikkuvaisia ja ihmiset ovat asuneet pitkään samassa paikassa, ollaan tutustuttu naapureihin ja pidetty yhteyttä sukulaisiin, on ollut tapana kutsua kaikki ystävät ja kylänmiehet häihin ja kaikki ovat varmaan voineet sanoa tuntevansa hääparin hyvin. Minusta tuntuu että tuo tapa pitää suuret häät ja kutsua kaikki mahdolliset sukulaiset ja entiset työkaverit on säilynyt, eikä ajatella sitä ollaanko oikeasti läheisiä.
Tämän kuvan olen ainakin saanut esim. naimisiin.infosta, tuntuu olevan yleistä että häihinsä panostavat ihmiset voivat kutsua niihin 100-200 henkilöä. Jotkut pitävät ehkä tiiviimmin yhteyttä sukulaisiinsa ja ystäviinsä kuin toiset, mutta en millään voi uskoa että isosta joukosta kaikki välttämättä ovat läheisiä. Ja sitten kun se morsiamen isän kummin kaiman serkku saa samana kesänä vaikka kutsun kolmiin eri häihin, joista ei välttämättä tunne kumpaakaan kovin hyvin, niin kyllä se vähän syö motivaatiota. Häät ovat ihana juhla, mutta jos en oikeasti ole häääparille läheinen, niin saattaa vituttaa a) rahanmeno b) ajantuhlaus (erityisesti kesäviikonloppuna, kun olisi muutenkin paljon menoa).
Itse pidän periaatteena sitä, että kutsuisin häihini eli onneani juhlistamaan vain ne ihmiset, joille voisin kertoa myös negatiivisista asioista elämässäni (esim. ero :D ). kun näitäkin tapauksia on tullut vastaan, että kutsutaan kymmenittäin ja sadoittain ihmisiä häihin juhlimaan ja tuomaan lahjoja, mutta sitten ei kerrotakaan, jos joku on huonosti. Jos hääpari haluaa, että juhlin heidän kanssaan heidän rakkauttaan, niin mielelläni olisin paikalla tukemassa myös silloin kun menee huonommin. (Noin kuvainnollisesti siis, ei tietenkään tarvitse kaikesta yksityiskohtaisesti avautua). Mun mielestä on vain tekopyhää, että silloin kun menee hyvin, halutaan että on mukana juhlissa vaikka oikeasti ei sitten halutakaan että pidetään yhteyttä.
minusta on aina ilo ja kunnia saada kutsu häihin, ja kaikissa häissä on ollut hauskaa (minusta tuo on myös omasta asenteesta kiinni). Totta kai morsiusparille päivä on tärkein, mutta minä olen aina kokenut hienona, että voin osallistua heidän onneensa.
Ap, sun sukulaiset ja kaverit ei ole sama asia kuin av:n kirjoittelijat. Aivan varmasti kaverisi aidosti iloitsevat puolestasi. Paljon onnea morsiamelle!
ja kaikilla on häätraumansa. Mun elämään on mahtunut ihan kivoja häitä, tylsiä, hävettäviä, kamalia, humalaisia ja pitkäveteisiä. Ei minua ainakaan häät kiinnosta yhtään. Jotkut naiset pitävät häistä ja läheisille se on tärkeä juhla.
Itse olen ollut avoliitossa 8 vuotta, koska en itsellenikään halua häitä.
Olen kyllä fiiliksissä mukana, jos olen teidän häävieraananne! Ja nyt vielä enemmän, kun menin kesällä itse naimisiin ja tiedän, mikä homma ja vaiva siinä järkkäilyssä on. Nyt osaan ihan uudella tavalla arvostaa muidenkin häitä!
Jopa mieheni, joka aiemmin on suhtautunut sukujuhliin vähän sellaisella pakkopulla-asenteella, on nyt monesti sanonut, että oikein odottaa, että tulisi hääkutsu. Että nyt on ihan erilaisissa fiiliksissä hänenkin mennä häihin ja nähdä, millä tavalla muut on ne juhliin liittyvät asiat ratkaisseet.
Ja ainakin meidän juhlissa vieraat tuntui olevan aidosti tunnelmassa mukana. 85% porukasta oli paikalla loppuun asti eli klo 2:n, oikeastaan vain pikkulapsiperheet lähti aiemmin pois. Ja osa vinkui meitä vielä jatkoille, mutta oltiin niin rättipoikki, että hyvä, kun jaksettiin hotellille hääyön viettoon. :D
Keksikää juhlaanne hieman tavallisuudesta poikkeavaa ohjelmaa ja olkaa itse innostuneita, kyllä se tarttuu vieraisiinkin!
Mutta olen ollut omien lisäksi tasan kolmissa häissä, ja se on minusta iso harmi. Sukulaisia on vähän, ja ne ystävät mitä minulla on, eivät ole naimisiin menevää sorttia.
Minua ei haittaisi pukeutuminen, sillä minulla on paljon juhlavaatteita - ja muutamat klassikot kengät mitkä käy melkein asuun kuin asuun. Tarvittaessa saan hiukset juhlavalle nutturalle ettei kampaajalle tarvitse sen takia mennä. Rahaakin on lahjoihin, mutta kutsuja ei satele :(
Tietysti on sellaisia elementtejä juhlissa, muissakin kuin häissä, mitkä tekee juhlasta inhottavan vieraan kannalta. Kuten pakkoleikit ja tylsyys, odottaminen.
Mutta suhtautuisin toisen hääpäivään siten, että se on heille tärkeä ja minä kunnioitan sitä. Tätä moni ei tunnu käsittävän, ajatellaan, että he vieraina ovat jotain todella erikoista, ihmisiä, joita tulee viihdyttää tai muuten he paheksuvat kaikkea hunnusta tarjoiluun ja juhlapaikkaan.
Itseä ärsyttää se häiden kaavamaisuus ja tarkka ohjelma että millon on mitäkin ja pyrkimys että päivän täytyy olla täy-del-li-nen ja kun tekee näin ja näin ja kun vieraat ovat näin ja näin niin sitten niistä tulee ihanat ja ikimuistoiset häät!!!! Vierailla on paljon odottelua ja istuskelua, ruokailulle on joku tietty aikaraja, leikit on aina vähän teennäisiä ja väkinäisiä, kaasoilla ja bestmaneilla hirveä vastuu hoitaa ohjelmaa ja häiden kulkua jne, kauhea vaiva ja säätäminen etukäteen että mitä tehdään ja miten ollaan ja sitten lopuksi klo 21 alkaa bileet. Eli vähän sellaista että kaikkien on pitänyt humaltua jo vähän siihen mennessä, sillon alkaa musiikki ja kaikkien on mentävä tanssilattialle velvollisuudesta vaikkei sellaista fiilistä olisi vielä jne. Eli kyllä, vihaan häitä mutta yleisesti taas juhlista pidän!
mitä enemmän ikää ja elämänkokemusta tulee ja mitä enemmän kuulee juttuja avioliitoista, sitä vähemmän muiden häät kiinnostaa. Niin se vaan menee, halusit tai et :)