Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ihmetyttää eräiden tapa kasvattaa lapsiaan

Vierailija
29.07.2012 |

Olaan tässä kesälomien aikaan aika paljon matkailtu lasten kohteissa ja olen pannut merkille että todella paljon on vanhempia jotka antavat lastensa esim etuilla jonoissa.

Siis ihan vanhempien silmien alla ja hiljaisella hyväksynnällä saavat mukulat tulla toisten eteen jonoissa!!! Aina kun olen päässyt näkemään niin olen huomauttanut mutta kun ei voi olla koko ajan vahtimassa toisten kersoja kun pitää yrittää niitä omiaan vahtia ja opettaa tavoille. Vanhin lapseni 10v on monesti tullut sanomaan miten taas joku porukka kiilaillut ja etuillut kun hän on ollut jonossa jonottamassa esim Puuhamaassa :(

Mikä näitä vanhempia vaivaa? Miksi eivät jaksa vahtia ja opettaa niitä lapsiaan ja miksi jopa ihan itse hyväksyvät huonon käytöksen?

Minä itse olen ollut aina todella tarkka näiden asioiden suhteen ja siksi omat kersat on ajat sitten opetettu jonottamaan kiltisti ja osaavat sen jo täydellisesti. Sitten tulee hetiä paljon vanhempia lapsia jotka eivät osaa vieläkään...

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin millaisia rajoja jaksetaan enää asettaa sitten 4-5v päästä? Siten varmaan vallittsee jo viidakon lait.

Vierailija
22/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vielä hillumaan sinne Lintsille ilman aikuisen valvontaa. Eikös siitä ole tullut siellä ihan ongelmakin kun lapset kiikutetaan heti aamusta sinne riehumaan ja illalla haetaan pois? Muistan lukeneeni siitä ihan juttua ja Lintsin hlökunta oli tästä jopa ihan käärmeissään. Se huvipuisto ei ole mikään päivähoitopaikka jonne voi kakaransa tuupata muiden vahdittavaksi!

11v ei ole niin kovin iso vielä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se jonottaminen ole ainoa ongelma mikä muodostuu jos kaikki päästäisivät sen 11veensä sinne huvipuistoon kavereineen ilman aikuisen valvontaa. Sinä vaan valitettavasti tuolla tavalla ulkoistat sen vastuusi muille.

Mielestäni 11v on todellakin ihan liian nuori olemaan jossain huvipuistossa ilman aikuista! Särkänniemessä viimeksi kun olin niin taas moneen kertaan sen jouduin toteamaan kun sinnekin oli ulkoistettu näitä lapsia.

Vierailija
24/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsee portista sisään? Särkänniemessä riittää kun maksaa vain sisäänpääsyn alueelle ja todellakaan ei ole niin iso summa ettenkö viitsisi mennä sinne vahtimaan sitä 11-vuotiastani ensi vuonna :)

t.Maiju

Vierailija
25/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"en mä viitsi maksaa kyl se siellä pärjää viis muista en mä viitsi".

Vastuunkanto ei lopu siihen kun lapsi kasvaa!

Vierailija
26/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en mä silti ranneketta osta, jotta voin jonotella ja varmistella, että hän osaa jonottaa, kun kerran osaa jonottaa.

Vierailija
27/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pahin paikka on kyllä muumimaailma, jossa vanhemmat kantavat taaperoita sylissä ja etuilevat lasten ohi joka paikkaan. Taapero siinä sylissä potkii vielä koko ajan kaikkia ohiteltavia lapsia (sopivasti lapsen pään korkeudella ne jalat sätkii).

Lintsillä jonotetaan ihan asiallisesti, myös turistit joutuvat jonoon, koska suomalaiset seisovat jonossa niin leveästi ettei ohi pääse.

Lintsille ei tarvitse ostaa ranneketta eikä sisäänpääsymaksua alueelle ole ollenkaan, siellä voi jokainen valvoa ihan ilmaiseksi omia lapsiaan.

Vierailija
28/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ostaa Lintsille ranneke jos vahtii lastaan jonossa? Ei tarvi.

Samaa mieltä monen kanssa, on paikka sitten HopLop, huvipuisto tai mikä tahansa niin pahimmin käyttäytyy yli 10 vuotiaat lapset joita kukaan ei valvo.

10 vuotias ei ole niin iso jotta pärjää kaveriporukassa tuolla maailmalla eri tilanteissa, kyllä siinä vielä tarvitaan VUOSIA aikuisen opastusta ja valvomista.

Ei tarvitse olla kuin HopLopissa niin isommat jyrää pienet. Ja minä kyllä sanon, sanon kovaa. Ja en kertaakaan siitä huolimatta ole nähnyt näiden vanhempia, en tiedä missä ovat koska Hoploppiin ei saa jättää ilman aikuista.

Seisovatkohan ulkona tupakalla vai missä....

Joka tapauksessa, oma lapseni on 7v ja olen opettanut pienestä asti miten jonotetaan omaa vuoroa. Osaa jonottaa, ei etuile. Aion silti vahtia taustalla vielä monta vuotta että toimii niinkuin on opetettu

Vierailija
29/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että jonossa ei voi vahtia, ellei ole ranneketta.

Ja jollei ole jonossa, mites vahdit, kun et edes näe lastasi siellä jonossa, kun jonotuspaikat mutkittelee...

Vierailija
30/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin lapset opetettiin odottamaan omaa vuoroaan ja olemaan kiilamatta jonoissa jne. Kävi niin, että kerrankin vesiliukumäkeen jonottaessaan tyttömme ei päässyt kertaakaan laskemaan, kun muut kiilasivat edelle.

Edes valvoja ei puuttunut tilanteeseen.

Silloin päätin, että kohteliaisuus kuuluu sukujuhliin ja semmoisiin, mutta lasten "puuhamaissa" mennään kyynärpäät edellä, jos aikoo jotain vastinetta rahoilleen saada.

Ja se on pitänyt ja toiminut, joten turha tulla inisemään kun meidänkin tyttö ja poika nykyään menevät surutta jonon kärkeen uudelleen ja uudelleen..

Vierailija
31/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jollei ole jonossa, mites vahdit, kun et edes näe lastasi siellä jonossa, kun jonotuspaikat mutkittelee...

Kas näin voi vahtia: lapsesi menee jonossa seisomaan punapaitaisen, keltahousuisen tytön taakse. Kun näet lapsesi jonotuksen jälkeen ryntäävän laitteeseen, näet punapaitaisen tytön jäävän vielä jonon etupäähän odottamaan seuraavaa kierrosta. Kun lapsesi tulee laitteesta, kysyt, mikä selitys hänellä oli etuilulleen ja kerrot sitten, ettei hänen käytöksensä ollut hyväksyttävää.

Sitten tietysti hankalampi vahtia, jos äiti on kahvilassa tai tupakkapaikalla...

Vierailija
32/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovat kaksi täysin eri asiaa.

Mutta jos ei halua lapsilleen hyvää tulevaisuutta, niin sitten tietysti jättää lapset kasvattamatta.

Ihan turha kuvitella että tulevaisuudessa huonotapaiset "johtajiksi" kasvatetut pärjäisivät, ei todellakaan. Niitä kun alkaa olla pikkasen jo liikaa. Kyllä se jo nyt on niin, että ne jotka kykenevät kuuntelemaan ohjeita ja toteuttamaan asioita niiden mukaan + menemään ja toimimaan omalla epämukavuusalueellakin ovat niitä jotka pärjäävät työelämässä.

Mutta av-mamma stkeästi kuvittelee, että hänen Jannicansa on niin ihanan kapinallinen, kun uskaltaa lintsata ja haistatella opettajalle. Kyllä siitä on johtaja tulossa.

Vierailija
33/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kas näin voi vahtia: lapsesi menee jonossa seisomaan punapaitaisen, keltahousuisen tytön taakse. Kun näet lapsesi jonotuksen jälkeen ryntäävän laitteeseen, näet punapaitaisen tytön jäävän vielä jonon etupäähän odottamaan seuraavaa kierrosta. Kun lapsesi tulee laitteesta, kysyt, mikä selitys hänellä oli etuilulleen ja kerrot sitten, ettei hänen käytöksensä ollut hyväksyttävää.

Sitten tietysti hankalampi vahtia, jos äiti on kahvilassa tai tupakkapaikalla...

niin luotan, että menee edelleen. Eli en vahdi kaiken aikaa, ja kyllä, voin käydä vaikka vessassa tai kahvilla.

Ei kaikki kiilaa, vaikka aikuinen ei olisi vieressä vahtimassa.

Vierailija
34/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tällä viikolla Lintsillä jouduin minä, aikuinen nainen, puolustamaan omaa ja perheeni paikkaa jonossa vain toisella kymmenellä olevalta pojalta, joka tunkeili kaverinsa kanssa takanani jonossa. Kyseessä oli ihan tavallisen oloinen lapsi, jolla vaan oli vaikeuksia odottaa vuoroaan. En siis ollut mikään noita-akka, kun en päästänyt ohi.

Kunpa suomalaiset osaisivat ottaa toisensa huomioon vähän paremmin.

Vierailija
35/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidänkin lapset opetettiin odottamaan omaa vuoroaan ja olemaan kiilamatta jonoissa jne. Kävi niin, että kerrankin vesiliukumäkeen jonottaessaan tyttömme ei päässyt kertaakaan laskemaan, kun muut kiilasivat edelle.

Silloin päätin, että kohteliaisuus kuuluu sukujuhliin ja semmoisiin, mutta lasten "puuhamaissa" mennään kyynärpäät edellä, jos aikoo jotain vastinetta rahoilleen saada.

Ja se on pitänyt ja toiminut, joten turha tulla inisemään kun meidänkin tyttö ja poika nykyään menevät surutta jonon kärkeen uudelleen ja uudelleen..

IDIOOOOOOOOTTTTI olet ja ne pentusi kanssa. Älä ihmettele jos tulevat joskus verta vuotavina sulle itkemään, mä kun yleensä siinä rytäkässä kun rynnivät ohi joko tempasen kyynerpäällä tai kamppaan, toki niin että ryntäilijä ei todellakaan tiedä kuka tai mikä iski.

Miten olisi jos opettaisit ne pikku äpäräsi vain pitämään omasta vuorostaan huolta sen sijaan, että pistät ne kiilaamaan pienempiään?

Ei jessus millaisille paskanaamoille lapsia syntyykin. Eiks niin, että jos joku varastaa sun lapsesi pyörän, sen jälkeen ne saa pölliä kaikkien muiden pyöriä???

Vierailija
36/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

IDIOOOOOOOOTTTTI olet ja ne pentusi kanssa. Älä ihmettele jos tulevat joskus verta vuotavina sulle itkemään, mä kun yleensä siinä rytäkässä kun rynnivät ohi joko tempasen kyynerpäällä tai kamppaan, toki niin että ryntäilijä ei todellakaan tiedä kuka tai mikä iski.

Miten olisi jos opettaisit ne pikku äpäräsi vain pitämään omasta vuorostaan huolta sen sijaan, että pistät ne kiilaamaan pienempiään?

Ei jessus millaisille paskanaamoille lapsia syntyykin. Eiks niin, että jos joku varastaa sun lapsesi pyörän, sen jälkeen ne saa pölliä kaikkien muiden pyöriä???

Vierailija
37/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parempi keino olisi opettaa lasta pitämään puolensa, "minua ei ohitella" kuin antaa lupa tehdä väärin niin kuin kaikki muutkin. On surullista kyllä, että hiljaiset ja arat lapset jäävät ohittelijoiden jalkoihin, kun eivät uskalla pitää puoliaan. Mutta metsään mennään pahasti, jos antaa lapsen tehdä väärin sillä perusteella, että kaikki muutkin tekee.

Kyllä ne aikuisetkin osaa ohitella. Vasta jonkun kahvilan jonossa piti kuuskymppisiä herroja huomauttaa jonon päästä. Eivät siis edes katsoneet ympärilleen, kunhan astuivat pöytäänsä lähinnä olevaan kohtaan jonossa. Hieman noloa ja omituista, että aikuisia pitää paimentaa. Tavallaan ei ole big deal, vaikka papat ohittaa, mutta halusin tuossakin lapselleni osoittaa, että kun me kiltisti jonotetaan niin ei ole muilla oikeutta kiilata.

Vierailija
38/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se jonottaminen ole ainoa ongelma mikä muodostuu jos kaikki päästäisivät sen 11veensä sinne huvipuistoon kavereineen ilman aikuisen valvontaa. Sinä vaan valitettavasti tuolla tavalla ulkoistat sen vastuusi muille.

Mielestäni 11v on todellakin ihan liian nuori olemaan jossain huvipuistossa ilman aikuista! Särkänniemessä viimeksi kun olin niin taas moneen kertaan sen jouduin toteamaan kun sinnekin oli ulkoistettu näitä lapsia.

11 v koululaisryhmätkin huvipuistossa. Opettajan kanssa sovitaan että esim. 4 tunnin päästä nähdään siellä ja siellä. Ei kukaan tietenkään vahdi. On ihan normaalia että 11 vuotiaat menee ilman aikuisia huvipuistoon. Ja kaupaakeskuksiin, ja uimaan jne.

Vierailija
39/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

n 15-vuotiaat pojat, todella röyhkeitä. Puhumattakaan venäläisistä, siellä ei ole käytöstapoja koko kansakunnalla.

Vierailija
40/49 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin saa kunnolla tempaista sen jonon hännille ellei puhetta usko. Ja siis kuka vaan saa tehdä sen! Ongelma tietysti on siinä kun kukaan aikuinen ei uskalla puuttua tällaisten kakaroiden tekemisiin ja ne pienemmät lapsetkaan eivät uskalla...