Ihmetyttää eräiden tapa kasvattaa lapsiaan
Olaan tässä kesälomien aikaan aika paljon matkailtu lasten kohteissa ja olen pannut merkille että todella paljon on vanhempia jotka antavat lastensa esim etuilla jonoissa.
Siis ihan vanhempien silmien alla ja hiljaisella hyväksynnällä saavat mukulat tulla toisten eteen jonoissa!!! Aina kun olen päässyt näkemään niin olen huomauttanut mutta kun ei voi olla koko ajan vahtimassa toisten kersoja kun pitää yrittää niitä omiaan vahtia ja opettaa tavoille. Vanhin lapseni 10v on monesti tullut sanomaan miten taas joku porukka kiilaillut ja etuillut kun hän on ollut jonossa jonottamassa esim Puuhamaassa :(
Mikä näitä vanhempia vaivaa? Miksi eivät jaksa vahtia ja opettaa niitä lapsiaan ja miksi jopa ihan itse hyväksyvät huonon käytöksen?
Minä itse olen ollut aina todella tarkka näiden asioiden suhteen ja siksi omat kersat on ajat sitten opetettu jonottamaan kiltisti ja osaavat sen jo täydellisesti. Sitten tulee hetiä paljon vanhempia lapsia jotka eivät osaa vieläkään...
Kommentit (49)
ja näin miten vanhemmat ihan hyväksyivät tämän etuilun! Seisoivat vieressä huutelemassa :" joo mee sinne vaan pian kato ku meidän pitää kohta lähtee..."
Mukulalla ikää 11-12v.
t.ap
jonotamisen ja vuoron odottamisen jalo taito niin ei se vanhempanakaan kehtaa etuilla!
Näille eräille kakaroille vaan ei ole opetettu pienempänä eikä isompana eikä niitä ole viitsitty edes vahtia. Vanhemmat istuvat jossain isoine perseineen ja antavat kakaroiden hillua...nää on niin nähty!
niillä kun on tapana jyrätä ne pienemmät!
Mistä ihmeestä kumpuaa se käsitys ettei isompaa lasta tarvi enää vahtia eikä opastaa missään?
Ja olen kyllä samaa mieltä edellisen vastaajan kanssa siitä että jos tavat opetetaan tiukalla kädellä pienestä pitäen niin ne osataan isompanakin...se tulee ihan perstuntumalla se käsitys vuoron odottamisesta jos siihen on totutettu.
ja edellen seuraan hänenkin tekemisiään. ei kyllä enää vuosikausiin ole koskaan yrittänyt ketään ohitella eikä kiilailla missään. Osaa todella tarkasti katsoa sen jonon pään. Kun on kiltimpi tyttölapsi niin ei osaa puoliaankaan pitää eikä vaatia noita 12v ikäisiä poikia menemään jonon hännille kun tulla rynnistävät paikalle ja juoksevat ns yli...en tiedä pitäiskö sitten alkaa opettaa lapselle tätäkin taitoa? Satun vain tietämään millaisia monet 12v lapset ovat...
Olen muuten ihan samaa mieltä että etenkin tuon ikäisiä varhaisteinejä pitäisi vahtia!
t.ap
eivät useinkaan jaksa enää panostaa lapsiinsa sen vertaa että kiinnitäisivät enää mitään huomiota niiden tekemisiin...niin hyvässä kuin pahassa.
t.ohis vaan
en mäkääm enää vahdi edes mun 11veetä enää koko aikaa, jonoissa etenkään. Tosin ei se mihinkään Puuhamaahan enää lähtiskään, eli ei voi edes ohitella vuotta nuorempaansa tai pienempiäkään.
ihan sama onko se Lintsillä vai Puuhamaassa mutta silti luultavasti etuilee siellä pienempiään ja tönii nurin....ellet sinä vahdi niin joku muu sitten kurmuuttaa rankemmalla otteella.
t.kokemusta on
ihan sama onko se Lintsillä vai Puuhamaassa mutta silti luultavasti etuilee siellä pienempiään ja tönii nurin....ellet sinä vahdi niin joku muu sitten kurmuuttaa rankemmalla otteella.
t.kokemusta on
Ja jos on niin tyhmä, että etuilee, on ihan hyväkin, että joku sitten kurmoottaa, niin itsekin teen niille, jotka etuilevat mua tms.
julkisilla paikoilla ja tapahtumissa? Liian laiska vai olettaako että kasvatustyö ja vastuu jo loppunut vai?
Itse ainakin otan tällaiset mukulat heti silmätikuiksi ja jos vähänkään öykkäröivät niin laitan kyllä ruotuun enkä todellakaan millään ystävällisellä otteella.
Vai oletatko että se tulee sulle ohitteluistaan kertomaan vai?
ettei enää jakseta seurata 11-vuotiaan lapsen tekemisiä :( Sen ikäistä todellakin pitää vielä vahtia ja seurata tekemisiään! Ei tosiaan ole kasvatustyö vielä vuosikausiin ohi!
Luuserit antavat lastensa hillua kun itse laiskoina istuvat jossain. En tarkoita että koko ajan pitäis istua vieressä tarkkailemassa mutta olis se ihan suotavaa kuitenkin olla siinä lähistöllä katsomassa että tietäis vähän missä menee ja miten osaa olla!
ihan lapsipoliisiksi kun puutun tällaiseen aina kun näen. En anna omieni käyttäytyä huonosti mutta en anna muidenkaan.
Todellakin sitä toivois että vähän isompienkin lasten vanhemmat jaksaisivat katsoa lastensa perään sillä juuri ne isommat lapset aiheuttavat suurimmat vahingot kun jyräävät pienempiesä yli. Mun lapseni on käytetty terveyskeksuksessa kun iso poika hyppäsi laivalla pallomeressä suoraan niskaan!
t.Maiju
Vai oletatko että se tulee sulle ohitteluistaan kertomaan vai?
vahdit vieressä? Mun jonottaa sen vuoksi, että myös sitä on jo 10v opeteltu... Siksi en tosiaan mene joka jonoon vahtimaan, varmaan ihmiset repeis nauramaan, jos jonotan lapsen kanssa, ja kun hän pääsee laitteeseen, niin poistun sen pitkän jonon läpi takas... En kyllä ole kenenkään niin nähnyt tekevän, joten kaiketi sitä vahtimista ei tapahdu kun teidän muutaman osalta.
10-vuotiastani juuri sen takias että TIEDÄN miten hän käyttäytyy ja samalla tiedän miten muut käyttäytyvät!
Olisi todella suotavaa että sinäkin 11veen äiti tekisit sen jota sun tietäisit oikeasti mitä se mukulas tekee ja mitä muut tekevät.
Ei ole niin iso asia kasvattaa sitä lasta vielä ja kantaa vastuuta vai mitä?
sen oman lapsensa osaavat käyttäytyä vaikka sitä ei vahtisikaan ja silti kaikki tapahtumat ovat pullollaan isompiakin lapsia jotka eivät vaan osaa mitenkään käyttäytyä. Vähän ristiriitaista mielestäni...
että sitä lasta tarvi enää yhtään seurata tai vahtia? Juuri tällaiset mukulat sitten tönivät, tuuppivat, etuilevat ja jyräävät tuolla pienempiään :(
etenkin pojat jotka tulevat isolla porukalla riehumaan eikä löysy minkäänlaisia käytöstapoja. Näiden kullanmurujen vanhempia ei näy!
kädestä ja karjunut kun ei muuten mennyt sana perille. Olisin tehnyt saman mammukalle ja isukille jos olisin heitä nähnyt.
Mun 5v lapsi sai ison tällin kun isompi jätkä tönäisi hänet sivuun etuillessaan.
nyt ensi kerralla Lintislle mentäessä ostaa itselleni ranneke vain sen vuoksi, että voin jonottaa ja vahtia? Sori, en kyllä maksa siitä tavasta vahtia.
Jos te kuitenkin kasvatatte lapsianne alusta asti hyvin, kaikella tapaa, niin koettakaa edes vähän luottaa siihen lapseenne. Kyllä mun lapsi varmasti ihmettelisi, etten luota hänen kykyynsä jonottaa, ja menisin koko ajan perässä...
ja he vähän nuorempana tekivätkin noin, vanhemmat olivat tyytyväisiä, eivätkä enää koe tarpeelliseksi vahtia, josko toimivatkin toisin, siis luulevat, että edelleen jonottavat nätisti.
Sunkin lapset saattavat isompina kavereidensa kanssa toimia toisin, vaikka ehkä silloinkin vielä luulet, että jonottavat nätisti.