Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lähihoitaja voi olla työtön?

Vierailija
22.11.2014 |

Katselin mol:n sivuja ja kauhea määrä ympäri Suomen lähihoitajan työpaikkoja auki! Lisäksi työmäärä tulevaisuudessa vaan kasvaa väestön suurentuvan vanhusmäärän vuoksi. Kyllä ihmisessä itsessään täytyy vika olla jos ei työpaikkaa hoitaja nyt saa.

Kommentit (160)

Vierailija
61/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te uusia yksityisiä vanhuspaikkoja perustavat ahneet voitontavoittelujat: Tiedän, että palkkaatte vastavalmistuneita, jotka eivät tiedä oikeuksistaan sekä ulkomaalaisia, jotka ovat kiitollisia siitä, että edes joku huolii heidät töihin. Ei teidän paikoissanne ole töissä hyvin koulutettuja, kokeneita ja osaavia hoitajia. Miksi? Siksi, koska he eivät ole kusetettavia, he tietävät arvonsa, osaavat hinnoitella osaamisensa. Mikä pahinta: kuuluvat ammattiliittoihin.

Vierailija
62/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:53"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:37"]Mä en kyllä palkkaisi vanhustyöhön yhtäkään siihen vastentahtoisesti hakeutuvaa olkoon vaikka lääkärin koulutus. Vanhukset tarvitsevat ennen kaikkea hoitajia joita se työ aidosti kuulostaa.
[/quote]No, maksa kunnon palkka äläkä tapa hoitajia orjatyöllä. Anna aikaa hoitaa vanhuksia, äläkä katso selän takana sekunttikello kädessä, kaunko menee syöttämiseen yms. Älä narise ja valita, miten hidas olen, kun jään juttelemaan vanhuksen kanssa. Äläkä anna säästölistaa, kuinka monta vaippaa saan vaihtaa vanhukselle per päivä. Jos kaiken tämän jätät tekemättä, olisin mielelläni vanhustenhoitaja.
[/quote]
Häh? En ymmärtänyt yhtään. Mä en maksa yhdellekään vanhustyöntekijälle palkkaa vaikka sellaista itse saankin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lasten/kodinhoitaja. Koulutukseni vastaa lähihoitajan pätevyyttä. Olen hakenut monia satoja paikkoja. Sekä vanhus ja lastenhoito puolelta. Olen ihan hyvä työntekijä. Joskus henkilökemiat ei vain ole toimineet. Puskaradio toimii tehokkaasti. Ei haluta palkata pääkaupunkiseudulla. Teetetään esim. Kotipalvelussa 2-3 henkilön työt. Sanotaan ettei saada henkilökuntaa. Tietyllä alueella loppuu henkilökunta ensi syksynä. 3 jää eläkkeelle(he tekevät lähes 3henkilön hommat päivittäin ) . Mites esimies, vaihtaako aluetta?on antanut monta virkaa pois , kun ei kukaan ole tarpeeksi hyvä hakija.

Vierailija
64/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitaja voi olla työtön, koska ne marginaaliset työpaikat ovat väärällä puolella Suomea ja väärällä suuntautumisalalla. Ei perheellinen ihminen, muuta toiselle puolelle Suomea ja pistä kotiaan myyntiin, jonkun kuukauden vanhustyön keikan perässä, jossa noudatetaan vielä alipalkattua yksit. sosiaalipuolen työehtosopimusta:D

Vierailija
65/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Pirkanmaalla on ainakin hyvin paljon hakijoita, eikä paikkoja läheskään niin paljoa. Sairaaloita suljetaan ja panostetaan kotihoitoon. Mites nämä lapsiin suuntautuneet lähihoitajat tai hammashoitajat? Kotihoitoonkin esim. tarvitaan ajokortti, jota kaikilla ei ole. Kesätöitä kuulemma todella vaikea saada.

Vierailija
66/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:10"] Itse ihmettelen sellaista, joka ihmettelee lähärin työttömyyttä. Työpaikkoja ei todellakaan ole niin paljon kuin ap kuvittelee. Vaikka siellä mol.fi:n sivuilla olisikin ilmoitus jostain paikasta, se ei tarkoita että virkaa täytettäisiin. Viran voi täyttää sisäisellä siirrolla. Lisäksi lähihoitajia on paljon, koska heitä koulutetaan niin paljon. [/quote] Itse tiedän monta yritystä kuntien lisäksi joissa on oikea pula lähihoitajista. Ei vaan löydy työntekijöitä. Sitten se että ei lähistöltä löydy työpaikkaa... Kyllä työpaikka täytyy ottaa vastaan, jos löytyy alle 50km päästä. Ei 50km työmatkana ole mitään. Itse kuljen yhteen suuntaan 60km. Aika harvassa on paikka, jossa ei lähihoitajalle töitä ole 50km säteeltä. T:Ap [/quote] Mitähän työtä ap tekee? On ihan eri asia ostaa auto ja maksaa bensat vain päästäkseen tienaamaan alle 2000e/kk ja usein yötä myöden ajella matkoja kuin tehdä jotain työtä, josta oikeasti maksetaan kunnolla. Kaikki lähihoitajat eivät voi työskennellä ihan missä vain. On lastenhoitajia, mielenterveyshoitajia sekä hammashoitajia. Näistä kaikilla ei ole kokemusta perushoidosta kuin muutamalta viikolta perusjaksolta koulusta.

[/quote]

Pikainen laskelma polttoainekuluista: Päivittäinen työmatka 100km. Työpäiviä kuukaudessa 20kpl. km/kk= 2000. Auto vie polttoainetta 7l/100km= 7*20= 140l bensa maksaa 1,5€/l eli 140*1,5=210€/kk.

2000€ palkasta jää vielä 1790€ muuhun käyttöön... Jos taas työttömyyspäiväraha on jotain 600€ luokkaa, niin mieti???

T:Ap
[/quote]

Unohdit pari seikkaa: se auto pitäisi ehkä ostaa jollei sellaista etukäteen ole. Vakuutukseen maksaa. Lisäksi unohdit vähentää verot siitä 2000 euron bruttopalkasta ja huomioida että ansiosidonnainen päiväraha on suurempi kuin tuo mainitsemasi 500 euroa. Ota nämä seikat huomioon ja esitä laskelmasi uudestaan.

Vierailija
67/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:25"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:17"]Kyllä lähäri voi työskennellä myös vaikka akuutissa hoitotyössä.. Esim. Ensiapu, ambulanssi tai leikkuri ja teho..
T. Tehon lähäri
[/quote]

Ainakaan Seinäjoen sairaala ei palkkaa leikkuriin kuin lääkintävakseja, teholla ilmeisesti yks kaks lähäriä. Sitteb on ensihoito erikseen. Kuinka kauan olet ollut teholla?
[/quote]

Jos suuntautumisena on ensihoito, kuten mulla, pääsee lanssiin ja akuuttihoitoon. Toisaalta en pääse töihin tarhaan koska pitää olla suuntautunut lapsiin. Eipä ne lapsiin suuntautuneetkaan lanssiin tai akuuttihoitoon pääse. Ootkos ap miettinyt tätä?

Vierailija
68/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 19:11"]"Mulla on taas sellainen käsitys, että se johtuu lainsäädännöstä. Virka laitetaan yhä uudestaan ja uudestaan auki, jos se täytetään määräaikaisesti, vaikka sama työntekijä täyttäisi viran, aina uudelleen ja uudelleen.

Mieleen muistuu eräskin tapaus, jossa työntekijä teki lähes 30-vuoden työuran määräaikaisia töitä ja sijaisuuksia, kunnes jäi eläkkeelle. Kuinkahan monta kymmentä kertaa hänenkin virkansa on ollut auki, vaikka hän ei ollut päiväkään työttömänä.

Suuresti ihmettelen, että kuka tahansa kelpaisi vanhusten työhön. Ei, siinä todella heikommat karsiutuvat jo alkumetreillä, niin vaativa se on. Tiedän sen kokemuksesta, olen hoitanut molemmat vanhemmapani hautaa, ja olen viettänyt paljon aikaa vanhusten hoivakodissa, jossa he elivät viimeiset elinvuotensa.

Mutta näinhän se on, että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten, kun tietoa ja kokemusta ei ole.

[/quote]

Sanonpa mielipiteeni tuohon määräaikaiseen työsuhde asiaan.

Vaikkakin mol:ssa etsittiin ainakin puoliin työpaikkoihin vakituista työntekijää, niin voi määräaikainen sopimus myös olla parempi kuin vakituinen.

Määräaikaisen sopimuksen aikana sinua ei voida irtisanoa tai lomauttaa ilman itsestäsi johtuvaa syytä. Kun taas vakituisessa työsuhteessa sinut voidaan lomauttaa milloin vain. Myös pankit yms.. katsovat nykyään monen peräkkäisen määräaikaisen työsuhteen yhtä päteväksi kuin vakituisen työsuhteen.

Tottahan toki on ikävää, kun epävarmaa jatkuuko työt kun paikka on julkisessa haussa."

Joo, mutta "oikeasti" se virka ei ole edes auki, (valittu talon sisältä) vaikka lain mukaan se on laitettava hakuun, vaikka saman henkilön määräaikainen työsuhde päättyisi tänään ja uudella määräaik. se jatkuisi huomisesta alkaen samalla työntekijällä.  Tämä tuntuu olevan monelle vieras asia.  Näitä on kunnat ja kaupungit pullollaan. Joskus tuntuu, ettei edes täytetä vakituista virkaa, vaikka työ jatkuisi vuosia. Eikä tämä koske ainoastaan terv.hoitoa vaan esim. opettajat, siivoojat, kouluavustajat jne.

[/quote]

Tuollainen määräaikaisuuksien ketjuttaminen syö muuten aika hyvin työntekijän vuosilomakertymiä. Kymmenen vuoden kuluttua ei paljon naurata enää, kun vuosilomaa on vähemmän kuin työttömyyttä, vaikka töitä tekee yhtä paljon kuin vakipaikalla olevat, joille ne vuosilomat ovat täysimääräisesti jo kertyneet. Eipä tunnu tämäkään kunnallispolitikkoa huolettavan.

Vierailija
69/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-Ei ajokorttia
- sijaisuutta ei jatkettu kun tulin raskaaksi
- äitiysloman jälkeen en ole saanut keikkoja, joku muu otettu sijaiseksi mun sijaan, kesätöihin on tehty valinnat ollessani äitiyslomalla, sijaisia ei palkata- vastauksia saan kun soittelen paikkoihin
Siten voi olla työtön vaikkei se ap sun järkeen mahdukaan. Et varmaan ole kuullut kuntien säästävän henkilöstömenoissa...

Vierailija
70/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä olen 33v ja olin 19v valmistuessani. Tein aikani keikkoja eri paikoissa. Sitten alkoi vituttaa raataa joka helvetin kesä muiden lomaillessa, vaikka mulla oli tunteja samat ellei enemmän. Ei etuja, ei koulutuksia, työvaatteet muiden jämiä tai pidit omia opiskeluaikaisia, paskimmat työtehtävät ja paskimmat työvuorot. Työsopimuksia ketjutetaan, ei vakinaisteta vaikka lupaillaan. Työyhteisössä sijainen on aina nokittavana. Nyt kolmekymppisenä kolmen lapsen äitinä päätin, etten aio enää jaksaa moista kuraa. Perhe on paljon tärkeämpi, pitäkää paskat sopparinne ja kyykyttäkää vaan jotain muuta. Olen kotiäiti kunnes nuorin vähän kasvaa ja sitten vaihdan alaa. En kestä päivääkään noissa hommissa enää. T. Pian ex-lähäri

Vierailija
71/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän lähihoitajana opiskelen terkkariksi, jotta tulevaisuus olisi muuallakin kuin vanhustenhoidossa. Nyt kesätöissä palvelukodissa. Uskon, että se kantaa lopulta hedelmää, että opiskelee sh+th.

Vierailija
72/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole työtön. Minulla on vakituinen paikka ja lomilla ja vapaapäivillä heitän sairauslomakeikkaa kolmeen eri paikkaan. Koko ajan puhelin soi, tulisinko töihin.

Vierailija
73/160 |
20.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitajalla on 4kk harjoittelujakso sairaalassa lastenosastoilla. Itse oli kirurgisella,infektio,tutkimus,synnytysosastolla. Lapsi voi olla isokokoinen 16v. En muista ikärajaa milloin vielä lastenosastolle. Lääkelaskut ym. suoritettu. Valviran terveydenhuollon ammattihenkilöiden keskustekisterissä. Älä kirjoittele, jos et tiedä tosiasioita.

Vierailija
74/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[

[/quote]

Ap, miksi et ymmärrä järkipuhetta!? Jauhat koko ajan samaa ja sinulle selitetään hyviä syitä työttömyydelle, mutta et halua edes tajuta mitään!

[/quote]

Ymmärrän järkipuhetta. Ymmärrän työttömyyden syyksi oikeasti liian pitkän työmatkan, tai että koulutus ei riitä. Taas en ymmärrä työttömyyden syyksi, että "on illalla väsynyt" tai "en halua hoitaa vanhuksia",enkä myöskään sitä että tulee hyvin toimeen työttömyyskorvauksella.

Lisäksi kun on oikeasti pula hoitajista, niin kerrotaan sitten vastaesimerkiksi jokin psykiatrisen osaston lähihoitaja hausta johon onkin aivan oikeasti paljon hakijoita. Mutta kun te ette ymmärrä, että ei kaikki niitä psyykkisesti sairaita voi hoitaa, lisäksi hoitajia tarvitaan myös vaimmais-, ja vanhustyöhön, jossa on pula hoitajista.

Kohta käy myös hoitoalalla niin, että kun suomalaisille hoitajille kelpaa vain nämä ns.huippu paikat, joudutaan Suomeen ottamaan työntekijät ulkomailta. Samalla myös verorahat menevät ulkomaille ja sen jälkeen ei ole enää suomalaisille töitä.

Se täytyy vaan hoitajienkin ymmärtää, että ei hyvinvointiyhteiskunta itsestään pyöri, eikä työnteko ja työpaikka voi aina olla se kaupungin hienoin ja mukavin.

Vierailija
75/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:20"] [quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:10"] Itse ihmettelen sellaista, joka ihmettelee lähärin työttömyyttä. Työpaikkoja ei todellakaan ole niin paljon kuin ap kuvittelee. Vaikka siellä mol.fi:n sivuilla olisikin ilmoitus jostain paikasta, se ei tarkoita että virkaa täytettäisiin. Viran voi täyttää sisäisellä siirrolla. Lisäksi lähihoitajia on paljon, koska heitä koulutetaan niin paljon. [/quote] Itse tiedän monta yritystä kuntien lisäksi joissa on oikea pula lähihoitajista. Ei vaan löydy työntekijöitä. Sitten se että ei lähistöltä löydy työpaikkaa... Kyllä työpaikka täytyy ottaa vastaan, jos löytyy alle 50km päästä. Ei 50km työmatkana ole mitään. Itse kuljen yhteen suuntaan 60km. Aika harvassa on paikka, jossa ei lähihoitajalle töitä ole 50km säteeltä. T:Ap [/quote] Mitähän työtä ap tekee? On ihan eri asia ostaa auto ja maksaa bensat vain päästäkseen tienaamaan alle 2000e/kk ja usein yötä myöden ajella matkoja kuin tehdä jotain työtä, josta oikeasti maksetaan kunnolla. Kaikki lähihoitajat eivät voi työskennellä ihan missä vain. On lastenhoitajia, mielenterveyshoitajia sekä hammashoitajia. Näistä kaikilla ei ole kokemusta perushoidosta kuin muutamalta viikolta perusjaksolta koulusta. [/quote] Pikainen laskelma polttoainekuluista: Päivittäinen työmatka 100km. Työpäiviä kuukaudessa 20kpl. km/kk= 2000. Auto vie polttoainetta 7l/100km= 7*20= 140l bensa maksaa 1,5€/l eli 140*1,5=210€/kk. 2000€ palkasta jää vielä 1790€ muuhun käyttöön... Jos taas työttömyyspäiväraha on jotain 600€ luokkaa, niin mieti??? T:Ap [/quote] Mutta jos ei omista autoa valmiiksi? Auton kk erä? Vakuutukset yms. Meillä päin bensakin on kalliimpaa näköjään ja maksetaan vielä verojakin. Eli mieti??

[/quote]

Kyllä saa isot kulut autosta tulla, että työnteko ei kannata, kun saat lisäksi vielä verovähennyksen kilometreistä, jollei työnantaja maksa km-korvausta...

Vierailija
76/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut neljä vuotta teholla, mutta meillä on myös kymmenen vuotta olleita sekä uusia alle vuoden olleita lähäreitä.

Vierailija
77/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:41"]Itse olen ollut neljä vuotta teholla, mutta meillä on myös kymmenen vuotta olleita sekä uusia alle vuoden olleita lähäreitä.
[/quote]

Varmaan aika sairaalakohtaista.

Ap kuinka et käsitä sitä, että kaikki lähärit eivät voi työskennellä vanhustenhoidossa? Heillä ei yksinkertaisesti ole valmiuksia siihen, riippuen koulutusohjelmasta.

Vierailija
78/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:44"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:41"]Itse olen ollut neljä vuotta teholla, mutta meillä on myös kymmenen vuotta olleita sekä uusia alle vuoden olleita lähäreitä. [/quote] Varmaan aika sairaalakohtaista. Ap kuinka et käsitä sitä, että kaikki lähärit eivät voi työskennellä vanhustenhoidossa? Heillä ei yksinkertaisesti ole valmiuksia siihen, riippuen koulutusohjelmasta.

[/quote]

AP vastaa: Kirjoitin viestiin 50: Ymmärrän työttömyyden syyksi oikeasti liian pitkän työmatkan, tai että koulutus ei riitä.

Vierailija
79/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50-v. Keväällä valmistunut lh. Teen keikkatöitä, niitä ei todellakaan ole tarpeeksi. Työhakemuksia lähetän viikoittain, mutta eipä tärppää. Ilomielin hoitaisin vanhuksia, jos vaan joku huolisi töihin tämänikäisen vastavalmistuneen.

Vierailija
80/160 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Nykyään lähihoitaja = vanhustenhoitaja. Eli ei ole asiaa enää kovin monilla muualle, no vammaisten pariin toki pääset. Mutta ei puhettakaan että niihin kivoimpiin paikkoihin kuten psykiatriselle puolelle taikka teho-osastolle.

[/quote]

Tässä taitaa olla syy suomalaisten työttömyydelle. Ei kelpaa muut kuin mukavat työt. Sitten itketään kun työkkäri ensin ehdottaa työpaikkaa vanhustyöstä ja ei kelpaa. Lopulta kunta ja työkkäri pakottavat hoitajan sinne töihin ja tällöin pakottamalla saa vain sen 9€ enemmän rahaa päivässä. Kun olisi heti ottanut työpaikan vastaan niin olisi saanut oikean palkan.

On mennyt suomalaisten laiskuus liian pitkälle. Kun opiskelet valtion piikkiin ammatin, on sinulle kelvattava myös sen alan työt. T:Ap"

Mulla on taas sellainen käsitys, että se johtuu lainsäädännöstä. Virka laitetaan yhä uudestaan ja uudestaan auki, jos se täytetään määräaikaisesti, vaikka sama työntekijä täyttäisi viran, aina uudelleen ja uudelleen.

Mieleen muistuu eräskin tapaus, jossa työntekijä teki lähes 30-vuoden työuran määräaikaisia töitä ja sijaisuuksia, kunnes jäi eläkkeelle. Kuinkahan monta kymmentä kertaa hänenkin virkansa on ollut auki, vaikka hän ei ollut päiväkään työttömänä.

Suuresti ihmettelen, että kuka tahansa kelpaisi vanhusten työhön. Ei, siinä todella heikommat karsiutuvat jo alkumetreillä, niin vaativa se on. Tiedän sen kokemuksesta, olen hoitanut molemmat vanhemmapani hautaa, ja olen viettänyt paljon aikaa vanhusten hoivakodissa, jossa he elivät viimeiset elinvuotensa.

Mutta näinhän se on, että tyhjät tynnyrit kolisevat eniten, kun tietoa ja kokemusta ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kahdeksan