Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten lähihoitaja voi olla työtön?

Vierailija
22.11.2014 |

Katselin mol:n sivuja ja kauhea määrä ympäri Suomen lähihoitajan työpaikkoja auki! Lisäksi työmäärä tulevaisuudessa vaan kasvaa väestön suurentuvan vanhusmäärän vuoksi. Kyllä ihmisessä itsessään täytyy vika olla jos ei työpaikkaa hoitaja nyt saa.

Kommentit (160)

Vierailija
41/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:13"]Minkä alan työntekijä ap itse on? Ja miksi just lähihoitajat ottaa noin päähän?
[/quote]

Ap ei ole minkään alan työntekijä ja häntä pelottaa että hänet pakotetaan lähihoitajaksi.

Vierailija
42/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajana työskentely vanhuspaikoissa on järkyttävää. Jatkuva kiire, liian vähän henkilökuntaa, mitään ei ehdi tehdä kunnolla. Pomot paskamaisia kyttääjiä. Yhteishenki huono henkilökunnan kesken. Hoitajat kyllästyneitä ja kyynisiä. Omaiset valittavat ja hoitajat haukkuvat heitä selän takana, edessä mielistelevät. Sijaiset ja keikkalaiset ovat ö- luokan väkeä, joilla teetetään kaikki raskaimmat ja vastenmielisimmät työt. Vanhuspuolen työpaikat ovat pahimmat hoitoalalla, ei ole ihme, että kukaan täysjärkinen hoitaja ei halua työskennellä siellä. Paikoissa pyörii kouluttamattomia, ulkomaalaisia, jotka eivät osaa suomea kunnolla sekä täysin alalle sopimattomia tekijöitä. Työ on tappotahtista ja ala-arvoisesti palkattua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:20"]Lähihoitajana työskentely vanhuspaikoissa on järkyttävää. Jatkuva kiire, liian vähän henkilökuntaa, mitään ei ehdi tehdä kunnolla. Pomot paskamaisia kyttääjiä. Yhteishenki huono henkilökunnan kesken. Hoitajat kyllästyneitä ja kyynisiä. Omaiset valittavat ja hoitajat haukkuvat heitä selän takana, edessä mielistelevät. Sijaiset ja keikkalaiset ovat ö- luokan väkeä, joilla teetetään kaikki raskaimmat ja vastenmielisimmät työt. Vanhuspuolen työpaikat ovat pahimmat hoitoalalla, ei ole ihme, että kukaan täysjärkinen hoitaja ei halua työskennellä siellä. Paikoissa pyörii kouluttamattomia, ulkomaalaisia, jotka eivät osaa suomea kunnolla sekä täysin alalle sopimattomia tekijöitä. Työ on tappotahtista ja ala-arvoisesti palkattua.
[/quote]

Minä vaihdoin alaa juuri noista syistä.

Vierailija
44/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:51"]

Katselin mol:n sivuja ja kauhea määrä ympäri Suomen lähihoitajan työpaikkoja auki! Lisäksi työmäärä tulevaisuudessa vaan kasvaa väestön suurentuvan vanhusmäärän vuoksi. Kyllä ihmisessä itsessään täytyy vika olla jos ei työpaikkaa hoitaja nyt saa.

[/quote]

Usein motivaatiopula tai mielenterveysongelmia.

Vierailija
45/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin  opiskelijana työssäoppimisjaksolla vanhusten vuodeosastolla. Koko työssäoppimisjakso meni perushoitoon eli raakaan työhön. Mitään muuta en ehtinyt tai saanut tehdä, en oppinut potilaiden sairauksia, heidän lääkehoitoaan, toimenpiteitä, saati potilaiden yksilöllisiä tarpeita. Opiskelijoilla paikataan työvoimapulaa, vaikka se ei ole tarkoitus, koulut maksavat laitoksille opiskelijoiden ohjaamisesta.

Ne, jotka kitisevät tässäkin ketjussa siitä, ettei työ kelpaa, menkääpä tekemään töitä vuodeosastolle pari viikkoa. Voipa muuttua ääni kellossa. Kitinän  kohteen pitäisi olla kunnan päättäjät, joiden vastuulla alimiehitys on.

Vierailija
46/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähihoitajan ei pitäisi voida olla työtön ellei henkisesti tai fyysesti niin sairas ettei kelpaa enää töihin. Jokaiselle lähihoitajalle on töitä ja jos ei työt maita niin karenssin pitäisi napsua ja tarvittaessa vaikka ikuisesti. Ei työhalutonta tarvitse yhteiskunnan elättää koska hoitajat ovat se ryhmä jolla töitä riittäisi. Jos ei halua tehdä alan töitä niin sitten hankkii työtä toiselta alalta tai ei nosta korvauksia.

Vierailija
47/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:00"]

Itse olen sen takia työtön etten halua tehdä enää vanhustyötä. Koen että itselläni on lahjoja muuallekin. Vanhusten parissa en kehity enää, seinä tullut vastaan ja jokainen päivä samanlainen. Erikoissairaanhoidosta ei tunnu irtoavan enää sijaisuuksiakaan kun kaikki lähärit savustetaan ulos vanhustyön pariin koske heistä huutava pula.

Olen tehnyt satunnaisesti keikkaa vanhustyössä ja joka paikassa olisi tarjottu vakkari paikkaa. En ole ottanut sillä toivoa on vielä että pääsisi myös muualle.

t: 4 kk työtön lähäri :)

[/quote]

Erikoissairaanhoidossa ollaan nykyään ihan helisemässä jo noiden perushoitajien kanssa, joiden virka on perustettu joskus 30 vuotta sitten jolloin ihmisiä hoidettiin sairaaloissa kauemmin ja jolloin siis PERUShoidolle oli enemmän tarvetta.  Perushoitajan tai lähihoitajan koulutus ei riitä siihen lääkehoitoon, hoidon tarpeen arviointiin, hoidon seurantaan ja vaikutusten arviointiin sekä hoidon järjestelyyn, jota sairaanhoitajat nykyään tekevät. Alkaa tuntua, että hyvä kun tuolla sairaanhoitajan 3,5 vuoden koulutuksella edes pärjää. Lääkäreiltä siirtyy jatkuvalla syötöllä töitä hoitajille, meillä viimeisimpänä mm. pleuradreenin poisto...

Itse teen kirurgisella vo

Vierailija
48/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue perustelut edeltä. Töitä kyllä saa, mutta eri asia on, että haluaako. Itse olen työttömänä mieluummin, kuin vanhuspaikoissa orjana.

Vierailija
49/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 20:07"]

Lähihoitajan ei pitäisi voida olla työtön ellei henkisesti tai fyysesti niin sairas ettei kelpaa enää töihin. Jokaiselle lähihoitajalle on töitä ja jos ei työt maita niin karenssin pitäisi napsua ja tarvittaessa vaikka ikuisesti. Ei työhalutonta tarvitse yhteiskunnan elättää koska hoitajat ovat se ryhmä jolla töitä riittäisi. Jos ei halua tehdä alan töitä niin sitten hankkii työtä toiselta alalta tai ei nosta korvauksia.

[/quote]

Loiset alapeukuttaa innolla

Vierailija
50/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 20:13"]

Lue perustelut edeltä. Töitä kyllä saa, mutta eri asia on, että haluaako. Itse olen työttömänä mieluummin, kuin vanhuspaikoissa orjana.

[/quote]

Työttömänä olo ok mutta ei elättinä olo jos töitä on tarjolla.

Vierailija
51/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 20:13"][quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 20:07"]

[/quote]

Loiset alapeukuttaa innolla
[/quote] Oletko ehkä vanhuspaikan (yksityinen) työntekijä / pomo? Ottaako aivoon, että ette saa kunnon väkeä töihin, vaan täytyy tyytyä kouluttamattomiin sekä ulkomaalaisiin "hoitajiin". Onnea matkaan!

Vierailija
52/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osastolla ei syötettäviä potilaita niin hoitajat istuivat kahvihuoneessa klo 16-18 välisen ajan. Yksi hoitaja oli kansliassa ja kävi katsomassa kun potilaat soittivat hälytyksen. Ainut joka teki sen ajan töitä tämän hoitajan lisäksi oli laitoshuoltaja. Sama oli joka iltavuoro.

Vierailija
53/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:10"] Itse ihmettelen sellaista, joka ihmettelee lähärin työttömyyttä. Työpaikkoja ei todellakaan ole niin paljon kuin ap kuvittelee. Vaikka siellä mol.fi:n sivuilla olisikin ilmoitus jostain paikasta, se ei tarkoita että virkaa täytettäisiin. Viran voi täyttää sisäisellä siirrolla. Lisäksi lähihoitajia on paljon, koska heitä koulutetaan niin paljon. [/quote] Itse tiedän monta yritystä kuntien lisäksi joissa on oikea pula lähihoitajista. Ei vaan löydy työntekijöitä. Sitten se että ei lähistöltä löydy työpaikkaa... Kyllä työpaikka täytyy ottaa vastaan, jos löytyy alle 50km päästä. Ei 50km työmatkana ole mitään. Itse kuljen yhteen suuntaan 60km. Aika harvassa on paikka, jossa ei lähihoitajalle töitä ole 50km säteeltä. T:Ap [/quote] Mitähän työtä ap tekee? On ihan eri asia ostaa auto ja maksaa bensat vain päästäkseen tienaamaan alle 2000e/kk ja usein yötä myöden ajella matkoja kuin tehdä jotain työtä, josta oikeasti maksetaan kunnolla. Kaikki lähihoitajat eivät voi työskennellä ihan missä vain. On lastenhoitajia, mielenterveyshoitajia sekä hammashoitajia. Näistä kaikilla ei ole kokemusta perushoidosta kuin muutamalta viikolta perusjaksolta koulusta.

[/quote]

Pikainen laskelma polttoainekuluista: Päivittäinen työmatka 100km. Työpäiviä kuukaudessa 20kpl. km/kk= 2000. Auto vie polttoainetta 7l/100km= 7*20= 140l bensa maksaa 1,5€/l eli 140*1,5=210€/kk.

2000€ palkasta jää vielä 1790€ muuhun käyttöön... Jos taas työttömyyspäiväraha on jotain 600€ luokkaa, niin mieti???

T:Ap

[/quote]

En jaksa lukea pitmmälle, mutta lähärin peruspalkka on n 2000 euroa. Käteen jää paaaaljon vähemmän. Ja autossa tuppaa olemaan muitakin kuluja kuin pelkkä bensa.

Vierailija
54/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:08"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:39"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:20"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:10"] Itse ihmettelen sellaista, joka ihmettelee lähärin työttömyyttä. Työpaikkoja ei todellakaan ole niin paljon kuin ap kuvittelee. Vaikka siellä mol.fi:n sivuilla olisikin ilmoitus jostain paikasta, se ei tarkoita että virkaa täytettäisiin. Viran voi täyttää sisäisellä siirrolla. Lisäksi lähihoitajia on paljon, koska heitä koulutetaan niin paljon. [/quote] Itse tiedän monta yritystä kuntien lisäksi joissa on oikea pula lähihoitajista. Ei vaan löydy työntekijöitä. Sitten se että ei lähistöltä löydy työpaikkaa... Kyllä työpaikka täytyy ottaa vastaan, jos löytyy alle 50km päästä. Ei 50km työmatkana ole mitään. Itse kuljen yhteen suuntaan 60km. Aika harvassa on paikka, jossa ei lähihoitajalle töitä ole 50km säteeltä. T:Ap [/quote] Mitähän työtä ap tekee? On ihan eri asia ostaa auto ja maksaa bensat vain päästäkseen tienaamaan alle 2000e/kk ja usein yötä myöden ajella matkoja kuin tehdä jotain työtä, josta oikeasti maksetaan kunnolla. Kaikki lähihoitajat eivät voi työskennellä ihan missä vain. On lastenhoitajia, mielenterveyshoitajia sekä hammashoitajia. Näistä kaikilla ei ole kokemusta perushoidosta kuin muutamalta viikolta perusjaksolta koulusta.

[/quote]

Pikainen laskelma polttoainekuluista: Päivittäinen työmatka 100km. Työpäiviä kuukaudessa 20kpl. km/kk= 2000. Auto vie polttoainetta 7l/100km= 7*20= 140l bensa maksaa 1,5€/l eli 140*1,5=210€/kk.

2000€ palkasta jää vielä 1790€ muuhun käyttöön... Jos taas työttömyyspäiväraha on jotain 600€ luokkaa, niin mieti???

[/quote]

En jaksa lukea pitmmälle, mutta lähärin peruspalkka on n 2000 euroa. Käteen jää paaaaljon vähemmän. Ja autossa tuppaa olemaan muitakin kuluja kuin pelkkä bensa.

[/quote]

Kyllä loinen aina tekosyitä keksii.

Vierailija
55/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a.. Itse olen töissä kunnallisella puolella vanhainkodissa. Meillä on pääsääntöisesti ihan mukavaa ja hommat hoituu sujuvasti ilman turhaa kiirettä. Paitsi silloin kun pukkaa useita sairaslomia päällekkäin eikä saada sijaisia. Silloin tulee kiire ja pinna kiristyy itse kullakin ja osa hommista on pakko jättää puolitiehen..

Vierailija
56/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en kyllä palkkaisi vanhustyöhön yhtäkään siihen vastentahtoisesti hakeutuvaa olkoon vaikka lääkärin koulutus. Vanhukset tarvitsevat ennen kaikkea hoitajia joita se työ aidosti kuulostaa.

Vierailija
57/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:16"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:05"]

Nykyään lähihoitaja = vanhustenhoitaja. Eli ei ole asiaa enää kovin monilla muualle, no vammaisten pariin toki pääset. Mutta ei puhettakaan että niihin kivoimpiin paikkoihin kuten psykiatriselle puolelle taikka teho-osastolle.

[/quote]

Tässä taitaa olla syy suomalaisten työttömyydelle. Ei kelpaa muut kuin mukavat työt. Sitten itketään kun työkkäri ensin ehdottaa työpaikkaa vanhustyöstä ja ei kelpaa. Lopulta kunta ja työkkäri pakottavat hoitajan sinne töihin ja tällöin pakottamalla saa vain sen 9€ enemmän rahaa päivässä. Kun olisi heti ottanut työpaikan vastaan niin olisi saanut oikean palkan.

On mennyt suomalaisten laiskuus liian pitkälle. Kun opiskelet valtion piikkiin ammatin, on sinulle kelvattava myös sen alan työt.

[/quote]

Samaa mieltä! Aivan uskomatonta RUTINAA! Hemmoteltuja kermapeppuja. Aikuisen ja terveen ihmisen tulee tehdä töitä, jos kerran niitä on tarjolla. Piste. Ei mitään selityksiä. Jos lähärin hommat ei kiinnosta, niin voi yrittää työllistyä muualle ja siirtyä sinne sitten, kun napsahtaa joku muu työ. Ei ihme, että Suomella menee huonosti, kun me ollaan näin laiskoiksi tultu. Tiedoksi vaan, kaikki työ on tylsää.

Ja olen itsekin ollut työtön, mutta halunnut työllistyä, hakenut hurjasti töitä ja huolinut töitä poissa omalta mukavuusalueelta. Esimerkiksi perheellisenä ajanut 80km töihin suuntaansa, kun lähempää ei löytynyt. Ja autokin hommattiin mun työtä varten tai oikeastaan miehelle räpsä tähän lähiajeluihin ja ajelin paremmalla työmatkat.

Vierailija
58/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 19:20"]

Lähihoitajana työskentely vanhuspaikoissa on järkyttävää. Jatkuva kiire, liian vähän henkilökuntaa, mitään ei ehdi tehdä kunnolla. Pomot paskamaisia kyttääjiä. Yhteishenki huono henkilökunnan kesken. Hoitajat kyllästyneitä ja kyynisiä. Omaiset valittavat ja hoitajat haukkuvat heitä selän takana, edessä mielistelevät. Sijaiset ja keikkalaiset ovat ö- luokan väkeä, joilla teetetään kaikki raskaimmat ja vastenmielisimmät työt. Vanhuspuolen työpaikat ovat pahimmat hoitoalalla, ei ole ihme, että kukaan täysjärkinen hoitaja ei halua työskennellä siellä. Paikoissa pyörii kouluttamattomia, ulkomaalaisia, jotka eivät osaa suomea kunnolla sekä täysin alalle sopimattomia tekijöitä. Työ on tappotahtista ja ala-arvoisesti palkattua.

[/quote]

Höpsis. Olen työskennellyt vanhuspuolella pitkään ja useimmat paikat on olleet ihan mukavia. Ja se kiirekin... No, ei sitä nyt oikeasti niin paljon ole. Enemmän sitä valitusta kuin totuutta. Ihmettelin vastavalmistuneena, miksi toiset valittaa, kun en pitänyt työtä läheskään niin kiireisenä kuin esim. Prisman kassalla oloa, jossa olin vuoden ennen lähihoitajaksi opiskelua.

Vierailija
59/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.05.2015 klo 21:37"]Mä en kyllä palkkaisi vanhustyöhön yhtäkään siihen vastentahtoisesti hakeutuvaa olkoon vaikka lääkärin koulutus. Vanhukset tarvitsevat ennen kaikkea hoitajia joita se työ aidosti kuulostaa.
[/quote]No, maksa kunnon palkka äläkä tapa hoitajia orjatyöllä. Anna aikaa hoitaa vanhuksia, äläkä katso selän takana sekunttikello kädessä, kaunko menee syöttämiseen yms. Älä narise ja valita, miten hidas olen, kun jään juttelemaan vanhuksen kanssa. Äläkä anna säästölistaa, kuinka monta vaippaa saan vaihtaa vanhukselle per päivä. Jos kaiken tämän jätät tekemättä, olisin mielelläni vanhustenhoitaja.

Vierailija
60/160 |
13.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun ongelma on se, että ap niputtaa lähihoitajat samaan loosiin, ja haluaisi kaikki vanhuspuolelle töihin. Itse olen lähihoitaja, mutta en ikinä haluaisi vanhuspuolelle töihin. Jo se haju oksettaa.

Terveisin: Lähihoitaja, lasten ja nuorten hoito ja kasvatus

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme kahdeksan