Miten lähihoitaja voi olla työtön?
Katselin mol:n sivuja ja kauhea määrä ympäri Suomen lähihoitajan työpaikkoja auki! Lisäksi työmäärä tulevaisuudessa vaan kasvaa väestön suurentuvan vanhusmäärän vuoksi. Kyllä ihmisessä itsessään täytyy vika olla jos ei työpaikkaa hoitaja nyt saa.
Kommentit (160)
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 13:09"]
Lähihoitajan hommat taitaa olla niitä, joihin tarvittaisiin mamu-työvoimaa. Suomalaiset eivät itse enää halua tehdä niin epäkiinnostavaa työtä.
[/quote]
Ainakin pääkaupunki seudulla suurin osa onkin ulkomaalaisia, venäläisiä, virolaisia, afrikkalaisia, romanejakin löytyy... Ja tietty arabit.
Siten että huomaa että omat aivokapisiteetit riittävät hieman muuhunkin kun perseenpesuun kauheella kiireellä paskalla liksalla.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:06"]
"Siis kuinka raskasta tuo laharin tyo on oikeassa elamassa? Eiko esim potilaiden nostossa ole aina 2 hoitajaa jotka yhteisvoimin saavat potilaan liikkumaan? Olen itse yli 45-vuotias, hieman on heikossa kunnossa selka koska olen koko ikani ollut toimistotoissa. Kertokaa nyt ihmeessa kuinka raskasta se on ja miten selviytyy niista raskaimmista tyotehtavista? Voitteko kuvailla tyypillista tyopaivaa, mita kaikkea siihen sisaltyy? Nimeenomaan ne fyysisesti raskaat momentit, miten niista selviaa?"
Vanhuksen lähiomaisena katsottuna, niin homma on ihan hirveää ja kokemusta on kunnallisesta, että yksityisestä hoivakodista. Potilaita saattaa olla 30 ja pari hoitajaa. Vanhukset makaavat p-vaipoissaan monta tuntia, kun hoitajat eivät yksinkertaisesti ehdi hoitaa potilasta. Samoin ruokailu, jos lähiomaiset eivät käy syöttämässä vanhuksia, hän on aivan oman onnensa nojassa ja hoitajien armoilla. Ja miten se olisi edes mahdollista, jos potilaita on 30 ja kaksi hoitajaa, viimeiset potilaat saavat kylmän ruuan ja ruoka-aika moneen kertaan ohitettu.
Itse taistelin iltapäiväkahveista, kun se poistettiin säästösyistä, koska hoitajia ei ollut tai heillä oli muita tehtäviä. Puolustuskyvyttömät vanhukset ovat oman onnensa nojassa, ellei omaiset valvo heidän asioitaan. Ainoa mikä pelaa on laskutus.
Aika kova hermoinen saa olla, jos jaksaa nykyisellä systeemillä tehdä vanhusten hoitotyötä, koska hoitavia lääkäreitä tai muuta henk.kuntaa ei kuunnella, vaan päätökset tekevät kunnissa politiikot, jolta puuttuu tieto ja kokemus hoitotyöstä ja yks. hoitokodissa vain raha merkitsee, ei vanhuksen hyvinvointi.
[/quote]
Kuulostaa liian tutulta! Tiedän tasan mistä puhut! Tässä syy miksi osa työttömänä! Auttaisiko joku hoitajien lakko työolojen muutokseen?
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 23:50"]
Siten että huomaa että omat aivokapisiteetit riittävät hieman muuhunkin kun perseenpesuun kauheella kiireellä paskalla liksalla.
[/quote]
Niin, onhan se hienoa, että ottaa sen aivokapasiteetin ihan eri tavalla työttömänä käyttöön.
Onneksi minun työni vanhustenhoitajana ei ole tuollaista, ehkä se on muutaman vuoden kuluttua kun soteuudistus tulee.
Vanhuksia kuivitetaan ja käännetään yöllä, koska yölläkin voi tulla pissat ja kakat housuun ja liikuntakyvytön on kohta makuuhaavoilla jos kylkeä ei käännetä.
Kunnollisella tekniikalla ja kunnollisilla liukulakana/vuodesuoja yhdistelmillä kääntää helposti pienikin ihminen 150kg mummelin, usein helpommin kuin huonon sijaisen kanssa ja ymmärrän hyvin, jos on kiire tekee sen mieluummin yksin kuin huonon kaverin kanssa, ei siinä tarvitse olla sankarihoitaja.
Meille on jokainen jopa ensimmäisessä harjoittelussa ollut päässyt sijaiseksi, jos on ollut reipas ja työhön tarttuva, laiskoja kännykkä riippuvaisia ei ole otettu. Avoimia paikkoja ei ole tullut kuin eläkkeelle siirtymisten vuoksi, koska meillä on kiva olla töissä.
Lähihoitajan nettopalkka ei ihan heti oli 2000€, bruttopalkka kun on vähän yli, ehkä ap ymmärtää eron.
bytheway yksityiseen "vanhainkotiin" en kyllä menisi töihin, niihin ainakin meillä päin kerääntyy kaikki ongelmatapaushoitajat.
Täällä missä asun (ei edes ihan korvessa) ei ole yhtään paikkaa tällä hetkellä auki 50km säteellä lähi- tai sairaanhoitajan tehtäviin. Uskomatonta mutta totta. Tämä siis mol:in sivujen mukaan. Vielä vuosi sitten oli runsaasti paikkoja auki.
Vanhuspuolelle siis pääsyy kuka vain töihin, se syö aika paljon omaa ammatin arvostamista. Tuntuu aika hölmöltä enää edes kertoa muille mitä tekee saadakseen elantonsa. Muutamalle olen huijannut olevani leikkaussalissa töissä vaikka todellisuudessa pesen vanhusten alapäitä. Työttömyyttäkin arvostetaan yhtä paljon.
"Siis kuinka raskasta tuo laharin tyo on oikeassa elamassa? Eiko esim potilaiden nostossa ole aina 2 hoitajaa jotka yhteisvoimin saavat potilaan liikkumaan? Olen itse yli 45-vuotias, hieman on heikossa kunnossa selka koska olen koko ikani ollut toimistotoissa. Kertokaa nyt ihmeessa kuinka raskasta se on ja miten selviytyy niista raskaimmista tyotehtavista? Voitteko kuvailla tyypillista tyopaivaa, mita kaikkea siihen sisaltyy? Nimeenomaan ne fyysisesti raskaat momentit, miten niista selviaa?"
Vanhuksen lähiomaisena katsottuna, niin homma on ihan hirveää ja kokemusta on kunnallisesta, että yksityisestä hoivakodista. Potilaita saattaa olla 30 ja pari hoitajaa. Vanhukset makaavat p-vaipoissaan monta tuntia, kun hoitajat eivät yksinkertaisesti ehdi hoitaa potilasta. Samoin ruokailu, jos lähiomaiset eivät käy syöttämässä vanhuksia, hän on aivan oman onnensa nojassa ja hoitajien armoilla. Ja miten se olisi edes mahdollista, jos potilaita on 30 ja kaksi hoitajaa, viimeiset potilaat saavat kylmän ruuan ja ruoka-aika moneen kertaan ohitettu.
Itse taistelin iltapäiväkahveista, kun se poistettiin säästösyistä, koska hoitajia ei ollut tai heillä oli muita tehtäviä. Puolustuskyvyttömät vanhukset ovat oman onnensa nojassa, ellei omaiset valvo heidän asioitaan. Ainoa mikä pelaa on laskutus.
Aika kova hermoinen saa olla, jos jaksaa nykyisellä systeemillä tehdä vanhusten hoitotyötä, koska hoitavia lääkäreitä tai muuta henk.kuntaa ei kuunnella, vaan päätökset tekevät kunnissa politiikot, jolta puuttuu tieto ja kokemus hoitotyöstä ja yks. hoitokodissa vain raha merkitsee, ei vanhuksen hyvinvointi.
Tiedän lähäreitä jotka ovat omasta halustaan työttömiä, eivät jaksa enää stressaavaa tai ihmisarvoa loukkaavaa työympäristöä kuten vanhustyö. Sitten on pari jotka eivät ole vapaasta tahdostaan mutta heillä onkin pääkoppa sen verran kujalla että parempikin ettei heitä palkattaisi ihan vain potilaidenkin turvallisuuden takia.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:36"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 17:19"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:39"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:20"] [quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:10"] Itse ihmettelen sellaista, joka ihmettelee lähärin työttömyyttä. Työpaikkoja ei todellakaan ole niin paljon kuin ap kuvittelee. Vaikka siellä mol.fi:n sivuilla olisikin ilmoitus jostain paikasta, se ei tarkoita että virkaa täytettäisiin. Viran voi täyttää sisäisellä siirrolla. Lisäksi lähihoitajia on paljon, koska heitä koulutetaan niin paljon. [/quote] Itse tiedän monta yritystä kuntien lisäksi joissa on oikea pula lähihoitajista. Ei vaan löydy työntekijöitä. Sitten se että ei lähistöltä löydy työpaikkaa... Kyllä työpaikka täytyy ottaa vastaan, jos löytyy alle 50km päästä. Ei 50km työmatkana ole mitään. Itse kuljen yhteen suuntaan 60km. Aika harvassa on paikka, jossa ei lähihoitajalle töitä ole 50km säteeltä. T:Ap [/quote] Mitähän työtä ap tekee? On ihan eri asia ostaa auto ja maksaa bensat vain päästäkseen tienaamaan alle 2000e/kk ja usein yötä myöden ajella matkoja kuin tehdä jotain työtä, josta oikeasti maksetaan kunnolla. Kaikki lähihoitajat eivät voi työskennellä ihan missä vain. On lastenhoitajia, mielenterveyshoitajia sekä hammashoitajia. Näistä kaikilla ei ole kokemusta perushoidosta kuin muutamalta viikolta perusjaksolta koulusta. [/quote] Pikainen laskelma polttoainekuluista: Päivittäinen työmatka 100km. Työpäiviä kuukaudessa 20kpl. km/kk= 2000. Auto vie polttoainetta 7l/100km= 7*20= 140l bensa maksaa 1,5€/l eli 140*1,5=210€/kk. 2000€ palkasta jää vielä 1790€ muuhun käyttöön... Jos taas työttömyyspäiväraha on jotain 600€ luokkaa, niin mieti??? T:Ap [/quote] Mutta jos ei omista autoa valmiiksi? Auton kk erä? Vakuutukset yms. Meillä päin bensakin on kalliimpaa näköjään ja maksetaan vielä verojakin. Eli mieti??
[/quote]
Kyllä saa isot kulut autosta tulla, että työnteko ei kannata, kun saat lisäksi vielä verovähennyksen kilometreistä, jollei työnantaja maksa km-korvausta...
T:Ap
[/quote]
Ihan vaan ot:na, mulla on työmatka 400 km, ala on tosin ihan jotain muuta. Jouduin ostamaan auton, koska julkisilla jouduin kiertämään hevonkuusen kautta ja matka-aikaa meni tuplasti. Ei se verovähennys nyt kovin ihmeellnen ole, minun palkoilla käytännön vaikutus on oman laskelmani mukaan jotain 20 % luokkaa kokonaismatkoista. Lisäksi autosta on muitakin kuluja ja sen arvo ei ainkaan nouse.
Mutta aiheeseen liittyen: Sukulaislikka on kyllä ihan vanhustenhoitoon erikoistunut lähäri ja tehnyt alan pätkätöitä jo kohta 10 vuotta eri paikoissa mutta vakipaikkaa ei vain löydy. Eikä hänessä ole muuta vikaa, kuin että päättävissä elimissä ei ole omia sukulaisia. Ap:n vaimokin on sukulaisten firmassa, jos oikein ymmärsin. Hakijoiden puute yleensä paikassa kuin paikassa kuin johtuu työpaikan huonosta maineesta. Hyvään paikkaan on aina hakijoita, vaikka Suomessa ei olisi ensimmäistäkään työtöntä.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:43"]
Myrkkyhoitaja on se päivän sana, eihän kukaan nyt lähihoitaja halua olla.
[/quote]repesin! xD
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:51"]Katselin mol:n sivuja ja kauhea määrä ympäri Suomen lähihoitajan työpaikkoja auki! Lisäksi työmäärä tulevaisuudessa vaan kasvaa väestön suurentuvan vanhusmäärän vuoksi. Kyllä ihmisessä itsessään täytyy vika olla jos ei työpaikkaa hoitaja nyt saa.
[/quote]
Asun Itä-Suomessa enkä ole ollut hetkeäkään työtön lähihoitaja. MUTTA olen huvikseni hakenut aina kun miellyttävä paikka on tullut vastaan (vaikka minulla on vakipaikka) niin niitä hakijoita on kuule nykyään korpeenkin se 100. Vielä 5v sitten hakijamäärät oli 20-50 välissä, nyt yhtä paikkaa hakee 100. Kertoo siitä että liikaa koulutetaan. Kunnilla ei ole varaa palkata vaikka huutava tarve olisi.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:33"]
Mä oon tehnyt 3 vuotta vanhustyön parissa ja nyt syksyllä sain tarpeekseni. Työmäärä on järkyttävä, huono työilmapiiri ja kaikki viikonloput kiinni ei vaan motivoinnut enää. Irtisanouduin ja kärsin karenssin. Onneksi omilla lomarahoilla pärjäsiki sen pari kuukautta niukasti kun miehen kanssa asutaan. Nyt sitten työttömänä mennään ja yritän päästä psykiatrian puolelle. Eipä ole kutsuja tullut edes työpaikkoihin. Minäkään en toivosta luovu! Miksi ihmeessä kärsisin työpaikassa jos on mahdollisuuksia enemmän maailmassa? En halua tulla yhdeksi niistä katkerista hoitajista jota työpaikoillani tapasin ihan liikaa.
Oma hyvä olo on ykkös asia! Yksi elämä meillä kaikilla! Joku vuodenkin työttömyys on pieni pahe verrattuna siihen että rohkeudesta voi poikia jotain muuta. Kun irrottautuu oravanpyörästä voi tilalle saada muuta. Nyt on minullakin hyvä olla! Ennen pelkästään se töihin lähtö tuntui ahdistavalta ja elämä ikävältä.
[/quote]
Tiesitkö että uutta työtä voi etsiä vanhan ohellakin?
[/quote]
Tiedoksi että en pystynyt enää herätä aamusin ilman ahistusta, joten en TODELLAKAAN enää mennyt. En jaksanut paskapuheita, epäoikeudenmukaisuutta työnjaossa, sitä että työpäivän jälkeen on niin poikki ettei jaksa muuta kuin makaa sohvalla. Joten näin paremmaksi alkaa nauttimaan elämästä. Työkkäri maksaa minulle 500 euroa kuukaudessa, mieheni elättää minua nyt kunnes löydän sopivan työn. Että sori vaan en niin isoa lovea budjettiin tee. Kuitenkin olen niitä verorahoja maksellut jo monta vuotta, otan omani pois.
[/quote]
Otat omasi pois??? Olet käyttänyt ja käytät jatkossa myös kunnan ja valtion palveluja, lisäksi valtio sinut elättää!
On se liian helppoa nyky Suomessa, kun työnteko alkaa ahdistaan ja illalla on työpäivän jälkeen väsynyt, niin pitää työttömäksi jäädä!
Kertokaa työpaikka, missä et tule väsyneeksi? Mihin suomalainen sisu ja moraali on kadonnut? Vähän vastustaa niin annetaan periksi. Eikö olisi kannattanut yrittää saada työporukan henkeä paremmaksi, eikä luovuttaa?
Ettekö te työttömät ymmärrä, että omaa oksaa sahaatte? Valtio joutuu tekemään lisää leikkausia myös teidän tuestanne, mitä enemmän teitä tulee!
Ei Suomea laiskottelemalla ja työtä vieroksumalla saada kuntoon..
[/quote]Raha minkä valtio työttömälle antaa menee tavalla tai toisella takaisin sinne valtion kirstuun. Raha kiertää! paheksu ennemmin kehitysapua tai ulkomaalaisia "keikkatyöntekijöitä" ne rahat ei jää suomeen. Varmaan paheksut ulkomailla lomaileviakin kun kantavat eurot sinne :D
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 16:31"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:42"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:33"]
Mä oon tehnyt 3 vuotta vanhustyön parissa ja nyt syksyllä sain tarpeekseni. Työmäärä on järkyttävä, huono työilmapiiri ja kaikki viikonloput kiinni ei vaan motivoinnut enää. Irtisanouduin ja kärsin karenssin. Onneksi omilla lomarahoilla pärjäsiki sen pari kuukautta niukasti kun miehen kanssa asutaan. Nyt sitten työttömänä mennään ja yritän päästä psykiatrian puolelle. Eipä ole kutsuja tullut edes työpaikkoihin. Minäkään en toivosta luovu! Miksi ihmeessä kärsisin työpaikassa jos on mahdollisuuksia enemmän maailmassa? En halua tulla yhdeksi niistä katkerista hoitajista jota työpaikoillani tapasin ihan liikaa.
Oma hyvä olo on ykkös asia! Yksi elämä meillä kaikilla! Joku vuodenkin työttömyys on pieni pahe verrattuna siihen että rohkeudesta voi poikia jotain muuta. Kun irrottautuu oravanpyörästä voi tilalle saada muuta. Nyt on minullakin hyvä olla! Ennen pelkästään se töihin lähtö tuntui ahdistavalta ja elämä ikävältä.
[/quote]
Tiesitkö että uutta työtä voi etsiä vanhan ohellakin?
[/quote]
Tiedoksi että en pystynyt enää herätä aamusin ilman ahistusta, joten en TODELLAKAAN enää mennyt. En jaksanut paskapuheita, epäoikeudenmukaisuutta työnjaossa, sitä että työpäivän jälkeen on niin poikki ettei jaksa muuta kuin makaa sohvalla. Joten näin paremmaksi alkaa nauttimaan elämästä. Työkkäri maksaa minulle 500 euroa kuukaudessa, mieheni elättää minua nyt kunnes löydän sopivan työn. Että sori vaan en niin isoa lovea budjettiin tee. Kuitenkin olen niitä verorahoja maksellut jo monta vuotta, otan omani pois.
[/quote]
Otat omasi pois??? Olet käyttänyt ja käytät jatkossa myös kunnan ja valtion palveluja, lisäksi valtio sinut elättää!
On se liian helppoa nyky Suomessa, kun työnteko alkaa ahdistaan ja illalla on työpäivän jälkeen väsynyt, niin pitää työttömäksi jäädä!
Kertokaa työpaikka, missä et tule väsyneeksi? Mihin suomalainen sisu ja moraali on kadonnut? Vähän vastustaa niin annetaan periksi. Eikö olisi kannattanut yrittää saada työporukan henkeä paremmaksi, eikä luovuttaa?
Ettekö te työttömät ymmärrä, että omaa oksaa sahaatte? Valtio joutuu tekemään lisää leikkausia myös teidän tuestanne, mitä enemmän teitä tulee!
Ei Suomea laiskottelemalla ja työtä vieroksumalla saada kuntoon..
[/quote]
Sehän se halvaksi tuleekin, että sairastuu burnouttiin ja joutuu saikulle vuodeksi tai kahdeksi ja pahimmassa tapauksessa masentuu niin, että ei ole ikinä työkykyinen.
Itse olin sellaisessa paikassa töissä, missä oli todella kamala ilmapiiri. Aloin ensin oireilla unettomuudella, sitten rytmihäiriöt. Tämän jälkeen tuli huimausta ja lopulta verenpaineet nousi tappiin, rytmihäiriöt, aamuisin oksentelin ja alkoi tulla pelkotiloja.
Otin loparit ja jäin työttömäksi. Mieluummin niin, kuin lääkäriin ja pitkä saikku ja masennuslääkkeet ja terapiaa ja jos tilanne olisi huonontunut, niin ehkä lopulta osastojakso mielenterveyteen.
Valmustuin pari vuotta sitten ja tein vanhusten parissa töitä, kunnan sekä yksiyisillä. Kaikissa sama kiire, hoitohenkilökunnan vajaus, huonosti suomea puhuvia ulkomaalaisia, ilman koulutusta olevia sekä hulluja esimiehiä. Irtisanouduin ja olin muutaman kuukauden vapaaehtoisesti työttömänä, koska en opiskellessani ajatellut kouluttautua orjaksi, vaan vanhustenhoitajaksi. Nyt olen löytänyt (en vanhuspuolelta), ihanan työpaikan, jossa on aikaa tehdä asiat kunnolla, ilman juoksemista ja hosumista. Työssäni on hyvä työilmapiiri. Esimies on ihana. Tälläisiäkin paikkoja on vielä olemassa. Kuka ihme enää vanhuspuolelle uskaltaa mennä töihin, koska työ on aivan tappotahtista?
Osa ihmisistä ei halua oikeasti tehdä töitä vaikka niitä olisi.
Mieluummin nostavat sosiaalietuuksia ja käyvät soskun luukulla.
Hän on joko valikoiva, laiska tai juoppo.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:13"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:09"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:03"]
Mäkin opiskelen lähäriksi, enkä mielellään koko loppu elämää pelkkää vanhustyötä tekisi. :)
[/quote]
Miksi tätä on alapeukutettu?
[/quote]
Miksi opiskella lähihoitajaksi jos alan työtä ei halua tehdä? Vanhustyö on oleellinen osa lähärin työtä.
[/quote]
Varmasti jokaisen alan sisällä on pakollisia opintoja joihin et kuitenkaan halua tulevaisuudessa mennä. Esimerkiksi opintoihini kuului yrittäjyyttä mutten minä yrittäjäksi halua joten olen alan muissa tehtävissä. Jos lh suuntautuu ensihoitoon niin tuskinpa kauaa viihtyy vanhainkodilla. Tai tarhassa.
Minä en lähtisi ikinä päiväkotiin. Inhoan lapsia ja koen vistotusta jo siitä, kun kuuntelen kaupassa Nico-Pettereiden vinkunaa ja huutoa.
Tuskin kukaan mammakaan haluaisi, että heidän penskaansa hoitaisi lähihoitaja, joka inhoaa lapsia ja niiden lässytystä.
No onneksi, on työpaikka mielenterveyspuolella. Hullutkin on hauskempia, kuin kakarat.
Lähihoitajan hommat taitaa olla niitä, joihin tarvittaisiin mamu-työvoimaa. Suomalaiset eivät itse enää halua tehdä niin epäkiinnostavaa työtä.