Miten lähihoitaja voi olla työtön?
Katselin mol:n sivuja ja kauhea määrä ympäri Suomen lähihoitajan työpaikkoja auki! Lisäksi työmäärä tulevaisuudessa vaan kasvaa väestön suurentuvan vanhusmäärän vuoksi. Kyllä ihmisessä itsessään täytyy vika olla jos ei työpaikkaa hoitaja nyt saa.
Kommentit (160)
Pakko tulla sanomaan että vanhustenhoito on kyllä erittäin EPÄolennainen osa työtäni. Kaikki lähihoitajat eivät suinkaan työskentele vanhainkodissa/osastolla. Huoh. -hammashoitaja
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:52"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:33"]
Mä oon tehnyt 3 vuotta vanhustyön parissa ja nyt syksyllä sain tarpeekseni. Työmäärä on järkyttävä, huono työilmapiiri ja kaikki viikonloput kiinni ei vaan motivoinnut enää. Irtisanouduin ja kärsin karenssin. Onneksi omilla lomarahoilla pärjäsiki sen pari kuukautta niukasti kun miehen kanssa asutaan. Nyt sitten työttömänä mennään ja yritän päästä psykiatrian puolelle. Eipä ole kutsuja tullut edes työpaikkoihin. Minäkään en toivosta luovu! Miksi ihmeessä kärsisin työpaikassa jos on mahdollisuuksia enemmän maailmassa? En halua tulla yhdeksi niistä katkerista hoitajista jota työpaikoillani tapasin ihan liikaa.
Oma hyvä olo on ykkös asia! Yksi elämä meillä kaikilla! Joku vuodenkin työttömyys on pieni pahe verrattuna siihen että rohkeudesta voi poikia jotain muuta. Kun irrottautuu oravanpyörästä voi tilalle saada muuta. Nyt on minullakin hyvä olla! Ennen pelkästään se töihin lähtö tuntui ahdistavalta ja elämä ikävältä.
[/quote]
Eikö sinulla ole huono omatunto? Muut suomalaiset mukaanlukien vanhustenhoitajat raatavat Suomelle verorahoja joita sitten sinunlaisesi käyttävät häikäilemättä hyväksi! Ensin vanhemmat kasvattavat lapsensa ja sitten kun olisi aika korvata vanhuksille työ, niin ei kiinnosta???
Tällaiset ihmiset pitäisi suoraan jättää työttömyys-, ja sosiaalietuuksien ulkopuolelle.
T:Ap
[/quote]
Ap, etkö käsitä, että vaikka tarvetta hoitajille olisi, säästösyistä uusia ei niin vaan palkata. Sisäinen siirto tulee halvemmaksi tai sitten tehdään töitä vajaalla miehityksellä. Joissakin paikoissa on myös rekrykielto. Lisäksi lähärin palkalla yli 60 km työmatka yhteen suuntaan ei enää ole kannattavaa.
Hei ap, mitä jos menisit itse hoitajan hommiin kokeilemaan millaista työ on, ennen kuin tuut pätemään verorahoista ym ihmisille, jotka oikeasti tietävät kuinka raskasta työ todellisuudessa on.
Hoitotyö ei ole työtä mihin kuka vaan pystyy, jotkut jaksaa koko ikänsä ja joillakin se stoppi tulee ennemmin tai myöhemmin vastaan. Ei se ole nautinnollista potilaillekaan, jos hoitaja ei enää ole motivoitunut työhönsä. Siinä kärsii hoitaja sekä hoidettava.
Minkä alan työntekijä ap itse on? Ja miksi just lähihoitajat ottaa noin päähän?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:10"]
Itse ihmettelen sellaista, joka ihmettelee lähärin työttömyyttä. Työpaikkoja ei todellakaan ole niin paljon kuin ap kuvittelee. Vaikka siellä mol.fi:n sivuilla olisikin ilmoitus jostain paikasta, se ei tarkoita että virkaa täytettäisiin. Viran voi täyttää sisäisellä siirrolla. Lisäksi lähihoitajia on paljon, koska heitä koulutetaan niin paljon.
[/quote]
Itse tiedän monta yritystä kuntien lisäksi joissa on oikea pula lähihoitajista. Ei vaan löydy työntekijöitä.
Sitten se että ei lähistöltä löydy työpaikkaa... Kyllä työpaikka täytyy ottaa vastaan, jos löytyy alle 50km päästä. Ei 50km työmatkana ole mitään. Itse kuljen yhteen suuntaan 60km. Aika harvassa on paikka, jossa ei lähihoitajalle töitä ole 50km säteeltä.
[/quote]
Mitähän työtä ap tekee? On ihan eri asia ostaa auto ja maksaa bensat vain päästäkseen tienaamaan alle 2000e/kk ja usein yötä myöden ajella matkoja kuin tehdä jotain työtä, josta oikeasti maksetaan kunnolla.
Kaikki lähihoitajat eivät voi työskennellä ihan missä vain. On lastenhoitajia, mielenterveyshoitajia sekä hammashoitajia. Näistä kaikilla ei ole kokemusta perushoidosta kuin muutamalta viikolta perusjaksolta koulusta.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:23"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:12"]Siksi, koska mun asuinalueella ei ole lähihoitajille töitä ja muualle muutto on mahdoton.
Eli kyllä, työttömiä lähihoitajia kyllä löytyy.
[/quote]Asuinalueella? Kahden kilometrin säteellä, vai?
[/quote]
80 km. Kaikki ei asu isoissa kaupungeissa.
Kerron itsestäni. Olen yrittäjä rakennus alalla ja vaimoni (lähihoitaja)on minun sukulaisteni hoitokodissa töissä. Juuri sukulaisteni hoitokodissa oli tarve lähihoitajille, niin vanhus kuin vammaispuolelle. Lisäksi olen kunnallispolitiikassa mukana ja tiedän meidän kaupungin sekä lähikuntien tilanteen hoitoalalla. Hoitajia ei tahdo löytyä.
Kun lähdetään nuorena kouluttautumaan, täytyy tulevasta ammatista hakea tietoa sopiiko itselle. Jos on kaikestahuolimatta valmistunut lähihoitajaksi ja työ ei sovi, niin ei silloin kannata jäädä työttömyyspäivärahalla laiskottelemaan ja odottelemaan sitä lottovoittoa yhdelle ainoalle työpaikalle. Eikö silloin kannattaisi kouluttautua uudestaan?
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:30"][quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:10"] Itse ihmettelen sellaista, joka ihmettelee lähärin työttömyyttä. Työpaikkoja ei todellakaan ole niin paljon kuin ap kuvittelee. Vaikka siellä mol.fi:n sivuilla olisikin ilmoitus jostain paikasta, se ei tarkoita että virkaa täytettäisiin. Viran voi täyttää sisäisellä siirrolla. Lisäksi lähihoitajia on paljon, koska heitä koulutetaan niin paljon. [/quote] Itse tiedän monta yritystä kuntien lisäksi joissa on oikea pula lähihoitajista. Ei vaan löydy työntekijöitä. Sitten se että ei lähistöltä löydy työpaikkaa... Kyllä työpaikka täytyy ottaa vastaan, jos löytyy alle 50km päästä. Ei 50km työmatkana ole mitään. Itse kuljen yhteen suuntaan 60km. Aika harvassa on paikka, jossa ei lähihoitajalle töitä ole 50km säteeltä. T:Ap [/quote] Mitähän työtä ap tekee? On ihan eri asia ostaa auto ja maksaa bensat vain päästäkseen tienaamaan alle 2000e/kk ja usein yötä myöden ajella matkoja kuin tehdä jotain työtä, josta oikeasti maksetaan kunnolla. Kaikki lähihoitajat eivät voi työskennellä ihan missä vain. On lastenhoitajia, mielenterveyshoitajia sekä hammashoitajia. Näistä kaikilla ei ole kokemusta perushoidosta kuin muutamalta viikolta perusjaksolta koulusta.
[/quote]
Pikainen laskelma polttoainekuluista: Päivittäinen työmatka 100km. Työpäiviä kuukaudessa 20kpl. km/kk= 2000. Auto vie polttoainetta 7l/100km= 7*20= 140l bensa maksaa 1,5€/l eli 140*1,5=210€/kk.
2000€ palkasta jää vielä 1790€ muuhun käyttöön... Jos taas työttömyyspäiväraha on jotain 600€ luokkaa, niin mieti???
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:33"]
Mä oon tehnyt 3 vuotta vanhustyön parissa ja nyt syksyllä sain tarpeekseni. Työmäärä on järkyttävä, huono työilmapiiri ja kaikki viikonloput kiinni ei vaan motivoinnut enää. Irtisanouduin ja kärsin karenssin. Onneksi omilla lomarahoilla pärjäsiki sen pari kuukautta niukasti kun miehen kanssa asutaan. Nyt sitten työttömänä mennään ja yritän päästä psykiatrian puolelle. Eipä ole kutsuja tullut edes työpaikkoihin. Minäkään en toivosta luovu! Miksi ihmeessä kärsisin työpaikassa jos on mahdollisuuksia enemmän maailmassa? En halua tulla yhdeksi niistä katkerista hoitajista jota työpaikoillani tapasin ihan liikaa.
Oma hyvä olo on ykkös asia! Yksi elämä meillä kaikilla! Joku vuodenkin työttömyys on pieni pahe verrattuna siihen että rohkeudesta voi poikia jotain muuta. Kun irrottautuu oravanpyörästä voi tilalle saada muuta. Nyt on minullakin hyvä olla! Ennen pelkästään se töihin lähtö tuntui ahdistavalta ja elämä ikävältä.
[/quote]
Tiesitkö että uutta työtä voi etsiä vanhan ohellakin?
Ei tosiaan lähäreille töitä ole, koska nyt joka paikassa SÄÄSTETÄÄN! Itellä pitkä sijaisuus, mutta jos työttömäksi jäisin niin keikkaa ehkä olis 80 km päässä. Todella kannattavaa lähärin palkalla.
Myrkkyhoitaja on se päivän sana, eihän kukaan nyt lähihoitaja halua olla.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 23:55"]
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 23:50"]
Miten lähihoitaja voi olla työtön?
Siten että huomaa että omat aivokapisiteetit riittävät hieman muuhunkin kun perseenpesuun kauheella kiireellä paskalla liksalla.
[/quote]
Niin, onhan se hienoa, että ottaa sen aivokapasiteetin ihan eri tavalla työttömänä käyttöön.
[/quote]
Ne paikat missä olen itse ollut töissä, voit todella tulla kokeilemaan onko se käteen jäävä 1500 euroa parempi kuin työkkäristä saatu 500 euroa. Tonnin ero ei itseäni motivoi tekemään tuommoista kidutusta. Nyt todella käytän aivokapasiteettini muuhun, luen kirjoja, kuntoilen pari kertaa päivässä ja tapaan ihmisiä. ON JOPA VIIKONLOPUT VAPAANA. Tässähän ihan sosialisoituu liikaa. Joka viikonloppu menoja ;)
Molin sivuilla on työpaikkoja kyllä vaikka kuinka paljon. Mutta kun hakijoita on paljon enemmän. Lähihoitajan paikoista en tiedä, mutta hain juuri erästä toimistotyöpaikkaa, ja paluupostissa tuli viesti, että hakijoita on ollut 330. Lisäksi läheskään kaikki paikat eivät ole aidosti haussa, vaan niihin on jo talon sisältä katsottu sopiva henkilö.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:46"]
Molin sivuilla on työpaikkoja kyllä vaikka kuinka paljon. Mutta kun hakijoita on paljon enemmän. Lähihoitajan paikoista en tiedä, mutta hain juuri erästä toimistotyöpaikkaa, ja paluupostissa tuli viesti, että hakijoita on ollut 330. Lisäksi läheskään kaikki paikat eivät ole aidosti haussa, vaan niihin on jo talon sisältä katsottu sopiva henkilö.
[/quote]
OT, mutta taisin juuri hakea tuota samaa työpaikkaa ja harmitti koko päivän kun tuli tieto hakijamäärästä kun harvoin on ollut niin itselleni sopivaa ilmoitusta missään. Mutta tuosta joukosta löytyy taatusti ihmisiä, joilla on enemmän työkokemusta tai tuttu samassa paikassa töissä.
Mutta mitä noihin avoinna oleviin paikkoihin tulee, niin monesti se paikka laitetaan virallisesti auki vasta siinä vaiheessa, kun jo töissä olevan hoitajan virkaa ollaan vakinaistamassa. Silloin se on pakko laittaa julkiseen hakuun, vaikka samaa työtä on saattanut olla jo hoitaja useamman vuoden ajan tekemässä.
Mua ne ei sinne hammashoitolaan ottais, kun olen suuntautunut mielenterveys- kriisi- ja päihdetyöhön.
En tosin ole työtönkään. Kyllä se kuitenkin niin tuppaa olemaan, että ei sieltä kortistosta mielellään oteta väkeä. Oma-aloitteisuutta pitää sen verran olla että ETSII sitä työtä. Tuo työttömyyskorvaus on sitä varten että elät sen ajan kunnes LÖYDÄT työtä. Sitä ei työkkäri vai mikälie TE-keskus/toimisto sinulle lautasella tarjoa.
Aina on löytynyt töitä, ja perään on soiteltu sijaisuuksiin.
[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 15:46"]
[/quote]
Tätä on yritetty ap:lle jankuttaa päähän, mutta jostain syystä hän ei edelleenkään ymmärrä.
[quote author="Vierailija" time="23.11.2014 klo 18:06"]
"Siis kuinka raskasta tuo laharin tyo on oikeassa elamassa? Eiko esim potilaiden nostossa ole aina 2 hoitajaa jotka yhteisvoimin saavat potilaan liikkumaan? Olen itse yli 45-vuotias, hieman on heikossa kunnossa selka koska olen koko ikani ollut toimistotoissa. Kertokaa nyt ihmeessa kuinka raskasta se on ja miten selviytyy niista raskaimmista tyotehtavista? Voitteko kuvailla tyypillista tyopaivaa, mita kaikkea siihen sisaltyy? Nimeenomaan ne fyysisesti raskaat momentit, miten niista selviaa?"
Vanhuksen lähiomaisena katsottuna, niin homma on ihan hirveää ja kokemusta on kunnallisesta, että yksityisestä hoivakodista. Potilaita saattaa olla 30 ja pari hoitajaa. Vanhukset makaavat p-vaipoissaan monta tuntia, kun hoitajat eivät yksinkertaisesti ehdi hoitaa potilasta. Samoin ruokailu, jos lähiomaiset eivät käy syöttämässä vanhuksia, hän on aivan oman onnensa nojassa ja hoitajien armoilla. Ja miten se olisi edes mahdollista, jos potilaita on 30 ja kaksi hoitajaa, viimeiset potilaat saavat kylmän ruuan ja ruoka-aika moneen kertaan ohitettu.
Itse taistelin iltapäiväkahveista, kun se poistettiin säästösyistä, koska hoitajia ei ollut tai heillä oli muita tehtäviä. Puolustuskyvyttömät vanhukset ovat oman onnensa nojassa, ellei omaiset valvo heidän asioitaan. Ainoa mikä pelaa on laskutus.
Aika kova hermoinen saa olla, jos jaksaa nykyisellä systeemillä tehdä vanhusten hoitotyötä, koska hoitavia lääkäreitä tai muuta henk.kuntaa ei kuunnella, vaan päätökset tekevät kunnissa politiikot, jolta puuttuu tieto ja kokemus hoitotyöstä ja yks. hoitokodissa vain raha merkitsee, ei vanhuksen hyvinvointi.
[/quote]
TÄMÄ!