Minkä ikäisenä vauvanne alkoivat kääntyä?
Meille tuli neuvolassa noottia, kun vauva, kohta 5kk, ei vielä käänny. Onko kyseessä urpo neuvolantäti, vai pitääkö huolestua?
Kommentit (9)
Lapset kehittyy niin eri tahtia! Kaikki ne kääntymiset ja muut möngertämiset tulee kyllä ajan kanssa. :)
reilut 5 kk meidänkin tyttönen oli ja nyt 10 kk iässä seisoo jo ilman tukea.
ja edellispäivänä alkoi kääntymään selältä mahalleen. Käsi jää kyllä vielä ikävästi alle, mutta mahallaan olla kellottaa. Sitten kohta kamala huuto, kun ei olekaan kiva asento :D
selältä mahalleen, nyt 5kk ja liikkuu pyörien, eli mahalta selälleen ja selältä mahalleen. Kulkee jo pitkiä matkoja :D
-kukaan ei ryöminyt
-istumaan nousivat itse 5-8 kuukauden ikäisinä
-kävelemään lähtivät 10-12 -kuisina
Vaikka kääntyminen sattui näillä tulemaan jo samassa iässä, on kaikessa muussa kehityksessä ollut suurtakin vaihtelua mm.esikoinen alkoi puhumaan 9kk ja toiseksi nuorin 2:6 -v. Kääntyminen on vain yksi ikkupikkujutska lapsen kehityksessä ja siinä on tosiaan suurta vaihtelua, yleensä n.3-6 kuukauden iässä.
Älä ole huolissasi.
siitä menikin sitten taas kolme kk ennenkuin alkoi ryömimään, reilun 8 kk ikäisenä. Kävelemään lähti 14 kk iässä... ei siis mitenkään nopea tahti ja hyvin on ehtinyt. Esikoisen äitinä tietysti ehdin huolestua kun tuntui että kaikki muut vauvat jo tekivät vaikka mitä! Nyt tyttö on 2,5v ja puhuu 5-6 sanan lauseita ( vaikka vielä vuosi sitten ei sanonut kuin pari kolme sanaa ) ja selittää pitkät pätkät tarinoita. Että niin eri tahdissa nuo lapset kehittyvät eri asioissa. Älä siis ole huolissasi!
että tutun vauva alkoi kääntymään vasta 8kk, oli sellainen rauhallinen katselija tyyppi, sitten kehitys ottikin huiman harppauksen, ihan normaali lapsi on sekin :)
Mulla on 3lasta ja oon oppinut jo sivuuttamaan niitä neuvolan ohjeistuksia.
Munkin lapsista kahdelle on tullut liikaa painoa,yhdellä ollut liian pieni pää ja yksi alkoi puhumaan liian hitaasti.
2vuoteen mennessä on kaikki edellä mainitut asiat tasaantunut ja normaaleja keskikäyrän tallaajia ovat :)
Tuli itselle vaan niin epävarma olo, kun terkkari neuvolassa alkoi paasata ja jakaa jotain ohjelehtisiä, että onko lapsessa jotain vikaa,
Ap