Miksi maito ei riitä?
Tuolta imetystukilistan sivuilta luin, että maito kyllä riittää, jos imetetään lapsentahtisesti. Mutta miksi maidontuotannossa ei voisi olla oikeasti eroja? Kun on kerran naisia, joilta maitoa tulee yli äyräiden, niin miksei voisi olla myös niitä, joilta maitoa kertakaikkiaan vain tulee kehnosti, vaikka mitä tekisi.
Mihin oikeasti perustuu tuo väite, että kyllä maito riittää kun vain jaksaa maratonimettää? Ja miksi hyvä/huono maidontuotanto ei voi olla perinnöllistä? Pohdiskelin tätä, kun kuulin, että mummollani tuli erittäin huonosti maitoa, samoin äidilläni. Miksi minulla ei voisi olla sama " vika" ?
Kommentit (27)
alussa tullut ja riittänyt vauvalle ravinnoksi niin siihen en usko että maito vaan loppuis yht' äkkiä.
Sitäkin kuulee että " imetin 3kk.tta mutta maito vaan loppui"
se on erijuttu jos on joutunut johonkin lääkitykselle tai sairastunut.
mullakin on sellasia hetkiä et tuntuu et ei tule maitoa kuten tällä hetkellä.
mähän voisin lopettaa imettämisen ja sanoa että " maito loppu2 mutta kun tiedän että se ei lopu.
tää on neljännen lapsen imetystä jkoten kokemusta on. jos ei ole alkuunkaan meinannut tulla maitoa niin silloin se ei varmaan riitäkkään.
Koiralla ja ihmisellä on se ero (aika monen muun lisäksi), että koira EI VOI tulla raskaaksi uudestaan, ennenkuin edelliset pennut on kokonaan vieroitettu emosta eli ovat täysin omillaan toimeen tulevia. Ihmisellä kun voi olla jopa 1v ikäinen (ei taida olla vielä kovin itsenäinen?) lapsi vieressä ja vastasyntynyt rinnoilla. Siinä tilanteessa ei vaan valitettavasti voi käyttää kaikkea aikaansa imettämiseen ja omaan syömiseen. On pari muutakin hommaan hoidettavana, kuten sen edellisen " pennun" ruokinta, kuivana pito yms.
Ehkäpä sä muutenkin vertaat itseäsi koiraan? Mä en todellakaan.
Oma taustani: maitoa riitti osaimetykseen pari kuukautta, äidillä eikä siskoillani (ja niitä on useampi) kellään maito ei ole riittänyt paria kk pitempään. Hyvä jos sinnekään asti. Ja tästä sukurasitteesta kuulin vasta, kun olin tuskaillut aikani maidon riittämättömyyden kanssa. Joten ei voi väittää, että alitajuisesti olisin luovuttanut sen takia.
Anoppi taas oli erittäin runsasmaitoinen ja sanoi äitinsä imettäneen muita kylän lapsia.
Yksi siskoistani vertasi tilannetta lypsylehmiin. Hänen kokemuksensa on (ammatti liittyy lehmiin, ei kuitenkaan maanviljelijä) että lehmissäkin on isoja eroja maidon tuotannon suhteen. Valitettavasti vaan ne huonomaitoiset lähtevät kohti teurastamoa. Onneksi ihmisillä ei sentään ole se kohtalo;)
Ja vielä tuosta prosenttiosuudesta. Kuvitellaan, että 1 % maito ei oikeasti riitä. Laskekaapa huviksenne kuinka paljon tuo on jo näistä palstan kävijöistä. Luku näyttää jo ihan toiselta. Ja sen lisäksi vielä ne, joille maidon tuottaminen on keskivertoa vaikeampaa.
Ja kaikki omat lapseni ja sisarteni lapset ovat olleet terveitä, vaikka ovat saaneet korviketta. Minä ja sisarukseni ollaan suht terveitä, vaikka meille juotettiin kauralimaa ja lehmänmaitoa. Yksikään ei ole allerginen.
Mieluummin korvike kuin nälkäkuolema!
Vierailija:
Pumpatessa sain maksimissaan maitoa pulloon vain desin. Ja se tapahtui yhden ainoan kerran! Yleensä tulos oli luokkaa 20-30 milliä! Eihän se riitä kuin ihan vastasyntyneelle hetkeksi.
Pumppaamalla saatu maitomäärä ei kerro yhtään mitään siitä, paljonko vauva saa rinnasta imemällä maitoa. En minäkään saanut ikinä pumppaamalla maitoa kuin 30 milliä ja tuokin määrä vaati sen, että olin ollut monta tuntia imettämättä ennen pumppausta. Siitä huolimatta täysimetin jokaista kolmea lastani 4-5 kuukautta ja lapset kasvoivat maidolla hyvin.
Toki voi olla siitä huolimatta, että sinulla oikeasti maito ei riittänyt. Lapsen huono kasvu kertoo tästä (jutustasi päätellen olit kyllä yrittänyt tehdä alussa kaiken mahdollisen). Syynä voi tosin olla esim. vauvan huono imuote, ei itse maidon huono tuotanto.
Mutta kyllä kai imetystukilistan sivuilla sanotaan, että on kyllä oikeasti äitejä, joiden maito ei riitä esim. maitorauhasista johtuvista syistä. Näitä äitejä on kuitenkin alle 5 % kaikista äideistä. Paljon yleisempi syy imetyksen epäonnistumiseen on huono ja riittämätön imetysohjaus. Ette kai te tosissanne usko, että ruotsalaisäideiltä tulee luonnostaan paljon paremmin maitoa kuin suomalaisäideiltä? Kuitenkin 4 kk:n ikäisistä ruotsalaisvauvoista yli 60 % on täysimetettyjä, kun suomalaisvauvoista alle 15 %. (Otin luvut ulkomuistista, joten ne eivät ole ihan täsmällisiä, mutta suuruusluokka on tuo).
Kyllä sydäntä lämmittää näin Joulun alla tuollaiset kommentit. Mulla ei ollut tarkoitus ruveta ketään haukkumaan, meinasin vaan, että kyllä ihminen voisi joissain asioissa käyttäytyä enemmän evoluution tarkoittamalla tavalla. Vaistot jää kakkoseksi, kun järki määrää liikaa. nimim. koiraksi kutsuttu.
imetyksestä vouhkaamalla saadaan aikaan enempi pahaa kuin hyvää. Imetyksessä epäonnistunut, syyllistetty ja masentunut äiti ei taatusti ole vauvalle hyvä asia. Ja toisaalta, enpä usko, että yksikään äiti, joka ei oikeasti halua ja aio imettää, kuuntelee koko propagandaa. Eli kärsijöinä ovat ne äidit, jotka haluaisivat imettää, mutta syystä tai toisesta se ei onnistu. Silloin stressaantuvat niin äiti kuin lapsikin.
Olen samaa mieltä sen kirjoittajan kanssa, joka epäili kovinpien imetysfanaatikkojen olevan niitä, joilla maitoa on yllin kyllin. Joskus on niin vaikeaa ymmärtää, ettei kaikilla ole asiat yhtä hyvin. Kannattaisi vain olla kiitollinen omasta tilanteestaan ja jättää rauhaan muut.