Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko susta ok, jos aikuinen sanoo ystäväperheen lapselle

Vierailija
23.07.2012 |

"turpa kiinni?" Siis jonkin harrastuksen parissa, jossa lapset ovat mukana omien vanhempiensa kanssa`

meille kävi näin, kun kälyn uusi miesystävä häiriintyi lasten äänistä ja tokaisi, että silloin kun joku keskittyy, niin turpa kiinni. Olin aivan hoomoilasena,mielestäni ei ollut ihan asiallinen tapa puhua lapsille, vaikka asia sinänsä saattoi olla ok.

Kommentit (57)

Vierailija
41/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten tyhmälle 33:lle, että mikä niissä on erona? Minulle ne molemmat tarkoittavat, että täytyy pitää suunsa kiinni/olla hiljaa. Molemmissa ilmaisua on tehostettu eläinmaaimasta otetulla termillä. Mutta sun mielestä sun puhekieli ja kulttuurimaailma on hienompi ja parempi kuin minun, jossa noilla ilmaisuilla ei ole merkittävää sävyeroa, eikö niin? Mutta mun vastaus on edelleen se, että minun lapsilleni noin voi sanoa, koska he, kuten heidän äitinsäkin käsittävät sen vain pyyntönä olla hiljaa.

Vierailija
42/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että "turpa kiinni", vaan että yleisesti kun toinen tekee suoritusta, niin silloin muilla on turpa kiinni. Minusta tuossa on selvä sävyero, vaikkei turvasta puhuminen kaunista ollutkaan. Tässä tilanteessa sikäli perusteltua, että ap:n lapsi ei itsekeskeisenä välittänyt toisen suorituksesta, vaikka hyvin tiesi, ettei sitä saisi häiritä.

En tiedä tarkemmin ap:n tapausta, mutta voin sanoa minäkin,e ttä vaikka lapsia kasvatetaan kaikin voimin, niin kyllä ne välillä ovat sitten ihan vaan lapsia, joille käy mokia ja vahinkoja, ihan kuin meille aikuisillekin. Vai onko joku teistä tai lapsistanne virheettömiä, aina toimitte joka tilanteessa tismalleen oikein? Tuskin.

Kerropa miten tuo lausahdus tarkalleenottaen sitten vahingoitti lasta? Sai kaiketi ainakin hiljaiseksi ja muistaa myös vastedes, että KAIKILLA on toisten suoritusten ajan turpa tukossa.

muilla ihmisille tuolla tavalla vai onko se ihan perheenne yhteinen juttu? Ihan järkkyä, ei pysty ymmärtämään. Ja kerropa miksi aikuisen ei tarvitse käyttäytyä, mutta lasten kyllä?

vaan yleisesti, että turvat kiinni kun muiden suorituksen aika on. Miten sä tuosta nyt noin järkytyt...? Ihme hymistelyä. Lapsellasi on edessä rankka elämä, jos noin pitää kaikesta pienen mielen järkkyä...

Ja toisekseen, miten kyseessä oli "paha juttu", ellei se ketään vahingoittanut?

Ja ei, emme ole mikään wt-perhe, vaan tohtori ja maisteri, akteemisissa ammateissa. Kunnioitamme muita ja olemme kohteliaita, mutta emme järkyty normaalista puheesta. Eri asia, jos lapselle olisi ilman syytä vaikkapa kiroiltu tai edes sanottu suoraan, että pitää turpansa kiinni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meneekö sun lapset rikki jos joku niille sanoo "turpa kiinni"? käyppä ostamassa lisää pumpulia ja korvatulppia niin lapsukaisesi saa elää onnellisessa haavemaailmassa pidempään.

Vierailija
44/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niilä ei ole mitään tapoja. Katso peiliin ap. Lapsesi ovat luultavsti niin ärsyttäviä, että mieheltä meni hermo.

Vierailija
45/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja niilä ei ole mitään tapoja. Katso peiliin ap. Lapsesi ovat luultavsti niin ärsyttäviä, että mieheltä meni hermo.

ovat hyväkäytöksisiä ja mukavia, mutta tosiaan lapsia. Edelleenkään en tajua miten joku viitsii puhua lapsille tuohon sävyyn, ehkäpä johtuu siitä ettei miehellä ole omia tai ehkä juuri siitä syystä onkin perheetön ja lapseton mies.

t.ap

Vierailija
46/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko sinä eläin jolla on turpa?

sitten tyhmälle 33:lle, että mikä niissä on erona? Minulle ne molemmat tarkoittavat, että täytyy pitää suunsa kiinni/olla hiljaa. Molemmissa ilmaisua on tehostettu eläinmaaimasta otetulla termillä. Mutta sun mielestä sun puhekieli ja kulttuurimaailma on hienompi ja parempi kuin minun, jossa noilla ilmaisuilla ei ole merkittävää sävyeroa, eikö niin? Mutta mun vastaus on edelleen se, että minun lapsilleni noin voi sanoa, koska he, kuten heidän äitinsäkin käsittävät sen vain pyyntönä olla hiljaa.

Ei, mutta eipä se oikea työmyyrä ole myyrä eikä ahkera kuin muurahainen muurahainen. Hiirenhiljainen ei ole hiiri, kotkankatseinen ei ole kotka jne. Myönnän, että turpa kiinni on aika ikävänsävyinen lause. Mutta loukkaavaa siinä ei ole vertailu eläimeen.

T. Ohis

Vierailija
47/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihminen, joka käyttää rikasta puhekieltä ja siinä suun leikkimielisenä synonyyminä on soveliasta käyttää turpaa ja nenästäkin saa puhua nokkana ja kärsänä, jalat voi olla kavioita ("kaviot kohti kattoa"), lapset mukuloita jne.

Meillä taaperolapsetkin tietä, että oikeasti hevosella on turpa ja ihmisillä suu, ihmisillä nenä ja linnuilla nokka, kissalla pennut, hevosilla varsat ja ihmisillä lapset jne. Ja he toki pitävät myös eläimiä arvokkaina olentoina. Ehkä siksi he osaavat käyttää ja ottaa noi eläinmaailmasta lainatut termit ihan vaan huumorilla ekä he kuvittelekaan, että tuolla ilmaisulla "pidetään turpa kiinni" viitataan mitenkääns siihen että he ovat eläimiä tai että sanoja haluaa viitata millään tavalla ilkeästi esimerkiksi heidän suunsa ulkomuotoon.

T: se 33 :D

Vierailija
48/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kyllä itsekin vihaisena sortunut sanomaan että "Nyt se pää kiinni!" mutta musta se on alhaista, törkeää, alistavaa ja väärää vallankäyttöä.

Yök.

Vierailija
49/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen ihminen, joka käyttää rikasta puhekieltä ja siinä suun leikkimielisenä synonyyminä on soveliasta käyttää turpaa ja nenästäkin saa puhua nokkana ja kärsänä, jalat voi olla kavioita ("kaviot kohti kattoa"), lapset mukuloita jne. Meillä taaperolapsetkin tietä, että oikeasti hevosella on turpa ja ihmisillä suu, ihmisillä nenä ja linnuilla nokka, kissalla pennut, hevosilla varsat ja ihmisillä lapset jne. Ja he toki pitävät myös eläimiä arvokkaina olentoina. Ehkä siksi he osaavat käyttää ja ottaa noi eläinmaailmasta lainatut termit ihan vaan huumorilla ekä he kuvittelekaan, että tuolla ilmaisulla "pidetään turpa kiinni" viitataan mitenkääns siihen että he ovat eläimiä tai että sanoja haluaa viitata millään tavalla ilkeästi esimerkiksi heidän suunsa ulkomuotoon. T: se 33 :D

Loukkaava tuollainen puhetyyli on, ainakin niissä porukoissa missö minä liikun. Esimerkiksi töissä en voisi sanoa kollegalle, että pitäkää turvat kiinni kun minä keskityn.

Vierailija
50/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko ainoa kerta vai onko tapahtunut aiemmin?

Tämä on sitä LASTENKASVATUSTA, mistä he eniten oppivat? No meiltä AIKUISILTA.

Oma esimerkki on A ja O, oli kyse omista tai toisten lapsista. Sitten ihmetellään käytöstä ja kielenkäyttöä lapsilta ja nuorilta.

Ei kiva. Jos lapseton ja vahinko, niin ei niin vaarallista:). Voit vaikka ottaa puheeksi.

Vierailija
51/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai olisiko se loukkaavaa.

Miksi pieniä lapsia saisi kohdella huonommin?

Vierailija
52/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolleegoilleen, että pitäkäähän turvat kiinni, nyt on tiukka paikka ja kolleegat voi sanoa mulle ihan samallai. Ja sillon oltas suut supussa, oltas pahoillaan, kun ei huomattu itse olla hiljaa, kun toinen tarvii keskittymisrauhaa, mutta ei todellakaan oltas mitenkään loukkaantuneita törkeästä ilmaisusta tms.

Mut tän keskustelun jälkeen tajuan, että munhan kuuluuki vetää kauheet ladymarttyriloukkaantumisshowt heti jos joku poikkeaa kauniista kirjakielestä ja käyttää mitään eläimiin viittaavaa puheessaan :D

-"nyt turvat tukkoon" - "minä en ole mikään hevonen, koen tämän hyvin loukkaavana, minä olen ihminen ja minulla on suu ja minun suustani ei saa käyttää mitään muuta ilmaisua, ja sitä päätäni kiristävää tiukkaa juttua ei ainakaan saa kutsua liian kireäksi pipoksi eikä tiukaksi vanteeksi tms. vaan ylivertaisuudeksi, hienostuneisuuseksi, paremmuudeksi...

Vierailija
53/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos ei vanhemmat itse tajua pentujaan kieltää.

Vierailija
54/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen joukkuelajien parissa tottunut niin karkeaan kielenkäyttöön että tuo on aika pientä. Eikä musta ole aikuisena tullut mikään kummenpi rääväsuu. Lapset osaa aika hyvin erottaa itsekin tilanteet, asia ja kielenkäytön. siis normiälyiset, diagnoosilapsilla tietysti vaatii enemmän selittämistä.

Kyllä huomaa että suomalaiset ovat junttia kansaa: ei osata asiallisesti tehdä mitään, lapsillekin puhutaan kuin jollekin isolle korstolle.

No lapst on ne, jotka nykyään eniten tekee ilkivaltaa ja metelöi ja terrorisoivat muita.

ennen nuoret sotkivat puistot ja örvelsivät ja huusivat. Nyt pikkupenikat räkivät ja meluavat joka paikassa.

Jos käyttäytyy kuin korsto, nin saa niille puhuakin kuin korstolle.,

Vierailija
55/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman asian voi sanoa kauniimmin.

Vierailija
56/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolleegoilleen, että pitäkäähän turvat kiinni, nyt on tiukka paikka ja kolleegat voi sanoa mulle ihan samallai. Ja sillon oltas suut supussa, oltas pahoillaan, kun ei huomattu itse olla hiljaa, kun toinen tarvii keskittymisrauhaa, mutta ei todellakaan oltas mitenkään loukkaantuneita törkeästä ilmaisusta tms. Mut tän keskustelun jälkeen tajuan, että munhan kuuluuki vetää kauheet ladymarttyriloukkaantumisshowt heti jos joku poikkeaa kauniista kirjakielestä ja käyttää mitään eläimiin viittaavaa puheessaan :D -"nyt turvat tukkoon" - "minä en ole mikään hevonen, koen tämän hyvin loukkaavana, minä olen ihminen ja minulla on suu ja minun suustani ei saa käyttää mitään muuta ilmaisua, ja sitä päätäni kiristävää tiukkaa juttua ei ainakaan saa kutsua liian kireäksi pipoksi eikä tiukaksi vanteeksi tms. vaan ylivertaisuudeksi, hienostuneisuuseksi, paremmuudeksi...

ei kuulu hyviin tapoihin, vaikka kuinka perustelisit. Ei tarvitse olla ylimielinen, mutta hyvät käytöstavat on hyvä osata.

Vierailija
57/57 |
23.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla meni päreet lapsen kummisetään kun hän "avautui" sekä minun lapsilleni, että mukanamme olleelle pojan kaverille(kummisedälle ventovieras heppu).

Lapset eivät tulleet ensimmäisellä vinkkauksella ulkoa syömään..herra meni uudestaan ja ilmoitti lapsille tämän olleen "jo toinen kerta" kun pyydetään syömään...ja sitten alkoi rageemaan..

Jos toisesta kerrasta tarttee ruveta keuhkoomaan vieraille lapsille niin hohoijaa..olisi ne sieltä saanut huutamattakin tulemaan...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yhdeksän