Onko susta ok, jos aikuinen sanoo ystäväperheen lapselle
"turpa kiinni?" Siis jonkin harrastuksen parissa, jossa lapset ovat mukana omien vanhempiensa kanssa`
meille kävi näin, kun kälyn uusi miesystävä häiriintyi lasten äänistä ja tokaisi, että silloin kun joku keskittyy, niin turpa kiinni. Olin aivan hoomoilasena,mielestäni ei ollut ihan asiallinen tapa puhua lapsille, vaikka asia sinänsä saattoi olla ok.
Kommentit (57)
Mielestäni vierastakin lasta saa ojentaa, mutta tuo "turpa kiinni" on mielestäni väärä tapa ilmaista itseään. Jos joku sanoisi noin tyttärelleni niin en tiedä.. miettisin sitä varmaan öiden yli ja ahdistuisin paljon herkkänä ihmisenä.
Ja kokemuksesta: raivoaisin miehelle olan takaa, mikä ei yhtään parantaisi tilannetta.
itse saatan omille pilteille (4 ja 6) tokaista esim "nyt turvat tukkoon" kun meteli takapenkillä yltyy liian koviin lukemiin. Olen opettaja...
Turvat tukkoon on meilläkin käytössä leikillisenä sanontana. Tietysti olen lapsille opettanut, että se ei sovi kaikkiin tilanteisiin kun oikeasti vain hevosella on turpa. Mies käyttää ilmaisua leipäläpi välillä.
Olemme akateeminen hillitty pariskunta, joiden kotona ei kiroile lapset eikä aikuiset. Paljon riippuu siitä, miten sanotaan kuin mitä sanotaan. Jos olemme oikeasti vihaisia, puhumme molemmat hyvin huoliteltus yleiskieltä.
Varmaan meni paremmin perille noin, kuin jos mies olisi maanitellut olemaan hissuksiin tms. Ihan turhaan vouhkaannut.
olen joukkuelajien parissa tottunut niin karkeaan kielenkäyttöön että tuo on aika pientä. Eikä musta ole aikuisena tullut mikään kummenpi rääväsuu. Lapset osaa aika hyvin erottaa itsekin tilanteet, asia ja kielenkäytön. siis normiälyiset, diagnoosilapsilla tietysti vaatii enemmän selittämistä.
että "turpa kiinni", vaan että yleisesti kun toinen tekee suoritusta, niin silloin muilla on turpa kiinni. Minusta tuossa on selvä sävyero, vaikkei turvasta puhuminen kaunista ollutkaan. Tässä tilanteessa sikäli perusteltua, että ap:n lapsi ei itsekeskeisenä välittänyt toisen suorituksesta, vaikka hyvin tiesi, ettei sitä saisi häiritä.
En tiedä tarkemmin ap:n tapausta, mutta voin sanoa minäkin,e ttä vaikka lapsia kasvatetaan kaikin voimin, niin kyllä ne välillä ovat sitten ihan vaan lapsia, joille käy mokia ja vahinkoja, ihan kuin meille aikuisillekin. Vai onko joku teistä tai lapsistanne virheettömiä, aina toimitte joka tilanteessa tismalleen oikein? Tuskin.
olen joukkuelajien parissa tottunut niin karkeaan kielenkäyttöön että tuo on aika pientä. Eikä musta ole aikuisena tullut mikään kummenpi rääväsuu. Lapset osaa aika hyvin erottaa itsekin tilanteet, asia ja kielenkäytön. siis normiälyiset, diagnoosilapsilla tietysti vaatii enemmän selittämistä.
Kyllä huomaa että suomalaiset ovat junttia kansaa: ei osata asiallisesti tehdä mitään, lapsillekin puhutaan kuin jollekin isolle korstolle.
että "turpa kiinni", vaan että yleisesti kun toinen tekee suoritusta, niin silloin muilla on turpa kiinni. Minusta tuossa on selvä sävyero, vaikkei turvasta puhuminen kaunista ollutkaan. Tässä tilanteessa sikäli perusteltua, että ap:n lapsi ei itsekeskeisenä välittänyt toisen suorituksesta, vaikka hyvin tiesi, ettei sitä saisi häiritä.
En tiedä tarkemmin ap:n tapausta, mutta voin sanoa minäkin,e ttä vaikka lapsia kasvatetaan kaikin voimin, niin kyllä ne välillä ovat sitten ihan vaan lapsia, joille käy mokia ja vahinkoja, ihan kuin meille aikuisillekin. Vai onko joku teistä tai lapsistanne virheettömiä, aina toimitte joka tilanteessa tismalleen oikein? Tuskin.
Kerropa miten tuo lausahdus tarkalleenottaen sitten vahingoitti lasta? Sai kaiketi ainakin hiljaiseksi ja muistaa myös vastedes, että KAIKILLA on toisten suoritusten ajan turpa tukossa.
Kerropa miten tuo lausahdus tarkalleenottaen sitten vahingoitti lasta? Sai kaiketi ainakin hiljaiseksi ja muistaa myös vastedes, että KAIKILLA on toisten suoritusten ajan turpa tukossa.
muilla ihmisille tuolla tavalla vai onko se ihan perheenne yhteinen juttu? Ihan järkkyä, ei pysty ymmärtämään. Ja kerropa miksi aikuisen ei tarvitse käyttäytyä, mutta lasten kyllä?
sais sanoa. Mun kielessä siinä ei juuri ole eroa sanooko "täytyy pitää turpa kiinni" kuin että sanois "täytyy olla hiiren hiljaa".
Tästä täytynee päätellä, että mun on oltava törkeä tatuoitu WT kananpersetukka ja mun ukko juo kaljaa ja makaa sohvalla :D :D :D Ottaskohan joku naistenlehti mut muuttumisleikkiin ja tekis AV-kriteerien mukaisen????
kuten tässä on ilmennytkin, ihmiset on persoonia, jotka vastaa omalla tyylillään. Ehkä lapsille oli ihan avarruttava asia, että joku voi vastata noinkin. Siitä , oliko se oikein, voidaan rajaa vedellä kuinka vaan.
noinkin. Muksujen pitää olla turvat kiinno ja aikuiset saavat huudella mitä sylki suuhun tuo. Ap:nä olisin sanonut miehelle, että pitää oman turpansa tukossa.
No olisikos sun vastauksesi sitten ollut perusteltua hyvää käytöstä, jos nyt saivartelemaan aletaan? (niinkuin täällä aina aletaan)
Ei ne lapset siitä rikki mee, jos joskus tuollaista kuulevat. Elämässä nyt vaan joku voi sanoa joskus noinkin. Koittakaa ny relata vähän. Voinhan mä olla mielipiteineni "wt" mut mitä sitten. Osa on, että toiset saisivat tuntea ylemmyyttä ja pönkittää itsetuntoaan.
mutta jos suoraan sanoo lapselle: turpa kii, sitä en kyllä kuuntelis hyvällä, selkeä ero noissa kahdessa sanomisessa.
Niin siis oikeesti semmoinen urheilumaailma on aika erilainen, juntiksikin sitä voisi kuvailla. Toisille sopii, toisille ei. Kyllä teemu selänteellekin on junnuna sanottu aika monta kertaa turpa kiinni, ja mitä siitä on tullut? Äiti ei voi olla pojastaan ylpeä?
[/quote]
Kyllä huomaa että suomalaiset ovat junttia kansaa: ei osata asiallisesti tehdä mitään, lapsillekin puhutaan kuin jollekin isolle korstolle.
[/quote]
sais sanoa. Mun kielessä siinä ei juuri ole eroa sanooko "täytyy pitää turpa kiinni" kuin että sanois "täytyy olla hiiren hiljaa". Tästä täytynee päätellä, että mun on oltava törkeä tatuoitu WT kananpersetukka ja mun ukko juo kaljaa ja makaa sohvalla :D :D :D Ottaskohan joku naistenlehti mut muuttumisleikkiin ja tekis AV-kriteerien mukaisen????
voisin syödä hevosen, pyrähdäpä tiehesi, älä inise...
Värikästä kieltä. MIkä on vain värikästä kieltä, mikä loukkaavaa?
Minusta raja menee siinä, miten sen asian ilmaisee. JOs karjuu silmät pullistuen päästä, niin takuulla kukaan ei tuollaista kuuntele, mutta jos silmäniskun kera hihkaisee, että hilaa se ruhosi tänne, nappula, niin ehkä se ei ole niin vakavaa... Ihan korrektiahan ei ole tuollaisia ilmaisuja käyttää pienille lapsille, mutta murrosikäisille voi varmasti jo käyttää värikkäämpää kieltä, jos tarkoitus ei ole räyhätä ja nolata vaan esittää asiat vähän humoristisemmalla tavalla.
Vai eikö kenelläkään muulla ole koskaan tapana huvitella ystäviensä ja miehensä kanssa tällaisilla värikkäillä sanonnoilla?
voisin syödä hevosen, pyrähdäpä tiehesi, älä inise... Värikästä kieltä. MIkä on vain värikästä kieltä, mikä loukkaavaa? Minusta raja menee siinä, miten sen asian ilmaisee. JOs karjuu silmät pullistuen päästä, niin takuulla kukaan ei tuollaista kuuntele, mutta jos silmäniskun kera hihkaisee, että hilaa se ruhosi tänne, nappula, niin ehkä se ei ole niin vakavaa... Ihan korrektiahan ei ole tuollaisia ilmaisuja käyttää pienille lapsille, mutta murrosikäisille voi varmasti jo käyttää värikkäämpää kieltä, jos tarkoitus ei ole räyhätä ja nolata vaan esittää asiat vähän humoristisemmalla tavalla. Vai eikö kenelläkään muulla ole koskaan tapana huvitella ystäviensä ja miehensä kanssa tällaisilla värikkäillä sanonnoilla?
Kai minäkin nyt sävyerot tajuan, mutta tässä ei nyt ollut mitään vitsiä lähelläkään. Ja edelleen olen sitä mieltä ettei lapsille kuulu huudella tuollaisia, eikä meillä kyllä puhuta miehen kanssa toisillekaan noin.
Siis ei todellakaan ole sopivaa.
Ei lapselle saa sanoa "turpa kiinni". Eihän lapsikaan saa aikuiselle sanoa noin. Meillä ei kyllä lapsille puhuta kuin sillä tavalla miten hekin saavat meille puhua.
Häpeisin kuollakseni jos mun lapsi sanoisi jossakin jollekkin aikuiselle "turpa kiinni".
Jos olisin ollut sinä niin olisin sanonut miehelle napakasti että tuollaista kielenkäyttöä en voi hyväksyä ja hänen pitää välittömästi pyytää lapselta anteeksi. Kyllä lapsenkin pitää pyytää anteeksi jos sanoo jotain rumaa niin täytyyhän häneltäkin pyytää anteeksi.
Mitäs jos mies olisi sinulle sanonut noin? Eihän sekään olisi hyväksyttävää niin miksi muka lapselle saisi puhua noin alentavasti.
Jos mies ei olisi pyytänyt anteeksi niin olisin hänen kuulleen lapsille selittänyt että hän sanoi todella rumasti ja tuollainen kielenkäyttö ei ole hyväksyttävää ja hänen kuuluisi pyytää anteeksi. Sanoisin myös että jos lapset melusivat liikaa niin senkin että he eivät käyttäytyneet sopivasti.
Jos joutuisin miestä säännöllisesti näkemään tämän lasten harrastuksen parissa niin muistuttaisin häntä joka kerta asiasta. Oletko pohtinut mitä silloin sanoit ja ei ole myöhäistä pyytää lapselta tänään anteeksi.
Tekisin siis lapsille selväksi että heidän käytös ei ollut sopivaa. Muistuttaisin että pitää antaa keskittymisrauha toisille.
Miehelle muistuttaisin asiasta joka ikinen kerta niin kauan että pyytää anteeksi. Mies ei myöskään olisi ennen anteeksipyyntöä meidän kotiin tervetullut enkä juttelisi mistään muista asioista hänen kanssaan ennen kuin myöntää kohtuuttoman kielenkäyttönsä.
sitten tyhmälle 33:lle, että mikä niissä on erona?
Minulle ne molemmat tarkoittavat, että täytyy pitää suunsa kiinni/olla hiljaa. Molemmissa ilmaisua on tehostettu eläinmaaimasta otetulla termillä.
Mutta sun mielestä sun puhekieli ja kulttuurimaailma on hienompi ja parempi kuin minun, jossa noilla ilmaisuilla ei ole merkittävää sävyeroa, eikö niin?
Mutta mun vastaus on edelleen se, että minun lapsilleni noin voi sanoa, koska he, kuten heidän äitinsäkin käsittävät sen vain pyyntönä olla hiljaa.