Miksi jotkut pysyy työssä, jota inhoavat vuosikausia?
Meillä on työpaikalla yksi tälläinen; 8 vuotta sitten kun tulin taloon ensimmäinen lause suunnilleen oli " tämä on ihan apinanhommaa ja inhoan tätä". Ja valittaa jatkuvasti, koko ajan kuinka tyhmää työ on, kuinka firma on täynnä tyhmiä pomoja jne.jne. Mutta ei lähde minnekään! Ei hae uusia hommia, ei lähde opiskelemaan, ei edes yritä talon sisällä siirtyä uusiin hommiin.
En käsitä....
Kommentit (3)
Ei ne oikeasti halua tai osaa asioita muuttaa, mutta nauttivat siitä kun pääsevät valittamalla korottamaan itseään kärsiväksi marttyyriksi.
Mulla on ollut tuollaisia työkavereita. Luulen, että suurin syy voi olla työsuhde-edut tai firman maine (moni on mielummin paskaduunissa hyvässä firmassa, kuin hyvässä duunissa pikkupuljussa).
Toinen syy on usein palkka: huonostakin duunista maksetaan kohtuuttoman paljon ja vuosikorotukset päälle. Voi sitten tulla yllätyksenä, että sitä työpanosta ei toisella työnantajalla arvostetakaan.
Kolmas syy on juurikin tuo asenne: jos tuon asenteen kanssa menee työpaikkahaastatteluun, niin ei sitä duunia niin vain vaihdeta ;)
Neljäs syy on laiskuus ja/tai koulutuksen puute. Vaikka suomalaiset on koulutetumpia kuin koskaan, niin yllättävän paljon porukkaa on työelämässä pelkän yo-tutkinnon kanssa.
Viides syy on sitten perusvalittajat. Valittavat aina kaikeasta. Mikään ei ole koskaan hyvin, vaikka oikeasti oliskin kaikki ihan okei. Monesti taustalla on kotielämän ongelmia.
Minä haen koko ajan, mutten kerro siitä kellekään. Toistaiseksi ei ole tärpännyt.