Lopetin täysin mieheni "äitinä olemisen" ja seuraukset alkavat kypsyä :D
Elämme jännittäviä aikoja!
Päätin tuossa parisen viikkoa sitten, etten ole enää mieheni äiti ja sitä myöden lopetin kaiken ns. passaamisen ja "nalkuttamisen".
Jos mies jättää tavaroitaan ns. vääriin paikkoihin (esim. jätti vasaran keskelle eteisen lattiaa kun käytti sitä johonkin tietokonehommaansa) niin en siivoa niitä oikeille paikoilleen vaan laitan ne miehen työpöydälle tms miehen "omalle alueelle".
En enää myöskään osta hänelle hänen käyttämiään hygieniatuotteita ja omanikin olen siirtänyt "piiloon" (eri paikkaan), jotta hän ei voi tapansa mukaan siirtyä käyttämään minun tuotteitani omiensa loputtua kun ei saa aikaiseksi ostaa uusia.
Maksan itse yhteiset laskut, hänen nimellään tulevista en kysele yhtään mitään. Saa nähdä koska alkaa perintäkirjeet putoilla koska yleensä hän maksaa omat laskunsa vasta kun kyselen moneen otteeseen. Silloinkin hän hermostuu kun muka "tekee kaiken väärin" kun minä nalkutan, vaikka totuus on, ettei hän tee yhtään mitään ja joutuu aikamoiseen kiipeliin jos ei ala hoitaa hommiaan ilman että minä pidän huolen ja muistutan. Mutta sori, se on loppu nyt :D
Hänellä on myös tapana kasata likaiset vaatteet työtuolilleen. Ennen aina tämän 4 vuotta kestäneen suhteen aikana tasaisin väliajoin joko itse otin siitä likaiset vaatteet pois ja vein pyykkiin tai sanoin hänelle asiasta (monta kertaa) kunnes hän lopulta itse vei ne pyynnöstä pesuun. Nyt en ole sanonut sanallakaan asiasta ja tilanne on se, että miehellä taitaa olla enää yksi ainoa puhdas paita kaapissa jäljellä, kaikki muut vaatteet ovat likasena tuolilla. Hän ei tajua tehdä asialle mitään, vaikka välillä nostan lattialle pudonneita vaatteita takaisin siihen tuolille ja mikä uskomattominta: hän ISTUU nykyään sen vaatekasan päällä käyttäen vain tuolin reunaa. Hän ei siis edes enää mahdu kunnolla sille tuolille, mutta SILTI hän ei tajua(???) viedä niitä p*skaisia vaatteita siitä pois. Seuraan suurella mielenkiinnolla, miten tämä tuoliepisodi päättyy...
Eli jos samat asiat suhteessa häiritsee mitkä minua häiritsi, niin suosittelen tälläistä testiä ja asennetta kaikille teille! Tässä oppii lisää todella paljon sekä kumppanistaan, että myös itsestään! :D
Kommentit (993)
Ai niin sitä vielä, että eilen olin aluksi iloinen kun hän oli ostanut sen deodorantin, mutta illalla tuli mieleen, ettei hän olisi sitä ostanut vaan käyttänyt taas minun deodoranttia jos en olisi puuttunut asiaan. Se harmitti. Harmitus meni kyllä nopeasti ohi, mutta tuli mieleen, että miten voisin välttää sen etten ala nyt tästä tilanteesta harmistua enempää?? AP
ps Joku kysyi miehen ikää. Olemmet molemmat välillä 25-29 :))
Ap! Kauheen mielenkiintoinen koe, muista tosiaan tulla päivittelemään havaintoja :D
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:16"]Miehiltä puuttuu sellainen maalaisjärki mitä siivoukseen tulee. Myös siivoaminen on sellaista hosumista eikä tehdä kunnolla.
[/quote]
Mistä tämä mahtaa johtua? Etenkin sellaisen miehen kohdalla joka kuitenkin muita asioita tekee skarpisti/normaalilla tasolla?? AP
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:16"]
Miehiltä puuttuu sellainen maalaisjärki mitä siivoukseen tulee. Myös siivoaminen on sellaista hosumista eikä tehdä kunnolla.
Eilen mies vaati saada tiskata kun olin laittanut ruuan. Tuloksena tiskivesilammikko keittiön lattialla - arvaatte varmaan, että olin juuri edellisenä päivänä luutunnut lattiat? "Oho - ei se mitään, mä hoidan" sanoo mies ja nappaa juuri pesusta tulleen astioiden kuivasliinan ja rupeaa sillä sitten kuivaamaan lattiaa.
Ja just tota mitä yks sanoi, että on kaikki ovet ja kahvat ihan tahmassa! Jumalauta mies kerran teki lihapullia, ei stten pullien pyörittelyn jälkeen tajunnut että ne lihaset kädet voisi myös pestä. Ihmettelin seuraavana päivänä miks kaikki kahvat on ihan rasvassa ja tahmassa..Jeps jeps todella hygieenistä raakaa lihaa tuntitolkulla jossain keittiönkaappien kahvoissa JES.
Olen hygieeniassa muutenkin ehkä vähän liian tarkka, ainakin keittiössä, mutta esim ärsyttää jos mies kuorii vaikkapa kurkkua, laittaa hän veitsen sitten lavuaariin. 10 minuutin päästä keksii ruveta kuorimaan jotakin muuta ja ottaa sen veitsen sieltä lavuaarista ja pesemättä alkaa kuorimaan mitä sitten kuoriikin. :/
[/quote]
Ei se ole mitään maalaisjärkeä, se on opittua. Luuletteko, että keskellä metsää yksin kasvanut nainen sivilisaatioon päästyään osaa maagisesti siivota? Suurin osa sukupuolten välisistä käytöseroista johtuu kasvatuksesta ja ympäristön malleista, johan sen on tiede ja susilapset todistaneet.
Kasvattakaa omat poikanne paremmin, niin tästäkin paskasta päästään.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:20"]
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:16"]Miehiltä puuttuu sellainen maalaisjärki mitä siivoukseen tulee. Myös siivoaminen on sellaista hosumista eikä tehdä kunnolla. [/quote] Mistä tämä mahtaa johtua? Etenkin sellaisen miehen kohdalla joka kuitenkin muita asioita tekee skarpisti/normaalilla tasolla?? AP
[/quote]
En tiedä.. Ehkä siksi, kun miehet alkavat tekemään kotitöitä keskimääräisesti tyttöjä myöhemmin.
Esim. vaikka Matti muuttaa pois kotoa 20v. Sitä ennen kaiken hoitanut äippä. Omassa kämpässä ei ole kukaan nipottamassa, saa siis elää ties missä sotkussa ja kaapinkahvat paskaisena jos lystää. Tässä vaiheessa ruvetaan opettelemaan perus kotitöitä esim pyykkäys (=kaikki vaatteet sekaisin koneeseen, sitten hups, jäivätkin koneeseen 3 päiväks mut hei, eihän se haittaa kun nää on sopivasti kuivunut tuolla koneessa valmiiksi!).
Sitten vaikka noin 25 veenä muutetaan tyttöystävän kanssa yhteen jolloin jokun aikaa tyttöystävä jaksaa ehkä paasata mutta tämän jälkeen alkaa joku oikeesti vasta vaatimaan miehiltä apua kotitöissä. Eli siinä missä tytöt rupeavat auttamaan teineinä, pojat lähemmässä 30v.
Tämä nyt käristys mutta kuitenkin.
Meillä ei siivota yhtäaikaa. Riita tulee. Erikseen joudun sanomaan, että huomenna sitten imuroit ja pyyhit pölyt sillä välin kun olen töissä.
Huonostihan se imuroi. Mutta ruokaa laittaa.
En ole jaksanut koskaa kysyä, että jos siivoaa keittiön niin miksei siivoa lavuaaria myös. Sinne saattaa jäädä roskaa ja tahmaa vaikka kuinka. Olishan näitä esimerkkejä vaikka kuinka.
246, heh juuri kirjotin hiukan samaa=) eli joo kyllä varmasti ne paasaavat mammat on syyn alkuperä.
Nostan hattua.
Minua on jurppinut samat asiat 16 vuotta. Lapsista on tullut isänsä tapaisia..kaikki jää siihen mihin kädestä tippuu vaikka kuinka jankuttaa. Aina välillä päätän, että annan olla jos vaikka huomaisivat...mutta minulta menee hermot ennekuin nuo edes tajuavat elävänsä sikolätissä..
Hei AP Pliiiss, älä vaan anna periksi.... Haluan todella tietää, mitä miehesi tekee, kun ne paidat on siinä kunnossa, että niitä ei vaan voi enää laittaa uudelleen ja uudelleen päälle... :X Miten joutuu kohtaaman, että "hitto vieköön, munhan on tässä itse tehtävä jotain... " ja todellakin, et ala holhoamaan missään asiassa, annat miehen pähkäillä itsekseen miten selvitytyä! Jos jossakin vaiheessa sitten heittää ne paidat esim. kodinhoitohuoneen lattialle/pyykkikoriin>niin anna olla vaikka kuinka kauan, itse pitää sinne koneeseen laittaa ja pyykätä. Tule päivittämään mitä tapahtuu.
[quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:20"][quote author="Vierailija" time="14.10.2014 klo 22:16"]Miehiltä puuttuu sellainen maalaisjärki mitä siivoukseen tulee. Myös siivoaminen on sellaista hosumista eikä tehdä kunnolla.
[/quote]
Mistä tämä mahtaa johtua? Etenkin sellaisen miehen kohdalla joka kuitenkin muita asioita tekee skarpisti/normaalilla tasolla?? AP
[/quote]
Voihan se olla huonoa kasvatusta, muttei se aspergerkään nyt niin kaukaa haettua ole. Minulla on se, ja valitettavasti tunnistan hieman itseäni miehesi kuvauksesta.
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 12:09"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:18"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:11"]
[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:40"] Hei naiset! Teidän unelmamies pelasti perheensä ahdingosta: http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288750136602.html Jäiköhän pyykkääminen pahasti kesken :D [/quote] Täh? Meinaat siis että jos oletetaan että uutisen toinen vanhemmista on mies, on se jotenkin nössykkä ja epämiehekäs kun ei tuota tilannetta saanut hoidettua? Ja että pyykkääminen jotenkin vähentää miehekkyyttä :D ? Ootko oikeasti, ihan aidosti, vajaa? Vähän on surullista jos kuva omasta tai toisten miehekkyydestä oikeasti kärsii tollasesta. Mä oon mielestäni edelleen naisellinen nainen vaikka ajaisinkin nurmikon, mutta kukin määrittelee toki tyylillään... Voin antaa vinkinnä tosin, että elämä on todennäköisesti helpompaa, jos ei anna maskuliinisuutensa haavoittua pikkujutuista ;) Löysää pipoa ja sillee. [/quote] Noniin, nainen on vain tavallaan seksikäs ja suloinen tehdessään miesten juttuja. Voin kuvitella sutkin leikkaamassa nurmikkoa tukka poninhännällä... Mutta miehiin ei päde yhtä laaja-alainen liikkumavara. Ärsyttää kun naiset eivät nyt voi tunnustaa tätä, koska muuten lähtisi pohja isolta osalt tätäkin ketjua.
[/quote]
Tajuan mitä ajat takaa siinä mielessä, että miehen on vaikeampaa siirtyä naisten rooleihin kuin naisten miesten. Mutta siivoaminen ei ihan oikeasti enää 50-luvun jälkeen ole ollut mitenkään epämiehekästä hommaa. Se nyt vaan on ihan normaali juttu elämässä, mikä pitää tehdä, tykkäsi tai ei.
Ja puhun nyt siis ihan yleisellä tasolla. Minun mielestäni miehekkyys ei oikeasti kärsi siitä jos ei osaa vaihtaa auton renkaita tai vaikkapa itkee herkästi, monen mielestä kärsii. Kuitenkaan, monenkaan mielestä ei siivoaminen tai hygieenisyys karsi miehekkyyttä pois, paitsi näköjään sinun. Oikeasti todella, todella, TODELLA outo ja vanhanaikainen ajattelutapa. Saanen kysyä millä vuosikymmenellä olet syntynyt?
[/quote]
Olen syntynyt 80-luvun lopulla. Ehkä en sitten vain enää sopeudu uuden vuosituhannen elämänmenoon :(
[/quote]
Uskomatonta! Kuulostat ihan Pena 56 v.:ltä. Olet ilmeisesti matalasti koulutettu, maaseudulta pienistä piireistä ja harrastat jotain autonrassausta? Tällainen mielikuva minulle on valitettavasti syntynyt. Onneksi oma -86 mieheni on juuri minulle sopivalla tavalla supermiehekäs.
Kyllä se kasvatuksesta on kiinni, minä olin lellitty enkä osannut siivota millään nuorena aikuisenakaan, kantapään kautta opettelin hommat! Ja ihan nainen siis olen. En ole myöskään hyvä käsitöissä tai ruoanlaitossa, koska niitäkään ei vaadittu. Väitän, että 90% näistä "naisten ominaisuuksista" on pelkästä kasvatuksesta kiinni, ei todellakaan sukupuolesta!
Kaikki ei ole kasvatuksesta tai diagnooseistakaan kiinni. Minä olen ihan tavallinen nainen, mutta minulta puuttuu se siivoussgeeni. Minäkään en huomaa pölyä tai likaista sukkaa, enkä ikinä ole nauttinut siivoamisesta. Siististä ja kauniista kodista nautin kuitenkin, mutta en millään viitsisi nähdä vaivaa sen eteen. Tästä on sitten välillä kauheat paineet, koska minulta naisena odotetaan sitä, että olisin jotenkin luonnostaan siisti ja järjestelmällinen. No en ole. Haluaisin toki olla, mutta en sellaiseksi muutu, vaikka kovasti olen yrittänyt. Mutta meitä on neljä sisarusta pienillä ikäeroilla, ja vain minä olen meistä tällainen suurpiirteinen houkka. Kaksi on ihan tavallisia ja yksi on sitten sellainen supersiivoilija. Ja kun aiemmin ketjussa joku korotti kasvatusalan ammattilaisen naiseuden ylimystöön, niin nyt on kyllä pakko rikkoa nämä pilvilinnat: myös minä olen kasvatusalan ammattilainen. Tykkään työstäni varmaan ihan muista syistä kuin siksi, että olisin jotenkin perinaisellinen.
Tästä kaikesta vuodatuksesta huolimatta myös minua ottaa päähän miehen aiheuttama sotku. Jotenkin sen kyllä huomaan, mutta omat tavarat jää jatkuvasti levälleen, enkä todellakaan ole mikään vie mennessäs, tuo tullessas -tyyppi, jolle aina tarttuisi kahvikupit mukaan työpöydiltä.
Meillä sottapytty on nainen. Ei kuulemma likaisuus pistä silmään. Siisteys on siis katsojan silmässä. Esim marjapuurot jos roiskuu tiskipöydälle / lattialle niin minä sitten rapsuttelen ne myöhemmin irti. Hän harvoin huomaa. Nainen jos pyyhkii niin jälki on sellaista puolipuhdasta. Eikä todellakaan enään opi. Kiitos kun sain avautua :)
Osa AP:n konsteista on meillä käytössä vastakkaiseen sukupuoleen. Lattialta vaatteet kerään ja sullon tiettyyn kaappiin kylmästi yms.. nalkuttaa en jaksa kun ei miehinen olo siitä oikein vahvistu :) ja olen koittanut elää samalla tavalla eli kuin pellossa, mutta en pysty elämään paskan keskellä. Helpointa on siivota itse.
[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:08"]Perheenjäsenten omat pyykkikorit ovat kai yleensä heidän huoneissaan, niin meillä ainakin. Tietysti eri tilanne, jos on joku saunan pukuhuone tai vastaava, jossa kaikilla on tapana riisuutua. Kaupunkiasunnoissa ei yleensä ole kodinhoitohuoneita.
Uskon vakaasti, että 80 % noista miehistä on normaali-Aspergerinsyndrooma-asteikolla lähempänä Aspergeria kuin normaalia eli kyse on hermostollisesta epätyypillisyydestä. Oman toiminnan ohjauksessa on puutteita ja aistihavaintojen käsittely aivoissa taitaa myös olla erilaista kuin muilla. 20 % on sitten kusipäitä, jotka teettävät työnsä naisilla. Asperger on miehillä paljon yleisempi kuin naisilla ja perinnöllinen, sen takia on helppo erehtyä luulemaan, että äidit ovat opettaneet sen pojilleen tai että on kyse perhekulttuurista.
[/quote]
Eipä parjata täällä asperger-ihmisiä vertaamalla niitä laiskoihin ja omaa napaa tuijottaviin tavallisiin miehiin. Minun lapsellani on asperger ja on hyvin siisti ja kykenevä huolehtimaan kaikista arkipäivän askareista. Itsenäisesti asuu, eli siivoaa, pesee pyykkinsä ja tekee ruokansa aivan itse. Ja lisäksi on vielä sukupuoleltaan mies. Et taida ihan tietää mitä on asperger. Eikä se mitään haittaa, vaikket tiedäkkään. Älä kuitenkaan viitsi tuolla tavalla yleistää, teet vain itsestäsi tyhmän.
Olen mies.
Tässä mitä minä olen lukenut niin ei kyseessä ole ihminen. Vaan avuton holhouksen piiriin kuuluva olento.
Kyllä mies osaa ja ymmärtää ja tekee asiat oikein, valitettavasti meillä on sitten tapauksia jotka eivät osaa tai halua tehdä mitään. Sitten ne pilalle palvellaan hemmotellaan.
Itse miehenä olen tavannut naisen kyllä nainen. Hän ei osannut tai viitsinyt tehdä mitään mikä koski seuraavia asioita: siivous, ruuanlaitto, raha-asiat ja normaalielämä. Mutta en minä hänen takiaa ajattele sitä miten kaikki naiset olisivat onnettomia.
Niinhän se menee, että mikäli naisen oletetaan olevan kotitalouskone ja hoitavan suurimman osan taloudenpitoon liittyvistä arkiaskareista, niin parisuhde ja erityisesti seksi on se, mikä siinä kohdassa jää väistämättä paitsioon ja taatusti viimeisenä mieleen tulevaksi hoidettavaksi asiaksi.
Miehiltä puuttuu sellainen maalaisjärki mitä siivoukseen tulee. Myös siivoaminen on sellaista hosumista eikä tehdä kunnolla.
Eilen mies vaati saada tiskata kun olin laittanut ruuan. Tuloksena tiskivesilammikko keittiön lattialla - arvaatte varmaan, että olin juuri edellisenä päivänä luutunnut lattiat? "Oho - ei se mitään, mä hoidan" sanoo mies ja nappaa juuri pesusta tulleen astioiden kuivasliinan ja rupeaa sillä sitten kuivaamaan lattiaa.
Ja just tota mitä yks sanoi, että on kaikki ovet ja kahvat ihan tahmassa! Jumalauta mies kerran teki lihapullia, ei stten pullien pyörittelyn jälkeen tajunnut että ne lihaset kädet voisi myös pestä. Ihmettelin seuraavana päivänä miks kaikki kahvat on ihan rasvassa ja tahmassa..Jeps jeps todella hygieenistä raakaa lihaa tuntitolkulla jossain keittiönkaappien kahvoissa JES.
Olen hygieeniassa muutenkin ehkä vähän liian tarkka, ainakin keittiössä, mutta esim ärsyttää jos mies kuorii vaikkapa kurkkua, laittaa hän veitsen sitten lavuaariin. 10 minuutin päästä keksii ruveta kuorimaan jotakin muuta ja ottaa sen veitsen sieltä lavuaarista ja pesemättä alkaa kuorimaan mitä sitten kuoriikin. :/