Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lopetin täysin mieheni "äitinä olemisen" ja seuraukset alkavat kypsyä :D

Vierailija
10.10.2014 |

Elämme jännittäviä aikoja!

Päätin tuossa parisen viikkoa sitten, etten ole enää mieheni äiti ja sitä myöden lopetin kaiken ns. passaamisen ja "nalkuttamisen".

Jos mies jättää tavaroitaan ns. vääriin paikkoihin (esim. jätti vasaran keskelle eteisen lattiaa kun käytti sitä johonkin tietokonehommaansa) niin en siivoa niitä oikeille paikoilleen vaan laitan ne miehen työpöydälle tms miehen "omalle alueelle".

En enää myöskään osta hänelle hänen käyttämiään hygieniatuotteita ja omanikin olen siirtänyt "piiloon" (eri paikkaan), jotta hän ei voi tapansa mukaan siirtyä käyttämään minun tuotteitani omiensa loputtua kun ei saa aikaiseksi ostaa uusia.

Maksan itse yhteiset laskut, hänen nimellään tulevista en kysele yhtään mitään. Saa nähdä koska alkaa perintäkirjeet putoilla koska yleensä hän maksaa omat laskunsa vasta kun kyselen moneen otteeseen. Silloinkin hän hermostuu kun muka "tekee kaiken väärin" kun minä nalkutan, vaikka totuus on, ettei hän tee yhtään mitään ja joutuu aikamoiseen kiipeliin jos ei ala hoitaa hommiaan ilman että minä pidän huolen ja muistutan. Mutta sori, se on loppu nyt :D

Hänellä on myös tapana kasata likaiset vaatteet työtuolilleen. Ennen aina tämän 4 vuotta kestäneen suhteen aikana tasaisin väliajoin joko itse otin siitä likaiset vaatteet pois ja vein pyykkiin tai sanoin hänelle asiasta (monta kertaa) kunnes hän lopulta itse vei ne pyynnöstä pesuun. Nyt en ole sanonut sanallakaan asiasta ja tilanne on se, että miehellä taitaa olla enää yksi ainoa puhdas paita kaapissa jäljellä, kaikki muut vaatteet ovat likasena tuolilla. Hän ei tajua tehdä asialle mitään, vaikka välillä nostan lattialle pudonneita vaatteita takaisin siihen tuolille ja mikä uskomattominta: hän ISTUU nykyään sen vaatekasan päällä käyttäen vain tuolin reunaa. Hän ei siis edes enää mahdu kunnolla sille tuolille, mutta SILTI hän ei tajua(???) viedä niitä p*skaisia vaatteita siitä pois. Seuraan suurella mielenkiinnolla, miten tämä tuoliepisodi päättyy...

Eli jos samat asiat suhteessa häiritsee mitkä minua häiritsi, niin suosittelen tälläistä testiä ja asennetta kaikille teille! Tässä oppii lisää todella paljon sekä kumppanistaan, että myös itsestään! :D

Kommentit (993)

Vierailija
341/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kelpais aviomieheksi alfa-uros mutta luulen että alfauroksella ei riittäisi rahkeet elättämään mua. Jos minä tekisin kaikki kotityöt, mulla ois myös miehen pankkitiliin pankkikortti. Ihan surutta käyttäisin rahaa omiin ja lasten huvituksiin ja tarpeisiin.

Valitsin kuitenkin normaalin miehen joka hoitaa kotia ja lapsia samalla lailla kuin minäkin.

Vierailija
342/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:43"][quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:40"]Minäkin kyllä ärsyynnyn välillä samanlaisista asioista puolisossani. Mutta! On sillä  hyvätkin puolensa, en osaa hoitaa mitään autoon liittyvää, en jaksa ajaa nurmikkoa/tehdä lumitöitä, en ymmärrä tietokoneista tai teknisistä laitteista juuri mitään yms. Tiedän että miestä ehkä vähän ärsyttää sitten taas just noi jutut. Mutta toinen tosiamme sietäen ja auttaen tässä eteenpäin mennään.
[/quote]
No voi että onpa iiiiiihanaa, kun ootte noin täydellisiä, yhdessä auttaen toinen toistaan. VMP!!!
[/quote] Jättikö ukkos sut eilen vai mitä toisten onni on sinulta pois?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 12:43"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 12:20"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 12:18"]

Haluan, että minusta huolehditaan. Onko se liikaa vaadittu :(

[/quote]

Minä en ainakaan huolehtisi sinusta eli mun mielestä joo. N26

[/quote]

Olet ehkä psykopaatti tai ainakin narsisti, joten en sinua haluaisikaan minusta huolehtimaan. 

[/quote]

Joo ja myös kaikki muut muotisairaudet :D

Vierailija
344/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 11:35"]

HAHAHA, nää on näitä pariskuntia, joita näin lauantaiaamuisin näkee yhdessä kävelylenkillä lastensa kanssa; Mies viipottaa kortsu päässä lastenrattaita työntäen joku värikäs ulkoilutakki päällä. 

Tai vaihtoehtoisesti ovat kauppareissulla paikallisessa Prismassa; C-max tai joku farmari perheruutuun ja isi juoksee sinne tänne ryntäilevien kakaroiden perässä pisin parkkipaikkaa tennarit jalassa. 

Sori ei tuu mitään. Mieluummin elän loppuelämäni yksin kuin alan tuollaiseksi mieheksi. Ei vaan ikinä pystyis. En minäkään mikään alfa ole, mutta rajansa ne on betallakin - ennen kuin lipsuu gamman puolelle. 

[/quote]

unohdit nyt, että nämä isät ovat omia lapsiaan siellä vahtimassa. Näitten miesten geenit elävät niissä kakaroissa. Sinun geenisi ovatkin ehkä parhaimmillaan kuollessaan sukupuuttoon.

Vierailija
345/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:33"]

Jos mies jättää tavaroitaan ns. vääriin paikkoihin (esim. jätti vasaran keskelle eteisen lattiaa kun käytti sitä johonkin tietokonehommaansa) niin en siivoa niitä oikeille paikoilleen vaan laitan ne miehen työpöydälle tms miehen "omalle alueelle".

[/quote]

On vähän OT, mutta mua nauratti että minkälaista tietokonetta korjataan vasaralla

Vierailija
346/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:38"]

Parisuhde on sitä, että tehdään asioita yhteiseksi hyväksi, toimittaan samassa tiimissä. Onnea valitsemallasi tiellä. Et vaikuta kovin onnelliselta. Katkera?

[/quote]

Ei varmasti vaikutakaan onnelliselta, kun toinen vaan käyttää kilteyttä hyväkseen ja elää kuin pellossa.

Naiset, turha puhua tasa-arvosta muuallakaan yhteiskunnassa, jos kotona elää miestä passaten ja pitää sitä täysin normaalina toimintana. Personal is political, sanoivat jo muinaiset femininistit.

Vierailija
347/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 13:27"]

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:33"]

[/quote]

On vähän OT, mutta mua nauratti että minkälaista tietokonetta korjataan vasaralla

[/quote]

Samaa ihmettelin minäkin. Itse en ainakaan päästäisi miestäni tietokoneeni lähelle vasaran kanssa! :D

Vierailija
348/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.10.2014 klo 22:42"]

No mitäs jos siltä raukalta menee luottotiedot?

[/quote]

No oppiipahan elämästä!

Vierailija
349/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hengenheimolaisten sapekkaista kommenteista päätellen tämä taitaa olla toimiva tapa "kouluttaa" suomipoikaa. Eivät pääse vaimon hermoihin käsiksi, joten valtataistelu äidin ja pojan kanssa on ohi (nyyh). :D

Vierailija
350/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsemppiä AP!!!

Minulla oli samanlainen mies. Meillä ei ollut lapsia, mutta kodinhoito oli täysin minun vastuulla. Jos roskis täyttyi, mies ripusti martyyrin elkein uuden pussin roskiskaapin ovennuppiin. Kerran jätin tiskaamatta pitkäksi, pitkäksi aikaa, niin kun mies lopulta tiskasi, hän HUOKAILI ja KOLISTELI ihan hirveästi ja oli tietysti suuttunut pitkän aikaa.

Meillä oli koira ja joskus eteinen oli hiekkainen kun hän tuli töistä (eteinen piti imuroida joka päivä) ja mies valitti tuohtuneena, että tälläsessä paskaläävässä pitää elää!

Hän jätti pyykkinsä vessan lattialle, oven ja pytyn väliin. Jätin joskus ne siitä keräämättä ja kiipesimme molemmat pyykkivuoren yli pytylle monta päivää. Asuimme kerrostalossa, joten mitään miesten töitä ei ollut tehtävänä.

Hän on töissä, jossa ollaan vuorokausi putkeen (nukutaan yöllä, jos ei ole töitä) ja kolme vapaata. Useimmilla on kaksi työtä tämän takia, joten koska hänellä oli kaksi työtä, minun piti tehdä kaikki kotityöt. Ehdotin siivoojaa kerran viikossa, jolloin hän oli järkyttynyt, että sulla on kaks kättä. :'D

Hän oli alfauros sanan varsinaisessa merkityksessä. Väkivaltainen kännissä suuttuessaan > rikkoi paikkoja, ei tosin minuun koskenut. Seuraavan tyttöystävänsä pahoinpiteli, mutta hän ei saanut tehdä ilmoitusta (poliisit oli kyllä paikalla) koska hän olisi menettänyt työnsä.

Kahdesti hän jätti minut Hkin keskustaan yöllä ilman puhelinta ja avaimia, kun tuli riitaa, jne.

Olimme naimisissa, tulin raskaaksi hän halusi, että teen abortin koska olin tullut niin yllättäen raskaaksi (yritimme lähes kaksi vuotta, mutta hän oli ihastunut toiseen kun tulin raskaaksi). Hän jätti minut raskaana ollessani, muta itki seuraavalle tyttöystävälleen, että olin pettänyt häntä ja tuhonnut täydellisen avioliiton... Sanoi minulle, kun oli vienyt eropaperit, että sauraavaksi hän ottaa isotissisen mallin. No hetki siinä meni, mutta nyt on naimisissa isotissisen mallin kanssa :D. Parempaa ei tule koskaan saamaan, joten toivon, että nainen ymmärtää pistää miehen ruotuun.

Nykyään olen onnellinen kolmen lapsen äiti ja naimisissa miehen kanssa, joka on mies sanan varsinaisessa merkityksessä. Tekee mitä tahansa kodin töitä, pesee omat pyykkinsä, jos en niitä ole pessyt, tiskaa aina jne. Ajaa harrikalla, ei todella juoksentele kortsu päässä puistossa, vaikka en ymmärrä kylläkään mitä pahaa siinä on. Huonoitsetuntoisten miesten omaa egon pönkitystä taas.

En tiedä itkiskö vai nauraisko, näille miesten ruikutuksille täällä, mutta ainakin ne on ihan totaalinen turn-off minulle. 

Kerro miten käy, ap! :D

Vierailija
351/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua jotenkin säälittää tuo palstan mies, jonka vänkää vastaan. Miten voi vuonna 2014 Suomessa elää aikuinen mies, jonka parisuhdestrategia on "haluan että minusta pidetään huolta"?! Oletko joku vaippaikäinen vauva?

Harvaa naista todella kiinnostaa missään muodossa, saati seksuaalisessa, mies, joka esittää vauvaa.

Vierailija
352/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Loistava strategia ap. Kysehän on juuri siitä, että me naiset itse mahdollistamme miehille sen "lapseksi heittäytymisen" kantamalla liikaa vastuuta yhteisistä asioista. 

Totta kai parisuhteeseen kuuluu palvelusten tekeminen, mutta jos ja kun se menee yksipuoliseksi passaamiseksi, jotain on tehtävä. Ap toimii aivan oikein!

Itse huomasin, että hoitovapaalla ollessa tein ihan liikaa miehen puolesta jo senkin takia, että olin kotonana. Mutta olisihan miehen pitänyt vapaa-ajallaan tehdä puolet senhetkisistä hommista, en minä mikään kotiorja ollut! Kun palasin duuniin, herra kuvitteli palvelun jatkuvan entisellään, vaikka kumpikin olimme töissä... Se vaati monia työnjakoa koskevia keskusteluja, ja nyt tilanne on onneksi suht hyvin korjaantunut.

Mutta siksi sanon, että pidetään siskot varamme, ettemme ajaudu tosiaan tuollaiseen äidin rooliin!

Vierailija
353/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto!

Vierailija
354/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 08:41"]

[quote author="Vierailija" time="11.10.2014 klo 00:26"]

Pidän kyllä ajantasalla tilanteen etenemisestä, mutta jos nyt tähänastisia merkkejä katsoo, niin tämä tulee etenemään tooooodella hitaasti :D On muuten aika huvittavan näköistä, kun 1/3 kämpästä lähestyy "kamala läävä"-tilaa ja 2/3 on sellainen perussiisti.AP

[/quote]

Eikö sillä ollut vain yksi paita jäljellä?

[/quote]

Sitten se siirtyy rouvan paitoihin. Näin meillä.

Vierailija
355/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku oli huolissaan mieheni kohtalosta :D Olemme ihan ilman riitaa tässä tilanteessa ja silloin kun aloin keskittyä vähemmän mieheeni (sain idean täältä jostain ketjusta), niin sanoin kyllä avoimesti että nyt kiristää vanne sen verran päätä, etten jaksa enää passata häntä tai ketään muutakaan ja että en aio sanoa enää mistään sotkuista tms mitään, kun ei siitä tunnu olevan hyötyä. Tulee vain riitoja eikä mikään muutu. Ja tyhmähän mä olenkin ollut kun vuositolkulla olen jaksanut huolehtia toisen sotkuista ja puhunut ja puhunut ja puhunut niistä. Eli aika idioottia minultakin toistaa sitä vaikka mikään ei ole muuttunut kuin korkeintaan hetkeksi. Nyt menen eteenpäin ja katson miten käy.

Mieheni ei siis nyt ole mitenkään "hylätty" ja "hädissään" täällä, vaan vuosien jälkeen olen vihdoin toteuttanut hänen toiveensa ja lopettanut nalkuttamisen, mutta se sisällyttää tosiaan myös sen, etten enää itsekään hoida niitä "nalkuttamisen aiheita" hänen puolestaan.

Tältä päivältä ei valitettavasti ole järisyttävästi raportoitavaa, koska ollaan molemmat oltu lähes koko päivä poissa kotoa. Yksi villasukka oli kietoutunut työtuolin jalkaan (tai siis siihen renkaaseen, oli ilmeisesti pudonnut tuolilta ja mies jyrännyt tuolilla yli), sen jätin paikalleen koska oli kiinni tuolissa :D Toinen sukista oli pudonnut kauemmas tuolista, sen nostin tuolille vaatepinon päälle. Muuten ei mitään uutta, mies on syönytkin ulkona joten ei näy esim. perinteisiä tyhjiä ruokakääreitä pöydillä :D

AP

Vierailija
356/993 |
11.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut kirjoitteli siitä. että miehet jotka kotona on vähän tälläisiä "ajattelemattomia", ovat töissään todella skarppeja ja oma-aloitteisia. Sama pätee täällä. Töihin liittyen miehelle on hyvin tärkeää mitä hänestä ajatellaan ja että kaikki on kunnolla tehty jne. Jännä juttu että kotiasioissa se on täysin päinvastoin. Käynhän minäkin töissä, missä vaaditaan asioita, mutta en mä silti osaa/voi kotona heittää täysin vaihdetta vapaalle :O Ainakaan jos en halua hukkua jätteisiin. AP

Vierailija
357/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että miehelläni on ADD. Kaikki netistä löytyvät oireet sopivat. Ollaan oltu yhdessä teiniajoista asti, nyt jo yli puolet elämästämme. Olen saanut vuosien varrella useampia kilareita juuri ap:n kuvailemista asioista, mies ei vaan yksinkertaisesti saa hoidettua asioita niin kuin normaalit ihmiset. Lasten synnyttyä asiat vaan paheni kun omien asioiden lisäksi pitää hoitaa vielä lastenkin asioita ja muistaa esim. hammaslääkärit ja päiväkotiin pitää huolehtia oikeanlaiset vaatteet ja vaihtovaatteet yms.

Jaksoin aina tehdä kaiken yksin tietyn aikaa ja samalla mittarini pikkuhiljaa täyttyi. Sitten sain romahduksen ja tuli kauhea riita (tai siis minä huusin, mies ei ole koskaan ollut riitelijätyyppiä siinä mielessä että huutaisi tai edes väittelisi, ärsyttävää sekin kun vaan kuuntelee hiljaa eikä kommentoi mitään). Tai sen verran kyllä riiteli takaisin että ihmetteli että mitä ihmettä minä valitan, ei se kotitöiden tekeminen nyt niin raskasta voi olla (olin silloin vauvan kanssa kotona ja mies töissä). Tilaisuuteni koitti parin kuukauden päästä kun mies lomautettiin: Kerroin että tästä päivästä lähtien (kun mies jäi kotiin) minä hoidan vain välttämättömät vauvaan liittyvät toimet eli imetän ja pidän sylissä yms. mitä vauva tarvitsee. Mies saa hoitaa kaiken muun, pyykkäyksen, siivouksen, ruoanlaiton, isompien lasten eskariin ja kouluunlaiton jne. ja lisäksi tietysti laskujen maksun ja muun byrokratian mistä minä olin aina huolehtinut. Näkee sitten onko raskasta vai ei. Ihme kyllä mies teki koko kuukauden valittamatta hommia. Ei ne kaikki onnistuneet ja paljon unohtui mutta en puuttunut niin kuin olin luvannutkin/uhannut. Sen jälkeen mies totesi että ei ollut tajunnut kuinka paljon teen koko ajan ja lupasi osallistua enemmän.

Ei sekään meidän eloa nyt autuaaksi tehnyt mutta vei sen ongelman pois että mies ei olisi tajunnut kuinka paljon teen. Nyt hän sentään osaa arvostaa sitä. Välillä edelleen turhaudun siihen että pitääkö minun tosiaan aina olla se joka huolehtii kaikesta ja maksaa laskut ja muistaa kaiken. Sen jälkeen kuitenkin kun tajusin että miehen käyttäytyminen sopii täysin tuohon ADD:hen (ja yhdellä lapsistamme todettiin ADHD) niin oma suhtautumiseni on hiukan tullut armollisemmaksi. Että ei se pelkästään laiskuudesta ja tyhmyydestä kaikki johdu, vaan miehellä ei vaan oikeasti ne aivot toimi ihan samalla tavalla kuin muilla. Vaikka muuten todella älykäs onkin.

Vierailija
358/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ketjussa kommentoineet miehet ajattelevat ettei heidän tarvitse tehdä mitään... Miks naisen pitäis hoitaa kaikki ? Käydä töissä, hoitaa itsensä, lapset, koti ja mies. Mitä mies antaa arjelle ja parisuhteelle ? Vaikka eipä sillä naisella ole aikaa millekkään parisuhteelle, jos koko arki hänen kontollaan.

Nyt nämä miehet varmaan ajattelee, että miks pitäis jotain antaa...

Vierailija
359/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:42"]

[quote author="Vierailija" time="12.10.2014 klo 19:08"]

Perheenjäsenten omat pyykkikorit ovat kai yleensä heidän huoneissaan, niin meillä ainakin. Tietysti eri tilanne, jos on joku saunan pukuhuone tai vastaava, jossa kaikilla on tapana riisuutua. Kaupunkiasunnoissa ei yleensä ole kodinhoitohuoneita.

[/quote]

No mekin ollaan asuttu rivarissa jossa ei ollu kodinhoitohuonetta, mutta riisuuduttin kylppärissä siihen yhteiseen pyykkikoriin. Mutta tietty tapoja on monia..

[/quote]

Olen se, joka kirjoitti perheenjäsenten omista likapyykkikoreista. En ole koskaan tullut edes ajatelleeksi, että viisi pyykkikoria olisi määrällisesti joku ongelma (en tietenkään, koska homma toimii niin hyvin). Minun ja mieheni pyykkikorit ovat alakerran kodinhoitohuoneessa, poikien pyykkikorit ovat yläkerrassa heidän omissa huoneissaan (tämä on itse asiassa ihan luontevaa, sillä heillä on siellä myös oma WC ja suihkutilat). Ja hyvin pelittää!

Vierailija
360/993 |
13.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:11"]

[quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 01:02"][quote author="Vierailija" time="13.10.2014 klo 00:40"] Hei naiset! Teidän unelmamies pelasti perheensä ahdingosta: http://m.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288750136602.html Jäiköhän pyykkääminen pahasti kesken :D [/quote] Täh? Meinaat siis että jos oletetaan että uutisen toinen vanhemmista on mies, on se jotenkin nössykkä ja epämiehekäs kun ei tuota tilannetta saanut hoidettua? Ja että pyykkääminen jotenkin vähentää miehekkyyttä :D ? Ootko oikeasti, ihan aidosti, vajaa? Vähän on surullista jos kuva omasta tai toisten miehekkyydestä oikeasti kärsii tollasesta. Mä oon mielestäni edelleen naisellinen nainen vaikka ajaisinkin nurmikon, mutta kukin määrittelee toki tyylillään... Voin antaa vinkinnä tosin, että elämä on todennäköisesti helpompaa, jos ei anna maskuliinisuutensa haavoittua pikkujutuista ;) Löysää pipoa ja sillee. [/quote] Noniin, nainen on vain tavallaan seksikäs ja suloinen tehdessään miesten juttuja. Voin kuvitella sutkin leikkaamassa nurmikkoa tukka poninhännällä... Mutta miehiin ei päde yhtä laaja-alainen liikkumavara. Ärsyttää kun naiset eivät nyt voi tunnustaa tätä, koska muuten lähtisi pohja isolta osalt tätäkin ketjua.

[/quote]

Mun mies ei ole ainakaan suloinen kun tekee kotitöitä, kiroilee koko ajan, ja nakkelee tavaroita kun imuroi. Tosin minäkin inhoan kotitöitä enkä ole suloinen kun teen jotain työtä. Muuten kyllä tykkään kun mies on alkanut enemmän tehdä kotitöitä, mutta kyllä se stressaa kuunnella sitä jatkuvaa kiroilua, tulee sellainen olo että mies on vihainen mulle. Tosin itsekin saatan olla vihainen kun siivoan, se on jo perinne monessa sukupolvessa, on periytynyt äidiltä tyttärelle. Siivoaminen on oikeastaan parasta silloin kun on yksin.