Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Gyne laittoi lähetteen kohdunpoistoon

Vierailija
22.07.2012 |

erittäin runsaiden kuukautisten vuoksi.

Sairaalassa eivät suostuneet tätä tekemään. Tekivät lämpöpallohoidon.

Miksi näin?

Kuukautiset ihan ennallaan, ei muutosta parempaan. Olen niin vihainen sairaalalle.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aina toki pyritään aloittamaan lievemmistä hoitokeinoista

Vierailija
2/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitten joku muu ihan samasta asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetappa jotain muita hoitokeinoja.

En itse menis poistoon kuin pakkotilanteessa. Oletko kokeillut e-pillereitä ja hormonikierukkaa?

Vierailija
4/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siihen kohdunpoistoon. Mulle tehty jo aikoja sitten (kun lapset siis jo tehty) ja elämänlaatu nousi kohisten! Seksiin ja orkkuihin ei vaikuttanut sitä eikä tätä!

Vierailija
5/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään hirveän iso operaatio ole, kun tähystyksessä tehdään. Muistaakseni olin vuorokauden sairaalassa ja viikon sairaslomalla. Helppo homma ja kannatti todella!

Vierailija
6/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se mikään hirveän iso operaatio ole, kun tähystyksessä tehdään. Muistaakseni olin vuorokauden sairaalassa ja viikon sairaslomalla. Helppo homma ja kannatti todella!

Esim. minun tapauksessani jouduttaisiin tekemään avoleikkaus.

Vierailija
7/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 v kohtu pois, helvetin kk kivut ja niagarat loppuelämäksi pois. Menin aamulla toimenpiteeseen, seuraavana aamuna ajelin itse kotiin. Ei mitään kipuja ja särkyjä, en tarvinnut mitään muita kipulääkkeitä kuin ne, mitä sairaalassa sain. Pari viikkoa saikkua ja nostelumielto. Kolmesta kohtaa vatsasta menivät sisään, pikkuruiset arvet, kohtu vedettiin alakautta pois. Taistelkaa naiset, niin elämänlaatu paranee 500 prosenttisesti, ennen kuin vaihdevuodet alkavat. Olen kuullut pelkästään hyvin menneistä poistoista, en tajua miksi lääkärit niin nihkeitä tähän, no, ehkä gyniksiltä loppuis duunit, kun naiset ei juokse siellä pyytämässä kipulääkkeitä ja kierukoita. Mikä ihmeen ISO leikkaus?

Vierailija
8/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

homma kuin lämpöpallohoito. Miksi ihmeessä pitäisi tehdä ensin radikaalein hoito. Itse olisin ollut sairaalalle tosi vihainen, jos he olisivat poistaneet kohdun vaan heti ja jättäneet helpommat konstit kokeilematta. Minulla nimittäin lämpöpallohoito toimi loistavasti, kuukautiset loppuivat käytännössä kokonaan. Sitä ennen kokeiltiin hormonikierukkaa, joka vähensi vuotoa kyllä, mutta yli vuoden käytön aikana vuodin silti aina kymmenen päivää 23 päivän välein enkä ollut tyytyväinen.

Vierailija
9/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

44 v kohtu pois, helvetin kk kivut ja niagarat loppuelämäksi pois. Menin aamulla toimenpiteeseen, seuraavana aamuna ajelin itse kotiin. Ei mitään kipuja ja särkyjä, en tarvinnut mitään muita kipulääkkeitä kuin ne, mitä sairaalassa sain. Pari viikkoa saikkua ja nostelumielto. Kolmesta kohtaa vatsasta menivät sisään, pikkuruiset arvet, kohtu vedettiin alakautta pois. Taistelkaa naiset, niin elämänlaatu paranee 500 prosenttisesti, ennen kuin vaihdevuodet alkavat. Olen kuullut pelkästään hyvin menneistä poistoista, en tajua miksi lääkärit niin nihkeitä tähän, no, ehkä gyniksiltä loppuis duunit, kun naiset ei juokse siellä pyytämässä kipulääkkeitä ja kierukoita. Mikä ihmeen ISO leikkaus?

Vierailija
10/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kohdunpoistosta runsaiden kuukautisten takia. Syövän hoitaminen leikkauksella on paljon muutakin kuin että "tosta nipsastaan ja tosta ja sit se on siinä", joutuvat usein siivoamaan elimen ympäriltä kasvainkudosta pois ja joskus joutuu kovasti tekemään työtä kasvaimen irrottelemiseksi.

Tiedoksesi, että isot kasvaimet kohdussa voivat vaatia avoleikkauksen.

Vierailija
11/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan kohdunpoistosta runsaiden kuukautisten takia. Syövän hoitaminen leikkauksella on paljon muutakin kuin että "tosta nipsastaan ja tosta ja sit se on siinä", joutuvat usein siivoamaan elimen ympäriltä kasvainkudosta pois ja joskus joutuu kovasti tekemään työtä kasvaimen irrottelemiseksi.

Tiedoksesi, että isot kasvaimet kohdussa voivat vaatia avoleikkauksen.

hyvänlaatuiset kohdunsisäiset lihaskerroskasvaimet eli myoomat, jotka aiheuttavat runsasta kuukautisvuotoa.

Vierailija
12/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se on ollut upea juttu. Nopea ja helppo. ja kuukautiset ja kivut jäi historiaan. Mulle ei pillerit sopineet, mutta hormonimäärä kierukassa on niin pieni etti se ole ollenkaan haitannut, päinvastoin.

Vierailija
13/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on elimen poisto. Komplikaatioita tulee, joskus vakaviakin. Jos asia voidaan hoitaa muulla tapaa, se hoidetaan mielummin muulla tapaa.

Vierailija
14/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta en halunnut kun toivoin vielä vauvaa. Nyt olenkin raskaana. Pitää miettiä, mitä sen jälkeen. Kivuttomuus ja vuodottomuus kyllä houkuttelisi... Sain reseptin Caprilon-lääkkeeseen, joka auttoi todella hyvin liian runsaaseen vuotoon. Pärjäsin hyvin pelkällä kuukupilla eivätkä kivutkaan olleet niin kovat. Mutta tällä hetkellä en siis tarvitse lääkettäkään ;-)

Vierailija
15/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy runsaisiin kuukautisiin on usein kohdunsisäinen lihaskasvain eli myooma. Niitä voidaan höylätä, mutta isommat on käytännössä pakko leikata.

Minut on aikaisemmin leikattu avoleikkauksella (vaakaviilto) endometrioosin ja hyvälaatuisen munasarjakasvaimen takia ja lisäksi myoomia on höylätty kaksi kertaa alakautta kevyessä nukutuksessa hedelmöityshoitojen yhteydessä.

Minulta poistettiin kohtu kaksi vuotta sitten. Kuukautiskivut ja vuodot olivat sitä ennen aivan infernaalisia ja tulivat kolmen viikon välein. Lisäksi kärsin jatkuvasta anemiasta, unettomuudesta, oudosta hikoilusta ja pyörrytyksestä.

Kohtua ei kannata leikata avoleikkauksessa ellei ole aivan pakko. Minulla oli puolitoistakiloinen myooma ja keskussairaalassa olisivat tehneet avoleikkauksen pystyviillolla. En suostunut, koska minulla on ennestään vaakaviilto ja lisäksi minulle on vahva taipumus keloidikasvaimiin, jotka ovat ikäviä ja kivuliaita. Hakeuduin yksityissairaalaan, jossa alan paras kirurgi teki leikkaukset laparoskopialla. Kohtu murskattiin ja imettiin ulos vatsaontelosta. Leikkaukseni oli kaksi kertaa tavanomaista pidempi, mutta muistoksi jäi vain neljä puolentoista sentin arpea. Valitettavasti vaan jokaisessa kasvaa sinipunainen ja kipeähkö keloidi. No sille ei paraskaan lääkäri voi mitään :(

Kohtu, kivut ja vuodot ovat onneksi poissa :) Koska minulle jätettiin munasarjat, on hormonitoimintani muuten normaalia. Kaikki mainitsemani oireet poistuivat.

Vierailija
16/19 |
22.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkaus/nukutus on aina riski.

Vierailija
17/19 |
24.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohdunpoistoa ei tehdä mukavuudenhalusta, vaikka se elämää saattaa helpottaakin. Siihen pitää olla lääketieteellinen syy. Runsaiden kuukautisten hoidossa kohdunpoisto ei ole ensimmäinen hoitokeino, koska kuten tunnettua, leikkauksessa on aina riskinsä.

Multa poistettiin kohtu myomien takia. Kohtu ei ollut vielä edes kovin iso, mutta koska itse olen pienikokoinen, leikkaus tähystyksellä ei tullut kyseeseen. Itse (avo)leikkaus sujui hyvin siistillä bikiniviillolla. Munasarjat jätettiin, mutta kohdunnapukkaa ei voitu säästää. Kyllä se hieman tuntumaan vaikuttaa, vaikka kokonaisuutena ajatellen seksielämä on parantunut.

Komplikaationa oli virtsaretentio, eli vaikka oli pissahätä ja onnistuin pissalla käymäänkin, rakko ei tyhjentynyt kunnolla. Useamman kerran jouduttiin katetroimaan ja ultrailemaan joka vessakäynnin yhteydessä, kuinka paljon rakossa oli virtsaa ja paljonko sinne jäi. Ei vaarallista, mutta vaivalloista ja kivuliasta. Kotiuduin vasta neljäntenä päivänä leikkauksesta, edelleen suht kovien kipujen kera.

Sairauslomaa sain 5 viikkoa. Vatsalihasten kuntoutuksessa kului oma aikansa, vaikka olin ollut hyvässä fyysisessä kunnossa ennen leikkausta. Virtsarakko toimi jonkin aikaa laiskanlaisesti.

Omalla kohdallani leikkaus oli kaiken vaivan arvoinen, koska elämä myomien kanssa kävi koko ajan hankalammaksi. Mutta ymmärrän täysin, ettei leikkaukseen ryhdytä vain naisen oman toiveen takia.

Vierailija
18/19 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko kohdussa kasvaa myoomia tai muuta, jos on tehty lämpöpallohoito. Tämä operaatio tehtiin monta vuotta sitten ja kuukautiset loppuivat kokonaan. Nyt alavatsassa painon tunnetta ja vähäistä oranssinruskehtavaa vuotoa.

Vierailija
19/19 |
18.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohtu kannattelee myös muita elimiä. Siis kun poistetaan jotain,niin loput vatsassa olevat kamat joutuvat uuteen järjestykseen. Uskon, että tämän vuoksi joskus myös tulee komplikaatioita? En tiedä ja en ole kuullut, mutta asia kiinnostaa, itselläni kohdunpoisto joskus ehkä edessä (ollut kohdunkaulan syöpä ja useita kohtutulehduksia sen jälkeen, nyt myös ehkä myoomia).