Miksi suomalaiset ottavat henkilökohtaisesti, jos joku haluaa asua ulkomailla?
Kommentit (137)
Minä tunnustan, että otan henkilökohtaisesti, jos joku ei halua asua Suomessa. Se tuntuu minusta pahalta.
Syynkin voin kertoa: haluaisin itse pitää Suomesta, haluaisin asua täällä mielelläni, haluaisin pitää ilmastostamme. Monesta asiasta Suomessa pidän, mutta on myös paljon asioita, joista en pidä. Haluaisin unohtaa ne, sulkea niiltä silmäni.
Olen asunut ulkomailla, Suomen lisäksi neljässä maassa. Mieheni on myös ulkomaalainen, ja perheemme saattaa joskus muuttaa mieheni kotimaahan. Haluaisin, että viihtyisimme koko perhe hyvin Suomessa ja haluaisin, että tämä olisi meille se paras maa.
Kun joku toinen kertoo haluavansa pois Suomesta, se on minulle ikävä muistutus siitä, että Suomessa on monia asioita, joiden vuoksi täältä saattaa tahtoa pois. Se tuo mieleeni omat ristiriitaiset ajatukseni Suomessa asumisesta, mikä on epämiellyttävää. Siksi asiasta tulee minulle henkilökohtainen ja saatan reagoida tunteella ja jollakin tavalla, joka ei ole rationaalisesti perusteltavissa. Saatan esimerkiksi ruveta väittämään vastaan, vaikka tiedän olevani väärässä.
kun itse haluaisivat muutosta ankeaan elämäänsä mutta eivät uskalla ulkomaille lähteä. Eiku, eihän sitä pysty kun on perhe ja työ, niin. Ulkomailla ihmisillä kun ei ole perhettä eikä tapana tehdä töitä.
Hmmmmmm...Siinä että joku haluaa nähdä maailmaa ja asua ulkomailla tai on vaikka löytänyt ulkomaalaisen puolison ei itsessään ole mitään vikaa. Itsekin voisin kuvitella asuvani ulkomailla. Välillä kuitenkin huomaan, että toivomuksissa päästä pois suomesta on tietynlaista pinnallisuutta, suhteellisuudentajuttomuutta, ajattelemattomuutta ja yksinkertaisesti sivistymättömyyttä, ja nuo seikat harmittavat minua yleensäkin elämässä.
"Nykysuomi on maailman huonostivoivin kansa, muilla mailla ollaan onnellisia ja täällä sataakin liian usein" -tyylisiä kannanottoja päästelevästä ihmisestä tulee väkisinkin mieleen, että hän
a) ei tunne historiaa
b) ei tunne maailmaa suomen rajojen ulkopuolella muuten kuin pinnallisen turismin kauttaHyvinvointi ei ole pelkkää leppoisaa ilmastoa, halpaa viiniä taikka komeita gigoloja salsabaarissa. Sosiaalihuollon, ilmaisen koulutuksen tai vaikka korruptoitumattoman poliisin kaltaisia asioita pidetään itsestäänselvinä, mitä ne eivät ole. Itselläni oli hiukan karumpi lapsuus ja kovin monessa muussa maassa en olisi saanut yhtä hyviä mahiksia parantaa elämänlaatuani, kuin suomessa. Ei tarvitse mennä kuin naapurimaahan, niin johan alkaa löytyä lapsiprostituutiota, katulapsia ym.
Eli joskus kun kuuntelee miten joku naama tuhannen rutussa ja palkokasvi nenässä uhoaa jättävänsä tämän maailman huonoimman maan koska täällä on niin huono elää, niin väkisin tulee mieleen tällainen pinnallinen hemmoteltu kermaberberi, varsinkin kun monet valituksen kohteena olevista asioista (kuten kateus) ovat kuitenkin kansainvälinen ilmiö. Ja jokaista suomen miinusta kohtaan löytyy aivan varmasti plussia, joita taasen muualta ei löydy.
Tai no, eihän suomesta toki tarvitse pitää ja jos vaikka kokee ilmaston aivan ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi, niin eihän täällä kukaan pidättele. Mutta jonkinlaista suhteellisuudentajua ja maalaisjärkeä arvostan tässäkin asiassa.
Eli ehkäpä se itseensä ottaminen riippuu myös siitä miten tuo ulkomaille haluava on asiansa esittänyt...?
että ulkomailla asumista tai sinne haluamista pitää jotenkin perustella. Ja esittää tietyllä tavalla, ettei suomalainen loukkaannu.
Itse voin sanoa rehellisesti vihaavani Suomen talvea. Olen Itä-Suomesta kotoisin ja tiedän, millaista on kun on monta kuukautta lunta, jäätä ja pimeää. Nyt asun Irlannissa, ja tämä talvi joka on kyllä sateinen mutta lyhyt ja lumeton, sopii mulle paljon paremmin.
Jos tämän sanot suomalaiselle, olet leuhka paska joka dissaa Suomea koska Suomessa on ne helkkarin neljä vuodenaikaa, joita kaikkien pitää muistaa hehkuttaa.
Hmmmmmm...Siinä että joku haluaa nähdä maailmaa ja asua ulkomailla tai on vaikka löytänyt ulkomaalaisen puolison ei itsessään ole mitään vikaa. Itsekin voisin kuvitella asuvani ulkomailla. Välillä kuitenkin huomaan, että toivomuksissa päästä pois suomesta on tietynlaista pinnallisuutta, suhteellisuudentajuttomuutta, ajattelemattomuutta ja yksinkertaisesti sivistymättömyyttä, ja nuo seikat harmittavat minua yleensäkin elämässä.
"Nykysuomi on maailman huonostivoivin kansa, muilla mailla ollaan onnellisia ja täällä sataakin liian usein" -tyylisiä kannanottoja päästelevästä ihmisestä tulee väkisinkin mieleen, että hän
a) ei tunne historiaa
b) ei tunne maailmaa suomen rajojen ulkopuolella muuten kuin pinnallisen turismin kauttaHyvinvointi ei ole pelkkää leppoisaa ilmastoa, halpaa viiniä taikka komeita gigoloja salsabaarissa. Sosiaalihuollon, ilmaisen koulutuksen tai vaikka korruptoitumattoman poliisin kaltaisia asioita pidetään itsestäänselvinä, mitä ne eivät ole. Itselläni oli hiukan karumpi lapsuus ja kovin monessa muussa maassa en olisi saanut yhtä hyviä mahiksia parantaa elämänlaatuani, kuin suomessa. Ei tarvitse mennä kuin naapurimaahan, niin johan alkaa löytyä lapsiprostituutiota, katulapsia ym.
Eli joskus kun kuuntelee miten joku naama tuhannen rutussa ja palkokasvi nenässä uhoaa jättävänsä tämän maailman huonoimman maan koska täällä on niin huono elää, niin väkisin tulee mieleen tällainen pinnallinen hemmoteltu kermaberberi, varsinkin kun monet valituksen kohteena olevista asioista (kuten kateus) ovat kuitenkin kansainvälinen ilmiö. Ja jokaista suomen miinusta kohtaan löytyy aivan varmasti plussia, joita taasen muualta ei löydy.
Tai no, eihän suomesta toki tarvitse pitää ja jos vaikka kokee ilmaston aivan ylitsepääsemättömäksi ongelmaksi, niin eihän täällä kukaan pidättele. Mutta jonkinlaista suhteellisuudentajua ja maalaisjärkeä arvostan tässäkin asiassa.
Eli ehkäpä se itseensä ottaminen riippuu myös siitä miten tuo ulkomaille haluava on asiansa esittänyt...?
että ulkomailla asumista tai sinne haluamista pitää jotenkin perustella. Ja esittää tietyllä tavalla, ettei suomalainen loukkaannu.
Itse voin sanoa rehellisesti vihaavani Suomen talvea. Olen Itä-Suomesta kotoisin ja tiedän, millaista on kun on monta kuukautta lunta, jäätä ja pimeää. Nyt asun Irlannissa, ja tämä talvi joka on kyllä sateinen mutta lyhyt ja lumeton, sopii mulle paljon paremmin.
Jos tämän sanot suomalaiselle, olet leuhka paska joka dissaa Suomea koska Suomessa on ne helkkarin neljä vuodenaikaa, joita kaikkien pitää muistaa hehkuttaa.
1. ilmasto
2. suomalaiset
Täällä on kylmää ja pimeää aina. Kesällä on vähän enemmän valoa, ellei satu satamaan, kuten suurimmaksi osaksi tekee, mutta kylmä on silloinkin ja pirusti hyttysiä. Koskaan ei ole riittävän lämmin vesi edes uimiseen.
Ihmisistä taas saa tästäkin ketjusta aika kattavan kuvan. Negatiivisuutta, kateutta, vihaa, epäkohteliaisuutta, siinä koko suomalaisuus.
Kyllä, teen koko ajan suunnitelmia muuttaakseni pois. Enkä tule takaisin.
Asun Saksassa suht' koulutettuna (ins.), tienaan helkkarin hyvin rahaa (vajaa 100000 €/vuosi), täällä on kaikki halpaa ja elämä iloista ja tapahtumia riittää.
Suomessa on joka paikassa kallista ja kartelleja, huonot palkat, negatiivinen vinkuminen on kaikkialla, terveydenhoito aika huono, huonot lapsilisät, ruoka mautonta jauhomakkia ja helkkarin kylmäkin.
No siinäs kuulitte... on Suomessa hyviäkin asioita, mutta koulutetulle palkansaajalle Suomi on aika huono vaihtoehto.
Sitähän te kateellisina vingutte, kun omat taidot ja rohkeus ei riitä ja ja ja lastulevytalostakin on velkeaa ja siellä ulkomailla ei saa ruisleipää ja kaikki on niin kummaa ja ja.... :DDDDDD
Kritiikkiä kestämätöntä ja itsetunnotonta ruikuttajasakkia on Suomi täynnä. Vittuilkaa ja mariskaa nyt, kun ette mitään muuta voi.
Totuus on että Suomi maksaa etelän velkoja. Kreikka, Italia, Portugali, Espanja. Kiitosta sieltä ei kuulu, haukutaan vaan paskaksi Suomeksi. Olisipa hauska nähdä ylpeiden italiaanojen maksuhalut jos Suomi pyytäisi apua
kuinka monta euroa on Suomesta lahtenyt naiden velkojen maksuun?
niin kerron: Suomi elättää etelä (vetelä) eurooppaa ja vastineeksi ne manolot haukkuvat suomea, sylkevät suomalaisten matkailijoiden päälle tms. Että silleen.
Mika on se euromaara joka on Suomesta lahtenyt?
Kaikkien kuuluu haluta asua ydinperheessä, lähiössä, omakotitalossa, ajaa farmarilla, omistaa koira, tuulipuku ja kanavapaketti.
Kerran oli telkkarissa ulkomailla asuva suomalainen, jolla oli kaksi Suomessa suoritettua ylempää korkeakoulututkintoa. Hän kitisi korkeista veroista ja kehui, miten vähän maksaa Usassa veroja. Kaksi korkeakoulututkintoa eivät riittäneet tuomaan ymmärrystä verovarojen ja yhteiskunnan tarjoamien (maksuttomien) palvelujen välille.
Suomessa suhtaudutaan nykyään aika kummallisesti (suorastaan vihamielisesti) koulutettuja kohtaan ja töitä on vaikea saada. Mitä järkeä siinä tilanteessa on Suomeen jäädä?
Noku se on niin masentavaa, ettei ulkomailla asuneet oo muuttunu YH-TÄÄN. Sama kärttyinen ja negatiivinen asenne pysyy tiukassa, joka meillä suomalaisilla ulkosuomalaistenkin mukaan on. Onhan se epätoivoista huomata että näin on :,(
olen eu:ssa töissä. Asia joka pitää salata, muuten tulee lähestulkoon nyrkistä.
ja oikeasti tuntuu pahalta kun vaan haukutaan ja otetaan hyöty irti, ilmaiset koulut ja sitten muutetaan oliivimaahan. Mielestäni pitäisi säätää että sellaisten tulisi maksaa koulutuksensa takaisin jotka ei sitten kanna korteaan kekoon maamme eteen.
että tuo Suomessa koulutuksensa hankkinut syljeskelisi Suomessa kattoon ja nostelisi suomalaisia työttömyyskorvauksia/sossuntukia, vai että hän muuttaisi työn perässä ulkomaille?
Niinpä.
Paaria ja maanpetturi.
Ja varmaan puhut jotain 'etelänvetelien' mongerrustakin! Nih.
Juu, kyllä on junttisuomalaisilla noussut neste päähän, ei voi muuta sanoa. Hatunnosto silti viime vuosikymmenten suomalaispoliitikoille kun ovat rohkeasti uskaltaneet yrittää parantaa suomalaisten oloja, vaikka palaute onkin usein ihan ala-arvoista.
jolle kerran totesin, että jos mun elämäntilanne olisi toinen tai jos tarjoutuisi hyvä mahdollisuus, lähtisin saman tien miettimättä Suomesta ainakin joksikin aikaa. Tännehän pääsee aina takaisin. Kerroin, että en rakasta talvea ja haluaisin yksinkertaisesti kokeilla, millaista on asua jossakin muualla.
Ystäväni oikein hermostui tästä. Perusteli, miten joulu on ihana ja pääsiäinen, Suomen kesä on niin ihana ja lapset pääsee täällä luistelemaan ym. Hän närkästyi todella ja palaa aina aika ajoin tähän, että sä silloin kerran sanoit.. Kysyin, miksi hän ottaa sen niin henkilökohtaisesti, mutta ei osannut vastata kysymykseen.
Paaria ja maanpetturi.
Juu, kyllä on junttisuomalaisilla noussut neste päähän, ei voi muuta sanoa. Hatunnosto silti viime vuosikymmenten suomalaispoliitikoille kun ovat rohkeasti uskaltaneet yrittää parantaa suomalaisten oloja, vaikka palaute onkin usein ihan ala-arvoista.
Onneksi sun viestisi huokuukin avarakatseisuutta ja sivistystä. :D
Paaria ja maanpetturi.
Onneksi sun viestisi huokuukin avarakatseisuutta ja sivistystä. :D
Suomessa pitäisi suvaita ihan rajatonta typeryyttä, jos sen lähde on suomalainen. Mutta auta armias jos joku ulkomaalainen sanoo tai tekee jotain, joka ei ole sataprosenttisen kosher, siitä saa hirveän kritiikin päällensä.
Suosittelen kaikille ulkomaille muuttamista! Siis ihan kaikille, varsinkin niille, jotka loukkaantuvat muiden lähtiessä.
Nykyään en mainitse asuinpaikkaani, ellei sitä erikseen kysytä. Ja jos joku kysyy, millaista siellä on, vastaan jotain ympäripyöreää tavallisesta arjesta ja yleensä lisään jotain "ikävää", tyyliin "kuumahan siellä on" tai "rikollisuutta on paljon enemmän kuin Suomessa". Ja muistan samaan syssyyn lisätä, että kyllä on ikävä Suomen kesää ja saunaa tms. Yleensä ihmiset ovat silloin tyytyväisiä ja katsovat vähän säälien, että voi raukkaa, kylläpä sillä on kurjaa ulkomailla, mitäs läks. Mistään positiivisesta on ihan turha kertoa, vaikka se olisi meille arkea, monen korvaan se kuulostaa kehumiselta. Esimerkiksi se, että ostamme ruuan etupäässä torilta (kuulostaa uskomattomalta, että joku voisi siitä olla kateellinen, mutta kokemusta on.)
Jos joku ihan vakavissaan haluaa jutella, kysyä matkavinkkejä tms. niin sitten tietysti kerron enemmän.
Paljon vastaavia kertomuksia olen kuullut entisiltä ja nykyisiltä ulkosuomalaisilta.