Miksi suomalaiset ottavat henkilökohtaisesti, jos joku haluaa asua ulkomailla?
Kommentit (137)
Etkö sinä ikinä ihmettele, miksi ihmiset tekevät yleistäviä aloituksia.
Tämäkin olisi ollut hyvä keskustelunaihe, mutta yleistys pilasi sen ja se menee jankkaamiseksi ja riitelyksi.Hieman miettimällä aloituksen tyyliä ja jättämällä yleistys "#suomalaiset", olisi tästä saanut hyvän keskusteluketjun.
Sitä paitsi asperger-huutelu on nyt vain muotijuttu kun ei löydy enää vasta-argumenttia. Vähän samantyylinen kuin kateuskortti oli jokin aika sitten.
Kun aloittaja ei pysty enää vastaamaan, nykyään huudetaan asperger-korttia.Asia sinänsä olisi ihan sama muuten, mutta tunnen muutaman oikeasti aspergerin ja nämä huutelut on minusta loukkaavaa heitä kohtaan.
Joten kokeilepa jotain muuta keinoa kun et pysty perustelemaan, miksi väite suomalaiset jne... pitäisi paikkaansa, koska tosiasiassa aika harvaa suomalaista asia oikeasti kiinnostaa.
etkä asiasta ollenkaan.
Mutta siinä olen samaa mieltä, että oli aika halpamaista vetää asperger tähän, kun ilmeisesti olet ihan vaan tosikko ja yksinkertainen, ilman mitään kummempaa selittävää diagnoosia.
Etkö sinä ikinä ihmettele, miksi ihmiset tekevät yleistäviä aloituksia.
Tämäkin olisi ollut hyvä keskustelunaihe, mutta yleistys pilasi sen ja se menee jankkaamiseksi ja riitelyksi.Hieman miettimällä aloituksen tyyliä ja jättämällä yleistys "#suomalaiset", olisi tästä saanut hyvän keskusteluketjun.
Sitä paitsi asperger-huutelu on nyt vain muotijuttu kun ei löydy enää vasta-argumenttia. Vähän samantyylinen kuin kateuskortti oli jokin aika sitten.
Kun aloittaja ei pysty enää vastaamaan, nykyään huudetaan asperger-korttia.Asia sinänsä olisi ihan sama muuten, mutta tunnen muutaman oikeasti aspergerin ja nämä huutelut on minusta loukkaavaa heitä kohtaan.
Joten kokeilepa jotain muuta keinoa kun et pysty perustelemaan, miksi väite suomalaiset jne... pitäisi paikkaansa, koska tosiasiassa aika harvaa suomalaista asia oikeasti kiinnostaa.
Kun kyse oli nimenomaan omista kokemuksistani nimenomaan _suomalaisten_ kanssa. En ole amerikkalainen tai saksalainen, en tiedä miten he toimivat ja ajattelevat mutta olen itse kokenut sekä täällä että tosielämässä ihmisten olevan loukkaantuneita, kun en asu suomessa tai jatkuvasti ylistä Suomea onnen kultamaana.
Mutta jos tämä ulkomailla asuva/ sinne haaveileva haukkuu suomen pystyyn joka käänteessä niin sitten otan henkilökohtaisesti.
Jos joku vaikka kokee olevansa onnellisempi Espanjassa kuin Suomessa, ja sanoo sen ääneen, niin miksi se on sinulle henkilökohtaista? Siis tätä on ihan hirveän vaikea ymmärtää?
Tottakai saa haaveilla ja sen sanoa, mutta mä en jaksa aina kuunnella sitä selostusta miksi suomi on niin paska maa.
Minä nimittäin tykkään asua täällä.
Enkä jaksa kuunnella negatiivista vertailua.Miksi pitää valittaa että suomi sitä ja suomi tätä.
Muuttakaa sinne parempaan maailmaan ilman valitusta.
Suomalaisilla on sen sijaan oikeus haukkua espanjalaisia rosvoiksi ja laiskoiksi paskoiksi?
Tosin olen itse asunut ulkomailla samoin kuin lähes koko lähisukuni ja useimmat ystäväni - monet vieläkin. Useimmat ihmiset huomaavat ja tunnustavat joidenkin asioiden olevan helpompaa ja paremmin Suomessa, minäkin. Mua harmittaakin lähinnä sellaiset muuttajat, jotka haukkuvat Suomea tai jotka kuvittelevat olevansa parempia kun asuvat ihan ulkomailla!
Mutta jos tämä ulkomailla asuva/ sinne haaveileva haukkuu suomen pystyyn joka käänteessä niin sitten otan henkilökohtaisesti.
Jos joku vaikka kokee olevansa onnellisempi Espanjassa kuin Suomessa, ja sanoo sen ääneen, niin miksi se on sinulle henkilökohtaista? Siis tätä on ihan hirveän vaikea ymmärtää?
Tottakai saa haaveilla ja sen sanoa, mutta mä en jaksa aina kuunnella sitä selostusta miksi suomi on niin paska maa.
Enkä jaksa kuunnella negatiivista vertailua.Miksi pitää valittaa että suomi sitä ja suomi tätä.
Muuttakaa sinne parempaan maailmaan ilman valitusta.Suomalaisilla on sen sijaan oikeus haukkua espanjalaisia rosvoiksi ja laiskoiksi paskoiksi?
Sanoinko ettei saa sanoa mitään negatiivista?
En pidä mitään maata täydellisenä, mutta en jankkaa koko ajan että joku maa on paska tai kehu koko ajan.
Lapset syntyneet ulkomailla ja puhuvat vierasta kieltä kotona, itse puhun suomea heille.
Kun tullaan Suomeen käymään, pyydän heitä puhumaan suomea, ettei erotuttas porukasta. Itse mulla on todella tarve "naamioitua" ja olla suomalainen Suomessa. Lapsilla on sitten tietty väärä aksentti ja ei sekään onnistu. Saavat tuijotusta takaisin kun avaavat suunsa.
En jaksa kuunnella enää noita iänikuisia kettuiluja ulkosuomalaisuudesta. En kerro koskaan asuvani ulkomailla, kohtelu muuttuu todella sekunnissa, jos sen joku oivaltaa.
En mahda sille mitään, että ulkomailla olo aikaa on jo niin paljon, että osa suomalaisist atavoista on unohtunut. Käyttäydyn varmaan poikkeavasti, sillä saan ihan outoja kommentteja tai tuijotusta, jos olen vaan niinkuin normaalistikin. Hyvä esim. on ihan vaan vieraille puhuminen ja tervehtiminen.
Se ei ole kai Suomessa sallittua....
ja oikeasti tuntuu pahalta kun vaan haukutaan ja otetaan hyöty irti, ilmaiset koulut ja sitten muutetaan oliivimaahan. Mielestäni pitäisi säätää että sellaisten tulisi maksaa koulutuksensa takaisin jotka ei sitten kanna korteaan kekoon maamme eteen.
ei onnistu Suomen vieminen maailmalle ilman meitä samassa tilanteessa olevia.
Ei riitä, että iso suomalainen firma toimii pelkästään Suomessa. Ei tule sullekkaan töitä, jos me ei myydä firman tuotteita ulkomailla.
ja oikeasti tuntuu pahalta kun vaan haukutaan ja otetaan hyöty irti, ilmaiset koulut ja sitten muutetaan oliivimaahan. Mielestäni pitäisi säätää että sellaisten tulisi maksaa koulutuksensa takaisin jotka ei sitten kanna korteaan kekoon maamme eteen.
Ei riitä, että iso suomalainen firma toimii pelkästään Suomessa. Ei tule sullekkaan töitä, jos me ei myydä firman tuotteita ulkomailla.ja oikeasti tuntuu pahalta kun vaan haukutaan ja otetaan hyöty irti, ilmaiset koulut ja sitten muutetaan oliivimaahan. Mielestäni pitäisi säätää että sellaisten tulisi maksaa koulutuksensa takaisin jotka ei sitten kanna korteaan kekoon maamme eteen.
Tekevät lapsia karvakäsille eivätkä opeta Suomen Kieltä heille tms. wSe on kauheaa"
Ei riitä, että iso suomalainen firma toimii pelkästään Suomessa. Ei tule sullekkaan töitä, jos me ei myydä firman tuotteita ulkomailla.ja oikeasti tuntuu pahalta kun vaan haukutaan ja otetaan hyöty irti, ilmaiset koulut ja sitten muutetaan oliivimaahan. Mielestäni pitäisi säätää että sellaisten tulisi maksaa koulutuksensa takaisin jotka ei sitten kanna korteaan kekoon maamme eteen.
Tekevät lapsia karvakäsille eivätkä opeta Suomen Kieltä heille tms. wSe on kauheaa"
ei onnistu Suomen vieminen maailmalle ilman meitä samassa tilanteessa olevia. Ei riitä, että iso suomalainen firma toimii pelkästään Suomessa. Ei tule sullekkaan töitä, jos me ei myydä firman tuotteita ulkomailla.
Miten niita veroja Suomeen maksettaisiin kun palkan maksaa ulkomaalainen firma?
Totuus on että Suomi maksaa etelän velkoja. Kreikka, Italia, Portugali, Espanja. Kiitosta sieltä ei kuulu, haukutaan vaan paskaksi Suomeksi. Olisipa hauska nähdä ylpeiden italiaanojen maksuhalut jos Suomi pyytäisi apua
kuinka monta euroa on Suomesta lahtenyt naiden velkojen maksuun?
olen asunut täällä jo yli puolet elämästäni. Nyt tilanne on se että suomalaiset sukulaiseni ja ystäväni tivaavat koko ajan että koska palaan takaisin Suomeen häntä koipien välissä. Se on ärsyttävää koska se kuulostaa, ainakin minun korvaani, vahingonilolta.
Meillä on kuitenkin työpaikat vielä molemmilla, toisin kuin tuhansilla ja tuhansilla muilla täkäläisillä lapsiperheillä.
Suomalaiset ovat maailman vahingoniloisinta kansaa. Ei siinä paljon pisatulokset, tai "hyvä" julkinen terveydenhuolto tai puhdas luonto (eli pusikko) paina, kun kansan mielenmaisema on mätä.
Samoin kerran olin istumassa iltaa kaverini ja hänen miehensä sekä miehen kavereiden kanssa. Mainitsin jotain tyyliin, että "täällä Suomessa on aina vaikea muistaa että viiniä saa vain alkosta, kun Italiassa sitä voi hakea mistä tahansa ruokakaupasta". Eräs seurueen henkilöistä oli todella loukkaantuneen oloinen ja tokaisi sitten vain että "no onpas meillä Suomessa asiat kyllä niin huonosti kun viiniäkään ei voi lipittää koko ajan". Ja siis kyseinen henkilö oli ihan aikuinen mies. Samoin myöhemmin illalla kaverit vinoilivat, että minun pitäisi tiskata kaikki illan tiskit "kiitollisuudesta siitä, että Suomi lunastaa Etelä-Euroopan velat". Ja nuo nyt olivat vain pari esimerkkiä, monesti olen törmännyt palstalla ja tosielämässä hyvin halveksuvaan ja loukkaantuneeseen asenteeseen Italiassa asumistani kohtaan.... Ja siis en todellakaan ole sellainen "suomi on paska maa, ja suomalaiset juntteja" -ihminen mutta jotenkin tuntuu, ettei asuinmaastaan saisi sanoa mitään positiivsta, koska se on loukkaus Suomea kohtaan.
että suomalaisilla on usein hyvin huono itsetunto. Ovat vähän kuin pikkulapsia, jotka ovat yleensä huolissaan siitä mitä muuta heistä ajattelevat. Ja jos joskus kokevat tekevänsä jotain hyvin, siitä nostetaan hirveä äläkkä ja yhtäkkiä koko maailman pitäisi arvostaa juuri matkapuhelimia tai kolmen aan luottoluokitusta... Ja meidän iskällä on kyllä isompi pippeli kuin teidän iskällä, nih.
Olen kauhunsekaisin fiiliksin seuraillut suomalaista verkkokeskustelua Espanjan tukipaketeistakin. Ihmiset puhuvat etelän vetelistä tms. ja korostavat omaa hyvyyttään ja työteliäisyyttään...
Suomessa esim motarin tekijät tekevät töitä 7-15.30, muun ajan kalliit koneet seisoo tyhjänpanttina ja rahaa kuluu.... eteläeuroopassa työtä tehdään vuorotta ja tulee valmista.
Laatukin on suomessa enää vitsi, sen verran on tullut esim raksaprojekteja seurattua. Naapuriin on tulossa kivitalo jota suomalaisjannut on nyt pakertaneet yli kuukauden pääsemättä alkua pidemmälle - meillä oli jo 2 krs valmiina samassa aijassa kun tekijöinä oli reippaita virolaispoikia.
tässä vain pari esimerkkiä "suomalaisten" paremmuudesta.
että vaatimustasoa on laskettu kaikessa niin että kaikkein lahjattomimmatkin saavat pätevyyden mihin tahansa työhön he sitten hakeutuvatkin. Jälki on sitten sitä.
Toinen ongelma on se, että lahjakkaampienkaan ei kannata paljon rehkiä, koska verottaja vie kuitenkin kaiken. Siksi täällä tehdään lyhyttä päivää ja lusmuillaan niin paljon.
'Etelän vetelillä' on kuitenkin sen verran kunnianhimoa, että ovat ottaneet löysät rahat pyörimästä, suomalaisia ei raha kiinnosta, koska ovat jo lapsesta oppineet, ettei siitä koskaan jää käteen mitään.
Ja taas kaikki johtuu vain kateudesta tai huonosta itsetunnosta.
Eipä ole tullut esille lainkaan se itsestäänselvä syy, että moni meistä on vain kertakaikkiaan isänmaallinen ihminen. Nuo kommentit on silloin isänmaan puolustamista, sen tärkeäksi kokemista ja siitä kiinni pitämistä. Isänmaallisuus on hyvinkin voimissaan elävä aate. Tietenkin sen pitäisi ilmetä positiivisena asiana, kuten itsenäisyyspäivänä ilmeneekin. Mutta minkäpä sille voi, että joissain ihmisissä se ilmenee noin ikävänä kommentointina.
Ja taas kaikki johtuu vain kateudesta tai huonosta itsetunnosta.
Eipä ole tullut esille lainkaan se itsestäänselvä syy, että moni meistä on vain kertakaikkiaan isänmaallinen ihminen. Nuo kommentit on silloin isänmaan puolustamista, sen tärkeäksi kokemista ja siitä kiinni pitämistä. Isänmaallisuus on hyvinkin voimissaan elävä aate. Tietenkin sen pitäisi ilmetä positiivisena asiana, kuten itsenäisyyspäivänä ilmeneekin. Mutta minkäpä sille voi, että joissain ihmisissä se ilmenee noin ikävänä kommentointina.
kun yksisilmäiset ja sivistymättömät ksenofobit väittävät irrationaalisia pelkojaan isänmaallisuudeksi ja omivat koko isänmaan. Minä olen ulkosuomalainen, rakastan synnyinmaatani, mutta haluan myös kehittää sitä. Kehitystä ei tapahdu, jos pää on koko ajan syvällä perseessä, eikä myönnetä ongelmia, tai ainakin sysätään niistä syy jollekin toiselle. Niin, olen tosiaan ulkosuomalainen, mutta olen taatusti tehnyt enemmän isänmaani eteen kuin nämä isänmaallisiksi itseään väittävät kitisijät.
ja kykyjensä rajoissa. Persut ymmärtävät isänmaallisuuden hyvin eri tavalla kuin esim. vientipäälliköt, ilmiselvistä syistä. Ihmisen kognitiiviset lahjat määrittävät myöskin hänen isänmaallisuuttaan. Jos asut Nilsiässä, puhut ainoastaan savvoo, etkä tajua ns. korkeakulttuurista (edes suomalaisesta, kansainvälisestä puhumattakaan) tai kansantaloudesta yhtään mitään, miten voisit määritellä niinkin abstraktin asian kuin 'isänmaallisuus' samalla tavalla kuin kielitaitoinen, sivistynyt, puolet elämästään ulkomailla asunut ja työskennellyt henkilö?
Samat ihmiset määrittelisivät myös 'kunnian', 'ylpeyden', ja minkähyvänsä muun epämääräisen hyveen hyvin eri tavalla. Jonkun perähikiäläisen mielestä voi hyvinkin olla isänmaallista olla ikinä lähtemättä Kainuun maakunnasta.
Kerran oli telkkarissa ulkomailla asuva suomalainen, jolla oli kaksi Suomessa suoritettua ylempää korkeakoulututkintoa. Hän kitisi korkeista veroista ja kehui, miten vähän maksaa Usassa veroja. Kaksi korkeakoulututkintoa eivät riittäneet tuomaan ymmärrystä verovarojen ja yhteiskunnan tarjoamien (maksuttomien) palvelujen välille.
Suomessa suhtaudutaan nykyään aika kummallisesti (suorastaan vihamielisesti) koulutettuja kohtaan ja töitä on vaikea saada. Mitä järkeä siinä tilanteessa on Suomeen jäädä?
Enkä jaksa kuunnella negatiivista vertailua.
Miksi pitää valittaa että suomi sitä ja suomi tätä.
Muuttakaa sinne parempaan maailmaan ilman valitusta.