Miksi suomalaiset ottavat henkilökohtaisesti, jos joku haluaa asua ulkomailla?
Kommentit (137)
eikä tippaakaan ikävä kotimaahan. Hassua, sillä Suomessa olessani näen paljon hyvääkin. Esimerkiksi peruskoulu on ihan huippujuttu. Eli ei mulla ole mitään tarvetta kritisoida kotimaatakaan, mutta kylläpä vaan olen nauttinut siitäkin, että olen pois sieltä. Joku kumma painolasti ja synkkyys siellä vaivaa. Tätä ei saa todellakaan ottaa henkilökohtaisesti, sillä takuulla olen jotenkin itsekin siinä osallisena.
Kokeilkaa, asukaa välillä muualla (ja kunnon pitkä kausi, ei mitään paria kuukautta...) ja kummasti Suomen yllä näyttäytyy tumma pilvi. Eikä tahdonvoima eikä hyväntahtoisuus poista tuota pilveä, en usko että on mun mielikuvitusta. Joku siellä mättää.
tyyliin "suomalaiset sitä ja tätä".. t. eräs suomalainen, joka itsekin voisi perheineen ulkomaille muuttaa
Ulkomaalaisista saa kylla tehda ihan samanlaisia ja pahempiakin "sita ja tata" yleistyksia ja nimitella rumasti mutta jos maksetaan takaisin samalla mitalla niin alkaa kauhea itku ja voivotus.
Suosittelen kaikille ulkomaille muuttamista! Siis ihan kaikille, varsinkin niille, jotka loukkaantuvat muiden lähtiessä.
No doh...
Jos sinä haukut tytärtäsi laiskaksi niin se on normaalia. Jos joku ulkopuolinen haukkuu tytärtäsi läskiksi huorasksi niin varmasti otat sen leukkauksena.
Tietysti suomalaiset saavat haukkua Suomea, me täällä asutaankin.
kokeile mennä kritsoimaan mihin tahansa länsimaahan paikallisille junteille, että heidän maansa on ihan paska. Luultavasti tulee puukosta.
Ei se suomi ole edes tässäasiassa muita maita erilaisempi.
]
Olin Suomessa lomalla viime viikolla, ja sain idean käydä kampaajalla entisessä kotikaupungissani. Kampaajan kanssa rupateltiin niitä näitä, kun hänelle selvisi a) etten asu Suomessa, b) asun Italiassa, sain ihan kauheaa valitusta siitä, miten olen "hylännyt isänmaan" ja elän siellä "pastanpuputtajien ja rosvojen kanssa". Olin ihan ällikällä lyöty!
Samoin kerran olin istumassa iltaa kaverini ja hänen miehensä sekä miehen kavereiden kanssa. Mainitsin jotain tyyliin, että "täällä Suomessa on aina vaikea muistaa että viiniä saa vain alkosta, kun Italiassa sitä voi hakea mistä tahansa ruokakaupasta". Eräs seurueen henkilöistä oli todella loukkaantuneen oloinen ja tokaisi sitten vain että "no onpas meillä Suomessa asiat kyllä niin huonosti kun viiniäkään ei voi lipittää koko ajan". Ja siis kyseinen henkilö oli ihan aikuinen mies. Samoin myöhemmin illalla kaverit vinoilivat, että minun pitäisi tiskata kaikki illan tiskit "kiitollisuudesta siitä, että Suomi lunastaa Etelä-Euroopan velat".
Ja nuo nyt olivat vain pari esimerkkiä, monesti olen törmännyt palstalla ja tosielämässä hyvin halveksuvaan ja loukkaantuneeseen asenteeseen Italiassa asumistani kohtaan.... Ja siis en todellakaan ole sellainen "suomi on paska maa, ja suomalaiset juntteja" -ihminen mutta jotenkin tuntuu, ettei asuinmaastaan saisi sanoa mitään positiivsta, koska se on loukkaus Suomea kohtaan.
Kotimaasi on siis tilanteessa että ruinaatte Suomelta syömävelkaa. Siinä tilanteessa otetaan kiitollisuudella vastaan mitä Suomi antaa eikä todellakaan arvostella mitään asiaa. Sitten kun opitte elättämään itse itsenne, sitten voitte arvostella muita maita, mutta ette silloinkaan Suomea, joka teidät kerran pelasti.
eikä tippaakaan ikävä kotimaahan. Hassua, sillä Suomessa olessani näen paljon hyvääkin. Esimerkiksi peruskoulu on ihan huippujuttu. Eli ei mulla ole mitään tarvetta kritisoida kotimaatakaan, mutta kylläpä vaan olen nauttinut siitäkin, että olen pois sieltä. Joku kumma painolasti ja synkkyys siellä vaivaa. Tätä ei saa todellakaan ottaa henkilökohtaisesti, sillä takuulla olen jotenkin itsekin siinä osallisena.
Kokeilkaa, asukaa välillä muualla (ja kunnon pitkä kausi, ei mitään paria kuukautta...) ja kummasti Suomen yllä näyttäytyy tumma pilvi. Eikä tahdonvoima eikä hyväntahtoisuus poista tuota pilveä, en usko että on mun mielikuvitusta. Joku siellä mättää.
suomalaiset on maailman onnellisimpia kansoja. vielä paremmin menisi jos emme joutuis maksamaan teidän paskamahojen velkoja.
Ja toisekseen, ei ole missään määrin minun vikani että Etelä-Euroopassa on kriisi (joka tulee myös Suomeenkin), eikä edes italialaisten naapureideni vika. Eli minua ei kannata kohdella niin, että oletteaan minun suurin piirtein nuolevan näiden suomalaisten työn sankareiden palleja kiitollisuudesta. )
Minä olen saanut tuota paskaa päälleni siksi että olen syntynyt Italiassa. Moni on kommentoinut sitä että suomalaiset muka maksaa "meidän" (lainoissa koska asun Suomessa ja maksan tänne veroni) mukavan elämän ja Ferraritkin kuulemma. On myös kivaa kun työpaikan ruokapöytäkeskustelu voi alkaa tyyliin "mikä teissä karvakäsimanoloissa on vikana kun ette saa yhteiskuntaa pyörimään" tms. Totesin että italialaiset on saaneet yhteiskunnan pyörimään jo tuhansia vuosia ja toiseksi Italian osalta nykyinen kriisi johtuu lähinnä ulkopuolelta levinneen kriisin aiheuttamista korkotason muutoksista, joita ei osattu odottaa. Ja en tosiaan väitä etteikö ongelmia kuten veronkiertoa olisi (mafia on iso business valitettavasti) mutta siltikin Italian valtiontalous ennen korkomenoja on ollut ylijäämäinen, ja isot ongelmat tuli vasta kun alunperin Amerikasta levinnyt talouskriisi iski Eurooppaan.
Kyllä ihmiset yleensä rauhoittuu kun jaksaa selittää rauhallisesti provosoitumatta, mutta minulle täällä kauan asuneena on ihan täysin vierasta tällainen kielteinen suhtautuminen. Ennen aina ajattelin että olen etuoikeutettua maahanmuuttajien luokkaa koska kukaan ei ole syrjinyt minua, päinvastoin, jotkut ovat kommentoineet miehelleni ihailevasti "mutta sulla onkin italialainen vaimo" ihan kuin se olisi jotenkin hieno asia. Toivon todella ettei Euroopassa tämän kriisin takia leviä toisiin eurooppalaisiin kansoihin suhtautuva vihamielinen epäluulo!
Joku täällä kommentoi sitä ettei ihmiset saisi lähteä Suomesta pois koska Suomi on maksanut heidän koulutuksensa ja muut edut. Mutta onhan meitä myös jotka olemme muuttaneet tännepäin ja maksattaneet terveydenhoitomme ja koulutuksemme syntymämaallamme. Liikettä on molempiin suuntiin.
suomalaiset on maailman onnellisimpia kansoja. vielä paremmin menisi jos emme joutuis maksamaan teidän paskamahojen velkoja.
tämä postaaja vaikuttaakin idiootilta, on hän oikeassa.
Tottakai Suomessa on vikoja, niin kuin kaikissa maissa, mutta maana yhtähyvää tai parempaa löytyy ainoastaan muista pohjoismaista.
Syykin on tähän itsestään selvä, ja se on pieni väkiluku ja hyvä sijainti, nämä tekee maasta helposti huollettavan.
Toki jos on oikein rikas ihminen, niin sitten Suomi ei ole hyvä maa asua, mutta "normaalille" ihmiselle on tosiaankin lottovoitto syntyä Suomeen, vaikka se tyhmältä kuulostaakin.
Tietysti suomalaiset saavat haukkua Suomea, me täällä asutaankin.
kokeile mennä kritsoimaan mihin tahansa länsimaahan paikallisille junteille, että heidän maansa on ihan paska. Luultavasti tulee puukosta.
Ei se suomi ole edes tässäasiassa muita maita erilaisempi.
Itse olen kokeillut tätä vain Englannissa, mutta valitettavasti en pärjää heille oman kotimaansa haukkumisessa :( Omasta mielestäni osaan haukkua britit lyttyyn jo hyvinkin kekseliäästi ja viihdyttävästi, mutta aina ne ryökäleet pistävät pahemmaksi.
P.S. Ei ole tullut puukosta, ainakaan vielä.
Omasta mielestäni osaan haukkua britit lyttyyn jo hyvinkin kekseliäästi ja viihdyttävästi, mutta aina ne ryökäleet pistävät pahemmaksi.
1. UK on euraapan slummialue, jossa voidaan oikeasti huonosti.
2. Kävitkö haukkumassa paikallisia isänmaallsisä persuja?
Vaikka niitä jalkapallofanin stereotypioita.
] Olin Suomessa lomalla viime viikolla, ja sain idean käydä kampaajalla entisessä kotikaupungissani. Kampaajan kanssa rupateltiin niitä näitä, kun hänelle selvisi a) etten asu Suomessa, b) asun Italiassa, sain ihan kauheaa valitusta siitä, miten olen "hylännyt isänmaan" ja elän siellä "pastanpuputtajien ja rosvojen kanssa". Olin ihan ällikällä lyöty! Samoin kerran olin istumassa iltaa kaverini ja hänen miehensä sekä miehen kavereiden kanssa. Mainitsin jotain tyyliin, että "täällä Suomessa on aina vaikea muistaa että viiniä saa vain alkosta, kun Italiassa sitä voi hakea mistä tahansa ruokakaupasta". Eräs seurueen henkilöistä oli todella loukkaantuneen oloinen ja tokaisi sitten vain että "no onpas meillä Suomessa asiat kyllä niin huonosti kun viiniäkään ei voi lipittää koko ajan". Ja siis kyseinen henkilö oli ihan aikuinen mies. Samoin myöhemmin illalla kaverit vinoilivat, että minun pitäisi tiskata kaikki illan tiskit "kiitollisuudesta siitä, että Suomi lunastaa Etelä-Euroopan velat". Ja nuo nyt olivat vain pari esimerkkiä, monesti olen törmännyt palstalla ja tosielämässä hyvin halveksuvaan ja loukkaantuneeseen asenteeseen Italiassa asumistani kohtaan.... Ja siis en todellakaan ole sellainen "suomi on paska maa, ja suomalaiset juntteja" -ihminen mutta jotenkin tuntuu, ettei asuinmaastaan saisi sanoa mitään positiivsta, koska se on loukkaus Suomea kohtaan.
Kotimaasi on siis tilanteessa että ruinaatte Suomelta syömävelkaa. Siinä tilanteessa otetaan kiitollisuudella vastaan mitä Suomi antaa eikä todellakaan arvostella mitään asiaa. Sitten kun opitte elättämään itse itsenne, sitten voitte arvostella muita maita, mutta ette silloinkaan Suomea, joka teidät kerran pelasti.
Espanjan, Portugalin ja nyt viela Italiankin. Kovastihan teilla on sita rahaa Euroopan pelastamiseen, hih!
Tietaakseni vain Saksalla olisi syyta tuollaiseen leventelyyn.
Omasta mielestäni osaan haukkua britit lyttyyn jo hyvinkin kekseliäästi ja viihdyttävästi, mutta aina ne ryökäleet pistävät pahemmaksi.
1. UK on euraapan slummialue, jossa voidaan oikeasti huonosti.
2. Kävitkö haukkumassa paikallisia isänmaallsisä persuja?
Vaikka niitä jalkapallofanin stereotypioita.
Minulla on ilo tuntea myös sitä pienituloista perinteistä työväenluokkaa, joista moni elää erilaisilla tuilla. Ja yllätys yllätys, heilläkin on huumorintaju kunnossa ja sana hallussa. Kuvitteletko, että he todella ovat ylpeitä kotimaastaan eivätkä kertakaikkiaan sulata mitään kritiikkiä?
Kännisiltä voi tietenkin tulla turpaan ihan mistä syystä hyvänsä, mutta jos keskustelijat ovat suht selvin päin, Englannissa voi ihan vapaasti mollata paikallisia käytäntöjä, kunhan tekee sen suht sivistyneesti ja pysyy tosiasioissa. Täysin perättömät haukut palkitaan kohtuullisen veemäisellä kommentoinnilla.
me nyt sitten pelastetaan Italia, Espanja, Kreikka ja Portugali?
Varsinaisia sentinvenyttäjiä me suomalaiset.
Varsinkin ennen kaikkia urheilukisoja ovat ihan varmoja, ettei heidän joukkue nyt ainakaan pärjää. Nytkin miettivät koko ajan kuinka olympialaisten järjestelyt tulevat menemään pieleen. Ihmettelin jalkapallon EM-kisojen aikaan brittimiehelleni, että kuinka Englannin joukkue voiskaan menestyä, kun niiden onnistumista niin avoimesti kaikkialla epäillään - johan se vaikuttaa pelaajien itsetuntoon.
Mutta jos tämä ulkomailla asuva/ sinne haaveileva haukkuu suomen pystyyn joka käänteessä niin sitten otan henkilökohtaisesti.
Minà myòs asun Italiassa ja voin osaltani vahvistaa, ettà olen kokenut huonoa kàytòstà/syrjintàà Suomen suunnasta viime aikoina liittyen Italiassa asumiseeni. Tàmà on arka asia minulle, koska koen syrjintàà ja paheksuntaa Italiassa ja nyt siis myòs Suomen suunnasta.
En halua antaa esimerkkejà mutta huomasin, ettà Suomeen paluu ja elàmàn rakentaminen siellà ei olisi tàllà hetkellà helppo asia jàrjestàà.
Varsinkin ennen kaikkia urheilukisoja ovat ihan varmoja, ettei heidän joukkue nyt ainakaan pärjää. Nytkin miettivät koko ajan kuinka olympialaisten järjestelyt tulevat menemään pieleen. Ihmettelin jalkapallon EM-kisojen aikaan brittimiehelleni, että kuinka Englannin joukkue voiskaan menestyä, kun niiden onnistumista niin avoimesti kaikkialla epäillään - johan se vaikuttaa pelaajien itsetuntoon.
Ne ovat niin tottuneet siihen haukkumiseen, että kritiikki valuu kuin hanhen selästä. Sillä kansalla on hyvä itsetuntemus, mutta toisaalta eivät lainkaan välitä mitä heistä sanotaan. Nehän opetetaan jo lapsesta asti olemaan 'good sport'.
Eikä itsensä arvosteleminen tosiaan ole mikään suomalaisten tai brittien etuoikeus, kyllä siihen muutkin kansakunnat pystyvät. Saksalaisetkin ovat ihan säälittävyyteen asti itsekriittisiä, ja ovat varmasti kuulleet haukkuja niin paljon, että av-mamma ei toipuisi sellaisesta ikinä.
on koko ajan vähemmän ja vähemmän ikävä Suomeen. Ihmesakkia.
mutta arvaan että syynä tähän on kateus. katsos jos ei itse uskalla lähteä
ja toisaalta siinä on jotain sellaista, mikä tulee jo monille isovanhemmille, jos lapsi muuttaa perheineen kauas ihan suomen alueella. Silloin se lapsi ei ole enää niin tärkeä tai ei ole mitään, verrattuna niihin jotka jäävät lähelle. Eli vanhempi on itsekäs ja miettii omaa etua, että kun vanhenee, niin laskee niiden lähellä asuvien varaan, vaikka eiväthän he välttämättä silloin enää asu lähellä tai eivät ole kiinnostuneita jeesaamaan.
Minä olen saanut tuota paskaa päälleni siksi että olen syntynyt Italiassa. Moni on kommentoinut sitä että suomalaiset muka maksaa "meidän" (lainoissa koska asun Suomessa ja maksan tänne veroni) mukavan elämän ja Ferraritkin kuulemma. On myös kivaa kun työpaikan ruokapöytäkeskustelu voi alkaa tyyliin "mikä teissä karvakäsimanoloissa on vikana kun ette saa yhteiskuntaa pyörimään" tms. Totesin että italialaiset on saaneet yhteiskunnan pyörimään jo tuhansia vuosia ja toiseksi Italian osalta nykyinen kriisi johtuu lähinnä ulkopuolelta levinneen kriisin aiheuttamista korkotason muutoksista, joita ei osattu odottaa. Ja en tosiaan väitä etteikö ongelmia kuten veronkiertoa olisi (mafia on iso business valitettavasti) mutta siltikin Italian valtiontalous ennen korkomenoja on ollut ylijäämäinen, ja isot ongelmat tuli vasta kun alunperin Amerikasta levinnyt talouskriisi iski Eurooppaan.Kyllä ihmiset yleensä rauhoittuu kun jaksaa selittää rauhallisesti provosoitumatta, mutta minulle täällä kauan asuneena on ihan täysin vierasta tällainen kielteinen suhtautuminen. Ennen aina ajattelin että olen etuoikeutettua maahanmuuttajien luokkaa koska kukaan ei ole syrjinyt minua, päinvastoin, jotkut ovat kommentoineet miehelleni ihailevasti "mutta sulla onkin italialainen vaimo" ihan kuin se olisi jotenkin hieno asia. Toivon todella ettei Euroopassa tämän kriisin takia leviä toisiin eurooppalaisiin kansoihin suhtautuva vihamielinen epäluulo!
Joku täällä kommentoi sitä ettei ihmiset saisi lähteä Suomesta pois koska Suomi on maksanut heidän koulutuksensa ja muut edut. Mutta onhan meitä myös jotka olemme muuttaneet tännepäin ja maksattaneet terveydenhoitomme ja koulutuksemme syntymämaallamme. Liikettä on molempiin suuntiin.
Mikä helvetti teitä Vetelä-Eurooppalaisia vaivaa. Te aloititte vittuilun silloin aikanaan haukkumalla suomalaista ruokaa.
Tuosta kriisin syistä sä olet ihan pihalla. Oletko todella noin tyhmä? Korkotaso ei tule mistään ulkoa vaan heijastaa maanne surkeaa tilaa, ja siihen olette vain itse syypäitä.
Teillä italialaisilla on ylpeä siirtomaaherran luonne. Nythän te olette lähinnä haukkuneet Suomea ja anteneet ymmärtää että auttaminen on Suomen velvollisuus. Tunnustakaa virheenne ja pyytäkää kauniisti apua niin Suomi voi teitä auttaa.
Mutta saatoin tietysti olla väärässä.