Miksi suomalaiset ottavat henkilökohtaisesti, jos joku haluaa asua ulkomailla?
Kommentit (137)
mutta arvaan että syynä tähän on kateus. katsos jos ei itse uskalla lähteä
ja toisaalta siinä on jotain sellaista, mikä tulee jo monille isovanhemmille, jos lapsi muuttaa perheineen kauas ihan suomen alueella. Silloin se lapsi ei ole enää niin tärkeä tai ei ole mitään, verrattuna niihin jotka jäävät lähelle. Eli vanhempi on itsekäs ja miettii omaa etua, että kun vanhenee, niin laskee niiden lähellä asuvien varaan, vaikka eiväthän he välttämättä silloin enää asu lähellä tai eivät ole kiinnostuneita jeesaamaan.
nii ja siis minä asun ihan suomessa, mutta voin kuvitella että jos suku ja ystävät sattuavat olemaan itsekästä ja kateellista sorttia niin aivan varmasti kadehtivat tai miettivät omaa etuaan.
sanonut,että kaikki korostavatkaan,mutta joihinkin sellaisiin on tullut törmättyä. 21
Kerros pari esimerkkiä, miten ulkosuomalaiset "korostavat" asuinpaikkaansa?
korostamista on se, että verrataan koko ajan asuinmaata ja Suomea, jankutetaan kyllästymiseen asti mikä on paremmin/mikä huonommin asuinmaassa, mikä Suomessa jne. Vähän niinkuin verrattaisiin omaa ja kaverin lasta koko ajan ja joka käänteessä. Ja tarkoitan siis, että henkilön suusta ei tule kolmeakaan lausetta ilman, että siihen sisältyy maininta: meillä siellä...
Sellainen alkaa kuulijan osassa kuulostaa siltä, että puhuja tahtoo oikein kovasti korostaa asuinpaikkaansa. Luonteva puhuminen omasta elämästä, missä tahansa maailmankolkassa on aivan eri asia. Tiedän, että joku ei tätä ymmärrä ja tulkitsee tämän niin, että mielestäni ei saisi ollenkaan puhua omasta asuinmaasta/-paikasta jne. Mutta en tarkoita sitä.. 21
Suomessa ollaan kuitenkin paljosta matkustelusta huolimatta vähän lintukotohenkisiä, varsinkin ne vähemmän maailmaa nähneet. Ne omat pienet ympyrät ovat monelle tosiaan jotain ihanaa ja ihmeellistä (koska eivät tiedä paremmasta) ja kokevat ehkä turvallisuudentunteensa järkkyvän, kun joku hylkää ne samat ympyrät.
Sanoisin silti, että aika harvassa ovat tällaiset ihmiset, jotka oikeasti loukkaantuisivat toisten ulkomaille muuttamisesta.
täällä saa lukea. Nolottaa oikein, kuinka voi ihmisillä olla pallo hukassa.
Suomi on todella pieni maa, ja olemme olleet täällä eristyksissä liian pitkään.
Onneksi maailma pikkuhiljaa avautuu ja meillä kaikilla on mahdollisuus oppia tuntemaan maailmaa, ja meistä monella mahdollisuus omakohtaisestikin kokea millaista on asua välillä muualla.
Avatkaa nyt jo hyvät ihmiset silmänne ja korvanne, ja katselkaa muuallekin kuin omaan napaanne. En mitenkään olisi uskonut että tällaisia kiihkoilijoita ja partriootteja vielä löytyy. Jestas sentään.
Mikä helvetti teitä Vetelä-Eurooppalaisia vaivaa. Te aloititte vittuilun silloin aikanaan haukkumalla suomalaista ruokaa.
Tuosta kriisin syistä sä olet ihan pihalla. Oletko todella noin tyhmä? Korkotaso ei tule mistään ulkoa vaan heijastaa maanne surkeaa tilaa, ja siihen olette vain itse syypäitä.
Teillä italialaisilla on ylpeä siirtomaaherran luonne. Nythän te olette lähinnä haukkuneet Suomea ja anteneet ymmärtää että auttaminen on Suomen velvollisuus. Tunnustakaa virheenne ja pyytäkää kauniisti apua niin Suomi voi teitä auttaa.
Berlusconin jutut nyt on mitä on, kieltämättä oli typerää kommentointia häneltä taas kerran haukkua suomalaista ruokaa jota tuskin juuri edes tuntee.
Kyllä nykyisessä globaalissa maailmantaloudessa korkotaso riippuu muustakin kuin siitä missä jamassa reaalisesti yksittäisen maan talous on. Italian tapauksessa pääosin muutos korkotasoon on johtunut siitä että kriisin pelätään leviävän Italiaan muista maista, ei siitä että Italian tilanteessa olisi alemman korkotason aikaan nähden tullut dramaattisia huononnuksia joiden seurauksena korkotaso nousee.
Tosin olen sitä mieltä, että euro itsessään ei ole ollut Italialle hyvä asia ja on heikentänyt maan vientiä, jota Italiassa on merkittävästi, toisin kuin vaikka Kreikassa. Euro on liian vahva valuutta Italian vientiteollisuutta ajatellen, omalla heikommalla valuutalla pärjättäisiin siinä mielessä paremmin.
Kannattaa muistaa myös, että Italia ei ole pyytänyt Suomelta apua, eikä muiltakaan Euroopan mailta, siis ainakaan oman talouskriisinsä hallintaan. Jos tulee aika jolloin pyytää niin eiköhän ole sitten paras laittaa pillit pussiin koko euron kanssa, Euroopan 4. ja maailman 10. suurinta taloutta tuskin pystyy edes Katainen ja Urpilainen pelastamaan :D
Tai ehkä ne pystyykin, jos pyydämme kauniisti apua. Jutta ja Jyrki ottavat supervoimajuomaa ja lentävät auttamaan pulassa olevia etelän veteliä kaivamalla pohjattomista taikataskuistaan riihikuivaa käteistä :D
Mikä helvetti teitä Vetelä-Eurooppalaisia vaivaa. Te aloititte vittuilun silloin aikanaan haukkumalla suomalaista ruokaa.
Tuosta kriisin syistä sä olet ihan pihalla. Oletko todella noin tyhmä? Korkotaso ei tule mistään ulkoa vaan heijastaa maanne surkeaa tilaa, ja siihen olette vain itse syypäitä.
Teillä italialaisilla on ylpeä siirtomaaherran luonne. Nythän te olette lähinnä haukkuneet Suomea ja anteneet ymmärtää että auttaminen on Suomen velvollisuus. Tunnustakaa virheenne ja pyytäkää kauniisti apua niin Suomi voi teitä auttaa.
Berlusconin jutut nyt on mitä on, kieltämättä oli typerää kommentointia häneltä taas kerran haukkua suomalaista ruokaa jota tuskin juuri edes tuntee.
Kyllä nykyisessä globaalissa maailmantaloudessa korkotaso riippuu muustakin kuin siitä missä jamassa reaalisesti yksittäisen maan talous on. Italian tapauksessa pääosin muutos korkotasoon on johtunut siitä että kriisin pelätään leviävän Italiaan muista maista, ei siitä että Italian tilanteessa olisi alemman korkotason aikaan nähden tullut dramaattisia huononnuksia joiden seurauksena korkotaso nousee.
Tosin olen sitä mieltä, että euro itsessään ei ole ollut Italialle hyvä asia ja on heikentänyt maan vientiä, jota Italiassa on merkittävästi, toisin kuin vaikka Kreikassa. Euro on liian vahva valuutta Italian vientiteollisuutta ajatellen, omalla heikommalla valuutalla pärjättäisiin siinä mielessä paremmin.
Kannattaa muistaa myös, että Italia ei ole pyytänyt Suomelta apua, eikä muiltakaan Euroopan mailta, siis ainakaan oman talouskriisinsä hallintaan. Jos tulee aika jolloin pyytää niin eiköhän ole sitten paras laittaa pillit pussiin koko euron kanssa, Euroopan 4. ja maailman 10. suurinta taloutta tuskin pystyy edes Katainen ja Urpilainen pelastamaan :D
Tai ehkä ne pystyykin, jos pyydämme kauniisti apua. Jutta ja Jyrki ottavat supervoimajuomaa ja lentävät auttamaan pulassa olevia etelän veteliä kaivamalla pohjattomista taikataskuistaan riihikuivaa käteistä :D
Kiitos sulle itskutyttö tästä sivistyneestä vastauksesta:) Mä oon muuten aina halunnut asua Italiassa, rakastan sitä maata ihan mielettömän paljon! Enkkulaan asti olen vasta päässyt:)
Kyseessä on APn asenne, ei muuta.
Jos olet ikävä, sinulle ollaan ikäviä. That's it. Meillä ei ole täällä mitään syytä olla alemmuudentuntoisia. Suomi ja varsinkin pääkaupunkiseutu on mahtava ja viriili paikka.
on koko ajan vähemmän ja vähemmän ikävä Suomeen. Ihmesakkia.
Ei siellä enää halua edes vierailla. Nykyisessä kotimaassa kaikki parempaa.
Italia saa jo rahaa Suomelta EKP kautta. Eika se ole sattumaa etta kriisin pelataan leviavan juuri Italiaan.
Missa muuten on ne rahat jotka ryostitte siirtomaistanne?
Kiitos sulle itskutyttö tästä sivistyneestä vastauksesta:) Mä oon muuten aina halunnut asua Italiassa, rakastan sitä maata ihan mielettömän paljon! Enkkulaan asti olen vasta päässyt:)
Kaikissa maissa on omat hyvät ja huonot puolensa mutta joskus vaan on niin, että jonkun ihmisen omaan luonteeseen sopii paremmin jonkun muun kuin synnyinmaan ominaisuudet. Niin minä ainakin uskon.
Minä itse en tietoisesti valinnut Suomea vaan tulin tänne vähän vahingossa miehen ja vahinkoraskauden takia, ja olen täälläkin viihtynyt, mutta nyt kun ei ole enää jännitystä siitä miten opin kielen ja kulttuurin ja pärjään, eikä pienten lasten hoitamiseen keskittymistä, on alkanut kieltämättä kotiseutua Basilicatassa tulla välillä ikävä. Täytyisi vaan mies vierottaa kovasta kuumanarkuudestaan jotenkin että suostuisi lähtemään :)
Vaitti ettei italia saa tukea. Kerroin tuossa edella etta Italia on EKP letkuissa. Taman itskutytto skippasi.
Vai perustuuko mielipiteesi lähinnä tämän palstan tapaisiin keskusteluihin, joissa kaiken maailman pöpöpäät provoavat.
Omassa tuttavapiirissämme kukaan ei ihmettelisi ulkomailla asumista. Ja ihan suomalaisia olemme.
Olin Suomessa lomalla viime viikolla, ja sain idean käydä kampaajalla entisessä kotikaupungissani. Kampaajan kanssa rupateltiin niitä näitä, kun hänelle selvisi a) etten asu Suomessa, b) asun Italiassa, sain ihan kauheaa valitusta siitä, miten olen "hylännyt isänmaan" ja elän siellä "pastanpuputtajien ja rosvojen kanssa". Olin ihan ällikällä lyöty!
Samoin kerran olin istumassa iltaa kaverini ja hänen miehensä sekä miehen kavereiden kanssa. Mainitsin jotain tyyliin, että "täällä Suomessa on aina vaikea muistaa että viiniä saa vain alkosta, kun Italiassa sitä voi hakea mistä tahansa ruokakaupasta". Eräs seurueen henkilöistä oli todella loukkaantuneen oloinen ja tokaisi sitten vain että "no onpas meillä Suomessa asiat kyllä niin huonosti kun viiniäkään ei voi lipittää koko ajan". Ja siis kyseinen henkilö oli ihan aikuinen mies. Samoin myöhemmin illalla kaverit vinoilivat, että minun pitäisi tiskata kaikki illan tiskit "kiitollisuudesta siitä, että Suomi lunastaa Etelä-Euroopan velat".
Ja nuo nyt olivat vain pari esimerkkiä, monesti olen törmännyt palstalla ja tosielämässä hyvin halveksuvaan ja loukkaantuneeseen asenteeseen Italiassa asumistani kohtaan.... Ja siis en todellakaan ole sellainen "suomi on paska maa, ja suomalaiset juntteja" -ihminen mutta jotenkin tuntuu, ettei asuinmaastaan saisi sanoa mitään positiivsta, koska se on loukkaus Suomea kohtaan.
T: Espanjassa asuva
tai suorastaan hyökkäyksenä: Suomi ei olekaan paras maa. Epäkohtia ei myöskään saa tuoda esiin, ei edes niitä vasiten kysyttäessä, vaan ainoa oikea vastaus on että Suomi on kaikessa ylivertainen ja jos on eri mieltä, niin painu vaan sinne ihanaan ulkomaasees...
olen asunut täällä jo yli puolet elämästäni. Nyt tilanne on se että suomalaiset sukulaiseni ja ystäväni tivaavat koko ajan että koska palaan takaisin Suomeen häntä koipien välissä. Se on ärsyttävää koska se kuulostaa, ainakin minun korvaani, vahingonilolta.
Meillä on kuitenkin työpaikat vielä molemmilla, toisin kuin tuhansilla ja tuhansilla muilla täkäläisillä lapsiperheillä.
Totuus on että Suomi maksaa etelän velkoja. Kreikka, Italia, Portugali, Espanja. Kiitosta sieltä ei kuulu, haukutaan vaan paskaksi Suomeksi. Olisipa hauska nähdä ylpeiden italiaanojen maksuhalut jos Suomi pyytäisi apua
kuinka monta euroa on Suomesta lahtenyt naiden velkojen maksuun?
niin kerron: Suomi elättää etelä (vetelä) eurooppaa ja vastineeksi ne manolot haukkuvat suomea, sylkevät suomalaisten matkailijoiden päälle tms. Että silleen.
Suomi vihaa kaikkia ja kaikki vihaa Suomea. Parasta olisi ratkaista nämä Euroopan maiden väliset kiistat aseellisesti. Tämä on ikivanha tapa ratkaista kuka on ylempänä kuka alempana, ja sitten pulinat pois .
Suomi kyllä tosiaan potkisi some serious ass. Suomi valloittaisi koko Välimeren alueen (saatettaisiin tarvita ihan hiukan Saksan apua lähinnä logistiikkaan), ja alue saataisiin uuteen kukoistukseen kuin Rooman valtakunnan aikana. Voisko joku vinkata Jykälle tästä loistavasta ideasta?
useimmat suomalaiset vaan ole tyytyväisiä, että ulkomaalaiset haluaa asua ulkomailla? ei kai niitä tänne suomeen haluta.