Miksi suomalaiset ottavat henkilökohtaisesti, jos joku haluaa asua ulkomailla?
Kommentit (137)
ulkomailla asuvan asenteesta. Sellainen kaikkea suomalaisuutta väheksyvä asenne saa ärsyyntymään. Ja se että unohdetaan,että itsekin on niitä suomalaisia. Lisäksi jotkut unohtavat suomen kielen ja kulttuurin noin puolessa vuodessa,sitä sanoisin kummalliseksi. Ehkä se perisuomalainen huono itsetunto silloinkin vaikuttaa,kun pitää korostaa omaa asuinpaikkaansa ;)
ulkomailla asuvan asenteesta. Sellainen kaikkea suomalaisuutta väheksyvä asenne saa ärsyyntymään. Ja se että unohdetaan,että itsekin on niitä suomalaisia. Lisäksi jotkut unohtavat suomen kielen ja kulttuurin noin puolessa vuodessa,sitä sanoisin kummalliseksi. Ehkä se perisuomalainen huono itsetunto silloinkin vaikuttaa,kun pitää korostaa omaa asuinpaikkaansa ;)
joillekin se vaan näyttää olevan asuinpaikan korostamista, jos sen ylipäänsä missään vaiheessa keskustelua mainitsee.
Tätä olen siis niin ihmetellyt! Jos sanon, että "moi olen maija ja asun pariisissa", niin korostan asuinpaikkaani. Jos sanoisin, että "moi olen maija ja asun seinäjoella" niin se on normaalia? Samoin jos sanon, että "tykkään Pariisissa siitä, että jatkuvasti jotain tapahtuu ja on ihania pikkukahviloita" niin olen leuhka? Mutta jos sanon, että "seinäjoella on ihana asua kun on rauhallista ja luonto lähellä" niin se on ok?
Jonkin asian korostaminen tarkoittaa, että tuo sitä kaikin tavoin joka käänteessä esiin (silloinkin, kun se ei mihinkään keskustelunaiheeseen liity).
Tätä olen siis niin ihmetellyt! Jos sanon, että "moi olen maija ja asun pariisissa", niin korostan asuinpaikkaani. Jos sanoisin, että "moi olen maija ja asun seinäjoella" niin se on normaalia? Samoin jos sanon, että "tykkään Pariisissa siitä, että jatkuvasti jotain tapahtuu ja on ihania pikkukahviloita" niin olen leuhka? Mutta jos sanon, että "seinäjoella on ihana asua kun on rauhallista ja luonto lähellä" niin se on ok?
sanonut,että kaikki korostavatkaan,mutta joihinkin sellaisiin on tullut törmättyä. 21
sanonut,että kaikki korostavatkaan,mutta joihinkin sellaisiin on tullut törmättyä. 21
Kerros pari esimerkkiä, miten ulkosuomalaiset "korostavat" asuinpaikkaansa?
Ja samoin stadilaisille koko Suomi kehä 3:n ulkopuolella on toivotonta periferiaa, jossa hirvet ja lehmät kirmailee, ja seassa asustelee joku onneton kouluttamaton maajussi :-D
Eikä tuo ole totta? No, on siellä landella pari pienempää kaupunkia, joissa voisi kuvitella asuvansa.
Tampere ja Turku nyt ainakin. Muuten aika mahdoton stadilaisen siellä kuvitella asuvansa.
Olen kauhunsekaisin fiiliksin seuraillut suomalaista verkkokeskustelua Espanjan tukipaketeistakin. Ihmiset puhuvat etelän vetelistä tms. ja korostavat omaa hyvyyttään ja työteliäisyyttään...
Se on hienoa kun kerrankin pieni Suomi on saanut syyn olla jossain edellä vanhaa suurvaltaa joka tutkimusretkeili valtamerillä kun suomalaiset vielä asuivat kodissa ja hoisivat poroja, ja nyt on vähän sitten kihahtanut hattuun neste.
Jos asenne on se, että ulkomailla asuva on automaattisesti leuhka paska, on kaikki hänen sanomansa varmasti korostamista.
Ja toisekseen, ei ole missään määrin minun vikani että Etelä-Euroopassa on kriisi (joka tulee myös Suomeenkin), eikä edes italialaisten naapureideni vika. Eli minua ei kannata kohdella niin, että oletteaan minun suurin piirtein nuolevan näiden suomalaisten työn sankareiden palleja kiitollisuudesta.
AP
mutta kai olen sitten väärässä, koska minua ei tippaakaan kiinnosta, asuuko joku suomalainen ulkomailla,
Ai, minä olen luullut olevani kansallisuudeltani suomalainen
kai olen sitten väärässä, koska minua ei tippaakaan kiinnosta, asuuko joku suomalainen ulkomailla,
Vai oletko muuten vaan tosikko, joka ymmärtää ihan kaiken kirjaimellisesti?
mutta kai olen sitten väärässä, koska minua ei tippaakaan kiinnosta, asuuko joku suomalainen ulkomailla,
että tähän ketjuun kommentoineet ovat kokeneet kummallista kommentointia. Katsos, kaikki eivät ajattele niinkuin sinä.
Mutta jos tämä ulkomailla asuva/ sinne haaveileva haukkuu suomen pystyyn joka käänteessä niin sitten otan henkilökohtaisesti.
Eli joko sinä olet väärässä tai minä en ole sitten suomalainen.
että tähän ketjuun kommentoineet ovat kokeneet kummallista kommentointia. Katsos, kaikki eivät ajattele niinkuin sinä.
Luin tuossa juuri numero 10 kokemuksia ja kolahti.
Olihan se jännää tuoda aviomiestä ensivisiitille Suomeen, kun peräämme huudeltiin "Achtung! Heil Hitler!" ja muuta paskaa. Huutelijoina eivät suinkaan lapset tai nuoret, vaan ihan aikuiset ihmiset. Tulihan heihinkin ihan vauhtia, kun minä noille huutelijoille läsäytin jotain ihan selvällä suomen kielellä...
Mutta jos tämä ulkomailla asuva/ sinne haaveileva haukkuu suomen pystyyn joka käänteessä niin sitten otan henkilökohtaisesti.
Jos joku vaikka kokee olevansa onnellisempi Espanjassa kuin Suomessa, ja sanoo sen ääneen, niin miksi se on sinulle henkilökohtaista? Siis tätä on ihan hirveän vaikea ymmärtää?
mutta sinähän esitit väitteen, että suomalaiset jne..
Eli joko sinä olet väärässä tai minä en ole sitten suomalainen.mutta kai olen sitten väärässä, koska minua ei tippaakaan kiinnosta, asuuko joku suomalainen ulkomailla,
Etkö sinä ikinä ihmettele, miksi ihmiset tekevät yleistäviä aloituksia.
Tämäkin olisi ollut hyvä keskustelunaihe, mutta yleistys pilasi sen ja se menee jankkaamiseksi ja riitelyksi.
Hieman miettimällä aloituksen tyyliä ja jättämällä yleistys "#suomalaiset", olisi tästä saanut hyvän keskusteluketjun.
Sitä paitsi asperger-huutelu on nyt vain muotijuttu kun ei löydy enää vasta-argumenttia. Vähän samantyylinen kuin kateuskortti oli jokin aika sitten.
Kun aloittaja ei pysty enää vastaamaan, nykyään huudetaan asperger-korttia.
Asia sinänsä olisi ihan sama muuten, mutta tunnen muutaman oikeasti aspergerin ja nämä huutelut on minusta loukkaavaa heitä kohtaan.
Joten kokeilepa jotain muuta keinoa kun et pysty perustelemaan, miksi väite suomalaiset jne... pitäisi paikkaansa, koska tosiasiassa aika harvaa suomalaista asia oikeasti kiinnostaa.
Mutta ap ei sanonut KAIKKI suomalaiset, vaan yleensä suomalaiset. Normaalilla järjellä ajatteleva pystyy päättelemään myös itse jotain siitä, että ap:han on ilmeisesti itsekin suomalainen ja tuskin puhuu aloituksessa itsestään.
mutta sinähän esitit väitteen, että suomalaiset jne..
Eli joko sinä olet väärässä tai minä en ole sitten suomalainen.mutta kai olen sitten väärässä, koska minua ei tippaakaan kiinnosta, asuuko joku suomalainen ulkomailla,