Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Opiskelijat Suomen kurjalistoa

Vierailija
18.07.2012 |

Kuka työtön joutuu ottamaan PANKKILAINAA elämiseen? Kävelee vaan sossuun ja asia on selvä nakki. Lapseni vuokra on 460 € opiskelija-asunnosta ja tuet eivät riitä edes sen maksamiseen. Mistä rahat elämiseen? Ruoka, bussimatkat, halpahintaiset harrastukset. jne. Opiskeluaikojen pitäisi lyhetä. Miten se tällaisella yhtälöllä on mahdollista, kun on pakko käydä töissä jotta elää. Ja opiskeluajat venytetään tässä maassa turhan pitkiksi. Useimmissa maissa tutkinto yliopistosta on taskussa 22-vuotiaana ja täällä ei ole edes sisään päästy siihen mennessä.

Annan joka kuukausi vähintään 500 €, jotta lapsi pysyisi hengissä. Toisaalta, mieluummin autan lastani kuin hankin itselleni kaikkea turhanpäiväistä. Lapsen auttamisesta tulee sinällään hyvä mieli.

Kommentit (183)

Vierailija
81/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman vuoden pärjää vähemmälläkin. Opiskelijaa tuetaan taloudellisesti hyvin paljon, miettikää miten paljon ne koulutukset oikeasti maksaa. Opiskelusta palkitaan, eläke nousee kun suoritat tutkinnon. Koulutus lisää eläkettä 30-50 €/kk.

Vierailija
82/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää nostamatta opintolainan keväällä. Kesällä ei saa opintotukea eikä lainaakaan kun ei sitä siihen aikarajaan mennessä nostanut.

Jos ei saa kesäksi töitä niin menee sossuun ja kertoo tilanteensa. Ei työpaikkaa, ei mahdollista nostaa opintolainaa kesällä. Tässä tilanteessa myös opiskelija saa toimeentulotukea!

Miksi on pakko muuttaa noin kalliiseen, jos ei ole varaa? Toasin solut ovat halvempia. Itse olen asunut hoasin solussa jo 4 vuotta. En valita, koska minulla ei ole varaa opiskelijana.

No solut maksaisi halvimmillaan yleisesti jotain 200 €. Ei se silti helpottaisi, koska sitten jäisi se pari sataa. Haluisin nähdä sen opiskelijan, joka oikeasti maksaa KAIKKI menonsa pelkällä opintotuella. Siis vuokra, kaikki muut laskut, ruoka, vapaa-aika! Huh! Siis kaikki jollain 460€!

Olen opiskelija Helsingistä ja asun yhdessä Helsingin halvimmista HOASin soluasunnoista, ja vuokra on silti vajaat 300 euroa. Halvin vuokra, johon HOASilla olen törmännyt, on ollut ehkä 250 euroa jostain Kontulalaisesta neljän hengen solusta. Bussikorttia maksan yli 20 euroa kuussa (ja ilman sitä ei todellakaan voi elää) joten ruokaan/satunnaisiin menoihin jää alle 200 euroa. Asuntoni on huonokuntoinen eikä todellakaan edes tämän "halvan" vuokran arvoinen, mutta pakko siihen on tyytyä.

Kaikki opiskelijat eivät ole niitä vanhempien sponssaamia "nälkäännäkeviä" kermaperseitä jotka eivät suostu muuttamaan soluun vaan vaativat ehdottomasti oman yksiön ja biletysrahaa joka viikonloppu. Moni opiskelija pk-seudulla asuu ahtaassa solussa ja laskee pennosia, jotta saa syötyä muutakin kuin pelkkää tonnikalaa ja makaronia. Silti usein joutuu tyytymään niihin kun ruoan hinta nousee jatkuvasti, opintotuki taas ei. Suurin osa opiskelijoista ei saa kotoa mitään apua, itsekin joskus satunnaisesti vain ruokakassin. Ja se on kuulkaa ilon päivä, kun saa kaappiin leipää, voita, lihaa, maitoa, ehkä jopa kahviakin.

Kavereiden kanssa olisi kiva käydä leffassa, kahvilla yms. mutta baarireissujakaan en tee, koska ei yksinkertaisesti ole varaa ryypätä vuokrarahoja kurkusta alas.

Samaan aikaan kun tällaista tilannetta pidetään yllä, valitetaan kovaan ääneen venähtäneistä valmistumisajoista. Moni luokkatoverini, jostain kumman syystä, tahtoo panostaa enemmän palkkatyöhönsä kuin opiskeluun. Jos koulua on joka päivä 8-16 ja työvuorot siihen päälle, arvatkaa jaksaako tuolla tahdilla suoriutua kunnialla kursseista läpi? Itse en ole töitä hankkinut juuri siitä syystä, että tarvitsen voimavarani koulun käymiseen kunnolla. Haluan lukea tentteihin ilman, että täytyy painaa töissä edellisenä päivänä.

Kesät ovat kyllä se vihoviimeinen tilanne. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, jotka jätetään täysin tyhjän päälle kesän koittaessa. Jos et saanut kesätöitä (ja näin käy todella monen kohdalla nykyisessä taloudellisessa tilanteessa), olet suoraan sanottuna pulassa. Et saa kelalta tai mistään muualtakaan mitään rahaa edes siihen vuokran maksamiseen. Kaikilla opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta lastata kesäksi rekkalastillista tavaraa vanhempiensa autotalliin ja hankkia uutta asuntoa sitten syksyllä. Haluaisin todella kuulla perustelun sille, miksi kesältä ei makseta edes asumistukea. En minä ainakaan pysty muuttamaan vanhempieni luo heidän elätettäväkseen koko kesän ajaksi.

MITÄÄN muuta ihmisryhmää ei Suomessa kohdella näin epäreilusti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en oikeesti ymmärrä näitä opiskelijoita jotka aina jaksaa mankua. Suomessa opiskelu on ilmaista ! Eikö se ole iso tuki valtiolta. Joittenkin mielestä Suomen valtion pitäisi tarjota ilmainen opiskelu, paljon tukea ja vielä koulun vierestä edullinen aunto. Herää pahvi unesta.

Itse aikoinaan menin opiskelemaan pikkakunnalle jossa oli asuntola, ja vuokraan sai haettua stipendejä koulumenestyksen perusteella. Itse asuin vikan vuoden ilmaiseksi. Kävin koulua ma - pe ja aina töitten jälkeen tein läksyt, luin ja tein kaikki koulutyöt. Ryhmätyöt oli aina valmiina lähes heti annon jälkeen. La ja su olin paikallisessa räkälässä töissä lähes tulkoon kaikki viikonloput, lisäksi hiihtoloman, pääsiäisen ja kesälomankin. Taisin pitää rehellistä vapaata vain joulun aikaan.

Ja arvaa tykkäsinkö työstäni ? Ei, mutta koska työ oli vkonloppuisin, se ei haitannut opiskeluani ja siinä paikassa ei pahemmin pitänyt ajatella.

Koulut takana, nolla lainaa otettuna ja en ikinä valittanut moisista typeryyksistä. Jokainen meistä voi valita meneekö kouluun vai ei. Voit valita menetkö töihin koulun ohella vai otatko opintolainaa.

Ja oikeesti, Suomessa on muitakin kaupunkeja kuin Helsinki tai Tampere.

Vierailija
84/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmaista puheaikaa Saunalahden ja Elisan numeroihin 3000 min/kk.

Vierailija
85/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoilla mun mielestä näyttää olevan aikaa ja rahaa loputtomasti. Mun työpaikalla on opiskelijoita osa-aikaisesti töissä. Useimmat asuu Helsingin kantakaupungissa vuokralla. Koko ajan on matkustelua: New yorkiin kolmeks viikoks, vaihto-oppilaaksi Peruun, kiertelemään Aasiaa puoleks vuodeks, laskettelua Alpeilla ja kesäloma Kapkaupungissa. Mistä hitosta niillä on rahaa? Mä käyn täyspäiväsesti töissä enkä pysty tuollaisiin. Eipä sillä, ei oo aikaakaan kun tosiaan on se täyspäivätyö..

Vierailija
86/183 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että monenlaista hetteikköä on tarjolla valmistumisen jälkeen. Hyvä, jos saa oman alansa työtä tai edes jotain työtä, mutta kuten täällä on jo sanottu, tilanne on vaikea.

Itselleni jatkotutkinto oli ilman muuta seuraavana tavoitteena koko ajan, mutta ei ole ollut ruusuilla tanssimista. Apurahoja on onneksi tullut hyvin, mutta tutkijan urastahan ei Suomessa voi oikein puhua, koska se on niin tavattoman epävarma ja katkonainen. Motivaation pitää olla kova. Oikeastaan kenellä tahansa vakiduunissa olevalla on enemmän ura kuin keskivertotutkijoilla.

Vierailija
87/183 |
20.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä työttömät kaikein surkeimmassa asemassa ovat. Minäkin olen joutunut ottamaan velkaa elämistä varten jo vaikka kuinka paljon.

Vierailija
88/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen opiskeluut 7 vuotta. Koko ajan olen pärjännyt opintotuella. Olen asunut solussa ja itse perustetussa kommuunissa (yksityisellä halvempi vuokra, kuin opiskelija-asunnoissa..) Minusta opintotuella pärjää.

Kuitenkin koen hirveän epäreiluksi, että muille ihmisryhmille lasketaan inhimilliseen elämään kuuluvaksi paljon enemmän menoja, kuin opiskelijoilla.

Harkinnan varainen sosiaalituki on paaaaaljon suurempi, kuin opintotuki.

Lopulta kuitenkin opiskelijoista tulee veronmaksajia, mitä ei kaikista muista voi sanoa...

Vierailija
89/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että opiskelijat saavat valtiolta ilmaiseksi sekä opintotuen ETTÄ koulutuksen (joka ei ole mitään halpaa lystiä valtiolle) sekä kaikki siihen liittyvät alennukset (halpa kouluruoka, alennukset matkakortteihin, juniin, moniin kauppoihin jne), niin kyllähän opiskelijat saavat enemmän kuin työttömät. Se on oma moka jos on valinnut koulutuksen, joka ei tule työllistämään.

T. Tampere&Helsinki

Kyllähän työtönkin saa ilmaiseksi työttömyyskorvauksen, joka on muuten suurempi kuin se "ilmainen opintotuki". Ja ei koulutus ole pelkästään koulutetun oma huvi ja harrastus - valtio ja yhteiskunta myös tarvitsevat koulutettua porukkaa. Kaikki eivät voi olla töissä puhelinmyynnissä tai kaupan kassalla, jonkun täytyy osata asiantuntijatason töitä, koska yhteiskunta tarvitsee myös niitä. Ja mitä tulee "halpaan kouluruokaan", niin kyllähän se muutaman euron maksaa - ja eiköhän se työtön saa sillä samalla summalla kokattua itselleen sapuskaa kotona.

On ihan turha asettaa ollenkaan opiskelijoita ja työttömiä vastakkain. Molempien ryhmien asemassa olisi parantamisen varaa, ja molemmissa ihmisryhmissä on monella taloudellisesti hyvin tiukkaa.

Vierailija
90/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut aikanaan opiskelijoita. Jostain kumman syystä opiselijat tuntuvat pitävän kaikkia työttömiä alkoholisoituneina elämäntapatyöttöminä, jotka eivät tee muuta kuin juoksevat sossun ja kapakan väliä.

Työttömät eivät ole mikään yhtenäinen massa. Nyt työssä olevista voi tulla työttömiä ja nyt työttömät voivat päästä töihin. Jopa nykyiset opiskelijat voivat olla kymmenen vuoden päästä työttöminä.

Olen itsekin ollut solussa asuva, opintolainalla oleva opiskelija, sitten ollut töissä ja työttömänä. Omatkin lapset opiskelevat tällä hetkellä, mutta he tietävät, että kyseessä on muutaman vuoden väliaikainen elämäntilanne.

Vierailija
91/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

[ Jotain soluja on syrjemmällä, ne annettu ulkomaalaisille opiskelijoille.

?

[/quote]

Erikoinen kommentti, eiköhän se ole niin että ulkomaalaiselle opiskelijalle kelpaa syrjäinen solu, kun suomalaiselle pitää olla yksiö, mielellään keskustassa

Vierailija
92/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se että opiskelijoilla tulisi olla vapaa työssäkäynti oikeus, eikä rajoittaa sitä tulorajoilla!

Jos joku oikeasti jaksaa opiskella täyspäiväisesti ja käydä siihen päälle töissä, tulisi hänen saada käydä töissä niin plajon kuin sielu sietää. Tällä hetkellähän kuukaudessa saa tienata jonkun 660e/kk opintotuen lisäksi......................

Vierailija
93/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kesätöissä, niin kesällä voi kyllä opiskella ja nostaa opintotukea, kuten talvellakin. Näin minä tein, ja suoritin siksi tutkintoni nopeammin kuin moni muu samaan aikaan aloittanut.

Kesät ovat kyllä se vihoviimeinen tilanne. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, jotka jätetään täysin tyhjän päälle kesän koittaessa. Jos et saanut kesätöitä (ja näin käy todella monen kohdalla nykyisessä taloudellisessa tilanteessa), olet suoraan sanottuna pulassa. Et saa kelalta tai mistään muualtakaan mitään rahaa edes siihen vuokran maksamiseen. Kaikilla opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta lastata kesäksi rekkalastillista tavaraa vanhempiensa autotalliin ja hankkia uutta asuntoa sitten syksyllä. Haluaisin todella kuulla perustelun sille, miksi kesältä ei makseta edes asumistukea. En minä ainakaan pysty muuttamaan vanhempieni luo heidän elätettäväkseen koko kesän ajaksi.

MITÄÄN muuta ihmisryhmää ei Suomessa kohdella näin epäreilusti.

Vierailija
94/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä nyt toisaalta tajua, miksi opintorahan pitäisi olla kovin paljon isompi. Opiskelijuus on vain väliaikainen olotila, ei mikään ikuisesti kestävä tuomio.

Opiskelin neljä ensimmäistä vuotta täysipäiväisesti (viidentenä aloin tehdä alani kokopäivätöitä). Olin aluksi töissä lähinnä vain kesät, mutta rahat riittivät ihan hyvin. Kesälomani koulusta oli neljä kuukautta, minkä olin aina kokopäivätöissä. En tehnyt varsinaisesti koulutustani vastaavia töitä, mutta koen silti oppineeni paljon niin sanotuista "paskatöistäkin". Totuin pitkiin päiviin, työntekoon, erilaisiin yhteisöihin ja ennen kaikkea sain rahaa.

"Hyi mä en ainakaan tee tollasta työtä" -tyyliin vinkuvat opiskelijatoverit miettivät, miksi minulla riitti rahaa matkustella ja syödä muutakin kuin makaronia. Hmm, ehkä vaikka siksi, että tein niitä töitä?

On totta, ettei työnhaku ole aina ihan helppoa. Silti minusta tuntuu, etteivät työttömyydestä valittavat opiskelijat ainakaan pääkaupunkiseudulla ole kääntäneet ihan kaikkia kiviä - aika moni nyrpistelee työlle sen sijaan, että tarttuisi vaan siihen moppiin tai ruohonleikkuriin.

Kukaan ei myöskään kiellä opiskelemasta kesällä. Kaikissa kouluissa se ei ole mahdollista, mutta tietääkseni suurimmassa osassa voi suorittaa kursseja myös kesäisin.

Varmaan pärjäsin hyvin myös siksi, että asuin kolme vuotta soluasunnossa. Sijainti ei ollut mikään huippu, mutta ihan hyvä saada kokemusta kaikenlaisista paikoista:) En kokenut soluasumista mitenkään kamalaksi, vaikka olenkin melko erakkoluonne. Ei solu ole mikään symbioosikommuuni, kyllä siellä yleensä on ihan lukollinen oma huone. Ja jos kämppikset ärsyttävät, niille voi varmaan PUHUA. Jos ei kestä kanssa-asujan tiskivuoria, tälle voi varmaan sanoa aiheesta. Jos kämppis pilettää mölyisästi kaikki yöt, opiskelija-asuntoyhtiölle (ja sille kämppikselle) saa valittaa.

Ei se ole niin vaikeaa, jos siitä ei tee sellaista.

Vierailija
95/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se että opiskelijoilla tulisi olla vapaa työssäkäynti oikeus, eikä rajoittaa sitä tulorajoilla!

Jos joku oikeasti jaksaa opiskella täyspäiväisesti ja käydä siihen päälle töissä, tulisi hänen saada käydä töissä niin plajon kuin sielu sietää. Tällä hetkellähän kuukaudessa saa tienata jonkun 660e/kk opintotuen lisäksi......................

Olisihan se kiva, että kaikille voisi jakaa ilmaista rahaa. Mutta opintotuki on kuitenkin, samoin kuin muutkin tuet, tarkoitettu helpottamaan pienituloisen elämää. Jos ihmisellä on riittävän hyvät tulot muutenkin, niin silloin käytäntö tässä yhteiskunnassa on, ettei tukia yleensä saa.

Vai miksi esim. 1500 euroa ansaitsevan opiskelijan pitäisi saada opintotukea, kun edes saman määrän saava yksin asuva työssäkäyvä ei saa enää asumistukeakaan?

On noissa tulorajoissa toki epäkohtia - jos tulot ylittyvät vaikka 1 eurolla, menettää koko opintotuen, eli silloin voi joutua ns. ojasta allikkoon. Ja perheellisillä tilanne on varsin hankala syystä, jonka joku jo kertoikin: tulorajat ovat samat, vaikka tarvitaan isompi asunto eli vuokra on isompi ja myös menot kasvavat.

Kaikkein järkevintä olisi, että opintotuki ihan oikeasti mahdollistaisi päätoimisen ja kokopäiväisen opiskelun. Tällä hetkellä niin ei tosiaankaan ole. Ja kohtuuhintaisia opiskelija-asuntoja pitäisi olla tarjolla riittävästi, nythän niitä riittää vain osalle. Eli joidenkin on pakko hankkia asunto muuta kautta, mikä yleensä tarkoittaa isompaa vuokraa. Kaikki eivät voi asua solussa esim. perhetilanteen vuoksi tai muisat syistä. (Eikä solujakaan riitä kaikille.)

Vierailija
96/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ollut aikanaan opiskelijoita. Jostain kumman syystä opiselijat tuntuvat pitävän kaikkia työttömiä alkoholisoituneina elämäntapatyöttöminä, jotka eivät tee muuta kuin juoksevat sossun ja kapakan väliä.

Työttömät eivät ole mikään yhtenäinen massa. Nyt työssä olevista voi tulla työttömiä ja nyt työttömät voivat päästä töihin. Jopa nykyiset opiskelijat voivat olla kymmenen vuoden päästä työttöminä.

Olen itsekin ollut solussa asuva, opintolainalla oleva opiskelija, sitten ollut töissä ja työttömänä. Omatkin lapset opiskelevat tällä hetkellä, mutta he tietävät, että kyseessä on muutaman vuoden väliaikainen elämäntilanne.

En minä ainakaan ole huomannut, että opiskelijoilla olisi tuollaisia käsityksiä työttömistä. Mistä olet saanut tuollaisen kuvan?

Vierailija
97/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelijoilla mun mielestä näyttää olevan aikaa ja rahaa loputtomasti. Mun työpaikalla on opiskelijoita osa-aikaisesti töissä. Useimmat asuu Helsingin kantakaupungissa vuokralla. Koko ajan on matkustelua: New yorkiin kolmeks viikoks, vaihto-oppilaaksi Peruun, kiertelemään Aasiaa puoleks vuodeks, laskettelua Alpeilla ja kesäloma Kapkaupungissa. Mistä hitosta niillä on rahaa? Mä käyn täyspäiväsesti töissä enkä pysty tuollaisiin. Eipä sillä, ei oo aikaakaan kun tosiaan on se täyspäivätyö..

lienee se, että he käyvät opintojen ohessa töissä. Tai no, toki jotkut voivat saada vanhemmiltakin rahaa. Mutta kyllä tyhmempikin tajuaa, ettei pelkällä opintotuella makseta Helsingin keskustassa sijaitsevan yksiön vuokraa, kaikkia menoja sekä vielä jotain kaukomatkoja siihen lisäksi.

Vierailija
98/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on se että opiskelijoilla tulisi olla vapaa työssäkäynti oikeus, eikä rajoittaa sitä tulorajoilla! Jos joku oikeasti jaksaa opiskella täyspäiväisesti ja käydä siihen päälle töissä, tulisi hänen saada käydä töissä niin plajon kuin sielu sietää. Tällä hetkellähän kuukaudessa saa tienata jonkun 660e/kk opintotuen lisäksi......................

Olisihan se kiva, että kaikille voisi jakaa ilmaista rahaa. Mutta opintotuki on kuitenkin, samoin kuin muutkin tuet, tarkoitettu helpottamaan pienituloisen elämää. Jos ihmisellä on riittävän hyvät tulot muutenkin, niin silloin käytäntö tässä yhteiskunnassa on, ettei tukia yleensä saa. Vai miksi esim. 1500 euroa ansaitsevan opiskelijan pitäisi saada opintotukea, kun edes saman määrän saava yksin asuva työssäkäyvä ei saa enää asumistukeakaan? On noissa tulorajoissa toki epäkohtia - jos tulot ylittyvät vaikka 1 eurolla, menettää koko opintotuen, eli silloin voi joutua ns. ojasta allikkoon. Ja perheellisillä tilanne on varsin hankala syystä, jonka joku jo kertoikin: tulorajat ovat samat, vaikka tarvitaan isompi asunto eli vuokra on isompi ja myös menot kasvavat. Kaikkein järkevintä olisi, että opintotuki ihan oikeasti mahdollistaisi päätoimisen ja kokopäiväisen opiskelun. Tällä hetkellä niin ei tosiaankaan ole. Ja kohtuuhintaisia opiskelija-asuntoja pitäisi olla tarjolla riittävästi, nythän niitä riittää vain osalle. Eli joidenkin on pakko hankkia asunto muuta kautta, mikä yleensä tarkoittaa isompaa vuokraa. Kaikki eivät voi asua solussa esim. perhetilanteen vuoksi tai muisat syistä. (Eikä solujakaan riitä kaikille.)

että kesätöistäkään ei saa TIENATA koska silloin menee tuet; tunnen useita jotka joutuvat jättää nostamatta loppuvuoden tukia kun kesällä saa rahaa. Tuon kesätyörahanhan pitäisi olla se millä eletään koko seuraava vuosi, mutta kesätöistäkin RANGAISTAAN... :(

Vierailija
99/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tällä hetkellä opiskelija ulkomailla ja asun myös täällä pysyvästi (joten en saa mitään tukia Suomesta vaan olen verrattavissa paikalliseen opiskelijaan). Aikaisemmin olen tehnyt myös tutkinnon Suomessa, joten pystyn nyt vertailemaan opiskelijaelämää täällä ja Suomessa. Paikallista tutkintoa teen täällä Keski-Euroopassa, jotta työllistyisin paremmin nykyisessä asuinmaassani.

Kuten moni täällä on sanonutkin, minustakin on hieman outoa valittaa, miten vähällä opiskelijat joutuvat pärjäämään Suomessa. Totta, työttömiin verrattuna opiskelijat ovat paljon huonommassa asemassa, mikä on väärin, mutta muutoin...

Suomessa opiskelu on tosiaan ilmaista muutaman kympin hassuja lukuvuosimaksuja lukuun ottamatta. Tämä seikka on täysin unohdettu Suomessa opiskelijoiden keskuudessa. Vertailuna, maksan itse omasta yliopistotutkinnostani täällä 15 000 euroa, ja kaiken maksan täysin omasta pussistani. Suurin osa opiskelijoista täällä joutuu joko ottamaan vastaavan summan lainaksi tai vanhemmat kustantavat sen. Oikeasti, Suomessa on todella suuri etu, kun työelämään astuessa ei ole tuollaisia summia lainana! Ja tuo on tosiaan vain yksi tutkinto: jos haluat edetä tekemään toista tutkintoa, vaikkapa maisteria, saat pulittaa lisää.

Minusta on hienoa, että Suomessa kuitenkin tuetaan opiskelijoita monella tavalla. Esim. opintotuki ja asumislisä ovat monessa maassa täysin tuntemattomia käsitteitä. Asuminen suuremmissa kaupungeissa, joissa yliopistotkin ovat, on tietenkin kallista, mutta ei yhteiskunnan ole tarkoitustaan kustantaa opiskelijalle _koko elämistä_. Ainakin omana opiskeluaikanani Suomessa pärjäsin silti niukasti elämällä (ja muutaman tunnin siivoustöillä viikossa) täysin ilman vanhempien tukeakin.

Olen kyllä miettinyt sitäkin ja nähnyt ystävien kautta, kuinka Suomessa opiskelijoilla pitää kaiken olla niin täydellistä jo opiskeluvaiheessa - olisiko tämä syynä tälle nurinalle? On oltava taulutelkkarit, hieno sisustus, oma yksiö / kaksio jne. Esimerkiksi täällä suurin osa opiskelijoista asuu kimppakämpissä monen ihmisen kanssa rahan säästämisen takia. Ylipäätään täällä kukaan ei oleta, että opiskeluaikana elintason pitäisi olla jo sama kuin valmistuttua - toisin kuin monella tuntuu olevan tavoitteena Suomessa.

Vierailija
100/183 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käskee opiskelemaan noin pitkään? 7 vuotta?!?

Kuinka kauan yhteiskunnan pitää elättää opiskelijaa?

Itse soisin opintotuen olevan hieman suurempi muutaman vuoden ajan. Mutta se, että jollekin pitäisi turvata korkea elintaso 7 vuoden opiskelujen ajaksi on aivan käsittämätöntä. Eikö ole koskaan tullut mieleen että tekisit töitä samalla?

Itse olen opiskeluut 7 vuotta. Koko ajan olen pärjännyt opintotuella. Olen asunut solussa ja itse perustetussa kommuunissa (yksityisellä halvempi vuokra, kuin opiskelija-asunnoissa..) Minusta opintotuella pärjää.

Kuitenkin koen hirveän epäreiluksi, että muille ihmisryhmille lasketaan inhimilliseen elämään kuuluvaksi paljon enemmän menoja, kuin opiskelijoilla.

Harkinnan varainen sosiaalituki on paaaaaljon suurempi, kuin opintotuki.

Lopulta kuitenkin opiskelijoista tulee veronmaksajia, mitä ei kaikista muista voi sanoa...