Opiskelijat Suomen kurjalistoa
Kuka työtön joutuu ottamaan PANKKILAINAA elämiseen? Kävelee vaan sossuun ja asia on selvä nakki. Lapseni vuokra on 460 € opiskelija-asunnosta ja tuet eivät riitä edes sen maksamiseen. Mistä rahat elämiseen? Ruoka, bussimatkat, halpahintaiset harrastukset. jne. Opiskeluaikojen pitäisi lyhetä. Miten se tällaisella yhtälöllä on mahdollista, kun on pakko käydä töissä jotta elää. Ja opiskeluajat venytetään tässä maassa turhan pitkiksi. Useimmissa maissa tutkinto yliopistosta on taskussa 22-vuotiaana ja täällä ei ole edes sisään päästy siihen mennessä.
Annan joka kuukausi vähintään 500 €, jotta lapsi pysyisi hengissä. Toisaalta, mieluummin autan lastani kuin hankin itselleni kaikkea turhanpäiväistä. Lapsen auttamisesta tulee sinällään hyvä mieli.
Kommentit (183)
mutta muualla kyllä pärjää opintorahalla ja asumistuella. Opintolainan maksaa nopeasti takaisin, jos sellaisen joutuu ottamaan. Muualla vanhemmat säästävät kymmeniä tuhansia euroja, jotta voivat maksaa lastensa lukukausimaksut. Ei tuolla yhtälällä voi opiskellakaan kuin sen pääasiassa sen kandintutkinnon (bachelor degree). Jos ap:lla on antaa 500 euroa joka kuukausi lapselleen, olette ehdottomasti hyväosaisia.
Ai oletko opiskellut sitten muualla. Itse opiskelen Tampereella ja kuule ei ole eläminen sen helpompaa kuin Helsingissä. Mitä ihmettä oikein ajattelit? t. numero 3
Myöhemmin opiskelin pääkaupunkiseudulla, jossa todellisuus on ihan toista. Missään ei ole niin kalliit asunnot kuin Hgissä.
Kuten kirjoitin ekassa viestissäni, minulla on vielä säästöjä. Olen kai sitten kauhea snobi, kun en halua soluun asumaan johonkin nukkumalähiöön ja syödä nuudeleita ja näkkileipää. Ei saa soitella kavereilleen ja perheelleen, jotta puhelinlasku minimaalinen. Ei mitään vapaa-ajan menoja ja kulttuuririentoja. Ei matkustamista silloin tällöin kotikaupunkiin. Näin ilmeisesti opiskelijoiden halutaan elävän, jotta voisivat tuolla opintotuella elää... Kaverini elää kyllä sossun rahoilla leveämmin...
No hohhoijaa. Mitä uusavuttomia täällä taas on? -Hanki sellainen puhelinliittymä, joka on edullinen sinulle! Laskureita siihen löytyy netistä.
-Hervanta ei ole nukkumalähiö, vaan lähes (mini)kaupunki. Sitä paitsi ei sun tarvitse siellä 24/7 olla, käyt vain nukkumassa
-Opintotuella on varaa ostaa (jos asuu edullisessa solussa) paljon muutakin ruokaa kuin jotain näkkileipää.
-Vapaa-ajan menot ja kulttuuririennot voivat olla vähän edullisempiakin tai kokonaan ilmaisia. Isoista kaupungeista löytyy paljon ilmaista tapahtumaa. Lisäksi, kaverisikin tulevat olemaan opiskelijoita! Ihan samat budjetit niillä on.
No hohhoijaa. Mitä uusavuttomia täällä taas on? -Hanki sellainen puhelinliittymä, joka on edullinen sinulle! Laskureita siihen löytyy netistä.
-Hervanta ei ole nukkumalähiö, vaan lähes (mini)kaupunki. Sitä paitsi ei sun tarvitse siellä 24/7 olla, käyt vain nukkumassa
-Opintotuella on varaa ostaa (jos asuu edullisessa solussa) paljon muutakin ruokaa kuin jotain näkkileipää.
-Vapaa-ajan menot ja kulttuuririennot voivat olla vähän edullisempiakin tai kokonaan ilmaisia. Isoista kaupungeista löytyy paljon ilmaista tapahtumaa. Lisäksi, kaverisikin tulevat olemaan opiskelijoita! Ihan samat budjetit niillä on.
Ai jaksat vieläkin vääntää...
Niin, en väittänytkään Hervannan olevan nukkumalähiö. Siellä kuitenkin se päälle 200 euroa solu.
Ja onko tullut mieleen, etteivät kaikki yksinkertaisesti halua asua solussa? Minusta on suorastaan surullista, jos ihminen ei elä hetkeäkään elämästään yksin. Siis lapsuuden perheen luota soluun, solusta seurustelukumppanin luo muutto, perhe. Sitten mahdollisesti keski-ikäisenä erotaan ja huomataan, että oho, nyt asunkin ekan kerran yksinäni. Ja sitten se tuntuukin vaikealta. Lisäksi en juo ollenkaan, en siis ole bilettäjä. Joten on aika riski saada kämppiksikseen vaikkapa bilettäjiä tai muita, joiden kanssa ei sitten synkkaa ollenkaan. Kaipaan omaa rauhaa.
Nykyistä pakettia minulle opiskelijana suositeltu, maksan siitä 20€ kuussa, tietty määrä puheaikaa ja tekstareita. Monesti tosin menee yli. Skypeä kyllä käytän myös, mutta aina ei ehdi istua koneen ääressä skypettämässä, minä tai toinen osapuoli.
Opiskelukavereistani moni jaksaa olla iltaisin töissä. Joitakin myös vanhemmat tukee, tai elävät säästöillä. Yksikään ei elä pelkällä asumis- ja opintotuella.
Jos rahat on oikeasti tiukoilla, niin silloin asutaan siellä, mihin on varaa. Ei se ole sen vaikeampaa.
-Vapaa-ajan menot ja kulttuuririennot voivat olla vähän edullisempiakin tai kokonaan ilmaisia. Isoista kaupungeista löytyy paljon ilmaista tapahtumaa. Lisäksi, kaverisikin tulevat olemaan opiskelijoita! Ihan samat budjetit niillä on.Ai jaksat vieläkin vääntää...
Niin, en väittänytkään Hervannan olevan nukkumalähiö. Siellä kuitenkin se päälle 200 euroa solu.Ja onko tullut mieleen, etteivät kaikki yksinkertaisesti halua asua solussa? Minusta on suorastaan surullista, jos ihminen ei elä hetkeäkään elämästään yksin. Siis lapsuuden perheen luota soluun, solusta seurustelukumppanin luo muutto, perhe. Sitten mahdollisesti keski-ikäisenä erotaan ja huomataan, että oho, nyt asunkin ekan kerran yksinäni. Ja sitten se tuntuukin vaikealta. Lisäksi en juo ollenkaan, en siis ole bilettäjä. Joten on aika riski saada kämppiksikseen vaikkapa bilettäjiä tai muita, joiden kanssa ei sitten synkkaa ollenkaan. Kaipaan omaa rauhaa.
Nykyistä pakettia minulle opiskelijana suositeltu, maksan siitä 20€ kuussa, tietty määrä puheaikaa ja tekstareita. Monesti tosin menee yli. Skypeä kyllä käytän myös, mutta aina ei ehdi istua koneen ääressä skypettämässä, minä tai toinen osapuoli.
Opiskelukavereistani moni jaksaa olla iltaisin töissä. Joitakin myös vanhemmat tukee, tai elävät säästöillä. Yksikään ei elä pelkällä asumis- ja opintotuella.
vaikka se tulisi halvemmaksi. Turha valittaa, kun ei ole rahaa kuin näkkileipään. Elämä on valintoja täynnä ja tuo on yksi niistä.
vaikka se tulisi halvemmaksi. Turha valittaa, kun ei ole rahaa kuin näkkileipään. Elämä on valintoja täynnä ja tuo on yksi niistä.
Tiedätkö mitä, alle satasen kun maksaa enemmän, saa oman yksiön, joten totta helkutissa otan mieluummin sen, jos ja kun saan. Totuus on (vaikka kuinka jotkut kouluttautumattomat/hemmotellut kakrut, joiden vanhemmat maksaneet kaiken), että tuet opiskelijoille ovat säälittävät ja opiskelijat käytännössä pakotetaan ottamaan se laina.
Mistä se harhaluulo oikein tulee, että hitaasta ja huonosta omaksujasta kehittyisi ilman muuta nopea ja terävä, kunhan vaan, öööööh, annetaan tarpeeksi aikaa?
Ranskan systeemikin olisi hyvä: otetaan vähän isompi satsi sisään, ja kerran pari vuodessa karsitaan reippaasti huonoimmat pois.
Mistä se harhaluulo oikein tulee, että hitaasta ja huonosta omaksujasta kehittyisi ilman muuta nopea ja terävä, kunhan vaan, öööööh, annetaan tarpeeksi aikaa?
Ranskan systeemikin olisi hyvä: otetaan vähän isompi satsi sisään, ja kerran pari vuodessa karsitaan reippaasti huonoimmat pois.
Hei sinähän voisit pyrkiä poliitikoksi ja ottaa tämän asiaksesi ajaa, että lääkikseen saa hakea tasan sen yhden kerran. Jos ei pääse, tulee porttikielto. Minustakin tämä on tärkein ongelmakohta yhteiskunnassamme.
tuet opiskelijoille ovat säälittävät ja opiskelijat käytännössä pakotetaan ottamaan se laina.
Että opiskelijat saavat valtiolta ilmaiseksi sekä opintotuen ETTÄ koulutuksen (joka ei ole mitään halpaa lystiä valtiolle) sekä kaikki siihen liittyvät alennukset (halpa kouluruoka, alennukset matkakortteihin, juniin, moniin kauppoihin jne), niin kyllähän opiskelijat saavat enemmän kuin työttömät. Se on oma moka jos on valinnut koulutuksen, joka ei tule työllistämään.
T. Tampere&Helsinki
Tampereen yliopistossa (jos nyt sinne pääsit) on vapaa sivuaineoikeus, joten kannattaa ottaa vähän taloustietoa, jotta ymmärtäisit kuinka etuoikeutettuja opiskelijat ovat. Tosiasia on, että opintotuki on yksi parhaita leikkauskohteita, mutta sitä ei tehdä, sillä siitä vain valitettaisiin.
Että opiskelijat saavat valtiolta ilmaiseksi sekä opintotuen ETTÄ koulutuksen (joka ei ole mitään halpaa lystiä valtiolle) sekä kaikki siihen liittyvät alennukset (halpa kouluruoka, alennukset matkakortteihin, juniin, moniin kauppoihin jne), niin kyllähän opiskelijat saavat enemmän kuin työttömät. Se on oma moka jos on valinnut koulutuksen, joka ei tule työllistämään.T. Tampere&Helsinki
Täytyy sanoa, että erikoista, että opiskelijana sinä puhut opiskelijoita vastaan. Mahdatko olla opiskelija ollenkaan...
Opiskelijajärjestöt ovat ikuisuuden puhuneet tukien nostamisesta. Sinusta tähän ei ole siis mitään syytä... Selvä.
Onhan se hienoa, että opiskelijoita tuetaan, sillä hyötyyhän se valtiokin sitten koulutetusta työvoimasta. Tämä on osa hyvinvointivaltiotamme.
Uskon ja toivon työllistyväni heti. Valitettavasti kaikki eivät näin voi ajatella. Onkin koulutuspoliittinen juttu, että ei kouluteta "väärille" aloille. Niinpä koulujen on näitä asioita pohdittava, vika ei ole alalle motivoituneissa opiskelijoissa.
Täytyy sanoa, että erikoista, että opiskelijana sinä puhut opiskelijoita vastaan. Mahdatko olla opiskelija ollenkaan...
Opiskelijajärjestöt ovat ikuisuuden puhuneet tukien nostamisesta. Sinusta tähän ei ole siis mitään syytä... Selvä.
Taloustietoa opiskelleena tajuan, kuinka paljon oikeastaan saan, kuinka paljon valto menettää, mistä kaikesta voitaisiin leikata ja miltä tämä yhteiskunta näyttää let's say, 50 vuoden päästä jos mitään ei tehdä. Inhoan myös opiskelijoita, jotka valittavat kun enää ei pääse kampaajalle, kun iskä ei maksa eikä valtio kustanna. Kaikilleko pitäisi kustantaa joku yksiö ja laajakuvatelkka ekana opiskeluvuotena? varsinkaan jos ei ole säästöjä, eli on siis ollut tyhmä ja kuluttanut kaiken asuessaan vielä kotona, tai ei ole jaksanut tehdä töitä? Mulla oli joku pari tonnia kun muutin, ihan hyvin pärjäsin. Oon pikku hiljaa ostellut kalliimpia juttuja kun olen ollut kesätöissä.
Taloustietoa opiskelleena tajuan, kuinka paljon oikeastaan saan, kuinka paljon valto menettää, mistä kaikesta voitaisiin leikata ja miltä tämä yhteiskunta näyttää let's say, 50 vuoden päästä jos mitään ei tehdä. Inhoan myös opiskelijoita, jotka valittavat kun enää ei pääse kampaajalle, kun iskä ei maksa eikä valtio kustanna. Kaikilleko pitäisi kustantaa joku yksiö ja laajakuvatelkka ekana opiskeluvuotena? varsinkaan jos ei ole säästöjä, eli on siis ollut tyhmä ja kuluttanut kaiken asuessaan vielä kotona, tai ei ole jaksanut tehdä töitä? Mulla oli joku pari tonnia kun muutin, ihan hyvin pärjäsin. Oon pikku hiljaa ostellut kalliimpia juttuja kun olen ollut kesätöissä.
Aha, tuolla taustalla ja tekstillä olet siis jokin porvari, jota ketuttaa kaikenlainen verovarojen käyttö. Kiva, että olet ottanut kohteeksesi opiskelijat, jotka sentään tekevät yhteiskunnan tulevaisuuden eteen jotakin. On myös paljon nuoria, jotka makaavat kotona työttömänä nostamassa sossun rahoja eivätkä edes aio tehdä mitään...
Kyllä minuakin ketuttaa tyhjänvalittajat ja hemmotellut kakarat. Onneksi en ole heitä opiskelijoissa juurikaan tavannut.
Sama juttu minulla, olen tosi pihi ollut aina. Tein vuoden töitä ja säästössä siis oli monta tonnia, kun kotona asuin tuolloin ja sitten muutin opiskelemaan.
Opiskelin, jotta saisin itselleni kiinnostavan ammatin ja turvatun taloudellisen tulevaisuuden. Yliopistossa meni viisi vuotta 90-luvulla, nyt kk-tuloni ovat yli 9000 euroa. Ensimmäistä vuotta lukuunottamatta tein töitä opiskelujen ohessa ja se oli ok. Urakehitykseen kannalta suorastaan loistavaa.
Vähän asennetta kehiin, jos haluaa olla tulevaisuuden menestyjä. Työttömänä kotona ei rakenna muuta kuin masennusta ja ankeaa elämää, itsetunolle tekee huonoa elellä sossuille varoilla.
Itse opiskelin amk-tutkinnon normaalissa ajassa ja kävin koko ajan töissä osa-aikaisesti.
Nuorella ihmisellä on virtaa, en ollut silloin mitenkään uupunut vaan aikaa ja energiaa riitti vielä sosiaaliseen elämäänkin ;)
Oli mukavaa kun oli rahaa käydä baareissa, ostaa joskus jopa vaatteita jne.
Jos nuori perheetön ihminen ei kykene töiden tekoon opintojen ohella niin ihmettelen. Silloin taitaa olla kyse siitä, että on haukattu liian iso pala ja valittu itselleen liian vaativat opinnot.
Tai ehkä on vain totuttu siihen, että ei jakseta rasittaa itseään liikaa kun kaikki on tuotu valmiina eteen.
Yliopistossa meni viisi vuotta 90-luvulla, nyt kk-tuloni ovat yli 9000 euroa.
työllistyminen on aina ollut minulle helppoa. Uskon sen johtuvan pitkälle siitä, että olen tottunut tekemään töitä jo nuorena ja työkokemustakin on karttunut jo mukavasti toisin kuin niillä jotka aloittelevat työuraansa joskus 25- vuotiaana.
tai opiskeluajalle. Eivät kaikki saa, ja silloin on kyllä aika pissassa, jos esimerkiksi silmälasit hajoavat tai tulee joku muu suurempi meno.
Minä selvisin opiskeluajan opintotuella ja työllä, mut olinkin nuori ja perheetön. Tiedän monia perheellisiä opiskelijoita, jotka on tosi pahassa välikädessä; lapsia ei sillä opintotuella elätetä mut liikaa töitäkään ei voi tehdä tai tuet menee takaisinmaksuun. Ja realiteetti on se, että tänä päivänä se yksi, nuorena opiskeltu tutkinto ei välttämättä riitä mihinkään, vaan opintoja on jatkettava vaikka perhettä jo olisikin.
Koen tekeväni erittäin tärkeää työtä. Työaikani ei ole normaali ysistä viiteen järjestely. Ja iloitsen siitä, että sen lisäksi maksan vielä yli 4000 euroa veroja kuukaudessa. Aika monen kotiäidiln ja opiskelijan elämisen siis joka kuukausi.
Mielestäni olisi ollut väärin olla kalliin koulutuksen saaneena useita vuosia kotiäitinä ja palasin töihin lapseni ollessa noin vuoden vanha.
valmiita edes tilapäisesti opiskeluajaksi luopumaan siitä elintasosta, johon he ovat vanhempiensa luona asuessaan (ja vanhempiensa kustannuksella) tottuneet