Opiskelijat Suomen kurjalistoa
Kuka työtön joutuu ottamaan PANKKILAINAA elämiseen? Kävelee vaan sossuun ja asia on selvä nakki. Lapseni vuokra on 460 € opiskelija-asunnosta ja tuet eivät riitä edes sen maksamiseen. Mistä rahat elämiseen? Ruoka, bussimatkat, halpahintaiset harrastukset. jne. Opiskeluaikojen pitäisi lyhetä. Miten se tällaisella yhtälöllä on mahdollista, kun on pakko käydä töissä jotta elää. Ja opiskeluajat venytetään tässä maassa turhan pitkiksi. Useimmissa maissa tutkinto yliopistosta on taskussa 22-vuotiaana ja täällä ei ole edes sisään päästy siihen mennessä.
Annan joka kuukausi vähintään 500 €, jotta lapsi pysyisi hengissä. Toisaalta, mieluummin autan lastani kuin hankin itselleni kaikkea turhanpäiväistä. Lapsen auttamisesta tulee sinällään hyvä mieli.
Kommentit (183)
Miksi on pakko muuttaa noin kalliiseen, jos ei ole varaa? Toasin solut ovat halvempia. Itse olen asunut hoasin solussa jo 4 vuotta. En valita, koska minulla ei ole varaa opiskelijana.No solut maksaisi halvimmillaan yleisesti jotain 200 €. Ei se silti helpottaisi, koska sitten jäisi se pari sataa. Haluisin nähdä sen opiskelijan, joka oikeasti maksaa KAIKKI menonsa pelkällä opintotuella. Siis vuokra, kaikki muut laskut, ruoka, vapaa-aika! Huh! Siis kaikki jollain 460€!
Sitten hän sai osa-aikatöitä ja elämä on vähän leveämpää.
Olen opiskelija ja yksinhuoltaja. Tulot riittää töin tuskin elämiseen.
Kesät töissä: säästetään isoihin menoihin ja laskuihin.
Mutta iloinen olen siitä, että olen aika hyvässä asemassa täällä Suomessa. Muualla maailmassa minun ei välttämättä olisi mahdollista opiskella lainkaan. Saada lapsia ilmaiseksi hoitoon luotettavaan paikkaan! Tai yleensäkään tulla toimeen yksinhuoltajana..
Minulle Tärkeintä opiskelussa on tuleva tutkinto. Rakastan opiskelua ja alaa jota opiskelen. Käyn mielelläni koulussa ja saan siitä voimia myös arkeen. Opiskelu on ainoa harrastukseni.
Ja motivaatio vaan lisääntyy, kun vapailla istun lasteni kanssa hiekkalaatikolla muiden lähiömammojen kanssa, jotka on katkeria kaikille kaikesta. Joka asia on huonosti ja väärin. Polttavat röökiä ja haukkuvat maahanmuuttajia, kelaa, sossua, yhteiskuntaa, aviomiehiään, exiään, naapureita... Minulla on korvat täynnä sitä valitusta, kun tulen kotiin!
Ja kotona saan lukea kirjojani, opiskella ja haaveilla siitä, että minä ja lapset päästään pois tästä loukosta. Että senkin jälkeen, kun lapset joskus muuttaa pois, minulla on oma ura ja elämä. Asioita, jotka ovat minulle tärkeitä.
Kiitos Tästä opintotuelle, päivähoitotuelle, asumistuelle ja lapsilisille. Ilman niitä olisin pelkka yksin jätetty katkera yh. Nyt koen olevani yhteiskunnalle paljon muutakin. Ainakin tulevaisuudessa. Ja aion maksaa velkani vielä takaisin korkojen kera.
No solut maksaisi halvimmillaan yleisesti jotain 200 €. Ei se silti helpottaisi, koska sitten jäisi se pari sataa. Haluisin nähdä sen opiskelijan, joka oikeasti maksaa KAIKKI menonsa pelkällä opintotuella. Siis vuokra, kaikki muut laskut, ruoka, vapaa-aika! Huh! Siis kaikki jollain 460€!
Minä maksan! :) Vuokra+vesi+netti+sähkö (hoasin solu, 4 kämppistä) 240€/kk, ruokaan ja hygieniaan 150€/kk, matkakortti 20€/kk, kännykkä n. 10€/kk. Loput vaatteisiin.
Miksi on pakko muuttaa noin kalliiseen, jos ei ole varaa? Toasin solut ovat halvempia. Itse olen asunut hoasin solussa jo 4 vuotta. En valita, koska minulla ei ole varaa opiskelijana.No solut maksaisi halvimmillaan yleisesti jotain 200 €. Ei se silti helpottaisi, koska sitten jäisi se pari sataa. Haluisin nähdä sen opiskelijan, joka oikeasti maksaa KAIKKI menonsa pelkällä opintotuella. Siis vuokra, kaikki muut laskut, ruoka, vapaa-aika! Huh! Siis kaikki jollain 460€!
Opiskeluajaksi on vaan vähennettävä menoja tai mentävä töihin. Minä karsin aikoinaan mm. rakkaasta harrastuksestani. Jatkoin sitä sitten opiskelujen jälkeen. Ei uusia vaatteita kuin vasta sitten kun oli ihan pakko ostaa. Leffaan pääsi silloin tällöin ja kavereiden kanssa kokoonnuttiin jonkun luokse kahville (tuli halvemmaksi kuin kahvilassa notkuminen).
Hengissä pysyttiin vaikka ei tuo rahattomuus niin kivaa ollut.
Opiskeluajaksi on vaan vähennettävä menoja tai mentävä töihin. Minä karsin aikoinaan mm. rakkaasta harrastuksestani. Jatkoin sitä sitten opiskelujen jälkeen. Ei uusia vaatteita kuin vasta sitten kun oli ihan pakko ostaa. Leffaan pääsi silloin tällöin ja kavereiden kanssa kokoonnuttiin jonkun luokse kahville (tuli halvemmaksi kuin kahvilassa notkuminen).
Hengissä pysyttiin vaikka ei tuo rahattomuus niin kivaa ollut.
Monessako muussa maassa on ilmaiset yliopisto-opinnot ja opintotukijärjestelmä, joka ei perustu kokonaan opintolainaan? Ei kovinkaan monessa. Välillä ihmetyttää suomalaisten rutina.
Minä maksan! :) Vuokra+vesi+netti+sähkö (hoasin solu, 4 kämppistä) 240€/kk, ruokaan ja hygieniaan 150€/kk, matkakortti 20€/kk, kännykkä n. 10€/kk. Loput vaatteisiin.
No onnittelut! Treella bussilippu tosin maksaa kympin enemmän eli 30 €! Eikö siellä pitänytkään olla kaikki halvempaa... Ja aika samanlainen vuokrataso on soluissakin.
herroiksi? Nyt pitaa olla omistusasuntoa tai ainakin elaa ilman kamppista.
Vertailkaa USAn opiskelijoihin joilla lukukausimaksut 20-40tuhatta. Mita parempi koulu, sen enemman maksaa.
No onnittelut! Treella bussilippu tosin maksaa kympin enemmän eli 30 €! Eikö siellä pitänytkään olla kaikki halvempaa... Ja aika samanlainen vuokrataso on soluissakin.
En ole sanonut että kaikki olisi kalliimpaa, sanoin vain että vuokrat ovat paljon korkeampia. Ja asuminenhan on se ihmisten suurin kulu, joten hyvin voi väittää, että pk-seudulla on kalliimpaa. Tiedän kyllä, paljonko matkakortti maksaa Tampereella, olenhan siellä asunut. Mutta tyhmäkin nyt tietää, että mitä pienempiin kaupunkeihin mennään, sitä enemmän joutuu maksamaan matkakortista. Esim. jossain Lahdessa ne bussien hinnat on ihan järkkyjä.
Oletko asunut toasin solussa? Ne ovat kyllä halvempia. Oma soluni sijaitsee n.20km keskustasta, sellaisella alueella mihin ihmiset eivät oikein täällä palstalla koskaan halua muuttaa :) Siksi se on niin halpa. Tampereella tämä olisi joku 150€/kk.
No onnittelut! Treella bussilippu tosin maksaa kympin enemmän eli 30 €! Eikö siellä pitänytkään olla kaikki halvempaa... Ja aika samanlainen vuokrataso on soluissakin.En ole sanonut että kaikki olisi kalliimpaa, sanoin vain että vuokrat ovat paljon korkeampia. Ja asuminenhan on se ihmisten suurin kulu, joten hyvin voi väittää, että pk-seudulla on kalliimpaa. Tiedän kyllä, paljonko matkakortti maksaa Tampereella, olenhan siellä asunut. Mutta tyhmäkin nyt tietää, että mitä pienempiin kaupunkeihin mennään, sitä enemmän joutuu maksamaan matkakortista. Esim. jossain Lahdessa ne bussien hinnat on ihan järkkyjä.
Oletko asunut toasin solussa? Ne ovat kyllä halvempia. Oma soluni sijaitsee n.20km keskustasta, sellaisella alueella mihin ihmiset eivät oikein täällä palstalla koskaan halua muuttaa :) Siksi se on niin halpa. Tampereella tämä olisi joku 150€/kk.
Mene Toasin sivuille ja osoita minulle 150 € maksava solu, ehkä yksi paikka voisi löytyäkin. Kirjoitit aiemmin tuosta Hervannasta. Hervanta on toki kaukana yliopistosta, mutta teknillinen yliopisto taas on ihan vieressä, joten vuokra on pitkälle päälle 200 kuitenkin. Koska siis koulun läheisyys maksaa. Ei se vuokra määräydy yliopistolaisille tietenkään halvemmaksi, vaikka kaukana asuvatkin...
Mene Toasin sivuille ja osoita minulle 150 € maksava solu, ehkä yksi paikka voisi löytyäkin. Kirjoitit aiemmin tuosta Hervannasta. Hervanta on toki kaukana yliopistosta, mutta teknillinen yliopisto taas on ihan vieressä, joten vuokra on pitkälle päälle 200 kuitenkin. Koska siis koulun läheisyys maksaa. Ei se vuokra määräydy yliopistolaisille tietenkään halvemmaksi, vaikka kaukana asuvatkin...
Taaskaan et ymmärtänyt kirjoittamaani; sanoin, että oma asuntoni maksaisi siellä noin 150€/kk. En sanonut, että toasilla olisi tällaisia vastaavia. Toasin soluissahan on yleensä joku 2-3 asukasta, ei 5! Nämä isommat solut löytyvät muualta (kuten Helsingistä).
Lisäksi, Hervanta ei ole kaukana yliopistosta. Hei c'mon, joku 20-30min bussilla! Ja niitä busseja menee paljon. Olen itse kulkenut sitä reittiä. Ja itse puhuin nyt solujen hinnoista, koska mielestäni sinulla ei ole varaa kalliimpaan tuolla kitisemisellä.
Olen opiskelija ja yksinhuoltaja. Tulot riittää töin tuskin elämiseen.
Kesät töissä: säästetään isoihin menoihin ja laskuihin.
Mutta iloinen olen siitä, että olen aika hyvässä asemassa täällä Suomessa. Muualla maailmassa minun ei välttämättä olisi mahdollista opiskella lainkaan. Saada lapsia ilmaiseksi hoitoon luotettavaan paikkaan! Tai yleensäkään tulla toimeen yksinhuoltajana..
Minulle Tärkeintä opiskelussa on tuleva tutkinto. Rakastan opiskelua ja alaa jota opiskelen. Käyn mielelläni koulussa ja saan siitä voimia myös arkeen. Opiskelu on ainoa harrastukseni.
Ja motivaatio vaan lisääntyy, kun vapailla istun lasteni kanssa hiekkalaatikolla muiden lähiömammojen kanssa, jotka on katkeria kaikille kaikesta. Joka asia on huonosti ja väärin. Polttavat röökiä ja haukkuvat maahanmuuttajia, kelaa, sossua, yhteiskuntaa, aviomiehiään, exiään, naapureita... Minulla on korvat täynnä sitä valitusta, kun tulen kotiin!
Ja kotona saan lukea kirjojani, opiskella ja haaveilla siitä, että minä ja lapset päästään pois tästä loukosta. Että senkin jälkeen, kun lapset joskus muuttaa pois, minulla on oma ura ja elämä. Asioita, jotka ovat minulle tärkeitä.
Kiitos Tästä opintotuelle, päivähoitotuelle, asumistuelle ja lapsilisille. Ilman niitä olisin pelkka yksin jätetty katkera yh. Nyt koen olevani yhteiskunnalle paljon muutakin. Ainakin tulevaisuudessa. Ja aion maksaa velkani vielä takaisin korkojen kera.
Olen niin samaa mieltä kanssasi. Olen yhden lapsen yh ja opiskelija. Tulot: opintotuki, asumistuki, opintolaina, lapsilisä ja elarit. Ei sillä kauheasti juhlita, vuokrakin on yli 700 e/kk... Onneksi sentään lapselliset opiskelijat saa yleistä asumistukea, joka on isompi kuin opintotuen asumislisä. Ilmainen (minulle) päivähoito ja kesät ja joskus viikonloputkin töissä.
Olen kiitollinen siitä että minulla on tämä mahdollisuus. Jossain toisessa maassa ilman vanhempieni apua ei minulla ehkä olisi mitään mahiksia parempaan elämään, pitäisi elättää itsensä matalapalkkaisella työllä ja yrittää saada lapsi johonkin hoitoon...
En valehtele etteikö koskaan ketuttaisi elää vähillä rahoilla, mutta toisaalta olen tottunut siihen. se kyllä ihmetyttää että jollain tutuilla jotka on just näitä sossumutseja on enemmän rahaa kuin minulla. Mutta en kyllä ole heille hetkeäkään kateellinen.
Olen onnellinen. Opiskelen myös unelmieni ammattiin, alalle josta saa töitä ja joka on sen verran hyvin palkattu että tulevaisuudessa ei pitäisi olla huolta toimeentulosta. Pääsemme pois täältä vuokralähiöstä toisin kuin nämä röökiä vetävät sossutyypit.
(Itsekin olen aikoinani joutunut erittäin huonossa elämäntilanteessa sossun rahoilla elämään joten en nyt hauku heitä joilla ei ole vaihtoehtoja vaan näitä elämäntapasossuja, kun kirjoitan alentavaan sävyyn)
Minusta on sinänsä jopa ihan hyvä ettei elämä ole aina niin helppoa. Sellaisiakin tuttuja on joille kaikki on niin itsestään selvää - vanhemmat ostaneet asunnon, koskaan ei tarvitse maksaa vuokraa, eikä tarvitse huolehtia opintotuestakaan koska vanhemmat kyllä avittaa... Ei siinä mitään pahaa ole mutta ainakin tällä niukkuudella saa vähän perspektiiviä elämään ja oppii sinnikkyyttä ja arvostamaan niitä rahoja sit kun niitä joskus tulee.
Olen opiskelija Helsingistä ja asun yhdessä Helsingin halvimmista HOASin soluasunnoista, ja vuokra on silti vajaat 300 euroa. Halvin vuokra, johon HOASilla olen törmännyt, on ollut ehkä 250 euroa jostain Kontulalaisesta neljän hengen solusta. Bussikorttia maksan yli 20 euroa kuussa (ja ilman sitä ei todellakaan voi elää) joten ruokaan/satunnaisiin menoihin jää alle 200 euroa. Asuntoni on huonokuntoinen eikä todellakaan edes tämän "halvan" vuokran arvoinen, mutta pakko siihen on tyytyä.
Kaikki opiskelijat eivät ole niitä vanhempien sponssaamia "nälkäännäkeviä" kermaperseitä jotka eivät suostu muuttamaan soluun vaan vaativat ehdottomasti oman yksiön ja biletysrahaa joka viikonloppu. Moni opiskelija pk-seudulla asuu ahtaassa solussa ja laskee pennosia, jotta saa syötyä muutakin kuin pelkkää tonnikalaa ja makaronia. Silti usein joutuu tyytymään niihin kun ruoan hinta nousee jatkuvasti, opintotuki taas ei. Suurin osa opiskelijoista ei saa kotoa mitään apua, itsekin joskus satunnaisesti vain ruokakassin. Ja se on kuulkaa ilon päivä, kun saa kaappiin leipää, voita, lihaa, maitoa, ehkä jopa kahviakin.
Kavereiden kanssa olisi kiva käydä leffassa, kahvilla yms. mutta baarireissujakaan en tee, koska ei yksinkertaisesti ole varaa ryypätä vuokrarahoja kurkusta alas.
Samaan aikaan kun tällaista tilannetta pidetään yllä, valitetaan kovaan ääneen venähtäneistä valmistumisajoista. Moni luokkatoverini, jostain kumman syystä, tahtoo panostaa enemmän palkkatyöhönsä kuin opiskeluun. Jos koulua on joka päivä 8-16 ja työvuorot siihen päälle, arvatkaa jaksaako tuolla tahdilla suoriutua kunnialla kursseista läpi? Itse en ole töitä hankkinut juuri siitä syystä, että tarvitsen voimavarani koulun käymiseen kunnolla. Haluan lukea tentteihin ilman, että täytyy painaa töissä edellisenä päivänä.
Kesät ovat kyllä se vihoviimeinen tilanne. Opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, jotka jätetään täysin tyhjän päälle kesän koittaessa. Jos et saanut kesätöitä (ja näin käy todella monen kohdalla nykyisessä taloudellisessa tilanteessa), olet suoraan sanottuna pulassa. Et saa kelalta tai mistään muualtakaan mitään rahaa edes siihen vuokran maksamiseen. Kaikilla opiskelijoilla ei ole mahdollisuutta lastata kesäksi rekkalastillista tavaraa vanhempiensa autotalliin ja hankkia uutta asuntoa sitten syksyllä. Haluaisin todella kuulla perustelun sille, miksi kesältä ei makseta edes asumistukea. En minä ainakaan pysty muuttamaan vanhempieni luo heidän elätettäväkseen koko kesän ajaksi.
MITÄÄN muuta ihmisryhmää ei Suomessa kohdella näin epäreilusti.
Olet sitten täysi idiotti, jos et provo. :´D Luuletko, että kaikki L:n ylioppilaat pääsevät lääkäriksi ensiyrittämällä. Onneksi kaltaisiasi snobiperseitä on vähän. Kysypä seuraavan kerran lääkäriltäsi, että pääsithän ekalla yrittämällä opiskelemaan. :D Älä myöskään katso ohjelmia, joissa näyttelijöitä, jotka päässeet Teatterikorkeakouluun toisella tai enemmällä yrittämällä! :D
"Idiotti" :D Kummasta on enemmän hyötyä, lääkäristä vai miehestä, joka osaa kimittää korkealla äänellä ja esittää munaa, tai miehestä, joka osaa lukea ulkoa sanaväännöksiä, jotka muut hänelle kirjoittaa??
mieluummin lekuri, kiitos...
Toivottavasti jatkossa ihmisten on mahdollista valita lääkäri, joka on päässyt lääkikseen ekalla yrittämällä eikä 4 yrityksen jälkeen, hinkattuaan vaivalla arvosanojaan ylös ja tankattuaan Galenosta ja muita pääsykoekirjoja uudestaan ja uudestaan ja uudestaan.... Tuollaiselta lääkäriltähän kuolee potilaat sillä aikaa kun lääkäri vielä ihmettelee, että mikäköhän sitä vaivaa...
Tee sinä yhteiskunnalle palvelus ja vedä itsesi narun jatkoksi. Säästyypä lääkärit sinun hoitamiseltasi.
Taaskaan et ymmärtänyt kirjoittamaani; sanoin, että oma asuntoni maksaisi siellä noin 150€/kk. En sanonut, että toasilla olisi tällaisia vastaavia. Toasin soluissahan on yleensä joku 2-3 asukasta, ei 5! Nämä isommat solut löytyvät muualta (kuten Helsingistä).Lisäksi, Hervanta ei ole kaukana yliopistosta. Hei c'mon, joku 20-30min bussilla! Ja niitä busseja menee paljon. Olen itse kulkenut sitä reittiä. Ja itse puhuin nyt solujen hinnoista, koska mielestäni sinulla ei ole varaa kalliimpaan tuolla kitisemisellä.
Mutta väitit kuitenkin, että Treella asuu halvemmalla solussa kuin Stadissa. Mutta noita alle 200 euron soluja ei Treella juuri ole. Että silleen. Totta kai Helsingissä on muuten asuminen kallista, mutta opiskelija-asuntojen hinnat eivät tietääkseni ole kovin halvempia Treella.
Kuten kirjoitin ekassa viestissäni, minulla on vielä säästöjä. Olen kai sitten kauhea snobi, kun en halua soluun asumaan johonkin nukkumalähiöön ja syödä nuudeleita ja näkkileipää. Ei saa soitella kavereilleen ja perheelleen, jotta puhelinlasku minimaalinen. Ei mitään vapaa-ajan menoja ja kulttuuririentoja. Ei matkustamista silloin tällöin kotikaupunkiin. Näin ilmeisesti opiskelijoiden halutaan elävän, jotta voisivat tuolla opintotuella elää... Kaverini elää kyllä sossun rahoilla leveämmin...
Suomessa on opiskelijoiden asiat hyvin ja Suomessa opiskelu on halpaa, itse asiassa ihan ilmaista. Me taas ei voida mitään sille jos sun lapses opinnot venyvät, se on jokaisesta itsestään kiinni. Eikä sillekään voida mitään jos joku on niin tampio ettei pääse yliopistoon. Menee sitten vaikka amikseen ja siinä kouluttautuu. Mitä ihmettä ap oikein mariset????
Eik edes neljää asukasta tarvitse olla.
ja vuokra on ihan vähän yli 200e.
Ihan kelpo kämppä mielestäni ja halpa!
Suomen opiskelijat on tosi hyvässä asemassa verrattuna monen muun maan opiskelijoihin. Kuten on ne työttömätkin.