Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äiti ei saanut lapsiaan kuriin junassa. Tuskainen matka pohjoisesta etelään!

Vierailija
16.07.2012 |

Avaudunpa tänne tästä. Ehkä joku tunnistaa itsensä!

Matkustin nyt vkloppuna pohjoisesta Helsinkiin pendolinolla. Matkan ajan samassa (melko täydessä) vaunussa istui äiti kahden pikkulapsen, tytön ja pojan kanssa. Poika sai alkumatkasta rääkymiskohtauksen ja huusi täyttä kurkkua. Kesti kauan ennen kuin äiti sai pojan rauhoitettua. Sitten hän koitti saada pojan laittamaan pitkäkseen kahdella penkille; itse hän siirtyi käytävän toiselle puolelle istumaan. Kun poika oli makasi rauhoittuneena, äiti sitten sanoi pojalle, että siirrypäs, tulen tähän taas istumaan. Poika alkoi sitten jälleen levottomaksi ja huutamaan. Mikä logiikka tässäkin touhussa oli?

Molemmat lapset olivat koko matkan levottomia. Äiti höpisi heille taukoamatta, "älä tee noin", "ei lattialle saa sylkeä! mene vessaan sylkemään. kohta minä soitan iskälle ja kerron, että syljet lattialle. Tiedät kyllä mitä sitten tapahtuu!" (muut matkustajat minä mukaan lukien varmaan kaikki mietimme, mikä uhkaus tuokin oli, lyökö isä lapsiaan?), "älä pudottele mun kännykkää! Toi oli jo kolmas kerta!", "ole nyt hiljaa! Kohta varmaan muillakin matkustajilla on päänsärkyä!", "älä potki sitä penkkiä, siinä edessä istuu kaksi tätiä, ei saa potkia toisten penkkejä!", "älä työnnä sitä jalkaa toisen käsinojalle, se on tätien käsinoja!", "lopettakaa lyöminen!", "leiki hiljempaa sillä autolla, mene tuonne välikköön leikkimään ja huutamaan. Niin kuin kotonakin, kun on muita, ei saa leikkiä noin kovaäänisesti". Näiden torujen lisänä äiti höpötteli lähes tauttomasti vieden toruilta niiden painoarvon. Koko tilanne oli täysin naurettava. Lapset eivät kuunnelleet häntä ollenkaan.

Äiti lapsineen piti show'n yllä loppuun asti. Lasten äiti kyllä vaikutti siltä, että hän varmaan osittain nautti huomion keskipisteenä olemisesta, hän nimittäin myös puhui hyvin kuuluvasti eikä tuntunut häpeävän lainkaan, koska kailotti kaikki lattialle sylkemiset ym. kaikille. Hän ei myöskään raivostunut missään vaiheessa ja lopuksi vielä naureskellen huudahteli, että olkaapas nyt hiljaa. Kyllä jaksoi ärsyttää! Erään miehen ilme oli kyllä näkemisen arvoinen, kun hän koitti lukea, mutta lapset vain huusivat vieressä!

Kommentit (95)

Vierailija
41/95 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän se sanominen auttaa? eiköhän tuokin äiti jo tiennyt että muita häiritsee lastensa (ja oma) käytös. Kaikki lapset vaan ei pysty istumaan tuntikausia nätisti ja hiljaa paikoillaan

Itse olen muutaman kerran puuttunut tilanteeseen, jossa vanhempi ei saa lapsiaan kuriin ja lapset uhkaavat muiden rauhaa.

Kyllä aika tehokasta on, kun vieras täti alkaa komentaa, tämän ikäisillä varsinkin. (Kouluikäiset saattavat sitten jo haistatella. ;) )

Lapsettoman ei vaan kannata tässä tilanteessa kuvitella, että hän osasi jotain mitä kauhukakaran äiti ei. Lapset nyt vaan yleisesti ottaen ovat vieraskoreita eli uskovat vieraan sanaa paremmin kuin oman vanhemman.

Vierailija
42/95 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emmä nimittäin ollu tuollanen tuossa iässä - itse olisin osannut istua kiltisti ja käyttäytyä nätisti.

Kai se on hyvin paljon lapsen persoonallisuudestakin kiinni, jos toinen on sellanen hullu rämäpää sekopää kaveri nii minkäs teet. Ite aina pelkäsin lapsena sellasia liian riehakkaasti tai väkivaltasesti käyttäytyviä muita lapsia. Salaa mielessäni ajattelin et hyi hitto miten oksettava toi on ja lapsellinen. Joskus pelkäsin jopa et ne satuttaa mua kun ovat niin villejä.

Mutta miten ite toimisin tollasen kakaroiden kanssa nii varmaan vaan ärähtäsin ihan kunnolla nii että menis varmasti perille et " nyt vittu se turpakiinni tai saatte olla varmoja että tämä on saatana viimenen kerta että myö lähetään mihinkää!!! " ja luultavasti korostasin tarttumalla vielä kunnolla ranteesta kiinni ja pistäsin sen pennun kahtomaan mua - äitiänsä silmiin. Jos sekkään ei toimi, nii sit jos rahatilanne on sellanen et antaa yhtään periks, nii ihan vituuttani teen silleen et jäädään junassa seuraavalla pysäkillä poikkeen ja tehdään asiat oikeen vaikeemman kaavan kautta, kun jos lapset ei osaa matkustaa junalla nii sit mennään jollaki muulla ja kotiin pääsemisessä saattaa kestää vieläkin kauemmin. Mut iteppähän kerjäsivät. Ja kotona antasin vielä varmasti semmoset tupenrapinat ja rankkua jollaki tapaa, et meni varmasti perille.

Lapsille pitäs kuitenki olla junassa kaikkia viihdykkeitä, niin leikkivaunuja, sit välillä voidaan käydä syömässä ravintolavaunussa, voi ottaa läppärin mukaan josta katsoa elokuvia, lukea lehtiä tai kirjaa, piirtää, värittää piirustusvihkoihin, ratkoo ristikoita, pelata jotain lautapeliä jne. Eli virikkeitä kyllä löytyy.

Jos se vika kuitenki löytyy siitä pelkästä mukulasta, nii tollasten kanssa voi matkustaa vasta kun ehkä ne on jtn 16v. -.-'

Miten tämän viestin lähes jokaisesta lauseesta voikin paistaa näin selkeästi se, että kirjoittaja ei koskaan ole itse ollut kuvatunlaisessa tilanteessa äiti-osapuolena..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/95 |
17.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ei vain saa käyttäytyä ja piste. tai sitten ei lähdetä jos äiti ei osaa olla ja kasvattaa.

Kamalan kiva olisi kuulla kaikkitietävät (JA toimivat) neuvosi siihen, miten tuo äiti olisi tuossa tilanteessa saanut lastensa käytöksen loppumaan?

mutta itse antaisin luunapin tai ottaisin niskavilloista kiinni. Se lopettaa häiriköinnin lyhyeen.

Vierailija
44/95 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on vapaata vain lastenvaunuissa, menen sitten vaikka toisella junavuorolla!

Vierailija
45/95 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsivapaita vaunuja niille, jotka haluavat matkustaa aikuisessa seurassa! Olisko myyntivaltti?

Vierailija
46/95 |
19.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vaan tulko ravintolavaunuun :)

Jos lapsenne riehuu, niin älkää vaan tuoko niitä ravintolavaunuun riehumaan, kaatamaan omia ja toisten juomia, huutamaan ja lällättelemään.

Siellä nimittäin istutaan oluella me, jotka ollaan lähdetty teidän kakaran huutoa sinne karkuun :)

jättäisin lapset riehumaan vaunuun keskenään ja pakenisin itse sekä vaunun muiden matkustajien kanssa ravintolavaunuun kaljalle? Ja tarjoaisin kierroksen kaikille jotka sitä ulvontaa ja mekastusta ovat joutuneet kuuntelemaan?

Vierailija
47/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta, ja äidiltä.?

Suomalaiset ovat nössöä porukkaa, ja jos joku selvästi häiritsee muita asiaa pahennetaan hyssyttelemällä ettei saisi sanoa ääneen, että hei tuo mekastaminen häirittsee.

Eli annetaan ymmärtää että toisten asoihin puuttuminen on isompi moka kuin se, että joku mekastaa 6h putkeen.

Sitä saa minkä ansaitsee.

Vierailija
48/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia oliko poika 2-vuotias vai 5-vuotias?Kerrotko vielä mitä äidin olisi pitänyt tehdä?En kysy kettuillakseni koska jos äiti nalkuttaa lapsilleen tollain aamusta iltaan niin eihän sitä kestä pirukaan.

Vierailija
49/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta, ja äidiltä.?

Suomalaiset ovat nössöä porukkaa, ja jos joku selvästi häiritsee muita asiaa pahennetaan hyssyttelemällä ettei saisi sanoa ääneen, että hei tuo mekastaminen häirittsee.

Eli annetaan ymmärtää että toisten asoihin puuttuminen on isompi moka kuin se, että joku mekastaa 6h putkeen.

Mitäköhän se sanominen auttaa? eiköhän tuokin äiti jo tiennyt että muita häiritsee lastensa (ja oma) käytös. Kaikki lapset vaan ei pysty istumaan tuntikausia nätisti ja hiljaa paikoillaan

Vierailija
50/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsilta, ja äidiltä.?

Ei kauhukakaroiden käytös muutu siitä mihinkään, vaikka ulkopuolinen siitä sanoisi heille tai vanhemmilleen!

Vierailija
51/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän. Noiden petojen ja apinoiden takia joku lapsetonkin käy täällä tasaisin väliajoin kertomassa miten kaikki lapsiperheet kuvittelevat että haluavat olla ja ovat kaikille keskipisteitä ja vaativat kaikkien huomion ja niin pois päin.

Inhoan tuollaista paskaa. Inhoan sitäkin että kovalla äänellä selitettään kakaralle ihmisten ilmoilla koko ajan jotain. ääntä voi madaltaa jos on muita ihmisiä lähellä, koska he eivät oikeasti halua tietää tai kuulla.

Vierailija
52/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja sitten nämä apinat kiukustuvat kun he saavat toisten apinoiden kanssa oman häkin lentokoneeseen tai tulee lapsettomia lentoja ja hotelleita.

Noin ei vain saa käyttäytyä ja piste. tai sitten ei lähdetä jos äiti ei osaa olla ja kasvattaa.

Vierailija
53/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan eri asia oliko poika 2-vuotias vai 5-vuotias?Kerrotko vielä mitä äidin olisi pitänyt tehdä?En kysy kettuillakseni koska jos äiti nalkuttaa lapsilleen tollain aamusta iltaan niin eihän sitä kestä pirukaan.

Olisikohan poika ollut noin 3v. ja tyttö 2v.

Ainakin äidin olisi pitänyt sanoa torut ja käskyt ilman jatkuvaa oheishöpinää. Kuten kirjoitin, se vei painoarvon toruilta ja ne hukkuivat muuhun lässytykseen. Lapset eivät tuntuneet tottelevan ollenkaan, ei käskyn käskyä, ties mikä sitten jo lähtenyt kasvatuksessa menemään pieleen. -ap

Vierailija
54/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikoinaan. Lapsilla keskittymishäiriö, uudet tilanteet ja erilaiset ympäristöt laukaisi juuri tuollaisen levottoman käyttäytymisen.

Eihän siinä muu auttanut, kuin komentamisen jälkeen istuttaa riehuvaa lasta väkisin penkissä vieressä. Huutoa kuului silti.

Ei sitäkään varmaan muut matkustajat hyvällä katsoneet, kun lapset huutaa, että päästä irti, päästä irti. Vaan minkäs mahdat, kun pakko oli joskus matkustaa huonosti käyttäytyvien lastenkin kanssa.

Vierailija
55/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kävi tässä kerran, että kun olin keväällä tulossa parisen tunnin matkan junassa, jouduin lastenvaunuun. Muualla ei tilaa. Siellä eräs äiti yhden vaippaikäisen ja kahden muun kakrun kanssa. Nää pikkulapset kirkuivat ja juoksivat käytävää edestakaisin. Konnari sitten tuli tarkistamaan lippuja. Äiti olis ostanut liput kortilla, mutta kortti ei silloin käynyt. Tästä oli kuulutettukin. Äiti oli ton kuulutuksen kuulemma kyllä kuullut. Konnari sitten vähän äkäisenä sanoi, että kannattaisi niitä noudattaa ja ostaa etukäteen liput ja että nyt äidin lapsineen on jäätävä seuraavalla asemalla pois ja odottaa tunnin seuraavaa junaa. Äiti kakruineen sitten nousi pois ja korvia hivelevä rauha laskeutui. Vaunuun jäi vain rauhallisia lapsia. En mielestäni ole ihan kohtuuttoman ilkeä, jos oon sitä mieltä, että ihanaa kun joutuivat jäämään pois junasta.

Vierailija
56/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no meitä riittää joka junaan, kirjaimellisestikin. Itselläni 3 poikaa ja olen kaikkein kanssa matkustanut junassa vauvaikäisestä asti, jokainen osaa käyttäytyä - niin junassa, bussissa,laivassa kuin lentokoneessakin, eikä tarvi uhkailla iskällä, riittää kun äiti sanoo. Vaikutti tuo ap:n kokemus siltä että äiti natkuttaa joka asiasta joka paikassa joten mitä vaikutusta millään kielloilla enää on. Kunnon eväät junaan eikä mitään karkki-sipsi-limsa-linjaa niin pysyy tenavatkin rauhallisempana.

Vierailija
57/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä ollut 2v ja 3v pienille kova vaatimus pysyä rauhallisena. Olivatko koko ajan vaunuosastolla, vai kävivätkö edes välillä leikkivaunussa?

Vierailija
58/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siinä ollut 2v ja 3v pienille kova vaatimus pysyä rauhallisena. Olivatko koko ajan vaunuosastolla, vai kävivätkö edes välillä leikkivaunussa?

Vierailija
59/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olisi hyvä, jos joku kanssamatkustaja ottaisi kakaroita niskavilloista kiinni. Ilmottaudun vapaaehtoiseksi!

Vierailija
60/95 |
16.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muttei minua häiritse tuollainen ollenkaan. Olen vain tyytväinen, että omat lapseni ovat jo isoja koululaisia. Pääasia oma rauha. Muutama tunti junassa ei merkkaa mitään, kun tietää, että saa nousta ja mennä omille teilleen sen jälkeen, vapauteen :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi