Äiti ei saanut lapsiaan kuriin junassa. Tuskainen matka pohjoisesta etelään!
Avaudunpa tänne tästä. Ehkä joku tunnistaa itsensä!
Matkustin nyt vkloppuna pohjoisesta Helsinkiin pendolinolla. Matkan ajan samassa (melko täydessä) vaunussa istui äiti kahden pikkulapsen, tytön ja pojan kanssa. Poika sai alkumatkasta rääkymiskohtauksen ja huusi täyttä kurkkua. Kesti kauan ennen kuin äiti sai pojan rauhoitettua. Sitten hän koitti saada pojan laittamaan pitkäkseen kahdella penkille; itse hän siirtyi käytävän toiselle puolelle istumaan. Kun poika oli makasi rauhoittuneena, äiti sitten sanoi pojalle, että siirrypäs, tulen tähän taas istumaan. Poika alkoi sitten jälleen levottomaksi ja huutamaan. Mikä logiikka tässäkin touhussa oli?
Molemmat lapset olivat koko matkan levottomia. Äiti höpisi heille taukoamatta, "älä tee noin", "ei lattialle saa sylkeä! mene vessaan sylkemään. kohta minä soitan iskälle ja kerron, että syljet lattialle. Tiedät kyllä mitä sitten tapahtuu!" (muut matkustajat minä mukaan lukien varmaan kaikki mietimme, mikä uhkaus tuokin oli, lyökö isä lapsiaan?), "älä pudottele mun kännykkää! Toi oli jo kolmas kerta!", "ole nyt hiljaa! Kohta varmaan muillakin matkustajilla on päänsärkyä!", "älä potki sitä penkkiä, siinä edessä istuu kaksi tätiä, ei saa potkia toisten penkkejä!", "älä työnnä sitä jalkaa toisen käsinojalle, se on tätien käsinoja!", "lopettakaa lyöminen!", "leiki hiljempaa sillä autolla, mene tuonne välikköön leikkimään ja huutamaan. Niin kuin kotonakin, kun on muita, ei saa leikkiä noin kovaäänisesti". Näiden torujen lisänä äiti höpötteli lähes tauttomasti vieden toruilta niiden painoarvon. Koko tilanne oli täysin naurettava. Lapset eivät kuunnelleet häntä ollenkaan.
Äiti lapsineen piti show'n yllä loppuun asti. Lasten äiti kyllä vaikutti siltä, että hän varmaan osittain nautti huomion keskipisteenä olemisesta, hän nimittäin myös puhui hyvin kuuluvasti eikä tuntunut häpeävän lainkaan, koska kailotti kaikki lattialle sylkemiset ym. kaikille. Hän ei myöskään raivostunut missään vaiheessa ja lopuksi vielä naureskellen huudahteli, että olkaapas nyt hiljaa. Kyllä jaksoi ärsyttää! Erään miehen ilme oli kyllä näkemisen arvoinen, kun hän koitti lukea, mutta lapset vain huusivat vieressä!
Kommentit (95)
Itse valitsen aina intercityn juuri leikkipaikan takia. Siellä on varsinkin loppumatkasta ihan normaalia että lapset riehuu ja käy ylikierroksilla eikä kukaan kato kieroon ;)
Ihan kamalaa katsottavaa, ja ihmettelen kovasti, miksi vanhemmat antavat lasten riehua junassa. Siksi siirrytäänkin aina siinä vaiheessa omille paikoille tai ravintolavaunuun.
Loppujen lopuksi ne keinot on aika vähissä siinä tilanteessa. Uhmaikäisen kiukkukohtaus kestää just sen aikaa kun se kestää, en minä ainakaan ole vielä keksinyt, miten sille "tehdään jotain" - kun mikään ei oikeasti vaikuta.
Minä tiedän mitä tehdään kun alle 2 v saa uhmakohtauksen.
Otat lapsen syliin, rauhoittelet, silittelet, lohdutat. Kerrot että äiti rakastaa ja isi rakastaa ja v aari ja mamma rakastaa ja naapurin kissakin rakastaa ja että kaikki on hyvin, äiti on tässä, kaikki hyvin, ei hätää, ei mitään hätää..
Eiköhän lapsi rauhoitu noin 5 minuutissa ja jos ei, niin vika on sinun.
Jos et uhmaiselle sätkypotkukilari-kohtauksessa rääkyvälle lapselle tee mitään, vaan kuvittetelet, että kyseessä on vain ikään liittyvä uhmakohtaus, joka menee ohi kun menee, kestäkööt vaikka puoli tuntia - - - olet kyvytön lohduttamaan, et rakasta lastasi, olet väsynyt ja uupunut lapseesi ja paras tapa auttaa sinua on tehdä sinusta lastensuojeluilmoitus.
Näin meistä tehtiin.
Pienen pitäjän etuja, että kaikki tuntee toisensa ja välitävät suunnattomasti toisistaan.
selvitys ei johtanut yhtään mihinkään, mutta tapahtuma loukkasi minua suunnattomasti.
Olen nähnyt äitejä, jotka karjuu ja repii korvasta lasta, joka on vain väsynyt kävelemään - eikä äiti laita rattaisiin, vaikka työntää niitä tyhjänä koko ajan, eikä kukaan mitään ilmoituksia heistä tee, eikä tule päin pläsiä haukkumaan.
Uskokaa jo, että jos jossakin matkustusvälineessä kiukutteleviin ja huonosti käyttäytyviin lapsiin muut matkustajat hermostuvat, siinä ei ole kyse mistään lapsivihasta!! Kyse on jokaisen oikeudusta matkustaa rauhassa ilman häiriötekijöitä!!
Jos et uhmaiselle sätkypotkukilari-kohtauksessa rääkyvälle lapselle tee mitään, vaan kuvittetelet, että kyseessä on vain ikään liittyvä uhmakohtaus, joka menee ohi kun menee, kestäkööt vaikka puoli tuntia - - - olet kyvytön lohduttamaan, et rakasta lastasi, olet väsynyt ja uupunut lapseesi ja paras tapa auttaa sinua on tehdä sinusta lastensuojeluilmoitus.
Näin meistä tehtiin.
Kun 2v. lapsella oli kerran kiukuttelukohtaus, niin hetken päästä seinänaapurissa talonvahtina ollut nainen tuli sättimään, että minulta pitäisi ottaa lapsi huostaan. Olen kuulemma väsynyt ja uupunut yh-äiti (mies oli takanani) jonka pitäisi hakea apua, hän tietää kyllä koska on lto. Totesin että hae sinäkin ja laitoin oven kiinni.
Ilmoa ei koskaan tullut ja hulluhan tuo oli, mutta silloin kyllä otti päähän (ja ottaa vieläkin jos tapaus muistuu mieleen). Ymmärrän että lapsen huuto rasittaa aivan kaikkia kuulijoita, mutta onko joidenkin ihmisten aina pakko purkaa se olemalla inhottava vanhemmille? Toivovatko he itse samanlaista suhtautumista muilta vastaavassa tilanteessa?
Uskokaa jo, että jos jossakin matkustusvälineessä kiukutteleviin ja huonosti käyttäytyviin lapsiin muut matkustajat hermostuvat, siinä ei ole kyse mistään lapsivihasta!! Kyse on jokaisen oikeudusta matkustaa rauhassa ilman häiriötekijöitä!!
tai hankkia hyvät kuulosuojaimet/korvatulpat. Kyllä maailmaan ääntä mahtuu.
joka muutaman vuoden päästä toteaa: kyllä mummoja ojiin mahtuu.
No semmosta se on väsähteneiden mukuloiden kanssa matkustaminen. Varsinkin jos ovat vilkasta sorttia. Ei siinä paljon kasvatus auta kun kunnolla lähtee apinavaihde päälleen. Itseäni ei jaksa ärsyttää, lähinnä tunnen myötätuntoa vanhempaa kohtaan jota varmaan nolostuttaa ja tuskastuttaa olla tilanteessa, josta ei voi edes lähteä pois. Omat lapseni ovat jo isompia mutta muistan kyllä vielä reissut marakattikakaroitteni kanssa. Antakaa nyt hyvät ihmiset vähän armoa kanssaihmisille!
Joskus niillä iskee ihan hirvee apinavaihe ja mistään ei ole mitään apua. Joskus junamatkojen jälkeen mä nousen sielä junasta voittajana ja röyhistelen, kun kakarat käyttäytyneet mallikkaasti. Joskus haluaisin vajota maan alle häpeästä, kun ne vaan on villinneet toisiaan ja eivät ole rauhoittuneet millään aiemmin toimivaksi tunnetulla metodilla.
Jos lapsenne riehuu, niin älkää vaan tuoko niitä ravintolavaunuun riehumaan, kaatamaan omia ja toisten juomia, huutamaan ja lällättelemään.
Siellä nimittäin istutaan oluella me, jotka ollaan lähdetty teidän kakaran huutoa sinne karkuun :)
no sitten pitää mennä omalla autolla
Kaikki eivät omista autoa.
Älkää vaan tulko ravintolavaunuun :)
Jos lapsenne riehuu, niin älkää vaan tuoko niitä ravintolavaunuun riehumaan, kaatamaan omia ja toisten juomia, huutamaan ja lällättelemään.Siellä nimittäin istutaan oluella me, jotka ollaan lähdetty teidän kakaran huutoa sinne karkuun :)
Missä kohtaa sanoin mitään turpaan vetämisestä? Ei mua vain huvita alkaa kenenkään natiaiselle lässyttämään. Se ei tarkoita sitä, että alkaisin väkivaltaiseksi. Opettele lukemaan.
junalla ja lentokoneella. Tuskin ovat aiheuttaneet häiriöitä kanssamatkustajille, sillä yksikään muksu ei mitään raivaria ole kulkuneuvoissa saanut. Tavallinen lapsen puhe ja liikuskelu pitää sietää, mutta juokseminen ja muitten häiriköinti ei ole sallittua.
Kyllä 2-3-vuotisen saa pidettyä kurissa vaikkapa sylissä pitämällä. Viis siitä, jos hetken huutaa ja riuhtoo, aikuinen päättää miten ollaan ja pysyy itse rauhallisena. Mieluummin 5 minuuttia huutava lapsi sylissä kuin kuuden tunnin junamatka levotonta lasta ja äitiä kuunnellen.
lasten kanssa pitkän junamatkan etelästä pohjoiseen ja tietysti takaisinkin. Kyllä mulla meinasi hermot mennä jo lopulta, vaikka matka ihan hyvin menikin. Onneksi loppumatkasta oli ihana nuori mies, joka alkoi jututtaa ja höpötellä lasten kanssa.
lasten kanssa pitkän junamatkan etelästä pohjoiseen ja tietysti takaisinkin. Kyllä mulla meinasi hermot mennä jo lopulta, vaikka matka ihan hyvin menikin. Onneksi loppumatkasta oli ihana nuori mies, joka alkoi jututtaa ja höpötellä lasten kanssa.
niin jotkut on viisaita
Meinaatko, että muiden matkustajien on viihdytettävä kullannuppuja, jotta olisivat nätisti. Heh, no, kaiken voi näköjään yrittää ulkoistaa muille...
niin jotkut on viisaitaMeinaatko, että muiden matkustajien on viihdytettävä kullannuppuja, jotta olisivat nätisti. Heh, no, kaiken voi näköjään yrittää ulkoistaa muille...
ruttuturvan.
muista vainuista kuin lastenvaunusta. Eihän koiranomistajia ja heidän koiriaankaan sijoiteta muualle kuin lemmikkivaunuun. :)
Noin ei vain saa käyttäytyä ja piste. tai sitten ei lähdetä jos äiti ei osaa olla ja kasvattaa.
Kamalan kiva olisi kuulla kaikkitietävät (JA toimivat) neuvosi siihen, miten tuo äiti olisi tuossa tilanteessa saanut lastensa käytöksen loppumaan?
mua inhottaa tässä sun tekstissäsi että mollaat äitiä,vaikka miten luulet häntä stressanneen kun tuollainen arvostelija kyttää ja kuuntelee, lapset ovat joskus kiukkuisia,ei tuollainen pitkä junamatka kauhean tyydyttävää ole pienistä taaperoista, niin lapsista se tulee ulos jotenkin,sitten kiukutteluna jos jotenkin.
se kyseinen äiti varmaan joutui pyytämään lapsiaan olemaan kiltimminn ja juuri ettei tuollainen kyttääjä saisi enempää kytättävää