Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko alkoholisti vai vain ihan normaali?

Vierailija
14.07.2012 |

Elikäs viime viikonloppuna meni vähän yli enkä ole siitä ylpeä. Lapsi oli kaverillaan ja minä festareilla ja eksyin jatkoille yhdelle kaverille ja tulin vasta päivällä kotiin. Tästä tapeltu nyt miehen kanssa koko viikon ja ymmärrän hänen suuttumuksensa. mutta....

nyt lapsi on kesäreissussa mummin kanssa ja minun tekisi mieli ystäväpariskunnan grillijuhliin, mutta en halua mennä ja olla juomatta. mies lähti ja minä jäin kotiin kun sanoin suoraan, että vetuttaa olla selvinpäin kun aika harvoin lapsi missään ja voisi rauhassa istua. mies sanoi, että olen alkoholisti jos en voi olla juomatta kun juuri viime viikonloppuna join. olenko siis alkkis? pystyn hyvin olemaan juomatta useita viikonloppuja putkeen ja toisaalta joskus tekee vaan ihan sikana mieli "vaihtaa vapaalle". ja tämä ei katso sitä olenko juonut viimeksi eilen vai puoli vuotta sitten. pitäisikö minun mennä johonkin aa kerhoon?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en tollasta kestäis

Vierailija
2/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehesi määräilee ja säätelee aikuisen ihmisen tekemisiä, siis muita kuin omiaan.

Mä en kattelis tuollaista miestä kauaa..

Itse olisin taatusti mennyt sen kerran kun on tilaisuus ja juhlimaan kutsuttu. Otan sen mitä otan ja se on oma asiani. Mun mies ei tuollaisesta alkoholistiksi haukkuisi ikinä vaikka kahtena viikonloppuna peräkkäin vähän pistäiskin irrotellen.

Kesä ja festarit ja grilli-illat on vaan aikas lyhyen aikaa, saa niistä nauttia.

Syksyllä voi sit nököttää kotisoffalla teemukin kanssa.

Ala mennä jo ja pistä mies vaihtoon, jos on noin nipo.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siinä mielessä ehkä olisi rajoitettavaa. mutta tuntuu vaan niin helkutin ärsyttävältä, että ei voi nauttia kesästä siiderin kanssa. kun tulee taas aikoja (raskaudet, vauvat) kun ei voi juoda. nyt kun esikoinen 10 vuotias elämä on ihanan "vapaata" ja ihan erilaista jo. haluan nauttia siitä ja mulla siihen kuuluu myös alkoholi. voi perse ku ottaa päähän!

ap

Vierailija
4/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että siinä mielessä ehkä olisi rajoitettavaa. mutta tuntuu vaan niin helkutin ärsyttävältä, että ei voi nauttia kesästä siiderin kanssa. kun tulee taas aikoja (raskaudet, vauvat) kun ei voi juoda. nyt kun esikoinen 10 vuotias elämä on ihanan "vapaata" ja ihan erilaista jo. haluan nauttia siitä ja mulla siihen kuuluu myös alkoholi. voi perse ku ottaa päähän! ap

Vierailija
5/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain on jo pielessä tuossa, että miehesi määräilee ja säätelee aikuisen ihmisen tekemisiä, siis muita kuin omiaan.

Mä en kattelis tuollaista miestä kauaa..

Jos oma vaimo ykskaks, tavoistaan poiketen, vetäisi sellaiset perseet, ettei pääsisi edes yöksi kotiin vaan menisi kaverilleen "kun lähti vähän lapasesta" ja heti seuraavana viikonloppuna kieltäytyisi jostain tuttavapariskunnan tapaamisesta, jos ei saa juoda siellä, niin kyllä itsekin voisin suutuspäissäni tokaista, että mikäs alkkis siitä on tullut, mut hei.. Jätä se sika!

Vierailija
6/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis en todellakaan ole ylpeä, että jatkoille eksyin. niin nyt vaan tapahtus, liian kännissä olin. näin on tapahtunut muille 10 vuoden aikana 3 kertaa ja aina jatkot jossain kaverin luona, ei vieraissa paikoissa. ja siis ikäkin mulla vasa 28 vuotta, että sinkut mun ikäiset touhuu pahempaakin. normaalisti jos olen baarissa ja huomaan olevani liian humalassa, soitan miehen hakemaan tai taksilla kotiin heti. nyt en tehnyt näin... ja enkä todellakaan lähde istumaan grilli-iltaan kuivinsuin varsinkin kun muut ottavat varmasi ja reilustikin. mieluummin olen sitten kotona.

Vierailija
7/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miestäsi. Ei varmaan kivaa kun palailet reissuiltasi seuraavana päivänä ja "lähden yhdelle" muuttuu örveltämiseksi jne.

Rivien välistä huomaa että sulla jonkin asteinen alko-ongelma on.

Vierailija
8/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ongelmia juomisen kanssa jo on, jos tuppaa karkaamaan käsistä silloin kun otat. Miten luulet, että siellä grillijuhlissa kävisi?

Vierailija
9/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille suorat sanat! Se on miehesi, ei äitisi tai isäsi, herranjestas sentään!

Vierailija
10/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano sille suorat sanat! Se on miehesi, ei äitisi tai isäsi, herranjestas sentään!

kai jokainen normaali ihminen huolestuu kumppanistaan, joka tulee ryyppyreissultaan vasta seuraavana päivänä kotiin.

Mitäs arvon av-mammat sanoisivat, jos kyseessä olisikin AP:n mies? Veikkaan, että ketju olisi täynnä "jätä se juoppo" -viestejä.

Vierailija
11/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kannattaa petella juomaan ns. kohtuudella. Mies ei välttämättä ole huolissaan siitä paljonko juot vaan siitä millainen sinusta tulee humalassa. Itseään on vaikea arvioida (siis sitä millainen on kännissä olleessaan) ja jos muukin seurue on tuiterissa niin meno voi olla kivaa vaikka muiden (=selvinpäin olevien) mielestä ollaan ihan sekaisin.

Jatkoille meneminen ym. on ihan luonnollista, jos pitkästä aikaa istuu kavereiden kanssa iltaa, niin se saattaa loppua liian aikaisin kun valomerkki tulee ja juttua vielä paljon riittäisi. Mutta jos kyse on vain siitä että pakko saada vielä lisää viinaa, ja sitten ödlätään jonkun kotona kännissä, niin se ei enää ole minusta järkevää toimintaa.

Itse olen juonut aika railakkaasti, nykyään en juo juuri koskaan kännejä, lasi kaksi satunnaisesti juhlissa ja ruuan kanssa tai saunakaljana kyllä menee.

Paras ahaa elämys oli se, kun tajusi että känni ei ole mikään päämäärä, vaan ikävä "sivutuote". Jos vaikka on kaverin kanssa terassilla ja ottaa siiderin, ja sitten vielä sen toisenkin on hieman hiprakassa (mukava rento fiilis) mikä usein hukkuu sitten siihen jos alkaa enemmän tinttaamaan.

Eli mielestäni olisit voinut mennä grillibileisiin, ja ottaa vain muutaman illan aikana. Riippuen siitä kauanko juhlat kestää, voi ottaa yhden tai useamman, ei ole kännissä jos ei pikaiseen imaise esim. viinipulloa, vaan nautiskelee sitä esim. alkuillasta puoleenyöhön.

Nykyään kun itse pidän illanistujaisia, niin tarjolla on sekä alkoholia että alkotonta juotavaa. Teen siis ihan boolia/drinkkejä ilman alkoholia, ja meno pysyy hyvänä kun ihmisillä on lasi koko ajan kädessä, mutta alkoholia ei mene niin paljon mitä ennen. Monihan kaataa sitä juotavaa lisää lasiin siksi, että se tavallaan "kuuluu asiaan", jos on mehulasi kädessä niin heti kysytään "miksi" (mikä sekin sairasta että on outo jos ei juo!) mutta kun nätti drinksu kädessä niin kukaan ei "huomaa mitään" vaikka kaikki tietää ettei siinä alkoholia ole.

Vierailija
12/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tervettä, että miehesi kontrolloi sinua, ap.! Sano sille suorat sanat! Se on miehesi, ei äitisi tai isäsi, herranjestas sentään!

Mitä nämä suorat sanat voisivat käytännössä olla?

"Sä et mua määrää, mä saan juoda viinaa ihan niin paljon kuin itse vaan haluan" .. Jonka jälkeen vedettäisiin sellaiset perseet, ettei taas päästäisi kotiin ainakaan seuraavaan viikkoon?

Ja tämä olisi normaalia?

Vierailija
13/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis en kiellä, että mulla ei olisi ongelmia sen kanssa, että karkaa käsistä. 97% kerroista kaikki menee kuitenkin ihan hyvin. juon muutaman, olen huppelissa, käydään snägärillä ja kotiin. joskus katoaa kontrolli kyllä enkä edes koitsa kieltää tätä. nuorena tätä kävi useammin, nykyisin hyvin harvoin.

enkä tosiaan vain sen takia jättänyt juhlia väliin, että en saa juoda, vaan sen takia, että asiasta tuli riitaa. sanoin miehelle, että toisiko minulle pari siideriä (max4) kuin käy hakemassa ruuat. ei vastannut mitään ja kun tuli kotiin ja olimme lähdössä niin totesi, ettei hän sulle mitään siideriä tuonut. kun tiedustelin syytä, niin sanoi, että eiköhän se ole siinä viime viikonlopussa. ja tappeluhan siitä tuli. mielestäni se, että joskus lähtee kontrolli ja olenkin pienen hiprakan sijasta aika naamat, ei ole syy lopettaa juomista kokonaan. eikä anna oikeutta vaatia sitä. enkä sitä paitsi viime viikonlopusta pyydä anteeksi liian kännissä olemista vaan sitä, että en tullut kotiin. ilmoitin asiasta kyllä ja puhuimme yöllä puhelimessakin.

ja tarkennan vielä, että yleensä kontrolli lähtee jos olen tuttujen (ei siis parhaiden ystävien) kanssa, ollaan jossain missä tissutellaan koko päivä, en ole syönyt tms. Ei koskaan kun olemme läheisimpien ystäviemme kanssa liikenteessä yhdessä tai erikseen.

Vierailija
14/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkoholiriippuvainen kylläkin. Itse olen ollut samanlainen, join harvoin, mutta silloin aina paljon. Vaikka mitään varsinaisia tyhmyyksiä en juodessani tehnyt, niin se harmitti silti, aina päätin että nyt saa riittää, en enää juo kännejä. Ja kuitenkin, kun olin parisen kuukautta ollut juomatta, alkoi tehdä mieli taas juoda (ihan vähän vaan), ja usein siinä kuitenkin kävi niin, että se pari kaljaa vaihtui kunnon känneihin. Lapsen nähden en juonut, enkä silloin jos tiesin, että seuraavana päivänä en voisi viettää rauhassa krapulapäivää.

Kun ikää tuli enemmän, kyllästyin tällaiseen kännijuomiseen. Lisäksi alkoin pelätä, että jossain vaiheessa juominen meneekin sen jonkin rajan yli, jossa en enää voikaan itse säädellä sitä tuolla tavalla. Lisäksi alkoholi aiheutti aina muutaman päivän masennuksen, mikä ei ollut hyvä, kun olen hieman masennukseen taipuvainen. En kuitenkaan onnistunut kokonaan lopettaaan juomista, aina sen muutaman kuukauden raittiuden jälkeen aloin mieleääsin vähätellä alkoholin huonoja puolia ja hain tilausuuksia ryypätä.

Päätin kokeilla naltrekson - nimistä lääkettä, joka poistaa nousuhumalan tunteen, ei kylläkään humalaa. Se auttoi. Aluksi teki kyllä mieli juoda, mutta jossain vaiheessa iltaa ei alkoholi enää maistnut, pystyin siis lopettamaan juomisen kesken illan, mikä aiemmin oli ollut todella vaikeaa. Humala ei ollut ihan samanlainen kuin ennen, mutta ihan kivaa oli silti, mm. tykkäsin tanssia, mitä en ikinä selvin päin tee.

Mitä kauemmin olin ko. lääkettä syönyt, sitä vähemmän teki mieli juoda. Nyt n. neljän vuoden jälkeen ei tee enää yhtään mieli alkoholia, jos joskus lasillisen otan, tuskin saa sitä juotua loppuun. Ei vaan tee yhtään mieli.

Olen tosi iloinen, en todellakaan kaipaa lainakaan humalaa enkä alkoholi.

Vierailija
15/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kävikö sulla aina niin, että menikin enemmän kuin tarkoitus? vai vaan joskus?

ap

Vierailija
16/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos on kivaa, niin otan enemmän. Eli varasin aina se mahdollisuuden juoda paljon, vahingossa en liikaa juonut kuin ihan todella harvoin, muutaman kerran. Saatoin kyllä esim. kotona juoda vain muutaman siiderin, tai jos olin sellaisessa seurassa, jossa ei ollut ketään toista innokasta ryyppääjää, eli yksin en innostunut mitään kännejä vetämään. Tosin nuorempana tein joskus sitäkin, se jäi pois perheen myötä, kun juominen muutenkin väheni.

Mutta useammin join paljon kuin kohtuullisesti, en välittänyt ottaa vain muutamaa, olin mielummin kokonaan ilman.

Vierailija
17/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulllakin usein se, että en halua ottaa vaan paria. oon aatellut että se johtuu siitä, että vihaan laskuhumalaa varsinkin baarissa/seurassa. mutta ilmeisesti pitäisi olla kokonaan juomatta. olen ajatellut, että kun olen tietoinen siitä, että voi lipsahtaa niin olen alkanut hallitsemaan juomistani sillä, että juon jokaisen viinilasin jälkeen lasin vettä tai puolet siidereistä on alkoholittomia tai pidän jokaisen juoman jälkeen tauon ja kuulostelen olotilaani. etten "huomaamattani" juo liikaa. näin olen selvinnyt hyvin.

ap

Vierailija
18/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja menihän se niinkin. Mutta naltreksonin kanssa on paljon helpompaa, sitä siis otetaan aina kun juodaan, ei muulloin, ja sen avulla ainakin minä ja kaksi kavereiani on saanut juomisen kuriin. Minulla se on tehnyt sen, etten juo enää juuri yhtään, toinen kaverini juo välillä useinkin, mutta kuulema max viisi, sen jälkeen ei vaan tee enempää mieli.

Nyt kun itseni ei enää tee mieli yhtään alkoholia olen huomannut, miten paljon se aiemmin oikeastasan hallitsi ajatuksiani, vaikka en sitä aikonaan huomannut. Mutta jos esim. ajattelin jotain hauskaa, esim. kesämökillä laiturilla istumista, niin kuvittelin itsellni käteen kylmän olutpullon. Tai jos mietin etelänmatkaa, näin itseni allasbaarissa siemaillen sangriaa. Eli kaikessa hauskassa, rentoutumisessa, surussa tms. kuvittelin sen alkoholin mukaan, muuten mielikuva ei edes tuntunut kivalta. Nykyään nautin laiturilla istumisesta ihan ilman sitä olutpulloa jne, alkoholi on jäänyt pois ajatuksistakin. On paljon vapaampi ja onnellisempi olo. Mutta ei sitä huomannut ennen kuin oli päässyt täysin irti alkoholista.

Vierailija
19/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos olet, vähättelet juomistasi ja se 3krt/vuosi voi todellisuudessa olla 3krt/vk. Olen seurannut näitä juttuja niin läheltä, työnikin puolesta jo 13 vuotta, että nämä defenssit on nähty. Ongelmaa vähätellään, läheisiä syytetään liian kontrolloiviksi nipoiksi ja keksitään selityksiä "kun nyt on kesä ja terassilla on niin kiva istua ja talvella mä sitten vaan istun sisällä ja juon teetä". Todellisuudessa talvella sitten istutaan sisällä ja juodaan lämmikkeeksi viskiä tai konjakkia "kun ei tätä talvea muuten kestä"...

Mutta voihan olla, että sinulla ei ole ongelmaa ja miehesi vain on liian kontrolloiva. Tämä on aivan yhtä todennäköistä.

Itse pitäisin hälytyskellona ympäristön reagointia. Oma mieheni joi itsensä hengiltä. Kaikki muut oli aina nipoja.

Vierailija
20/24 |
14.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä, että monen elämään se alkoholi kuuluu vaikka ei ns. määrissä/kerroissa mitattuna alkoholisti olisikaan.

Eli juuri tuo, että se alkoholi kuuluu niin kongreettisesti kaikkeen. Mennään sählyä pelaamaan ja sen jälkeen kaljalle, juhannuksena mökille ja kaljalaatikko tietenkin mukaan, saunan jälkeen tölkki olutta, teatterin jälkeen parille viinilasilliselle etc.

Kannattaa miettiä oma lähipiiriäkin, monesti se menee niin että jos teinistä saakka tunnettu ja se hauskanpito tarkoittaa aina myös dokaamista, niin jotain on pielessä.

Alkoholi voi myös ottaa vallan, eli tavallaan se valtaa tilaa koko ajan enemmän ja enemmän. Juuri noin että kesällä vähän sidukkaa kun on lomakin, talvella glögiä joulua odotellessa etc.

Minusta hyvän pihvin kylkeen kuuluu lasi punaviiniä, se on osa sitä ruokanautintoa. Mutta jos homma menee siihen että joka päivä "sattumalta" ruokaa mikä kaipaa viiniä kaveriksi niin alkaa olla jo ongelma.

Minun havaintojeni mukaan moni juo siksi, ettei osaa tehdä muutakaan. Siksi juominen loppuu/vähenee kun saadaan lapsia, elämään tulee ns. uudet kuviot joihin ei viina kuulu. Jos lähtee lauantaina Muumimaailmaan niin harva vetää kännit Muumimaailmassa vert. aiemmin jos kävi kaverin kanssa vähän shoppailemassa ja sitten mentiin terassille "yksille".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan kaksi