Täh??? Meneekö sairaslomasta aina
9 pvän karenssi Kelassa. Eka työnantajalla ja sitten mulla, koska kesän olen työttömänä -- ekan viikon olin kipeä. Mutta eivät maksa mitään, koska on karenssi.
Kommentit (9)
Mulla on sairaus, joka uusiutuu aika ajoin. Eli aina 10 pvää ilman rahaa, jos työttömänä??
Voiko tosiaan olla näin?
mielestäni kahteen kertaan mennä.
Kerropas hiukan tarkemmin, tuosta aloituksesta ei saa ihan selvää...
Mulla on sairaus, joka uusiutuu aika ajoin. Eli aina 10 pvää ilman rahaa, jos työttömänä??
Voiko tosiaan olla näin?
Mutta työssä ollessa jos sama sairaus uusiutuu 30pv sisällä, se on sama sairaus ja siitä johtuva s-loma lasketaan edellisen jatkoksi. Jos sama sairaus uusiutuu vasta 30 pv kuluttua, se on uusi sairaus. Ja jos 30pv sisällä sairastuu johonkin muuhun kuin ekan kerran, se on tietenkin uusi sairaus.
Mulla on kaksisuuntainen mielialahäiriö, jossa on masennusjaksoja suht usein. Minua lääkittiin 2 vuotta masennukseen ja se nosti maanisjaksoja ja pahensi masennusjaksoja.
Keväällä sain diagnoosin. Olen opettaja, jolloin palkka juoksi ok.
Nyt kesällä olen työtön ja ekan kesä"loma"viikon olin asiasta sairaslomalla.
Kummassakin sama diagnoosi, ja otettu pois tuo omavastuuaika.
ensimmäiseltä 10 päivästä työnantaja kärsii siitä omasta pussistaan ja sen jälkeen ´työnantaja hakee kelalta korvaukset menetetystä rahasta
ollessa, mutta, kun 3.6 alkoi työttömyys kesän ajan, en saa 10 eklta pvältä mitään, koska omavastuu. Sama sairaus kuitenkin kyseessä.
niin Kelan sairauspäivärahassa on omavastuuaika sairastumispäivä + 9 seuraavaa arkipäivää. Mutta työtön saa hakea tältä omavastuuajalta työttömyysetuutta. Kelan/työttömyyskassan työtön-työtön-paperiin merkitään niille päiville sairas. Ei siis ole työtön rahatta tätä aikaa.
Mutta, kun en ollut ilmoittautunut työkkärissä työttömäksi. Tai olin, mutta olin epähuomiossa raksinut kohdan "en hae tältä jalt työttömyysetuutta."
Eli olen siis rahaton pari ekaa vkoa kesälomasta..
Siis sairastumispäivä + 9pv on omavastuuaika, josta Kela ei maksa. Sen sijaan työnantaja maksaa ainakin mulla (on maksanut kaikissa työpaikoissa). Paitsi, jos työsuhde on ihan tuore (1-2kk Tesistä riippuen).