Taapero nakkoo ruokkaa lattialle, miten saan loppumaan?
Nyt hyvät neuvot kehiin, miten saan taaperon ruoan lattialle nakkomisen loppumaan. Eli kyseessä reilu vuoden ikäinen, joka harjoittelee juuri itse syömistä.
Mutta kun se ruoka hyvin herkästi sinne lattialle lentää.
Kommentit (6)
..., että tavaroita voi myös tiputella lattialle eikä vain nostella niitä sieltä... Sen sijaan, että sormiruoka menisi kädestä suuhun, niin se tiputetaan lattialle. Joku lapsipsykologi sanoisi varmaan, että se on jotain "kokeilua"... :D
Minun poikani n. 8 kk ikäisenä heitti aina koko lautasen lattialle, kun yritettiin sormiruokaa tarjota.
Maistoi muutaman palan ja heitti sitten lautasen menemään. Poika oli myös tosi huono syömään soseita ja hoikka.
Kun annettiin lusikka käteen, hän heitteli sitä ruokaa sitten lusikasta.
Ratkaisu: laitoin pöydän päälle kerniliinan, samoin lattialle mattojen päälle vielä isomman kerniliinan. Ajattelin, ette heitelkööt.
Ja jatkuvasti se lautanen vaan lenteli. Ratkaisu: tarjosin ensin itse omasta kädestä purkkiruokaa lusikalla, ja jos poika halusi ottaa lusikan, pidin siitä kiinni ja ohjasin suuhun. Jos olisin antanut lusikan pojalle kaikki ruoka olisi ollut seinillä.
Sitten, kun poika ei enää ottanut lusikasta mitään, laitoin pöydälle lautasen sijaan muovisen pöytätabletin ja siihen vähän sormiruokaa. Jos ne menivät suuhun, annoin pikkuhiljaa lisää. Sitten kun sormiruoatkin lähtivät lentoon pitkin seinän keittiöitä, korjasin loput pois.
Tätä kesti pari-kolme kuukautta, kunnes poika tajusi, että voi itse päättää mitä tarjotusta ruoasta syö. Ruoan viskely loppui kuin seinään.
sanon jo ihan tiukasti että ruokaa ei heitellä eikä sillä leikitä, muuten syöminen loppuu. Jos homma vaan jatkuu niin nostan sen pois pöydästä ja jonkin ajan kuluttua yritetään uudestaan. Jos on oikeesti nälkäinen niin ruokaleikit ei kiinnosta.
Kai sen itse huomaa omasta lapsesta milloin hän alkaa ymmärtää tuollaista ohjeistusta. Minusta olen nyt muutaman kuukauden toiminut näin.
Ne saa putsattua pois sieltä. Kyllä se huomaa, että se ruokaa tuntuu kivemmalta omassa massussa, kuin lattialla. Älä vaan hermostu, äläkä siivoa ruokia sen nähden. Leikiksi kuvittelee muuten. :)