Jos olisit lähiäitipuoli, ja miehesi menehtyisi, niin
miten lasten kävisi? Osallistuisitko vielä heidän hoitoon ja kasvatukseen?
Kommentit (9)
Ei mulla olisi varaa yhden tuloilla kahteen lisäteiniin taloudessa. En tarvisi palkkaa, mutta kulut peittoon 100%.
varmaan asuisi opiskelunsa loppuun tässä taloudessa, äitinsä asuu 200km päässä.
.. hän pyytää sosiaaliviranomaisia antamaan lapsensa minun huoltooni, mikäli häni itse menehtyy lapsen ollessa alaikäinen. Se ei tietenkään sido viranomaisia. Lapsi ei 100 % varmasti halua muuttaa äitinsä luo.
En ole äitipuoli (ainakaan vielä, mistäs sitä tietää tulevaisuudesta).
Mutta jos lasteni isä kuolisi/eroaisi niin toivoisin hänen nykyisen avovaimonsa ja tämän suvun pysyvän lasteni elämässä. Erossa sen ratkaisisi mies, mutta tämän kuollessa sanoisin, että voisi saada tavata jos suinkaan tahtoo. Voisi saada vaikka 1viikonloppu/kuukausi tapaamiset. Kuopus ei edes muista aikaa ilman äitipuolta ja taitavat olla äitipuolen vanhempien kanssa läheisempiä kuin minun vanhempien kanssa. Olen sitä monta kertaa iloinnut, että lasten on hyvä olla siinä perheessä ja samalla tuskaillut sitä, miten kiintyneitä lapset ovat ihmisiin, jotka saattaisivat kadota päivässä miehen ja avokin erotessa.
Jos itse joskus saisin mahdollisiin lapsipuoliin samanlaiset välit kuin lapsillani on äitipuoliinsa, niin toivoisin voivani pysyäkin heidän elämässään. Varsinainen asuinpaikka riippuisi sitten siitä, onko lapsilla elämässään myös oma äitinsä ja mitä äiti lapsista haluaa. Aika epätodennäköinen tilanne varmaan olisi, että isä kuolisi ja äiti olisi valmis jättämään lapset exänsä uudelle vaimolle.
En ole äitipuoli (ainakaan vielä, mistäs sitä tietää tulevaisuudesta).
Mutta jos lasteni isä kuolisi/eroaisi niin toivoisin hänen nykyisen avovaimonsa ja tämän suvun pysyvän lasteni elämässä. Erossa sen ratkaisisi mies, mutta tämän kuollessa sanoisin, että voisi saada tavata jos suinkaan tahtoo. Voisi saada vaikka 1viikonloppu/kuukausi tapaamiset. Kuopus ei edes muista aikaa ilman äitipuolta ja taitavat olla äitipuolen vanhempien kanssa läheisempiä kuin minun vanhempien kanssa. Olen sitä monta kertaa iloinnut, että lasten on hyvä olla siinä perheessä ja samalla tuskaillut sitä, miten kiintyneitä lapset ovat ihmisiin, jotka saattaisivat kadota päivässä miehen ja avokin erotessa.
Jos itse joskus saisin mahdollisiin lapsipuoliin samanlaiset välit kuin lapsillani on äitipuoliinsa, niin toivoisin voivani pysyäkin heidän elämässään. Varsinainen asuinpaikka riippuisi sitten siitä, onko lapsilla elämässään myös oma äitinsä ja mitä äiti lapsista haluaa. Aika epätodennäköinen tilanne varmaan olisi, että isä kuolisi ja äiti olisi valmis jättämään lapset exänsä uudelle vaimolle.
Olen siis lasteni lähivanhempi, enkä näkisi siis mitään syytä, että lapset muuttaisivat äitipuolelleen isän kuollessa. Mutta toivoisin tämän pysyvän heidän elämässään.
Jos kukaan ei olisi heitä vaatimassa minulta pois eivätkä itse haluaisi lähteä, olisin mielelläni heidän kasvattiäitinsä hamaan ikuisuuteen asti.
mutta jos joskus olisinkin ja mies menehtyisi, lapset luultavasti katoaisivat elämästäni saman tien. Lasten äiti ei perusta minusta pätkän vertaa, ja olisi luultavasti tyytyväinen, jos lapset eivät tapaisi minua.
Itse saattaisin yrittää sumplia jotain tapaamisia lasten kanssa, koska meillä on miehen kanssa yksi yhteinen lapsi eli lapset ovat sisarpuolia. Todennäköisesti tapaamiset olisivat kuitenkin melko mahdottomia, ellei lasten äidillä olisi akuutti tarve saada lapset hoitoon tms.
Minkäikäinen lapsi ja kauanko yhteiseloa olisi ollut ja minkälaiset välit lapseen/lapsiin.
Jos esim. lapsi olisi teini ja vasta puoli vuotta olisi asuttu saman katon alla ja välit huonot niin EI.
olen lähiäitipuoli, ja tuossa tapauksessa kaikki riippuu siitä, muuttaisiko lapsi (teinityttö) äidilleen vai ei. Jos muuttaisi, kaikki yhteydenpito isän puolen sukulaisiin ja tuttaviin katkeaisi todennäköisesti sekunnissa äidin vaatimuksesta. Toisaalta en usko, että lapsi äidilleen joutuisi, koska äiti itse lukuisien ls-ilmojen ym. jälkeen "antoi" lapsen isälle ja lopetti yhteydenpidon kokonaan, eli luulisin lastensuojelun puuttuvan tilanteeseen, jos äiti alkaisi lasta vaatia itselleen. On kuitenkin "jo" teini ja läheisissä väleissä isovanhempien kanssa, joten luulen, että heistä voisi tulla huoltajat. Ja silloin minäkin pitäisin toki yhteyttä.