Työlainsäädännöstä tietävät!
Olen joutunut hiukan kinkkiseen tilanteeseen töissä.. Allekirjoitin työsopparin ( vuoden määräaikainen äitiyslomasijaisuus) reilu 3 viikkoa sitten. Johtuen edellisestä työsuhteesta ja irtisanomisajasta tein 3 viikkoa sitten muutaman päivän töitä ja tarkoitus aloittaa oli tänään. Torstaina soitti uuden työni kollega, sanoi että johtuen sopimusongelmista asiakkaan kanssa, olisikin hyvä jos aloittaisin työt sittenkin vasta ensi viikolla. Olisin siis ns. palkattomalla lomalla viikon. Tämä oli ollut toimarin pyyntö, joka ei siis itse asiaa infonnut vaan pyysi kollegaani tiedottamaan asiasta.Budjettini ei tähän taivu, joten ilmoitin että olen työsopparin allekirjoittanut ajat sitten ja tulen sopimuksen mukaan maanantaina töihin, oli siellä tekemistä tai ei. Laki sanoo että lomauttamisesta putää infota työntekijää väh. 14 vrk etukäteen. Lomautushan tuo olisi käytännössä?
Voiko työnantaja kieltäytyä palkanmaksusta tältä viikolta, perustellen asian niin että hön ei olisi tarvinnut minua? työsopimuksessa lukee että olen kokopäiväinen työntekijä alkaen 9.7.2012. auttakaa tietämätöntä! Tiedän että firma johon menen on murheenkryyni mutta ajattelin siellä nyt vuoden sinnitellä.
Kiitos etukäteen!
Kommentit (9)
Yes, kiitos vastauksesta sitähän minäkin että työ alkaa kun on sovittu.
Ap
mut miten voi olla niin perseauki ettei budjetti kestä jos palkanjuoksussa on viikon tauko?
palkan maksu alkaa 9.7, työt itsessäänhän voi sitten alkaa milloin vaan... Mutta toivottavasti sulla ei ole koeaikaa sun sopparissa? Loppuu meinaan homma kuin seinään sen aikana.
Se on 2 viikkoa. Yritys ei voi missään nimessä irtisanoa mua koska se kenen äitiyslomasijainen olen, on jäänyt jo äippälomalle, Suomen päässä mulla ei ole pomoa ainoastaan kollega joka ei tiedä siitä työstä mitää, mitä minä alan tehdä. Uutta ei voida palkata, koska ei ole olemassa ketään joka perehdyttäisi uuden. Ensi viikolla työt alkaa täydellä tohinalla, joten irtisanomisessani ei olisi mitään järkeä. Työ jota alan tehdä, on tärkeää ( mm. palkanmaksu yms. menee kauttani ) eikä yrityksellä ole ensi viikon jälkeen varaa olla päivääkään ilman mua tai jotakuta joka tekee työni. Ja itseasiassa kun äsken sopparia katoin, siihen oli kirattu kohta että koeaika alkaa sopparin allekirjoituspäi västä, eli en ole enää koeajalla.
Ap
mut miten voi olla niin perseauki ettei budjetti kestä jos palkanjuoksussa on viikon tauko?
pitää vapaata palkatta. Mies on työttömänä, joten perhe elää nyt mun tulojen varassa. Säästöt on käytetty miehen työttömyyden takia. Että siks joku voi olla niin persaukinen. hienoa kuulla että ihmisillä ilmeisesti on nyk. varaa pitää palkattomia vapaita ilm. mielinmäärin?
Ap
Se on 2 viikkoa. Yritys ei voi missään nimessä irtisanoa mua koska se kenen äitiyslomasijainen olen, on jäänyt jo äippälomalle, Suomen päässä mulla ei ole pomoa ainoastaan kollega joka ei tiedä siitä työstä mitää, mitä minä alan tehdä. Uutta ei voida palkata, koska ei ole olemassa ketään joka perehdyttäisi uuden. Ensi viikolla työt alkaa täydellä tohinalla, joten irtisanomisessani ei olisi mitään järkeä. Työ jota alan tehdä, on tärkeää ( mm. palkanmaksu yms. menee kauttani ) eikä yrityksellä ole ensi viikon jälkeen varaa olla päivääkään ilman mua tai jotakuta joka tekee työni. Ja itseasiassa kun äsken sopparia katoin, siihen oli kirattu kohta että koeaika alkaa sopparin allekirjoituspäi västä, eli en ole enää koeajalla.
Ap
mutta hyvä tietysti sinulle.
loppua koeaikana. Jos firman tyyli on tuo, eivät varmasti ota sinne ketään joka vähäänkään tuntee omat oikeutensa. Mutta itehän päätät...
loppua koeaikana. Jos firman tyyli on tuo, eivät varmasti ota sinne ketään joka vähäänkään tuntee omat oikeutensa. Mutta itehän päätät...
... että koeaika on jo päättynyt, joten eivät voi mua enää irtisanoa ainakaan koeajan puitteissa. Niille kai riitti se 4 päivää mitä siellä pari viikkoa sit olin.
Ap
palkan maksu alkaa 9.7, työt itsessäänhän voi sitten alkaa milloin vaan... Mutta toivottavasti sulla ei ole koeaikaa sun sopparissa? Loppuu meinaan homma kuin seinään sen aikana.