Jos lapsi pääsee peruskoulusta keskiarvolla 7,5 onko se sinusta...
Kommentit (118)
Omien lasten kohdalla pakko vastata: huono. Ovat älykkäitä ja tiedän, että pystyisivät selviytymään helposti vähintään ysin keskiarvon tasolle. Jos he saisivat ka 7,5, se tarkoittaisi, että ovat lyöneet homman läskiksi.
Peruskoulu on tehty tyhmimpiä varten ja siellä ei todellakaan tarvitse paljon päätään vaivata saadakseen hyviä numeroita.
Ihan hyvähän se on (: itellä keskiarvo 6.4 ja hyvin olen töitä saanut :D
Ihan ok.Riippuu siitä mitä jatkossa haluaa opiskella, lukioon ei ehkä riitä.
7,5 ihan ok, lapselle joka ei ole kovin lahjakas, eikä jaksa pahemmin opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Voi riittää siihen että "pääsee" lukioon, mutta lukio luultavasti menee huonosti ja lukion jälkeen ei pääse mihinkään ja tulevaisuus on yo hesen kassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli peruskoulussa 8.4 ja lukiossa sitten 7.8. Ja kirjotuksissa parhain C. Tällä hetkellä gradua tekemässä kauppakorkeassa :)
Valitettavasti tutkinto ei ole taannut työuraa sitten 80-luvun jäkeen, joten en vielä ihan hirveästi tuullettaisi.
vaikea sanoa.. Peruskoulun päättötodistus kun ei vielä kerro mitään.
Oma peruskoulun päättötodistus taisi olla ka 7,6. Lukioon päädyin ja kirjoitin laudaturin paperit. Lukion jälkeen yliopistoon ja sieltä myöhemmin kaksi tutkintoa (tuplamaisteri).
Sanoisin siis, että ihan hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Oma peruskoulun päättötodistus taisi olla ka 7,6. Lukioon päädyin ja kirjoitin laudaturin paperit. Lukion jälkeen yliopistoon ja sieltä myöhemmin kaksi tutkintoa (tuplamaisteri).
Itse en pitäisi tutkintoa, enkä varsinkaan kahta tutkintoa suurena saavutuksena. Haiskahtaa ikiopiskelijalta. Työura kertoo vasta sen että onko osaaminen arvostettua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en pitäisi tutkintoa, enkä varsinkaan kahta tutkintoa suurena saavutuksena. Haiskahtaa ikiopiskelijalta. Työura kertoo vasta sen että onko osaaminen arvostettua.
olet toisaalta aivan oikeassa, toki arvottaisin kyllä kahta yo -tutkintoa melko korkealle, moni ei saa suoritettua edes yhtä :)
Siispä paikallaan tarkennus: molemmat tutkinnot suoritettu reippaasti alle 30v, nyt ikää useampi vuosi yli 30 ja nousujohteinen ura vaativissa asiantuntijatehtävissä.
Tarkoitus ei ollut "brassailla" vaan todentaa, että "huonommallakin" peruskoulun päästötodistuksella voi päästä pitkälle. Meillä ainakin "ne kympin tytöt" kirjoittivat rääppien c / m -papereita ja moni jäi yliopiston ulkopuolelle. Tämä siis lohdutukseksi niille äideille, jotka tuskailevat teiniensä koulumenestyksen kanssa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olet toisaalta aivan oikeassa, toki arvottaisin kyllä kahta yo -tutkintoa melko korkealle, moni ei saa suoritettua edes yhtä :)
Siispä paikallaan tarkennus: molemmat tutkinnot suoritettu reippaasti alle 30v, nyt ikää useampi vuosi yli 30 ja nousujohteinen ura vaativissa asiantuntijatehtävissä.
Tarkoitus ei ollut "brassailla" vaan todentaa, että "huonommallakin" peruskoulun päästötodistuksella voi päästä pitkälle. Meillä ainakin "ne kympin tytöt" kirjoittivat rääppien c / m -papereita ja moni jäi yliopiston ulkopuolelle. Tämä siis lohdutukseksi niille äideille, jotka tuskailevat teiniensä koulumenestyksen kanssa :)
Miksi kaksi yo tutkintoa? Oliko ensimmäinen huti?
Vierailija kirjoitti:
Itse jouduin lukioon tuolla keskiarvolla. Amikseen se ei riittänyt mutta kakkossijalla olevaan lukioon riitti tuo keskiarvo.
Lukioissa on toki suuria eroja. Joihinkin pääsee (tai joutuu) vähän kehnommallakin keskiarvolla ja toisiin vaaditaan se ysin keskiarvo.
B) ok
Kai tuolla pääsee useimpaan lukioon. Amikseen yms. nyt ainakin.
Siitä tulee samanlainen kuin minustakin, pervo pyllymies jolla on ainoastaan ok keskiarvo.
Ainiin, ap on huono provo koska nykyasteikko on 1-3
Vertaisin tuloksia aina lapsen kykyihin, en muihin. Jos kyseessä on ns. fiksu lapsi, joka on lähinnä alisuoriutunut, tuo on aika kehno. Jos taas on oppimisvaikeuksia, tuo on todella hyvä. Perusjantterille ihan hyvä keskiarvo. Eikä tuolla keskiarvolla juuri ole väliä, etenkään kun ei ole niin heikko, etteikö sillä pääsisi eteenpäin elämässä. Sillä on lähinnä väliä kun nyt hakee opiskelupaikkaa, muulloin ihan sama mikä se on.
Minulla oli aikanaan tuo ka yläasteelta päästessä. Koulunkäynnin olen aina kokenut vaikeaksi. Keskittymishäiriötä on. Ei vaan pysty ja jaksa istua ja keskittyä, jos ei aihe kiinnosta. Täytyy todella tehdä töitä, että jaksaa kuunnella. Kokeisiin lukiessa ajatus harhailee ja seilaa, ei vaan jää päähän. Mutta sitten taas kun aihe kiinnostaa luen todella nopeasti, sisäistän asioita, pystyn referoimaan asian todella hyvin. On tässä kuitenkin ihan hyvin elämässä pärjätty, ylpeä sairaanhoitaja olen nykyään.
Minä vietin lapsuuteni väkivaltaisessa kodissa, koulutehtäviin ei apua uskaltanut pyytää kun turpaan tuli jo ekaluokkalaisena pyytäessäni apua matikantehtävissä..
Päättötodistus oli muistaakseni jotain kutosen keskiarvoa.
Muutamien välivuosien jälkeen yksinasuessani hain ammattikouluun, jossa suureksi järkytykseksi pärjäsin loistavasti, kokeista vedin täysiä pisteitä ja numerot olivat ihan eri luokkaa kuin peruskoulussa. Ammattipapereilla hain sitten ammattikorkeaan linjalle, joss aloituspaikkoja vähän ja hakijamäärä korkea, pääsin kerrasta sisään.
Onneksi se peruskoulun keskiarvo ei merkitse koko loppuelämää.
Ihan OK. Ei kouluarvosanoilla ole niin paljon väliä.