Jos lapsi pääsee peruskoulusta keskiarvolla 7,5 onko se sinusta...
Kommentit (118)
Riippuu koulusta, vaativassa koulussa ihan OK, mutta muuten on kyllä suht huono. Kyllä sillä kumminkin johonkin lukioon pääsee (jos siis haluaa), että eipä senpuoleen. Jos "kestävyyttä" löytyy niin ainahan voi parantaa, ei tuo nyt mikään "maailmanloppu" kumminkaan ole.
Väitän että huono, koska minä sain saman tekemättä mitään.
Mun 9 lk tytöllä on joulutodistus ka 7.7
Ja tyttö on itse siihen tyytyväinen niinkuin minäkin, sillä on hänellä on oppimisvaikeuksia, mutta hän yrittää silti eikä luovuta koulunkäynnin suhteen mikä tuntuu niin haastavalta. Ja varmaan saa vielä jopa nostettua keskiarvoa niinkuin on ollut joka vuosi! :)
Se on ihan ok. Mulla oli muistaakseni 7,1 ja sillä mentiin lukioon. Lukion päästötokarissa taas 7,2 ja nyt on ammatti opiskeltuna amk:ssa :)
Riippuu vähän, mitä haluaa jatkossa tehdä. Hyvään lukioon pk-seudulla ei tuolla keskiarvolla pääse, eikä ehkä amikseenkaan pääse valitsemaan, mihin mennä.
Yläkoulu ei paljon vaadi, että saa yli kasin keskiarvon.
Se on keskiarvo, jonka normaaliälyinen saa pänttäämättä pahemmin. Mulla oli suht noin, vaikka opettajat aina sanoivat, että pystyisin paljon parempaan, jos edes yrittäisin. Paras keskiarvoni oli 8.0 kuudennella luokalla. Lukiosta tuli C:n paprut, sielläkin olin vain päivähoidossa - minä duunareiden lapsi pakotettuna, jota ei ikinä opastettu pahemmin opiskeluasioissa.
No kai se nyt riippuu vähän, että mistä koulusta?
Jos peruskoulu tai lukio, niin en olis huolissani. Tuttavapiiriin kuuluu useampikin, joita ei koulu tuossa vaiheessa hirveästi kiinnostanut, mutta nykyisin ovat ihan yhtä päteviä kuin muutkin. Mukaan mahtuu niin OTK, KTM kuin yksi humanisti ja ihan perus-, joskin helvetin pätevä, ammattimies.
Ehkä enemmän kannattaa kiinnittää huomiota, että mikä meininki nuorella on ja mitä hän itse asiasta ajattelee. Jos on havaittavissa esim. oppimishäiriöön tmv liittyviä juttuja, niin ei senkään nyt maailmanloppu ole. Ihmisiä nyt lähtökohtaisesti kiinnostaa eri asiat eri elämänvaiheissa, etenkin nuoria. Suoritusyhteiskunta antaa vähän turhan helposti kuvan, että kaikkien pitäisi olla 10 oppilaita tai 7 ellän ylioppilaita. Toiset on vaan esimerkiksi kädenmiehiä tai -naisia, kun taas toiset enemmän teoreetikoita tai diibadaaba-humanisteja. :D Ei se fyysikko sitä CNC-konetta osaa käyttää, eikä sitä todennäköisesti edes kiinnosta. Sama juttu CNC-koneistajalla, ei sitä kiinnosta väkertää teoreettisen fysiikan parissa jossain viiden neliön ikkunattomassa boksissa. ;)
Juttele juniorin kanssa mikä sitä kiinnostaa ja mitä se haluis tehdä, ja kannusta siihen. Onnettomimpia oman kokemukseni perusteella on ne ihmiset, jotka on valinneet alan koska "pitää" tai "arvostettu" tai "palkka". Paljon kivempaa se on saada rahaa siitä, mistä oikeasti tykkää, eikä siinä paina missään vaiheessa se, saiko ysillä 7,5 keskiarvollisen todistuksen vai täyden 10. Suuremmalla todennäköisyydellä se 10 oppilas kokee vaikeuksia sopeutua kuin "keskiverto".
Vielä "Vierailija 26.5. klo 8:33" tässä:
Itse olen lukion käynyt, kuten kaikki muutkin, jotka eivät vielä tuossa vaiheessa tiedä mitä haluavat. Koulut meni hyvin, ei siinä mitään, vaikken täysillä jaksanutkaan panostaa kun kiinnosti moni muu asia silloin enemmän. Lopulta yliopistolla pari vuotta opiskelemisen jälkeen päädyin puusepäksi, koska puuhan se hienoin elementti ikinä on. ja halusin tehdä käsilläni jotain. Nautin työstäni, enkä koe yhtään "alemmuudentunnetta" suhteessa yliopistokavereihini. Päinvastoin, jokaiselle omansa. :)
Ihan ok.oman lapseni päästötodistuksen keskiarvo oli 9.8 :)
Ihan ok keskiarvo on. Minulla oli peruskoulun päästötodistus ka. 7.5. Se oli silloiset erittäin rankat olosuhteet huomioon ottaen hyvä. Muistan miten luokanvalvojanikin antoi minulle tunnustusta kun tiesi mitä asioita elämässäni oli.
Kävin peruskoulun jälkeen lukion ja myöhemmin vielä valmistuin maisteriksi yo:sta. Hyvin on asiat sittenkin lutviutuneet.
d) ihan sama
Niin, peruskoulun keskiarvolla ei tee elämässään yhtään mitään. Nykyään myös kaikki peruskoulusta saatavat tiedot ovat pienen näpäytyksen päässä netissä.
Oma keskiarvoni peruskoulusta oli 7,2 ja olen unelmatyössäni, jossa saan toteuttaa itseäni ja luovuuttani, palkka on aika reilusti yli keskiansion. Esikoisen keskiarvo peruskoulusta oli 6,8. Nyt hän on lukiossa, jossa viihtyy paljon paremmin ja menestys sen mukaista, tämän hetkinen ka 9,4.
Ihan o.k.Espoossa pääsee tuolla jo muutamaan lukioonkin.
Tyypillinen arvosana wt-perheessä.
Jokainen suorittaa koulua omien voimien ja kykyjenaä mukaan, muistak että lapsi/nuori voi myöskin polttaa itsensä loppuun! Hyvä ystäväni lähti alakoulusta 9.8 keskiarvolla, numerot aina kiitettävät. Yläkoulussa ei enään jaksanut koulua, myöhästeli ja tunneilla teki jtn aivan muuta. Paljon myös lintsaili, sitten löytyi uudet kaverit ja huumeet...
Olkaa ylpeiä lapsistanne ja kertokaa se heille! :) se on lapselle aika rankkaa kun huomaa ettei numerot ole parhaita ja jos vanhemmat vielä näyttävät vaan nyrpeää nokkaa...
Huono
Tietenkin voi ajatella sitäkin mistä aineista keskiarvo on laskettu ja miten numerot ovat painottuneet.
Ovatko kaikki aineet tasaisen 7-8 vai onko joukossa kymppeja ja vitosia. Jos keskiarvossa on mukana muutkin kuin lukuaineet ja mukana on vaikka liikunnan 10 ja kuviksen 9 niin voi ajatella että ei kyllä kovin hyvin koulu mene.
[quote author="Vierailija" time="07.07.2012 klo 07:37"]oli sama keskiarvo ja olen nyt tuplamaisteri. On hyvä työ, olen menestynyt, asun upeassa (oikeasti luxus) talossa ja elämäni on todella ruusuilla tanssimusta.
Joten mielestäni on ihan tarpeeksi hyvä. :)
[/quote]
Mullakin peruskoulun päättötodistuksen ka oli 7.7. Nyt olen ope ja erinomainen sellainen. Ps. Lukion ka ei ollut yhtään kummoisempi. Olin laiska opiskelemaan ja vanhemmat ei painostaneet
[quote author="Vierailija" time="07.07.2012 klo 08:21"]
Peruskoulusta saa kyllä kasilla alkavan keskiarvon, jos vaivautuu paikalle ja jaksaa edes esittää kiinnostunutta.
No höpö höpö. Tai en minä tiedä, minkälainen meno sinun peruskoulussasi on ollut.
Oma keskiarvoni oli 6,4. Yritin kyllä, mutta tarkkaavaisuushäiriö pisti kapulaa rattaaseen enkä tuon parempaan pystynyt. Ärsyttävintä oli kuitenkin, että tuohon aikaan (melkein 20 vuotta sitten) ei kunnolla vielä tiedetty mistään ADHD:sta. Apua ja eritoten ymmärrystä oli tuohon aikaan ADHD-oppilaan ihan turha odotaa saavansa.
Ei sitä saa nytkään. Juuri kuuntelin openhuoneessa parin neropatin keskustelua siitä kuinka joku teini hakee vain huomiota luokassa, "kun ei sitä kotona saa". Luonnollisestikaan kummallakaan ei ole pienintäkään käsitystä oppilaan kotioloista. Se siitä open ammattitaidosta. Täyttä p...kaa.
Vierailija kirjoitti:
se on harmi kun taitoaineista saa numeron. Ei niistä saisi numeroa antaa.
Se joka osaa laulaa niin osaa eikä sen eteen tarvi työtä tehdä ja kovallakaan työllä et laulamaan opi, ainakaan peruskoulun opeilla.
Kuvis taas on katsojan silimissä. Kässä ja liikuntakin on pärstäkerroin laji. Yleensä huonoille oppilaille annetaan niistä hyvä numero et saa edes yhden hyvän numeron toikkaan
Ei minunkaan mielestä noista pitäisi antaa numeroa. täysin turhaaa, se saattaa loukatakkin jotakuta.
No sanoisin et c