Jos lapsi pääsee peruskoulusta keskiarvolla 7,5 onko se sinusta...
Kommentit (118)
Vierailija kirjoitti:
A) Hyvä
B) Ihan ok
C) Huono
Huono eli C.
Suomalainen peruskoulu on niin helppo, että jokainen terve ja normijärjellä ja normiahkeruudella varustettu nuori selvittää sen helposti ysin keskiarvolla.
Jos jää alle kasin, on joko tyhmä, laiska, oppimishäiriöinen tai muuten vain päävikainen tai kaikkia niitä.
B eli ihan ok. Voihan sitä korottaakin jos haluaa, mutta seuraavalle asteelle vaan.
Siskoni pääsi peruskoulusta ka. n.7 ja lukiosta ka. n.6 ja B:n papereilla. Kävi ammattikoulun ja tekee nyt mukavaa&suht helppoa, mutta omalla tavallaan haastavaakin, sisätyötään 3000€+lisät/kk. Eli ei ainakaan tulevaisuuden suhteen välttämättä vaikuta mitenkään.
T: Koulussa aina paremmin siskoaan pärjännyt AMK taustainen työtön
PS. Vanhemmat kuvittelivat aina minun olevan se, joka tulee pärjäämään työelämässä paremmin koulumenestyksen myötä
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos aiemmin on menestynyt paremmin ja yläkoulu on sit mennyt velttoilun tms. takia penkin alle niin huono.
Minulla on tuollainen hunsvotti. Söi nyt joululomalla aattona pakon edessä kaksi kertaa muiden kanssa ja on rassannut tietokoneitaan sen jälkeen kun sai haluamansa tietokoneenosat joululahjaksi.
Onhan se hyvä että edes jokin kiinnostaa mutta surettaa kun pahinta teini-ikäänsä elävällä pojalla ei ole mitään muuta mielenkiinnonkohdetta kuin tietokoneet. Ei ole tippaakaan kiinnostunut mistään muista kuin itseään kiinnostavista aineista. Puutöistä sai kovan väännön jälkeen viitosen, liikunta viisi etc.
Ihan ok.
Mulla oli 7,2, adhd (ei tuolloin vielä diagnosoitu) ja muutkin ongelmat vaikuttivat. Eikä minulla jää tieto päähän samalla tavalla kuin jollaint toisella, että "kunhan vain viitsii raahautua paikalle".
Itse en pysty moiseen. Mä oon vaan ite tyytymätön arvosanoihin joita oon saanu ysiluokkaan asti. Mä en oikeesti ees oo pärjänny koulussa hyvin. Vaikka lukisin kokeeseen, saan siitä siitä alle kasin tai itse 8. Mä en oo todellakaan tyytyväinen siihen. Kerran sain matikan kokeesta nelosen, porukat oli aivan v#### pettyneitä muhun, koska mä en osannut polynomeja vielä kasilla. Ysillä mulla ei kyllä asia muuttunut miksikään. Sain 5+. Ei edelleen tyytyväisyyttä. Mä voisin sanoa että porukat oikeasti välttelee mua koska en saa toikkariin hyviä arvosanoja. Sekin et jos mulla yhden, toistan YHDEN kerran jää läksyt tekemättä, mä joudun koulun jälkeen torstaisin tekemään niitä tehtäviä. Mun ennustus mun kohtalosta on se, että mä asun kodittomana teltassa, tai no. Pahvilaatikossa pahimmassa tapauksessa. Näillä arvosanoilla mä en pärjää elämässäni edes amikseen saakka, mulla on tavoite korkea tason tutkinto, mutta näillä arvosanoilla mä en pääse läpi. Tässä olisi oma kokemukseni kouluarvosanoistani.
seon mielestäni tosi hyvä
t. erno
b) Ihan ok, mutta rajaa jo jatkosta suosituimpia kouluja ja linjoja ulottumattomiin.
Keskiarvo on silloin hyvä tai riittävän hyvä kun pääsee jatkamaan opiskelua sinne minne haluaa.
Minusta se on ihan ok. Sillä on vielä kaikki ovet auki elämässä menestymiseen. Minäkin olen opiskellut, pärännyt työelämässä ja menestynyt taloudellisesti tuolla keskiarvolla.
Riippuu tilanteesta
Jos on tehnyt kaikkensa ja saa 7.5 = on melko lahjaton
Jos ei ole tehnyt kuin 10% kapasiteetillään, on se melko hyvä.
Sitten jos on esim rankasti koulukiusattu, sairastellut, kotona ongelmia ym. niin kaikkihan ne vaikuttavat.
Itsellä tippui keskiarvo 8.9 -> 7.2 tai saattoi olla jopa alle, kun olin rankasti kiusattu ja tuli paljon poissaoloja kun opettajia ei kiinnostanut kuin syytellä minua poissaoloista, vaikka kiusaajat pieksi vähän väliä mustelmille kepeillä ym.
Aikuisena minut on testattu psykologilla laajalla "älykkyystestillä" ja tulokseksi tuli selkeästi keskitasoa korkeampi/parempi.
Eli ei se keskiarvo aina korreloi lahjakkuuden kanssa, kun otetaan ympäristötekijät huomioon
Itse menin lukioon ka 9.4 ja kaverini oli saanut 7.6.
Lukio ohi, kummallakin keskiarvo 8.5 ja 2xL/3xM, pitkä matikka L (minulla tosin olisi E nykyasteikolla). Hän vain innostui käymään koulua vasta lukiossa ja sielläkin vain matikan, fyssan ja kemian osalta. Itse taas kyllästyin koko touhuun totaalisesti ja kirjaimellisesti nukuin lukion läpi ja mäim jälkikäteen ajatellen koko lsitos olisi saanut jäädä väliin.
Minä nykyäään "tekniikan moniosaaja" monellakin tutkinnolla. Lukioaikainen kaverini on (kuulemma) FM & tutkijana yliopistolla, väittelee kait jossain vaiheessa tohtoriksi tietojenkäsittelytieteestä.
Pääsin peruskoulusta kutakuinkin juuri tuolla 7,5 keskiarvolla, joka oli huomattavasti parempi kuin kasi luokan päätyttyä. Jatkoin lukioon, jossa keskiarvoksi taasen muodostui vähän päälle 8.
Peruskoulussa opiskelu ei niin maistunut ja kokeisiin luvun aloitin pääasiassa edellisenä päivänä. Lukiossa paremman ilmapiirin takia opiskeluintoa oli paljon enemmän varsinkin alkuun, mutta toisen vuoden tienoilla näin turhaksi panostaa aineisiin, joita en kirjoita ja tämä vaikutti keskiarvoon. Paras päätös ikinä, sillä aivan turhaan itseään uuvuttaa opiskelemalla hikihatussa aineita mistä ei ole kiinnostunut.
Ihan liikaa meuhkataan keskiarvoista ja tällä saavutetaan lähinnä vain se, että lapset tulevat liian stressaantuneiksi koulunkäynnistään. Koulunkäynti on jo valmiiksi lapselle tarpeeksi rankkaa, sillä lapsi tuo aina ”työt” eli läksyt kotiin ja tekee niitä illat. Moniko aikuinen olisi enää siihen valmis?
Lukion jälkeen pyrin ja pääsin oikeustieteelliseen ja nykyisin toimin syyttäjänä.
Vierailija kirjoitti:
mun päästötokarissa on keskiarvo 8.9, enkä mä tehny juuri mitään yläasteen aikana. Peruskoulu on aika helppoo, vähän yrittämällä normaali muksu vetää reilun kasin ka:n.
et tehnyt juuri mitään mutta vähän yrittämällä sait?
keskiarvo oli 7 pintaa, nykyään yrittäjänä, 6 numeroinen vuosiansio.
Minulla oli tuota luokkaa ka yläasteella ja valmistun tässä kuussa yliopistosta. Silloin ei vain kiinnostanut.