Miksi kouluissa ja päiväkodeissa kysellään lomatekemisiä lomien jälkeen?
Toiset saavat elvistellä milloin milläkin reissuilla ja toiset joutuvat kertomaan että loman kohokohta oli kesäretki 100 m päähän metsään tms. Lisää turhan paljon eriarvoisuutta!
Mun lapsi on nyt menossa 5. luokalle ja itseäni ärsyttää tuo että syksyn ensimmäinen ainekirjoitus on aina kesälomasta. Joululoman jälkeen taas pitää kertoa joululahjoista, ja talviloman jälkeen talvilomasta.
Reissataan itse jonkin verran mutta aivan varmasti on perheitä joissa ei reissata, ei saada kummoisia joululahjoja ja talvilomakin vietetään kotona.
Kommentit (64)
Mennään sen tylsimmän ja passiivisimman mukaan. Kellään muullakaan - edes enemmistöllä - ei saa olla kivaa kerrottavaa ja ilonaiheita elämässä, koska kaikilla ei ole. Ei kellään saa olla hauskaa, koska aina on joku, jolla ei ole. Kaikkien pitää vakavoitua ja passivoitua, että ollaan kaikki samalla viivalla.
Silti vanhin on käynyt kirjastossa yksinään, seuraava oppi ajamaan ilman apupyöriä, kolme isointa on ollut mummolassa lomailemassa, ollaan grillattu juhannuksena toisessa mummolassa kera tätien ja serkkujen. On käyty leikkipuistoissa, potkittu palloa pihalla, lapset ovat saaneet taluttaa koiraa. Rannallekin mennään, kun jaksetaan jne.
joista ei riitä aineksia nimenomaan kesälomanvietosta kertomiseen.
miksi ei? Miksi kesällä pitäisi tehdä jotain tosi erikoista?
Itse nautin siitä, kun voi istua meren rannalla, kuunnella aaltoja ja katsella taivaanrantaa. On kiva ostaa pussillinen herneitä ja syödä niitä vaikka kotipihalla. On kiva viedä lapsi leikkipuistoon, kun ei itse tarvitse palella. Uiminen on kivaa. On kiva lukea takapihalla puiden suhistessa.
Itse nautin nimenomaan lokoisasta olosta Suomen kesässä. Ulkomaanmatkat teemme muina aikoina, ja Muumimaailmaankin mentiin kesällä vain siksi, ettei se ollut keväällä auki.
Miksi lapsi ei saisi nauttia kesän tarjoamista "tavallisista" asioista? Fakta on kuitenkin se, että vaikka moni niistä asioista olisikin tavallista arkea, niin ne liittyvät nimenomaan siihen KESÄÄN!
Minustakin tuo on todella ärsyttävää, että jokaiselta vuorollaan udellaan lomatekemisiä! Luokkaan/päiväkotiryhmään mahtuu aina useampi lapsi, joka ei ole kynyt yhtään missään esimerkiksi taloudellisista syistä ja on tosi ikävää että he joutuvat kuuntelemaan kaikenmaailman lomareissuista kun ite eivät mihinkään pääse, vaikka kovasti haluaisivatkin.
onko ainoastaan "jossain käyminen" kivaa? Mikään muu ei voi olla hienoa tai mieleenpainuvaa kuin matkustaminen?
Minustakin tuo on todella ärsyttävää, että jokaiselta vuorollaan udellaan lomatekemisiä! Luokkaan/päiväkotiryhmään mahtuu aina useampi lapsi, joka ei ole kynyt yhtään missään esimerkiksi taloudellisista syistä ja on tosi ikävää että he joutuvat kuuntelemaan kaikenmaailman lomareissuista kun ite eivät mihinkään pääse, vaikka kovasti haluaisivatkin.