Koiraihmiset! Saako koirasi makoilla sohvalla?
Kommentit (99)
Päivällä istuu vieressä, persuus sohvalla ja etutassut maassa. Aamuyöstä kömpii sohvalle viltin päälle kippuraan nukkumaan, ehkä sitä palelee :)
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:24"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:16"]
Minua naurattavat nämä jotka alapeukuttavat sitä, että joku kouluttaa syliin hyppimistä ym sillä, että koiran paikka ei ole sohvalla. Kuolaava mastiffi tms kun hyppää syliin, olisivat nämä alapeukuttajatkin työntämässä pois. Ja vahvan johtajaongelman omaava koira nyt vain tulkitsee sohva- ja sänkypaikat eri tavalla. Lisäksi jos koiran käyttötarkoitus on selvillä, sohvan kieltäminen on ihan järkeenkäypää. Viestii koiralle lauman reviiriä. Sama kun keittiöön ei ole asiaa kerjäämään.
[/quote]
Huvittavaa on myös, että kerjäämistä pidetään erityisen pahana johtajuuden kannalta, vaikka käytännössä se on mitä parhainta johtajuuden vahvistamista. SIinähän koira joutuu olemaan asemassa, jossa se myöntää että joutuu kerjäämään ihmiseltä, johtajaltaan, jotain mitä haluaa. Jos se olisi johtaja, sen ei tarvitsisi kerjätä vaan se vaan murahtaisi ja veisi ihmisen ruoat sen nenän edestä kun sitä huvittaa.
[/quote]
Enemmän kyse on lauman säännöistä ja niiden tottelemisesta. Kyllä meillä koira omaa ruokaa saa kerjätä. Minun Ruokani kohdalla minä murahdan.
Ja koiralaumoissa ihan lemmikkeinäkin korkeampi nautti tai uros valtaa tietyt pedit ja paikat ja alemmat etsivät paikkansa muualta. Meillä sohva on minun petini ja lauman alempi etsii petinsä muualta. Simppeliä johtajateoriaa. Minun paikkani voi myös olla joku nurkka tai tuoli tai keittiö. Koiran määrittää oman alueensa aina tilanteen mukaan ihan koiralaumankin sisällä.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:16"]
Minua naurattavat nämä jotka alapeukuttavat sitä, että joku kouluttaa syliin hyppimistä ym sillä, että koiran paikka ei ole sohvalla. Kuolaava mastiffi tms kun hyppää syliin, olisivat nämä alapeukuttajatkin työntämässä pois. Ja vahvan johtajaongelman omaava koira nyt vain tulkitsee sohva- ja sänkypaikat eri tavalla. Lisäksi jos koiran käyttötarkoitus on selvillä, sohvan kieltäminen on ihan järkeenkäypää. Viestii koiralle lauman reviiriä. Sama kun keittiöön ei ole asiaa kerjäämään.
[/quote]
Voi miten ilotonta elämää tollanen.
[/quote]
Itse asiassa hyvinkin mukavaa. Koiran kanssa treenataan metsässä 4pv viikossa, hieroja kolmen kk välein, uinti kerran kuussa, lenkit tietty joka päivä ja koirakaverit ym mukana menossa. Miten sinä pidät huolta lemmikkisi pääkopasta ja nenästä?
Meidän koira ei mene sohvalle tai sänkyyn itse, mutta joskus otetaan koira sohvalle rapsutettavaksi. Ihan hyvä, ettei mene, meillä on sellaiset sohvat, että niiden peseminen ei ole ihan helppoa, joten parempi, ettei koira ole niitä likaamassa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:34"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:19"][quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:16"] Minua naurattavat nämä jotka alapeukuttavat sitä, että joku kouluttaa syliin hyppimistä ym sillä, että koiran paikka ei ole sohvalla. Kuolaava mastiffi tms kun hyppää syliin, olisivat nämä alapeukuttajatkin työntämässä pois. Ja vahvan johtajaongelman omaava koira nyt vain tulkitsee sohva- ja sänkypaikat eri tavalla. Lisäksi jos koiran käyttötarkoitus on selvillä, sohvan kieltäminen on ihan järkeenkäypää. Viestii koiralle lauman reviiriä. Sama kun keittiöön ei ole asiaa kerjäämään. [/quote] Voi miten ilotonta elämää tollanen. [/quote] Itse asiassa hyvinkin mukavaa. Koiran kanssa treenataan metsässä 4pv viikossa, hieroja kolmen kk välein, uinti kerran kuussa, lenkit tietty joka päivä ja koirakaverit ym mukana menossa. Miten sinä pidät huolta lemmikkisi pääkopasta ja nenästä?
[/quote]
Olet iloton suorittaja, kauhee pedantti pingottaja, sääntöjen ja suunnitelmien orjallinen noudattaja. Huolehditko OMASTA pääkopastasi?
Ei saa, syitä on: koirasta lähtee ihan järkyttävästi karvaa ja Se on yleensä likainen tai siinä on jotain ötököitä jotka Se on tuonut ulkoa.
Saa tulla joskus pyynnöstä sohvalle, pyyntö esitetään tosi harvoin. Useammin mennään päikkäreille sänkyyn päiväpeiton päälle. Siihenkin vain kutsusta. Lakanoihin ei koskaan, tai no pari kertaa ukkosta pelätessä.
Totta kai saa. On pieni koira, joka viihtyy sylissä. Isoa koiraa en päästäisi sohvalle, ellei olisi isompi asunto ja isompi sohva. Kaverilla vajaa 70kg painava hauveli, niin se on tunkemassa aina syliin. Se on vähän liikaa.. Olen itse aika pienikokoinen, niin tuntuu että jalat musertuu hauvelin alle. Onneksi tottelee myös minua, jos sanon sille että ei tule. Niin rupeaa sit istumaan lattialle viereen, että silitän sitä.
Mutta karvat lähtee imuroimalla niin lattioilta kun sohvalta. Omasta koirasta ei paljoa karvaa lähde, sillä kampaan sen joka päivä. Katsellaan koiruuden kanssa aina Salatut Elämät yhdessä, harjaan koiraa aina koko jakson ajan. Tulee aina sohvalle odottamaan harjausta, kun kuulee tunnari musiikin. :)
Ei saa tulla sohvalle. Myös sängyt on koiralta kielletty. Koira tuo aina mukanaan ulkoa kaikenlaista likaa, vaikka usein pestäänkin kun on rodultaa Bichon. Mielestäni sohvat ja sängyt on ihmisten paikkoja ja koiralla taas oma peti, johon taas esim. lapsillamme ei ole asiaa. Mielestäni omaksuu paremmin paikkansa laumassa, kun on selkeät rajat. Esim. on paikkoja, johon ei ole asiaa, ovesta tulee ihmisten jälkeen jne. Ja oikein iloinen vekkuli on :).
Saa. En oikein tykkää luontokappaleen kyykyttämisestä. Kun kerran olen joutunut telkeämään koiran ihmisasumukseen eikä anna sen elää vapaata elämää koiralaumassa luonnossa, en halua koko ajan vahtia ja määrätä koiraparan elämää omien hienojen huonekalujeni ym. hifistelyn takia. Olkoon sohvalla, saakoon makupaloja pöydästä. So what. Koiran elämä on kuitenkin niin hemmetin kaukana siitä mitä se luonnossa olisi.
Ei saa. Sängyllä saa loikoa kun on petattu niin päiväpeitteen päällä, muuten ei. Mutta ei se sängylläkään viihdy viittä minuuttia kauempaa.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:48"]Saa. En oikein tykkää luontokappaleen kyykyttämisestä. Kun kerran olen joutunut telkeämään koiran ihmisasumukseen eikä anna sen elää vapaata elämää koiralaumassa luonnossa, en halua koko ajan vahtia ja määrätä koiraparan elämää omien hienojen huonekalujeni ym. hifistelyn takia. Olkoon sohvalla, saakoon makupaloja pöydästä. So what. Koiran elämä on kuitenkin niin hemmetin kaukana siitä mitä se luonnossa olisi.
[/quote]
Sinähän se näytät olevan oikein koirien asiantuntija. Voi kiesus!
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:48"]Saa. En oikein tykkää luontokappaleen kyykyttämisestä. Kun kerran olen joutunut telkeämään koiran ihmisasumukseen eikä anna sen elää vapaata elämää koiralaumassa luonnossa, en halua koko ajan vahtia ja määrätä koiraparan elämää omien hienojen huonekalujeni ym. hifistelyn takia. Olkoon sohvalla, saakoon makupaloja pöydästä. So what. Koiran elämä on kuitenkin niin hemmetin kaukana siitä mitä se luonnossa olisi. [/quote] Sinähän se näytät olevan oikein koirien asiantuntija. Voi kiesus!
[/quote]
Tai sydän paikallaan?
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:43"]
Katsellaan koiruuden kanssa aina Salatut Elämät yhdessä, harjaan koiraa aina koko jakson ajan. Tulee aina sohvalle odottamaan harjausta, kun kuulee tunnari musiikin. :)
[/quote]
Iiiik. Ihanaa <3 <3 <3
Mun koirat eivät edes pyri sohvalle tai sänkyyn, joten en mitenkään koe kyykyttäväni niitä. Niillä on hyviä petejä lukuisia pitkin asuntoa sekä mattoja, joista tykkkäävät ja ovat pitäneet itsestäänselvänä sitä, ettei sohva tai sänky ole niiden paikka. Ihanaa, kun voi olla rauhallisin mielin vieraiden saapuessa, eikä tarvitse pelätä että koirat sinkoilevat sinne sekaan sohvalle soheltamaan ja karvaamaan vaan tulevat siihen jalkojen juureen (pehmeälle matolle) tekemään tuttavuutta.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 11:01"]
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:43"]
Katsellaan koiruuden kanssa aina Salatut Elämät yhdessä, harjaan koiraa aina koko jakson ajan. Tulee aina sohvalle odottamaan harjausta, kun kuulee tunnari musiikin. :)
[/quote]
Iiiik. Ihanaa <3 <3 <3
[/quote]
Cavalier kingcharlesin spanieli on siis kyseessä. Eihän siltä nyt voi kieltää "rodun omaista käytöstä" kun se on jalostettu "aatelisten sängyn lämmituskoiraksi" ;) Vaikka sängyssä tuo ei oikein viihdy. Aamusin tulee kyllä välillä katsomaan ja heiluttamaan häntää, että olenko herännyt avokin kanssa. Mutta sängyssä ei viihdy kun sen aikaa kun joku silittää. Mutta sohvalle haluaa välillä syliin katsomaan telkkaria.
Koirat saa tulla sohvalle, painavat 4 ja 5 kg eli sylikoiria. Mun sänkyyn eivät tule, se on opetettu heti. Nuorempi murrosikäinen koira testailee vielä joskus harvoin tätä sääntöä, mutta vanhempi tietää rajat. Mun koirat ei ole ehkä kauhean hyvin koulutettuja, mutta tärkeimmät hallitsee: pysähtyvät eteiseen ulkoa tullessa ja odottavat, että saan putsattua tassut. Eivät siis sotke kangassohvaa, koska eivät ole ole sottaisia. Kurakeleillä pesen ne viikottain ja tassut joka lenkin jälkeen (pitkäkarvaisia). meillä on ne rajat, jotka on meille oleellisia, muuten ollaan kuin ellun kanat. Jos joku muu tykkää toisenlaisista rajoista niin voi harrastaa niitä kotonaan :)
Saa, ja miksi? En tiedä en oo koskaan miettinyt, mutta miksipäs EI? Ihanaa kun tulee kainaloon nukkumaan ja tuhisemaan viereen :-)
Eivät saa tulla sohvalle eikä sänkyihin. Ovat isoja, enkä halua hiekkaa/karvoja/kuolaa sohvalle tai sängyille. Niille on hyvä oma peti.
[quote author="Vierailija" time="24.10.2014 klo 10:24"]
Nuo on ihan hassuja nuo johtajuusteoriajutut. Että muka olisi luonnossa kehittynyt koirlle taju siitä, mitä joku lupa saada tulla sohvalle tai sen evääminen tarkoittaa, tai ovista ensin meneminen jne. Itse uskon ettei niillä ole mitään merkitystä asiassa.
Huvittavaa on myös, että kerjäämistä pidetään erityisen pahana johtajuuden kannalta, vaikka käytännössä se on mitä parhainta johtajuuden vahvistamista. SIinähän koira joutuu olemaan asemassa, jossa se myöntää että joutuu kerjäämään ihmiseltä, johtajaltaan, jotain mitä haluaa. Jos se olisi johtaja, sen ei tarvitsisi kerjätä vaan se vaan murahtaisi ja veisi ihmisen ruoat sen nenän edestä kun sitä huvittaa.
[/quote]
Miten totta! HYVÄ vastaus.