Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kun toinen tienaa selvästi enemmän, miten kulut jaetaan?

Vierailija
03.07.2012 |

Aloitan opiskelun ja tuloni ovat sen jälkeen todella pienet, vähän päälle 600 euroa kuukaudessa. Miehen nettotulot on jotain 2300-2600/kk.

Olen sitä mieltä että minulle on jäätävä vaikkakin hyvin pieni summa mutta kuitenkin jotain joka kuukausi säästöön. Koska en voi esim. täysin ennakoida mitä hankintoja koulun vuoksi joudun tekemään. Erilaisia tutkinto yms. maksuja tulee olemaan pitkin opiskeluaikaa. Mies on ajatellut niin että maksaisin kaikki omat kuluni ja puolet päivähoitomaksuista, omat lääkärikulut, lääkkeet jne. Osan syömisistäni ja tietty kaikki vaatteet, bussikortin, puhelinmaksut jne. Mitä nyt ihminen tarvitseekaan. Hänen mielestään se on ihan normaali käytäntö ja reilua, maksaahan hän asunnon jossa asumme! Siis lyhentää lainaa talosta joka on vain hänen omaisuuttaan.

Veden sekä sähkönkulutusta seuraa tarkasti ja jatkuvasti motkottaa niistä, sama juttu mitä esim. vessapapereihin tulee... Kaupasta ostetaan vain kaikista halvimmat tuotteet ja vain "pakolliset" ruokatarpeet. Mulla menee suoraan sanottuna hermot kun mies laskee jokaisen paketin kilohintaa ja vertailee ihan kaiken mitä ostaa. Aikaa menee järjettömän paljon ja lapset alkaa aina kitistä kun isä on niiiin hidas ja tarkka. Saa kyllä itse tästä lähtien hoitaa noi kauppa-asiat mä en enää jaksa tota touhua! Sama juttu kun lapsille ostetaan vaatteita. Kengät ei esim. sais maksaa kuin jotain kympin jne. Siinä sitten etitään ja hermoillaan kun ei meinaa löytyä miehen mielestä riittävän edullisia.

Se on jännä juttu että mies voi kuitenkin käyttää omiin harrastuksiinsa mitä vain ja ostaa tuosta noin vain kalliin puhelimen jne. Ok, kyllähän mies saa tehdä omilla rahoillaan mitä haluaa mutta eihän tämä meidän tilanne ole mikään ihanteellinen. Jatkuva säästäminen, kituuttaminen käy hermoille!!! Nyt kirjoittaminen tais lähteä vähän harhateille mutta itse kysymykseen.

Olenko minä se joka tässä nyt ei vaan tajua jotain vai onko miehen ajatusmaailmassa jotain pielessä? Juu ja yhdessä on oltu iäisyys ja avioehto meillä tietty on, minkä mies halusi kun mulla pienet tulot. Opiskelemaan mua on patistanut että senkään vuoksi ei voi rutista, siis kun mun tulot on sitten niin pienet.

Kommentteja, mitä ajatuksia tämä minun kirjoitus herättää teissä?

Kommentit (83)

Vierailija
81/83 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että miehen (jolla on kaikesta päätellen ollut omaisuutta jo liittoon tullessaan) olisi pitänyt antaa puolet omaisuudesta vaimolleen, kun kerran aviossa ollaan?

Se ei näy riittävän, että lapset aikanaan kyllä saavat isän omaisuuden kaikella todennäköisyydellä.

kohtuullisia, vaikka avioehto olisikin, ja erikokoiset tulot. Esimerkiksi miehen käteenjäävä tulo 2400, naisen 600. Lainaan 1000, muihin kuluihin 1000. Tällöin nainen maksaa lainasta 250, mies 750. Nainen maksaa juoksevista kuluista 250, mies 750. Naiselle jää käteen kuussa 100, miehelle 900. Naisen nimiin tulee 25% talosta, tai vastaava määrä muuta perheen omaisuutta, vaikka kesämökkiä tai vene.

Vierailija
82/83 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi ymmärtää mikä perhe se on sellainen jossa pidetään tiukasti kiinni omista rahoista. Ja jos tuloerot ovat suuret, niin kumman elinatason mukaan lapset sitten elävät..? Kotiäitinä tai opiskellessa tulot vaan ovat pienet, ei sille mitään voi. Mutta esim. minä kotiäitinä mahdollistan mieheni töissäkäynnin kaukana ja epäsäännöllisillä työajoilla. Meillä on pieniä lapsia. Meillä on aina ollut yhteinen tili ja yhteiset rahat. Minulla tosin on kiinteää omaisuutta, perintömökki, josta miehenikin nauttii käytännössä yhteisenä siis, joten ihan en vain "siipeile" jos niin sen haluatte tulojen mukaan nähdä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/83 |
03.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tilanteeseen. Mutta sitä saa mitä tilaa, jos suostuu avioehtoon siksi että miehellä on "suuremmat tulot" ja sitten käytännöllisesti sillä syyllä kaikki konkreettinen omaisuus laitetaan miehen nimiin, voi hyvänen aika. Ei näin.