annatteko lapsenne syödä valkoista leipää aamupalaksi?
ja jos - miksi? syökö hän sitten kuitenkin proteiinia ja vihanneksia tai / ja hedelmää sen lisäksi? hämmästyin kun Ranskassa kesällä 99% lapsista söi paahtoleipää marmelaadin (tai pähkinälevitteen) kera aamuisin hotellissa eikä MITÄÄN terveellistä lautasella. Olin aivan yllättyneenä että näinkö kasvatetaan lapsiamme....sit kaverini sanoi että hänen 7v syö paahtoleipää pelkällä voilla aamuisin ja maitoa. ? Tälläkö jaksetaan koulussa sitten lounaaseen asti??? ei ihme että lasten ja nuorten terveys rupeaa menemään alaspäin hurjaa vauhtia. Oma 8v saa paahtaa leipää iltaisin kun syö ruisleipää aamulla. Päälle kalkkunaa tai kinkkua ja sit kurkkua tai tomaattia myös. Oletteko te tarkkoja tai???
Kommentit (20)
minua mietityttää nuo nitriittileikkeleet kuin leivän väri.
Omani juo lasillisen porkkanmehua ja puolikkaan appelsiinin. Joskus myös palan lihaa.
Kaikki omasta maasta/navetasta - ja luomua tietenkin.
Syö joka aamu lautasellisen puuroa tai maustamatonta jugurttia sokeroimattomien marjojen kanssa. Ei meillä mitään epäterveellisiä leikkeleitä syödä.
muttei koskaan mitään ranskanleipää tms. aivan valkoista. Meillä syödään erilaisia leipiä vaihdellen, useimmiten kyllä ruisleipää. Mutta syö meidän lapset kerran viikossa murojakin. En ole aamuisin vahtimassa, mitä suuhunsa pistävät, mutta jatkuvasti muistutan, että ainakin hedelmä täytyy syödä aamulla.
ja siksi kun syön itsekin välillä. Meillä ei vahdata syömisiä, eikä nipoteta kaikesta mitä syödään. Ruokavaliin onneksi kuuluu paljon terveellisiäkin asioita ja karkkipäivä on vain kerran viikossa. Mutta jos meidän tekee päivällä mieli pullaa, niin keitetään kahvit ja syödään pullaa. Kyllä elämä on mukavaa kun ei stressaa ruuasta.
t. hoikka perhe
Kuten myös muroja jne. En ole yhtään tarkka ruokien suhteen kunhan hedelmiä ja marjoja syödään sopiva määrä päivän aikana.
Tai sekaleipää tai mitä nyt onkaan kaapissa. Harvemmin tummaa leipää.
Lisäksi on jogurttia/hedelmäsosetta ja omenaa/banaania. Sama iltapalalla.
Lapsi syö tarhassa puuroa ja leipää...mulla ei sanavalta riitä sinne asti.
sitä ennen syö kotona vaihtelevasti kananmunaa, raejuustoa, salaattia, kukkakaalia, pähkinöitä,jogurttia, lihaa, kalaa, nokareen voita, hedelmää, marjoja ja d-vitamiinin. Eli jonkinlaiset maistiaiset mun aamupalasta ja lounaseväistä.
ja jos - miksi? syökö hän sitten kuitenkin proteiinia ja vihanneksia tai / ja hedelmää sen lisäksi? hämmästyin kun Ranskassa kesällä 99% lapsista söi paahtoleipää marmelaadin (tai pähkinälevitteen) kera aamuisin hotellissa eikä MITÄÄN terveellistä lautasella. Olin aivan yllättyneenä että näinkö kasvatetaan lapsiamme....sit kaverini sanoi että hänen 7v syö paahtoleipää pelkällä voilla aamuisin ja maitoa. ? Tälläkö jaksetaan koulussa sitten lounaaseen asti??? ei ihme että lasten ja nuorten terveys rupeaa menemään alaspäin hurjaa vauhtia. Oma 8v saa paahtaa leipää iltaisin kun syö ruisleipää aamulla. Päälle kalkkunaa tai kinkkua ja sit kurkkua tai tomaattia myös. Oletteko te tarkkoja tai???
ihmisille ihanteellisia ruokavalioita...? Tai sitten teitä on useampia:D Ruokanatseja, jotka ensinnäkin jaksavat tuijottaa toiten syömisiä (eikö ole parempaa tekemistä?) ja toiseksi luulevat olevansa asioissa oikeassa. Mweidän on terveysvalistettu ihan jorpakkoon, ikäänkuin se olisi se elämän keskeisin kysymys. ja joo olen itsekin tietoinen ruuan merkityksestä ja tereysaikutuksista, mutta ruoka on vain yksi osa elämää, ja elämää ja ihmisiä todella kannattais katsella vähän muunlaisilla kuin ruokanatsin kakkuloilla. Jos haluat olla oikein terveellinen, niin lähdepä tutkimaan elävää ravintoa ja superfoodia yms, äläkä mitään kaupan eineshyllyn leikkeleitä lapsillesi syltä. Kurkku ja tomaatti oat myös erittäin kapea käsitys vihanneksista, juureksista, marjoista.
Mutta siis että en voi käsittää näitä juttuja; kun kultainen keskitie on taatusti ja edelleen se paras, vehnäpullan huono vaikutus ei ole siellä päinkään missä suojakaasujen, lisäaineiden, teollisten eläinvalmisteiden. Selleriä ja luomulihaa kehiin:D Meillä syödäänn periaatteessa tereellisesti- ja nimenomaan noita kotimaisia jureksia, marjoja, hedelmiä, vähän luomulihaa, mutta ihan surutta ostetaan myös kotipizza, rasainen jugurtti a vehnäpulla. havaintojeni mukaan sairastumisilla esim syöpään tai suolistosairauksiin ei ole mitään tekemisstä nouhotuksen kanssa. Moneet sairastuneista tutuista ovat eläneet täysin mallikelpoisesti. SEn sijaan luulen että tietty rentous ja olennaisten asioiden huomaaminen (=henkinen hyvinvointi) merkitsee paljon.
ja siksi kun syön itsekin välillä. Meillä ei vahdata syömisiä, eikä nipoteta kaikesta mitä syödään. Ruokavaliin onneksi kuuluu paljon terveellisiäkin asioita ja karkkipäivä on vain kerran viikossa. Mutta jos meidän tekee päivällä mieli pullaa, niin keitetään kahvit ja syödään pullaa. Kyllä elämä on mukavaa kun ei stressaa ruuasta.
t. hoikka perhe
teitäkin vielä on:)
ihmisille ihanteellisia ruokavalioita...? Tai sitten teitä on useampia:D Ruokanatseja, jotka ensinnäkin jaksavat tuijottaa toiten syömisiä (eikö ole parempaa tekemistä?) ja toiseksi luulevat olevansa asioissa oikeassa. Mweidän on terveysvalistettu ihan jorpakkoon, ikäänkuin se olisi se elämän keskeisin kysymys. ja joo olen itsekin tietoinen ruuan merkityksestä ja tereysaikutuksista, mutta ruoka on vain yksi osa elämää, ja elämää ja ihmisiä todella kannattais katsella vähän muunlaisilla kuin ruokanatsin kakkuloilla. Jos haluat olla oikein terveellinen, niin lähdepä tutkimaan elävää ravintoa ja superfoodia yms, äläkä mitään kaupan eineshyllyn leikkeleitä lapsillesi syltä. Kurkku ja tomaatti oat myös erittäin kapea käsitys vihanneksista, juureksista, marjoista.
Mutta siis että en voi käsittää näitä juttuja; kun kultainen keskitie on taatusti ja edelleen se paras, vehnäpullan huono vaikutus ei ole siellä päinkään missä suojakaasujen, lisäaineiden, teollisten eläinvalmisteiden. Selleriä ja luomulihaa kehiin:D Meillä syödäänn periaatteessa tereellisesti- ja nimenomaan noita kotimaisia jureksia, marjoja, hedelmiä, vähän luomulihaa, mutta ihan surutta ostetaan myös kotipizza, rasainen jugurtti a vehnäpulla. havaintojeni mukaan sairastumisilla esim syöpään tai suolistosairauksiin ei ole mitään tekemisstä nouhotuksen kanssa. Moneet sairastuneista tutuista ovat eläneet täysin mallikelpoisesti. SEn sijaan luulen että tietty rentous ja olennaisten asioiden huomaaminen (=henkinen hyvinvointi) merkitsee paljon.
kirjoitin niin kiireessä että tuli oikea kirjoitusvirheiden suma:D
valkean leivän kiroukseen kuin pipon kireyteen ja ruoan kanssa fanaattiseksi ryhtymiseen.
Syö lautasellisen jotain kokojyvä muroja tai puuroa. Eivät halua, vaikka joskus huvikseni tarjoankin.
että kuinkahan valtaosa maailman väestöstä voi ylipäätään pysyä hengissä, kun eivät sitä ruisleipää syö koskaan.. ja niitä croissanteja yms. vaan vetävät aamulla. Ilmeisesti suomalaisilla on jokin geeni, joka vaatii ruisleipää. Kumma juttu.
Jos siis itse ostan valkoista leipää, saa lapsikin sitä syödä, mutta kun en osta; en halua syödä enkä syöttää mitään niin turhaa kuin valkoinen leipä. Pullat pullana ja leipä leipänä.
että kuinkahan valtaosa maailman väestöstä voi ylipäätään pysyä hengissä, kun eivät sitä ruisleipää syö koskaan.. ja niitä croissanteja yms. vaan vetävät aamulla. Ilmeisesti suomalaisilla on jokin geeni, joka vaatii ruisleipää. Kumma juttu.
miten ihmiskunta on ylipäätään ollenkaan selviytynyt tähän päivään kun ei ole osannut laskea protskuja ja glygeemisiä indeksejä?? Ja miksi monessa maassa vidaan paremmin kuin suomessa, vaikka täällä on ravitsemuskin määritelty atomien tasolle....? Ehkä elämässä ei lopulta ole lainkaan kyse siitä syötkö ruis-vai vehnäleipää.....? Näillä "valistuksilla" vaan kiinnitetään ihmisen huomio pyörmään oman navan ympärillä. Ihminen joka keksittää elämänsä oman napansa kontrolliin on muutenkin helposti hallittavissa ja vedätettävissä.
Lounas on koulussa muuten jo hyvin aikaisin, ennen kello 11:tä. Tänä aamuna poikani söivät paahtoleipää (vehnälese Reilu) hillon kera, lisäksi kaakaota. Tarjolla oli myös hedelmiä, joista toinen otti viinirypäleitä. Kaikki olimme tyytyväisiä, ja tällä tyylillä pojat pärjäävät ja jaksavat oikein hyvin koulussa. Ruokailu on kokonaisuus, edes aamiainen ei yksinään ratkaise mitään.
Päällä on ingmariinia sekä juustoa tai kalkkunaa. Tämän lisäksi meillä syödään kaurapuuroa hillolla - vieläpä hillosokerista tehdyllä hillolla, jota mummot raahaavat meille purkkitolkulla. Lisänä on usein viipale vesimelonia tai banaani tai mandariini. Silkkaa hedelmäsokeria! Juomana on vettä tai maitoa.
Lapseni syövät siis järkyttävää moskaa päivästä toiseen, voivat hyvin, jaksavat harrastaa urheilua ja ovat hoikkia. Hampaat ovat terveet.
Olenpas minä kamala äiti!
vaikka eivat syo minkaanlaista leipaa.
Ruisleipa on tuntematon kasite suuressa osassa maailmaa.
entä miksi syötät kalkkunaa tai kinkkua. Niissä on paljon lisäaineita.