Onko muita absolutismiin siirtyneitä, jotka...
...ovat alkaneet tajuta, kuinka vastenmielinen alkoholikulttuuri maassamme on? Juhlat ovat hyvin alkoholikeskeisiä. Olen noussut työväenluokasta ylempään keskiluokkaan, mutta alkoholikeskeisyys on sama. Siinä missä sukuni kittasi kossua, "paremmat piirit" harovat cavaa.
Lopputulos on sama. Harittava, lässyttävä, jankkaava, riidanhaluinen, lähentelevä ällötys. Itsekin olen ollut sellainen.
En näitä ajatuksia tuo julki, koska jokaisen on itse juomisen vastenmielisyys tajuttava. En vain käy enää alkoholitilaisuuksissa alkuiltaa pidempää. Absolutismi on paras päätökseni ikinä.
Kommentit (24)
"Ystävät" eivät enää kutsu minua mihinkään, kun lopetin ryyppäämisen. Sai kamalasti selitellä, miksi ei juo. Väkisin kaadettiin lasiin lisää.
Facekavereissani on yksi ainut ihminen, joka intoilee tulevaa perjantaita ja potee sitten julkisesti krapuloitaan. Yksi AINOA. Hänkin tuttava miehen kautta. Jos teillä on ystäväpiiri tai virtuaalinen kaveripiiti sellainen, että esim. käytöstavat, ryyppäystavat, mielipiteet eivät kohtaa oikein missään, niin pohtikaa mitä ihmettä teette yhdessä. Itse tykkään kyllä juodakin, mutta ei sitä ole tapana kuuluttaa koko maailmalle.
Itse lopetin koska tuntui, etten oikein hallinnut sitä. Liikuin kulttuuriporukoissa joissa juotiin paljon ja usein. Itse en äitinä oikein oppinut koskaan minkä verran kestän alkoholia. Kävin aika harvoin ulkona loppujenlopuksi ja jossain vaiheessa huomasin että juon aina liikaa. Muisti meni aina. Morkkikset kävivät kerta kerralta pahemmiksi, niin että lopulta päätin lopettaa kokonaan. Pää ei olisi enää kestänyt niitä morkkiksia. Vaikka keskimääräinen juomismääräni oli tosi pieni, niin ne harvat kerrat vuodessa menikin sitten aina ihan yli. Lähti lapasesta täysin, vaikka tuntui etten juonut enempää kuin muutkaan. Tosin muilla oli ehkä enemmän "harjoittelua" takana ja käyttivät alkoholia myös kohtuudella. Ja ne kaikki ihmiset olivat ihan "normaaleja työssäkäyviä" (jopa aika menestyneitä) ihmisiä. Lopetin, koska totesin, etten vaan osaa. Pelkäsin, että vielä sattuu jotain tosi pahaa.
Ajattelin että ei siitä varmaan ole ainakaan haittaa, jos äiti-ihminen ei juo ollenkaan. Sosiaalisiin suhteisiin asia on kyllä vaikuttanut koska ei sitten tee enää mieli hakeutua mihinkään juhliin jne.
Minä olen ollut vuosia absolutisti, koska minulla meni juominen ihan överiksi ja tajusin ettei kohtuukäyttö minulta onnistu. Minua ei silti ärsytä muiden juominen, vaan päinvastoin käy kateeksi että jotkut voi ottaa pienet kännit silloin tällöin ilman sitä, että siit seuraa kahden viikon pakonomainen juomaputki kuten itselläni lopuksi kävi...