Sukunimi ja avioliitto, ongelma :(
Ollaan menossa vuoden päästä naimisiin. Minä olen täysi-ikäisenä ottanut äitini tyttönimen, joka on melko harvinainen ja vain meidän sukumme käytössä. Miehen sukunimi on perus tyyliin "Peltola". Ei siinä sinällään mitään vikaa, mutta tässä kohtaa meillä on keskinäinen erimielisyys. Tavallaan toivoisin, että mieskin ottaisi minun sukunimeni, ja kastettaisiin mahdolliset tulevat lapsemme minun nimelle. En voi toki pakottaa miestä ottamaan sukunimeäni, mutta haluan kyllä kastaa lapsemme minun sukunimeni alle. Mies on aika perinteinen tässä asiassa ja murjottaa vähän. Mikä ihme tässä nyt auttaa?
Kommentit (33)
Naisen sukunimen ottaminen on NIIIIN munatonta. Et todella voi pakottaa miestäsi siihen.
Nykyaikana voi ihan hyvin olla naimisissa ja pitää oman nimensä kumpikin.
Lasten sukunimen voi aikanaan valita vaikka arpomalla. Vaihtakoon itse sitten halutessaan aikuisina, kuten sinäkin teit.
ja lasten nimen ratkaisette vaikka arpomalla sitten.
Naisen sukunimen ottaminen on NIIIIN munatonta. Et todella voi pakottaa miestäsi siihen.
Nykyaikana voi ihan hyvin olla naimisissa ja pitää oman nimensä kumpikin.
Lasten sukunimen voi aikanaan valita vaikka arpomalla. Vaihtakoon itse sitten halutessaan aikuisina, kuten sinäkin teit.
munaton mies,jos miehisyys on nimestä kiinni:D Ei sellaisen kanssa kannata mennä naimisiin ollenkaan.
Naisen sukunimen ottaminen on NIIIIN munatonta. Et todella voi pakottaa miestäsi siihen.
Nykyaikana voi ihan hyvin olla naimisissa ja pitää oman nimensä kumpikin.
Lasten sukunimen voi aikanaan valita vaikka arpomalla. Vaihtakoon itse sitten halutessaan aikuisina, kuten sinäkin teit.
munaton mies,jos miehisyys on nimestä kiinni:D Ei sellaisen kanssa kannata mennä naimisiin ollenkaan.
mies tuntuu juurikin ajattelevan että on jotenkin noloa jos hän ottaisikin minun sukunimeni. omani vaan olisi vähän harvinaisempi ja erikoisempi, miehen sukunimellä tunnen itsekin monia ihmisiä. ap
No mikä vastaavasti asennoituva nainen sitten on?
en tiedä eikä siitä ollut tässä kyse,vaan harvinaoisesta sukunimestä vs tavallinen virtanen.Sanoisin että nainen on järkevä ja mies on vanhanaikainen ja palliton.
lapselle voisi antaa yhdistelmänimen, tyyliin Tiina Puska-Peltonen?
lapselle voisi antaa yhdistelmänimen, tyyliin Tiina Puska-Peltonen?
siinä mielessä munatonta jos mies ei tosiaan halua vaihtaa sukunimensä mutta tekee sen koska vaimo "käskee". Pitäkää omat sukunimenne.
lapselle voisi antaa yhdistelmänimen, tyyliin Tiina Puska-Peltonen?
okei.. Entäs jos äidilläkin ois sama yhdistelmä, hyväksyttäiskö sitten?
siinä mielessä munatonta jos mies ei tosiaan halua vaihtaa sukunimensä mutta tekee sen koska vaimo "käskee". Pitäkää omat sukunimenne.
juttu ettei naisen naisellisuus ole koskaan kadonnut sukunimen myötä,mutta miehen on vaara menettää miehisyytensä se papin aamenen jälkeen... Puhu miehesi kanssa ap,jospa hän lämpiäisi ajatukselle pikkuhiljaa.
lapselle voisi antaa yhdistelmänimen, tyyliin Tiina Puska-Peltonen?
okei.. Entäs jos äidilläkin ois sama yhdistelmä, hyväksyttäiskö sitten?
Lapselle ei voi antaa yhdistelmänimeä. Toki jotkut nimet voi olla sellaisenaan kaksiosaisia, kuten vaikkapa Iso-Hookana, mutta yhdistelmänimeä ei siis voi antaa vaikka sellainen äidillä olisikin.
lapselle voisi antaa yhdistelmänimen, tyyliin Tiina Puska-Peltonen?
okei.. Entäs jos äidilläkin ois sama yhdistelmä, hyväksyttäiskö sitten?
Sitten hyväksyttäisiin
lapselle voisi antaa yhdistelmänimen, tyyliin Tiina Puska-Peltonen?
okei.. Entäs jos äidilläkin ois sama yhdistelmä, hyväksyttäiskö sitten?
Paitsi jos se on oikea yksi sukunimi, esim. Yli-Saunamäki.
lapselle voisi antaa yhdistelmänimen, tyyliin Tiina Puska-Peltonen?
okei.. Entäs jos äidilläkin ois sama yhdistelmä, hyväksyttäiskö sitten?
Eli siinä tapauksessa, jos sinä ap ottaisitkin yhdistelmänimen? Saisit pitää nimesi osittain itselläsi ja tulevilla lapsillasi, ja mieskin ehkä olisi tyytyväinen. Olisitko valmis tällaiseen kompromissiin?
tuo on selvästi.
Jos meinaatte lapsia tehdä niin hohhoijaa. Kympikin pitää nimensä ja lantilla sitten lasten sukunimi, jos siihen saakka koskaan pääsette.
lapselle voisi antaa yhdistelmänimen, tyyliin Tiina Puska-Peltonen?
okei.. Entäs jos äidilläkin ois sama yhdistelmä, hyväksyttäiskö sitten?
Eli siinä tapauksessa, jos sinä ap ottaisitkin yhdistelmänimen? Saisit pitää nimesi osittain itselläsi ja tulevilla lapsillasi, ja mieskin ehkä olisi tyytyväinen. Olisitko valmis tällaiseen kompromissiin?
ap on hävennyt alkuperäistä sukunimeään niin paljon, että pitänyt se vaihtaa.
Olisihan se kamalaa, jos ap:n tulevat lapset saisivat isänsä "tavallisen" sukunimen.
Huono itsetunto on huono itsetunto.
lapselle voisi antaa yhdistelmänimen, tyyliin Tiina Puska-Peltonen?
okei.. Entäs jos äidilläkin ois sama yhdistelmä, hyväksyttäiskö sitten?
Eli siinä tapauksessa, jos sinä ap ottaisitkin yhdistelmänimen? Saisit pitää nimesi osittain itselläsi ja tulevilla lapsillasi, ja mieskin ehkä olisi tyytyväinen. Olisitko valmis tällaiseen kompromissiin?
Rauhotu nyt, ystävä!
Sinäaikana kun kirjotin ja lähetin viestini, ehti väliin pari muutakin. Tajusin kyllä, olin vaan liian hidas!
kivi paperi sakset ja kolmesta poikki.