Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sukunimi ja avioliitto, ongelma :(

Vierailija
02.07.2012 |

Ollaan menossa vuoden päästä naimisiin. Minä olen täysi-ikäisenä ottanut äitini tyttönimen, joka on melko harvinainen ja vain meidän sukumme käytössä. Miehen sukunimi on perus tyyliin "Peltola". Ei siinä sinällään mitään vikaa, mutta tässä kohtaa meillä on keskinäinen erimielisyys. Tavallaan toivoisin, että mieskin ottaisi minun sukunimeni, ja kastettaisiin mahdolliset tulevat lapsemme minun nimelle. En voi toki pakottaa miestä ottamaan sukunimeäni, mutta haluan kyllä kastaa lapsemme minun sukunimeni alle. Mies on aika perinteinen tässä asiassa ja murjottaa vähän. Mikä ihme tässä nyt auttaa?

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaavasta

No mikä vastaavasti asennoituva nainen sitten on?


en tiedä eikä siitä ollut tässä kyse,vaan harvinaoisesta sukunimestä vs tavallinen virtanen.Sanoisin että nainen on järkevä ja mies on vanhanaikainen ja palliton.

Tietysti kaikki olisivat mieluummin Adlercreutzeja, auf und zu Hohenzollerneja tai edes Svinhufvudeja kuin Virtasia, vai olisivatko?

Mitä jos ap ja miehensä valitsisivat jonkun uuden sukunimen, tällä kertaa miehen suvun puolelta? Kai sieltäkin joku hieno ja harvinainen löytyisi.

Vierailija
22/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ettei lapsille voi antaa yhdistelmänimiä. Ne kun menee aikanaan naimisiin jonkun toisen yhdistelmän kanssa, olisi tuloksen Puska-Peltonen-Tuska-Turunen. Entäs niiden lapset?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minusta olisi todella noloa ottaa vaimoni sukunimi! naiset vaihtavat sukunimea avioituessaan halutessaan mutta miehet eivat vaihda!

t. mies

Vierailija
24/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se naisen nimikään ap:n tapauksessa ollut oma vaan otettu


ettei mitään sukunimeä voi ottaa ilman kytköksiä,joten ap otti nimen joka hänellä voisi olla muutenkin.Ap voisi kieltäytyä miehen sukunimestä ja jättää lapset omalle nimelleen ihan tas-arvon vuoksi.

Vierailija
25/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se naisen nimikään ap:n tapauksessa ollut oma vaan otettu


ettei mitään sukunimeä voi ottaa ilman kytköksiä,joten ap otti nimen joka hänellä voisi olla muutenkin.Ap voisi kieltäytyä miehen sukunimestä ja jättää lapset omalle nimelleen ihan tas-arvon vuoksi.

Ajatellaan vaikka Anja Kaurasta. Meni Saska Saarikosken kanssa naimisiin, vaihtoivat nimeksi Snellman, miehen suvun puolelta. Ilmeisesti vielä kulturellimpi nimi kuin Saarikoski, vaikka eihän siinäkään vikaa ole. Ero tuli, mutta luopuiko Kauranen nimestä. Ei.

Vierailija
26/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero tuli, mutta luopuiko Kauranen nimestä. Ei.

Jos tykkää siitä nimestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän se naisen nimikään ap:n tapauksessa ollut oma vaan otettu


ettei mitään sukunimeä voi ottaa ilman kytköksiä,joten ap otti nimen joka hänellä voisi olla muutenkin.Ap voisi kieltäytyä miehen sukunimestä ja jättää lapset omalle nimelleen ihan tas-arvon vuoksi.

Ajatellaan vaikka Anja Kaurasta. Meni Saska Saarikosken kanssa naimisiin, vaihtoivat nimeksi Snellman, miehen suvun puolelta. Ilmeisesti vielä kulturellimpi nimi kuin Saarikoski, vaikka eihän siinäkään vikaa ole. Ero tuli, mutta luopuiko Kauranen nimestä. Ei.


itselläni on ollut syntymästä lähtien sukunimi jolle en ole sukua ollenkaan...

Vierailija
28/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero tuli, mutta luopuiko Kauranen nimestä. Ei.

No miksi olisi pitänyt luopua? Jos tykkää siitä nimestä?

Kauranen on aina ollut turhamainen, ja helppo kuvitella että hän haluaa kynsin hampain pysyä Snellmannina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sovitte sitten esim. että jos eka lapsi on tyttö, niin hän ja tulevat lapset saavat sinun sukunimesi (nimilaki määrää tämän) ja jos taas poika, niin hän ja tulevat lapset saavat miehen sukunimen.



Lisänä sovitte, että kun vanhin täyttää 15 vuotta, saavat lapset valita, kumman sukunimen haluavat.



Eikö olekin reilua ja tasapuolista eikä tarvitse pakottaa ketään mihinkään?

Vierailija
30/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja sovitte sitten esim. että jos eka lapsi on tyttö, niin hän ja tulevat lapset saavat sinun sukunimesi (nimilaki määrää tämän) ja jos taas poika, niin hän ja tulevat lapset saavat miehen sukunimen.

Lisänä sovitte, että kun vanhin täyttää 15 vuotta, saavat lapset valita, kumman sukunimen haluavat.

Eikö olekin reilua ja tasapuolista eikä tarvitse pakottaa ketään mihinkään?

Tää on ehdottomasti paras ehdotus tähän mennessä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

hän oli sen niminen. Miksi kenenkään pitäisi omasta nimestään luopua?

Ero tuli, mutta luopuiko Kauranen nimestä. Ei.

No miksi olisi pitänyt luopua? Jos tykkää siitä nimestä?

Kauranen on aina ollut turhamainen, ja helppo kuvitella että hän haluaa kynsin hampain pysyä Snellmannina.

Vierailija
32/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänellä ollut enää kytköstä siihen.

Ero tuli, mutta luopuiko Kauranen nimestä. Ei.

No miksi olisi pitänyt luopua? Jos tykkää siitä nimestä?

Kauranen on aina ollut turhamainen, ja helppo kuvitella että hän haluaa kynsin hampain pysyä Snellmannina.

Se on sen oma nimi! Ei siinä tarvitse "kynsin hampain roikkua", kun se on kerran sen jo. Ei nimiä mitenkään lainaan oteta, että erotilanteessa sitten on pakko palauttaa. Ihme vinkumista yhden nimen takia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/33 |
02.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli tuon harvinaisen nimen ja ukkosi sukunimen. Käytännössä käytät vain sitä omaa sukunimeäsi, eli voit vastata meileihin ja puhelimeen "entiseen tapaan", virallisissa yhteyksissä käytät kaksiosaista nimeä.



Ja lapset vaadit saada haluamallesi sukunimelle, ainakin siihen saakka kunnes itse asiasta päättävät. Jos ei ukolle se sovi, niin kenkää vaan!