Kellä on v.2000 syntynyt lapsi ja millaisia he nytten ovat?
Minulla on tytär joka on syntynyt 23.6.2000
Eli täytti 8 päivää sitten 12-vuotta ja menee nyt elokuussa sitten ala-asteen viimeiselle eli 6-luokalle.
Tytöllä tuli ensimmäiset kuukautiset huhtikuussa vielä ollessaan 11v , nyt kuukautiset ovat kerenneet tulla sitten kolmesti. Voi hänestä on todellakin tulossa nyt sitten iso :)
Meikkiäkin annan nyt vähän alkaa 6-luokalla käyttämään, eli ripsaria vain sipaisu ylä että alaripsiin ja väritöntä huulikiiltoa saa vähän laittaa.
Pukeutuminen on ihan normaalia mitä tuon ikäisillä on ja koulussa käyttää vielä reppua
Kommentit (45)
ja olen ylpeä siitä, että alkoi aikaisimmin kaikista tytöistä. Rinnatkin on suurimmat kuin kellään muulla.
On se niin iso tyttö jo. E-pillerit lähden kohta hakemaan. On se ihkuu kun mun tyttö ei oo enää mikään lapsi ja hitaasti kehittynyt.
ja varmaan lapsellinenkin. Joku vika on jos ei menkat ala ajoissa.
Tarkoittaa siis että ne ei ole alkaneet sullakaan?
Taidatkin kyllä olla tekstistä päätellen juuri nippa nappa 8v.
Aika tavallisen oloinen poika. Menee nyt ylästeelle. Todistuksessa kaikkea mahdollista kohtalaisesta erittäin hyvään. Kova urheilemaan, kamppailulajeja ja pyöräilyä.
Tuittuilua alkaa olla ilmassa ja karvoitus on todellakin lisääntynyt :) Tytöt kiinnostaa mutta vain kaukaa. Luokkansa toiseksi pienin. Aivan ihana lapsi. Vuonna 2000 olin 33v.
Aika tavallisen oloinen poika. Menee nyt ylästeelle. Todistuksessa kaikkea mahdollista kohtalaisesta erittäin hyvään. Kova urheilemaan, kamppailulajeja ja pyöräilyä.
Tuittuilua alkaa olla ilmassa ja karvoitus on todellakin lisääntynyt :) Tytöt kiinnostaa mutta vain kaukaa. Luokkansa toiseksi pienin. Aivan ihana lapsi. Vuonna 2000 olin 33v.
Ja on lähes 2v nuorempi kuin muut?
anteeksi, että kysyn. Mutta 2000 syntyneet menee normaalisti nyt kutoselle. Ja sinulla on vielä joulukuun poika.
Pisti vain silmään kun kirjoitit, että tavallisen oloinen poika. Millä perusteella saitte aloittaa koulun aiemmin, vai hyppäsikö luokan yli.
Mielenkiinnosta vain, koska meillä ehdotettiin tytölle koulun aikaistamista, mutta en suostunut. Ja nyt olen tyytyväinen kyllä ratkaisuun. On alkuvuoden tyttö.
Hän on noin 155cm pitkä. Vähän murrosiän merkkejä ilmassa. Tytöt ei kiinnosta, tai ei ainakaaan sano niin. Hieman epävarma ulkonäöstään. Keskiarvo 8,9. Harrastaa jonkin verran liikuntaa ja musiikkia. Olin 28, kun sain hänet. Vielä tottelevainen ja kiltti.
Menee syksyllä kutoselle. Pieni (138cm/31kg) kooltaan mutta kropassa jo murrosiän tuomia muutoksia. Hiljainen,rauhallinen neiti. Viihtyy vielä hyvin perheen kanssa:-)
Täällä aloitetaan 6v koulu. Eli ihan tavanomaista rytmiä on edennyt.
Itse olen huomannut että ympäristö koulii lasta koulukypsäksi. Meidän vuoden lopussa syntynyt oli ihan valmis kouluun kun taas kaverin 10 päivää nuorempi eli tammikuussa syntynyt ei sitä olisi ollut. Tietysti meidän lapselle toitotettiin koko ajan joka paikassa että oletpas jo iso ja menet ihan kohta kouluunkin kun taas kaverille että ihanaa kun lapsi saa olla pitkään vauva.
Tietysti meidän lapselle toitotettiin koko ajan joka paikassa että oletpas jo iso ja menet ihan kohta kouluunkin kun taas kaverille että ihanaa kun lapsi saa olla pitkään vauva.
Meidän marraskuun tyttömme kohdalla on väläytelty että hyppäis luokkansa yli nyt kun menee neloselle. Osas toki lukea jo eskarissa, mutta silti normaali ekaluokkalainen aikoinaan.
t: 2
Minulla 3 lasta alkuvuodesta ja vain tätä yhtä ehdotettiin koulua aikaistettavaksi.
Mitenhän sitä samassa ympäristössä kasvanutta kolmea lasta sitten olisi ihan eri tavoin kannustettu :)
Olen itse ihan tyytyväinen, ettei aikaistettu. Koulunkäynti on tytölle helppoa, mutta kiemurat tuossa iässä murrosiän kanssa ovat ihan omanlaisiaan. Seiskan tytöt ovat aikamoisia koviksia jo ja poikakaverit vaihtuu ja seksiäkin alkaa olla kuvioissa. Ihan kiva, että tyttö saa olla vielä vuoden ns. vauva:) Ei se ole lainkaan pahitteeksi.
Täällä aloitetaan 6v koulu. Eli ihan tavanomaista rytmiä on edennyt.
Itse olen huomannut että ympäristö koulii lasta koulukypsäksi. Meidän vuoden lopussa syntynyt oli ihan valmis kouluun kun taas kaverin 10 päivää nuorempi eli tammikuussa syntynyt ei sitä olisi ollut. Tietysti meidän lapselle toitotettiin koko ajan joka paikassa että oletpas jo iso ja menet ihan kohta kouluunkin kun taas kaverille että ihanaa kun lapsi saa olla pitkään vauva.
samoin laskea myös ja kirjoittaa. Tyttö, jota ehdotettiin aloittaan koulu aiemmin, oppi itse lukemaan 3 vuotiaana, joten eskarissa oli aika kyllästynyt niihin hommiin.
Mutta muuten olen tosi tyytyväinen, ettei aikaistettu koulua. Opettajat ovat suhtautuneet hyvin ja antaneet lisätehtäviä koko ajan niin koulussa ei kyllästynyt. Yläasteella on niin erilaiset jutut jo ja minusta on hyvä kun ehtii vielä vuoden elää siinä lapsuuden ja nuoruuden rajamailla.
Tietysti meidän lapselle toitotettiin koko ajan joka paikassa että oletpas jo iso ja menet ihan kohta kouluunkin kun taas kaverille että ihanaa kun lapsi saa olla pitkään vauva.
Meidän marraskuun tyttömme kohdalla on väläytelty että hyppäis luokkansa yli nyt kun menee neloselle. Osas toki lukea jo eskarissa, mutta silti normaali ekaluokkalainen aikoinaan.
t: 2
Ollut tosi rasittava viimeiset viisi vuotta. On kokoajan kiusaamassa pikkusisaruksiaan (6kpl) ja pilaa koko perheen ilmapiirin. Tekis mieli antaa pois koko kakara!!!
Odotan kauhulla pojan teinivuosia!
Menkoista, kun nyt oli puhe niin ne alko huhtikuussa. Kuulemma suurimmalla osalla muilla luokan tytöistä oli jo alkanut. Itselläni alkoi vuotta aiemmin. Kiltti tyttö on. Sosiaalinen, paljon kavereita ja "aina menossa". Ei koskaan haistattele vanhemmille ja ihan on tottelevainenkin. Koulussa ei mitenkään erityisen hyvä. Keskiarvo taisi olla vain vähän päälle 7, mikä harmittaa minua, koska itse olin koulussa parempi. Valitettavasti tainnut tyttö tulla isäänsä siinä kohtaa... Meikkaaminen ei kiinnosta. Sanoi taannoin, ettei ole mikään hienostelija :D.
Ihan tavallinen poika minusta:) Tosi kova urheilemaan, mutta vastaavia löytyy joukkuuesta 15 ja vastustajista lisää. Erittäin kunnianhimoinen, joka näkyy myös koulutyössä (kaikki kiitettäviä), mutta mielestäni aivan tavallinen 12 vuotias poika. Välillä mielestään niin iso, mutta aika pieni poika kuitenkin vielä. Mitään erityisiä murkkuoireita ei vielä näy.
Itse olin 27 hänet saadessani, poika on esikoinen. Toinen poika syntynyt -04, veljeksillä erittäin tiiviit välit.
Meidän poitsu ei mielestäni eroa vastaavan ikäsistä mitenkään erityisesti millään tavalla, mutta meille on tietenkin erityinen.
tänään 12v. Kiltti, tavallinen tyttö :)
sanoisin, kuukautiset alkoivat joskus viime vuoden lopulla, eli tytön ollessa 11 v. Tytön luokalla ei tietääkseni ole kuin kahdella alkaneet. Minusta liian aikaisin alkoivat, itselläni alkoivat 13 v.
Ihan tavallinen tyttö, ei huippuhyvä, mutta ei huonokaan oppilas, englanti ja biologia vahvimmat aineet, matikka tökkii. Välillä tuiskahtelee, mutta muuten aika tasainen ja rauhaallinen. Kavereita on. Olin 37 -vuotias tytön syntyessä, 41- vuotias kun pikkuveli syntyi.
Keskimmäinen meidän lapsista, hänellä on vuotta vanhempi sisko ja huomattavasti nuorempi veli. Tyttö on hyvin tunnollinen ja kiltti koulussa ja kavereiden kanssa, mutta kotona varsin sinnikäs jankuttaja :) Koulu sujuu hyvin, mutta tyttö kokee ehkä hiukan jäävänsä isosiskonsa varjoon, jolla sujuu kaikki todella hyvin.
Minkäänlaisia murrosiän merkkejä ei vielä ole, pituutta 155cm, painoa reilusti alle 40kg eli tosi hoikka tyttö on, mutta syö silti hyvin.
Ripsiväriä käyttää vain discoissa, muuten ei meikkaa. Pukeutuu kivan värikkäästi ja muodikkaasti ja muutama hyvä kaverikin on. Harrastaa liikuntaa ja tykkää kuunnella musiikkia.
12-v synttäreihin on vielä aikaa. Poika on aina ollut reipas ja huolehtinut hyvin koulustaan. Opettajan sanoin hän on aikamoinen teoreetikko, eli lukuaineet sujuvat hyvin. Käsi- ja taideaineissa, innostus on kyllä kova, mutta...
Nykyään pojan on vallannut yleinen vetelyys. Jos saisi valita itse, makaisi kaiket päivät huoneessaan ja lukisi sarjakuvia. Myös ei -sana on palannut sanavarastoon vuosien tauon jälkeen. Kotityöt jää tekemättä ja vastustus kaikkea vanhempien käskyjä kohtaan on jokapäiväistä. Myös mielialat vaihtelevat äärilaidasta toiseen. Tämä on nyt varmaan sitä murrosikää.
Akateemisissa perheissä lapset yleensäkin kehittyvät nopeammin. Oppivat lukemaan aikaisemmin ja tytöillä alkaa kuukautisetkin aiemmin.
Wt-perheissä ei satsata lapsen kehitykseen ja se näkyy selkeästi taidoissa ja fyysisessä kehityksessä, samoin siinä, että hormoonitoiminta viivästyy ja mensut ei ala ajoissa.
hän ei todellakaan ole mitenkään hitaasti kehittynyt. Ottakaapa selvää asioista...