Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HUOM Lasten parasetamolimyrkytykset lisääntyneet

Vierailija
30.06.2012 |

Mikä ihme tämä on. Ihmiset popsii lääkkeitä ja luulevat, että niillä on vain hyviä vaikutuksia. Lapsillekin annetaan lääkkeitä jopa melkein "varmuudeksi", vaikkei olla varmoja lääkitsemisen tarpeesta. Täälläkin palstalla kun on yrittänyt tuoda esiin juuri esim. parasetamolin hattapuolia, ettei niitä aina ja ihan automaattisesti annettaisi joka pikkukuumeeseen, niin raivot saa niskaansa. Nehän myös heikentävät lapsen oman vastutuskyvyn kehittymistä. Hienoa tämä medikalisaatio. Lääkefirmat voi pulleasti.

http://www.hs.fi/kotimaa/Lehti+Parasetamolimyrkytykset+lis%C3%A4%C3%A4n…

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksikö, että voidaan viedä lapsi hoitoon "kun ei sillä ole kuumetta"?

Kuka niin on ajatellut?

Vierailija
62/72 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Seuraavaksi ap alkaa varmaan kehua homeopatiaa"

Minulla ei ole mitään hajua homeopatiasta vaan uskon länsimaiseen lääketieteeseen jos kunnon sairaus iskee päälle. Silti olen sitä mieltä, että on parempi antaa kropan hoitaa pikkunuhakuumeet pois itsekseen ilman automaattista lääkitystä. Minusta lääkkeitä popsitaan ihan liikaa tässä maassa ja on vain naiivia väittää, ettei niistä olisi mitään haittavaikutuksia.

ap

Kai lienee itsestäänselvää, ettei lääkkeitä turhaan kannata syödä. Kuitenkin lapsi voi olla hyvin kipeä, vaikkei kuumetta olisikaan, jolloin kipua pitää hoitaa. Parasetamolin haittavaikutukset on lueteltu yllä, kukaan ei väitä, etteikö sillä olisi haittavaikutuksia, mutta on turvallisin käytössä oleva kipulääke.

Yrität nyt väen vängällä tehdä asiasta mörköä. Parasetamolin käyttö ei heikennä vastustuskykyä, joten sinänsä kropalle on ihan sama, lääkitseekö kipua tai kuumetta vai ei (paitsi toki kuumekouristusten ja inhimillisen kärsimyksen riski lääkitsemällä pienenee).

No tässä se pieni ero. Minä en usko, että on ihan sama, että lääkitäänkö kuume heti nopsaan alas kun se vähänkin nousee (ja sitten menoks!) tai, että annetaan kuumeen eli elimistön itse hoitaa hommansa (kunnon levon kanssa).

Kai se on useimmille selvää, ettei lääkeitä turhaan syödä, mutta kun se on veteen piirretty viiva, että mikä on turhaa ja mikä ei. Minusta aika paljon lääkitään turhaan pieniä nuhakuumeita, jotka menisivät "levolla ja läheisyydellä" ohi.

Olen kuullut jopa sellaisista, että otetaan lääkettä jo "varmuuden vuoksi kun on vähän sellainen olo, että olisi tulossa kipeäksi". Tai että pukataan suppo aamulla lapsen pehvaan ja laitetaan päiväkotiin, ettei sillä nyt sitten enää nouse se kuume (sen sijaan, että maltettaisiin sairastaa rauhassa flunssat pois). Tai että annetaan kuumetta alentavaa lääkettä ja sitten annetaan lapsen riehua ulkona pakkasessa. Nää on näitä esimerkkejä, miten lapsen vastustuskykyä EI ainakaan vahvisteta...

ap

Ja se tässä koko keskustelussa nyt mättää, kun uskotaan jotain, mikä ei ole totta.

No jos sanot, että parasetamolin käyttö ei heikennä vastustuskykyä, niin kyllä se nyt on ristiriidassa sen kanssa, että se nyt vaan voi heikentää vastustuskykyä. Ja miten tarkkaan sivuvaitukutusten laajuutta edes tiedetään, kun itse lääkkeenkin vaikutusmekanismi on hämärän peitossa.

Odotellaan nyt vaikka kymmenen vuotta, niin "Suomen Virallinenkin linja" on se, että kuten allergioiden kohdalla, elimistön kannattaisi antaa pienien nuhakuumeidenkin kohdalla hoitaa hommansa niin se vahvistuu ja pystyy vastaisuudessa taistelemaan paremmin pöpöjä vastaan. Sen sijaan, että väitettäisiin, että on ihan sama laskeeko kuume lääkkeellä Heti vai elimistön oman immuunipuolustusjärjestelmän toimesta ottaen oman aikansa. Kuten allergiaohjelmassakin suositeltiin, immuunipuolustusjärjestelmä tarvitsee haastetta kehittyäkseen.

t: ap, sitä Kansallista nuhakuumeohjelmaa odotellessa. Sitten av-mammatkin uskoo mua ja kaikki sanoo, että no noinhan mä oon aina ajatellut, totta kai se on niin, ihan itsestäänselvää. Ihan kuten kävi kun aikoinaan sanoin, ettei pienistä allergiaoireista kannata heti alkaa välttää ruoka-ainetta ja antaa lääkearsenaalia vaan lievittää ikävää oloa (siedättämistä). Vasta vakavia oireita lääkitään. Tästäkin sain aikoinaan kauheat haukut päälleni :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein vain yhtenä päivänä, joskus kahtenakin. En koe, että se olisi liikaa. Kun lapsi valittaa kurkkukipua tai huonoa oloa, en tarvitse kuumemittaria päättääkseni, kannattaako lääkitä vai ei. Toki kuumeenkin mittaan jossain vaiheessa, mutta kipu on se, jota lääkitsen.

Hoitamaton kova kipu jää elimistön "muistiin". Tästä minulla on omakohtainen kokemus. Siksi lasteni ei tarvitse kärvistellä sitä yhtäkään päivää korkeassa kuumeessa. Oletko itse sairastanut viime aikoina niin, että kuumetta on ollut yli 39 astetta? Oliko mukava olo? KOrkeassa kuumeessa kärsin mm. lihassäryistä, päänsärystä, heikotuksesta ja koen olevani todella sairas. Lepääminenkään ei välttämättä onnistu, kun sattuu ja särkee niin kovasti. Tätäkö haluat lapsesi kokevan, kun ei kannata sitä lääkettä antaa kuin vain ihan pakon edessä?

On lapsellista ja naiivia kuvitella, että monet vanhemmat lääkitsevät etukäteen, jotta lapsen voi viedä päiväkotiin, jos todistetusti yksi tai kaksi ihmistä on tehnyt näin.

Ihan yhtä naiivia on höpistä jostain vastustuskyvystä, jos antaa särkylääkettä influenssaan. Meinaatko, että sikainfluenssan sairastamisesta ei jää vastustuskykyä, jos erehdyt nappaamaan panadolin?

Vierailija
64/72 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole mitään hajua homeopatiasta vaan uskon länsimaiseen lääketieteeseen jos kunnon sairaus iskee päälle. Silti olen sitä mieltä, että on parempi antaa kropan hoitaa pikkunuhakuumeet pois itsekseen ilman automaattista lääkitystä. Minusta lääkkeitä popsitaan ihan liikaa tässä maassa ja on vain naiivia väittää, ettei niistä olisi mitään haittavaikutuksia.

ap

Kai lienee itsestäänselvää, ettei lääkkeitä turhaan kannata syödä. Kuitenkin lapsi voi olla hyvin kipeä, vaikkei kuumetta olisikaan, jolloin kipua pitää hoitaa. Parasetamolin haittavaikutukset on lueteltu yllä, kukaan ei väitä, etteikö sillä olisi haittavaikutuksia, mutta on turvallisin käytössä oleva kipulääke.

Yrität nyt väen vängällä tehdä asiasta mörköä. Parasetamolin käyttö ei heikennä vastustuskykyä, joten sinänsä kropalle on ihan sama, lääkitseekö kipua tai kuumetta vai ei (paitsi toki kuumekouristusten ja inhimillisen kärsimyksen riski lääkitsemällä pienenee).

No tässä se pieni ero. Minä en usko, että on ihan sama, että lääkitäänkö kuume heti nopsaan alas kun se vähänkin nousee (ja sitten menoks!) tai, että annetaan kuumeen eli elimistön itse hoitaa hommansa (kunnon levon kanssa).

Kai se on useimmille selvää, ettei lääkeitä turhaan syödä, mutta kun se on veteen piirretty viiva, että mikä on turhaa ja mikä ei. Minusta aika paljon lääkitään turhaan pieniä nuhakuumeita, jotka menisivät "levolla ja läheisyydellä" ohi.

Olen kuullut jopa sellaisista, että otetaan lääkettä jo "varmuuden vuoksi kun on vähän sellainen olo, että olisi tulossa kipeäksi". Tai että pukataan suppo aamulla lapsen pehvaan ja laitetaan päiväkotiin, ettei sillä nyt sitten enää nouse se kuume (sen sijaan, että maltettaisiin sairastaa rauhassa flunssat pois). Tai että annetaan kuumetta alentavaa lääkettä ja sitten annetaan lapsen riehua ulkona pakkasessa. Nää on näitä esimerkkejä, miten lapsen vastustuskykyä EI ainakaan vahvisteta...

ap

Ja se tässä koko keskustelussa nyt mättää, kun uskotaan jotain, mikä ei ole totta.

No jos sanot, että parasetamolin käyttö ei heikennä vastustuskykyä, niin kyllä se nyt on ristiriidassa sen kanssa, että se nyt vaan voi heikentää vastustuskykyä. Ja miten tarkkaan sivuvaitukutusten laajuutta edes tiedetään, kun itse lääkkeenkin vaikutusmekanismi on hämärän peitossa.

Odotellaan nyt vaikka kymmenen vuotta, niin "Suomen Virallinenkin linja" on se, että kuten allergioiden kohdalla, elimistön kannattaisi antaa pienien nuhakuumeidenkin kohdalla hoitaa hommansa niin se vahvistuu ja pystyy vastaisuudessa taistelemaan paremmin pöpöjä vastaan. Sen sijaan, että väitettäisiin, että on ihan sama laskeeko kuume lääkkeellä Heti vai elimistön oman immuunipuolustusjärjestelmän toimesta ottaen oman aikansa. Kuten allergiaohjelmassakin suositeltiin, immuunipuolustusjärjestelmä tarvitsee haastetta kehittyäkseen.

t: ap, sitä Kansallista nuhakuumeohjelmaa odotellessa. Sitten av-mammatkin uskoo mua ja kaikki sanoo, että no noinhan mä oon aina ajatellut, totta kai se on niin, ihan itsestäänselvää. Ihan kuten kävi kun aikoinaan sanoin, ettei pienistä allergiaoireista kannata heti alkaa välttää ruoka-ainetta ja antaa lääkearsenaalia vaan lievittää ikävää oloa (siedättämistä). Vasta vakavia oireita lääkitään. Tästäkin sain aikoinaan kauheat haukut päälleni :)

mutta sinä annat itsestäsi nyt vähän tyhmän vaikutelman. Mihin hittoon tämä sinun parasetamoli-vastustuskyvynlaskuhypoteesisi oikein perustuu? Luin itse Pharmaca Fennicasta parasetamolin tuoteselosteen, ja siellä esiteltiin edellä mainitsemani sivuvaikutukset. Vastustuskyvyn laskusta ei mainittu sanallakaan, eikä ole tehty yhtään tutkimusta, joka tätä sinun hypoteesiasi puoltaisi.

Tuo allergialainauksesi on täysin totta, mutta sillä ei ole m i t ä ä n tekemistä kuumeen alentamisen kanssa.

Se, mikä asiasta jotain ymmärtäviä ärsyttää, on että esität oikeana totuutena jotain harhaisia kuvitelmiasi. Jos luit aiemmin linkkaamani tutkimuksen ja ymmärsit lukemasi, niin siinä sanottiin hyvin yksiselitteisesti, että kuumeen alentaminen ei pidennä sairastamisaikaa, eikä aiheuta muitakaan haittoja.

Sinun mielestäsi ilmeisesti sydäninfarktikin paranee itsestään, kunhan vain tulee kuumetta?

Vierailija
65/72 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

ap

mutta sinä annat itsestäsi nyt vähän tyhmän vaikutelman. Mihin hittoon tämä sinun parasetamoli-vastustuskyvynlaskuhypoteesisi oikein perustuu? Luin itse Pharmaca Fennicasta parasetamolin tuoteselosteen, ja siellä esiteltiin edellä mainitsemani sivuvaikutukset. Vastustuskyvyn laskusta ei mainittu sanallakaan, eikä ole tehty yhtään tutkimusta, joka tätä sinun hypoteesiasi puoltaisi.

Tuo allergialainauksesi on täysin totta, mutta sillä ei ole m i t ä ä n tekemistä kuumeen alentamisen kanssa.

Se, mikä asiasta jotain ymmärtäviä ärsyttää, on että esität oikeana totuutena jotain harhaisia kuvitelmiasi. Jos luit aiemmin linkkaamani tutkimuksen ja ymmärsit lukemasi, niin siinä sanottiin hyvin yksiselitteisesti, että kuumeen alentaminen ei pidennä sairastamisaikaa, eikä aiheuta muitakaan haittoja.

Valehteleeko ne näissä tuoteselosteissaan sitten kun sanovat, että voi heikentää vastustuskykyä? Vaikuttavana aineena parasetamoli.

Paramax Comp

http://spc.nam.fi/indox/english/html/nam/humpil/5/11918365.pdf

"..voi aiheuttaa veren valkosolujen määrän vähenemistä ja VASTUSTUSKYKYsi infektioita vastaan saattaa alentua." vaikuttavina aineina parasetamol ja kofeiini.

Pamol 500mg, jonka vaikuttava aine parasetamol on:

http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/2/729222.pdf

"..saattaa vähentää veren valkosolujen määrää ja VASTUSTUSKYKYsi saattaa heikentyä."

Vierailija
66/72 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

ap

Valehteleeko ne näissä tuoteselosteissaan sitten kun sanovat, että voi heikentää vastustuskykyä? Vaikuttavana aineena parasetamoli.

Paramax Comp

<a href="http://spc.nam.fi/indox/english/html/nam/humpil/5/11918365.pdf" alt="http://spc.nam.fi/indox/english/html/nam/humpil/5/11918365.pdf">http://spc.nam.fi/indox/english/html/nam/humpil/5/11918365.pdf</a&gt;

"..voi aiheuttaa veren valkosolujen määrän vähenemistä ja VASTUSTUSKYKYsi infektioita vastaan saattaa alentua." vaikuttavina aineina parasetamol ja kofeiini.

Pamol 500mg, jonka vaikuttava aine parasetamol on:

<a href="http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/2/729222.pdf" alt="http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/2/729222.pdf">http://spc.nam.fi/indox/nam/html/nam/humpil/2/729222.pdf</a&gt;

"..saattaa vähentää veren valkosolujen määrää ja VASTUSTUSKYKYsi saattaa heikentyä."

Esittelemässäsi tuoteselosteessa tuo valkosolujen väheneminen ja SITÄ KAUTTA VÄLITTYVÄ VASTUSTUSKYVYN VÄHENEMINEN on HARVINAINEN HAITTAVAIKUTUS, jota esiintyy PIENEMMÄLLÄ osalla KUIN YHDELLÄ KYMMENESTÄ TUHANNESTA VALMISTETTA KÄYTTÄNEESTÄ. Käytännössä tämä tarkoittaa varmasti vähempää kuin yksi miljoonasta tai niin edelleen, koska syöpälääkkeetkään (jotka yleisesti aiheuttavat valkosolujen vähenemistä), eivät läheskään aina aiheuta valkosolujen totaalikatoa, samoin kuin jotkut muutkaan tunnetusti valkosoluille vaaralliset lääkkeet. Toisekseen, tämä on sanottu vain Paramax Compin ja Pamolin kohdalla, esimerkiksi Panadol Forten kohdalla tällaisesta haittavaikutuksesta ei puhuta, vaikka tässäkin vaikuttavana aineena on parasetamoli.

JOS ihminen ei parasetamolia käyttäessään saa tätä agranulosytoosia, ei hänen vastustuskykynsä myöskään alene. Eli vastustuskyvyn aleneminen tapahtuu, jos ihminen saa harvinaisen lääkkeen haittavaikutuksen. Todennäköisemmin hänen nielunsa turpoaa umpeen lääkettä ottaessaan kuin että hänen vastustuskykynsä alenee.

Jos sinulla ei ole kompetenssia eikä koulutusta tulkita lukemaasi, pliis tee palvelus, äläkä hourua tätä väärää mutuasi Suomen luetuimmalla keskustelupalstalla.

Vierailija
67/72 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi seurauksena sairaalahoito eristyshuoneessa. Tuoteselosteessa varoitetaan tällaisesta poikkeuksellisesta, lääkkeen käytöstä johtuvasta vakavasta sairaudesta. Kyse ei siis ole mistään ap:n väittämästä pikku hiljaa huomaamatta seuraavasta vastustuskyvyn alenemisesta.

Vierailija
68/72 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo ratkaisu alentaa kuume äkkiä lääkkeellä. Ei jakseta odottaa vaan halutaan äkkiä jalkeille.

Vierailija
69/72 |
30.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapset tulivat huonovointiseksi parasetamolista ja meillä vanhemmilla tuli vatsakipua.

Vierailija
70/72 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on todella huono kipulääke ja ei hoida lainkaan tulehduksesta aiheutuvia oireita. Ainoastaan kuumetta se laskee kohtuullisen hyvin. Itse annan tenaville, kun katson tarpeelliseksi (kipuun, tulehdusoireisiin, kuumeseen >38,5) mieluummin vaikka naprokseenimikstuuraa tai sitten ibuprofeenia.

t. lääkäri

Vierailija
71/72 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kuume nousee helposti korkeaksi, 38-39. Jos otan lääkettä, niin ensin pukkaa älytön hiki ja tulee kuuma, sitten kun lääkkeen vaikutus loppuu niin tulee hirveä vilu ja horkka. Ei mitään järkeä. Jos taas annan kuumeen rauhassa nousta korkeaksi, siinä vaiheessa kun se ei enää nouse niin olo on ihan siedettävä ja pystyy paremmin lepäämään (kuumeen laskemisella kun tuppaa olemaan sekin huono puoli, etten osaa sitten levätä vaan alan touhuamaan kaikenlaista). En ole aikoihin ottanut kuumeen takia lääkettä, jos on kipuja niin sitten otan.

Vierailija
72/72 |
01.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin pienenä (5-7v) kovan kuumeen (39-40) eikä minulle annettu särkylääkettä, koska vanhempani uskoi että tämän sairastaminen ilman lääkkeitä kasvattaa kehon omaa puolustuskykyä. Noh, yksi päivä mut vietiin lääkäriin ja lääkäri sai kamalan hepulin asiasta ja suuttui äidilleni. :-) Eipä sillä, en ole ton taudin jälkeen sairastanut 38 asteen kuumetta koskaan. Tästä mennyt nyt 20 vuotta.