OLEN JÄRKYTTYNYT! Asiaa häistä ja käytöstavoista!
Olen ihmeissäni. Häät oli pienet ja kivat, mutta nyt kun kateltiin lahjoja, niin ei saatu miehen isänpuolen suvulta juuri mitään lahjaksi. 8 aikuista ihmistä, joilta saatiin muutama kymppi ja mummolta hänen omat vanhat käyttöastiat, jotka ei todellakaan ole mitään antiikkia.
Olen haavi auki, mieliala vaihtelee järkyttyneestä huvittuneeseen ja surulliseen! Itse on majoitettu tätä mummoa, kannettu heille kukkia, muistamisia ja lahjoja heidän lapsilleen! En odottanut mitään suurta, mutta tämä järkytti että ravintolahäihin, jotka ovat tietenkin jotain maksaneet, tullaan koko porukalla tyhjin käsin.
Järkytys :/ :( :'(
Kommentit (104)
Ei ole olemassa sellaista hyvää käytöstä, joka edellyttää lahjaa hääparille, rippilapselle, ylioppilaalle tai edes synttärisankarille. Etiketin mukaan riittää "muistaminen", joka voi olla kukka, kortti, tavara, esitys tai raha tai jotain muuta. Eikä ole olemassa sellaistakaan sääntöä, että köyhälle sopii tulla tyhjin käsin, varakkaalta vaaditaan isompi lahja. Ei kai häissä kukaan oleta, että muistaminen tapahtuu vero% mukaan? Niin paitsi siis ap, jonka mielestä juuri heille pitää antaa paljon, jos sattuu olemaan töissä. Jos järjestätte häät vain lahjojen toivossa, laittakaa siitä jo kutsuun merkintä. Silloin suurin osa ymmärtää olla tulematta. Jos taas haluatte juhlia sitä, että menitte naimisiin, niin älkää tehkö budjettia sen varaan, että muut ilonne maksavat vaan sen mukaan, mihin teillä itsellänne on varaa. Vastasin juuri eilen kieltävästi elokuiseen hääkutsuun. Kaaso ilmoitti, että tilille on syytä silti maksaa noin 150 e, koska häämatkakassa on vielä aika tyhjä, ja meidän kohdallamme häälahjalistassa on lahja-arvioksi tuo summa laitettu. Kiitokset morsiamelle, hyvin olet tutkinut varallisuutemme.
Kuulostat semmoiselta, joka vie pikkulapsen juhliinkin vain kortin... Mieti sitä pikkutytön/pojan naamaa ja pettymystä. Sun lapset saa varmaan joulunakin vaan lämmintä mieltä? Ainut missä komppaan sua niin on tuo 150e juttu, en ikinä kehtais pyytää tollaista tai edes laittaa lahjalistaa, vaikka hääkutsussa tulemmekin toivomaan muistamista matkakassan kartuttamisella (siihen ei ole mitään raharajaa ja tuokin on vain ehdotus, muistamisen voi tehdä muutenkin, tosin silloin odotan jotain missä on ajatusta, kuten aikaisempi kukka ideani. Tai vaikka valokuva albumi yhteisistä kuvista tms... Tosin jos kyseessä joku pikkuserkunserkku jpoka on anopin vaatimuksesta kutsuttu (!) niin sille se nyt on ihan se ja sama mutta lähimmältä suvulta odotan muuta.) Onneks meidän suvut ei ole niin juntteja että eivät muistaisi mitenkään. Varmaan saadaan anopilta jotain astioita joita ei tarvita, muttaku se välttämättä haluaa.. -20
Esim. 6v synttäreille voin vieäd 200 euron hintaisen legopaketin, koska tiedän, että niitä juhlia ei ole järjestetty rahankeräämistarkoituksessa vaan siksi, että halutaan aidosti pitää yhdessä hauskaa. Jos kutsussa olisi tilinumero, saisi se 6v muistamisena kivan kukkakortin.
Ilman lahjaa pelkän kortin kanssa?? Ja todeta vaan, että kuule ei kai teidän kakara lahjojen takia juhlia järjestänyt?
Ketjun otsikko on 'käytöstavoista', joten palatan siihen.
Hyviin käytöstapoihin kuuluu, ettän kiitetään kauniisti ja iloisesti lahjan antanutta. Oli lahja tai sen arvo mikä tahansa. Kauniiseen käytökseen kuuluu, että lahjan antanutta ei arvostella julkisesti (ei edes netissä).
Kauniiseen käytökseen kuuluu, että ihminen ei arvostele puolisonsa sukua, ei muille, ei edes nertissä, eikä tietenkään omalle aviopuolisolleen.
Käyttäytymissääntöä, että hääparille pitäisi juhlien järjestämisen vastineeksi antaa riittävän arvokas lahja, tai ainakin varakkaiden pitäisi, ei käytösetiketissä ole. Vaatimus lahjasta on itse asiassa huonoa käytöstä. Lahja on aina vapaaehtoinen antajalleen.
Kehotan lukemaan Kultaisen käytöksen kirjan, ennenkuin kirjoittaa netissä omia mielipiteitään siitä mikä on omasta mielestä "oikea käytöstapa".
on kaikkea kivaa tekemistä kaikille lapsille, ei vain synttärisankarille. On käyty Hoplopit riehumassa, merirosvolaivassa, nähty oikea taikuri ja leikitty vaikka mitä kivaa.
En ole koskaan vielä ollut häissä, joissa pelataan jalkapalloa, tehdään itse hattaroita, ajetaan formula-autoilla, seikkaillaan metsässä, pelataan pleikkaa tai monopolia koko porukalla.
Ehkä häissä pitäisi olla enemmän yhteistä kivaa päivänsankarien kanssa niin lahjatkin olisi mukavampia kuten 8 samanlaista Aku Ankka -kirjaa. Vihkiparithan aina valittaa, että tuli vääriä lahjoja. Lapsivieraat harvoin puhkeavat itkuun, jos saavat kahdet Hello Kitty -laukut.
Jatkan vielä:
Lahja on aina vapaaehtoinen, mutta fiksu vieras toki tuo lahjan, koetin, kukkia tms. Mutta jos vieras ei toisi lahjaa, se ei ole juhlan järjestäjälle syy loukkaantua, sillä sellaista ei hyvin käyttäytyvä voi vierailtaan vaatia.
15
jos ei ole varaa niin sitten EI TARVITSE MENNÄ.
Jotku vaan on niin juntteja ja pihejä, ettei tajua asiaa ... täälläkin suurin osa näyttää olevan juuri sellaisia. HÄVETKÄÄ
Junttia on myös laskuttaa vierailta juhlista. olinpa kerran eräissä synttärijuhlissa mökillä. sinne ei "tarvitse tuoda mitään ja kaikki on järjestetty" Kuitenkin kaikki kulut jaettiin vieraiden kesken. Periaatteessa Ok ainakin ruuan suhteen mutta kun juomatkin jaettiin. OSa joi kun sienet ja osa joi kohtuullisesti. Viinaa haettiin vielä lisääkin monta kertaa viikonlopun aikana. Minä join ehkä koko viikonlopun aikana 12 kaljaa ja puoli pulloa viiniä. maksu oli 250 e
jos ei ole varaa niin sitten EI TARVITSE MENNÄ. Jotku vaan on niin juntteja ja pihejä, ettei tajua asiaa ... täälläkin suurin osa näyttää olevan juuri sellaisia. HÄVETKÄÄ Junttia on myös laskuttaa vierailta juhlista. olinpa kerran eräissä synttärijuhlissa mökillä. sinne ei "tarvitse tuoda mitään ja kaikki on järjestetty" Kuitenkin kaikki kulut jaettiin vieraiden kesken. Periaatteessa Ok ainakin ruuan suhteen mutta kun juomatkin jaettiin. OSa joi kun sienet ja osa joi kohtuullisesti. Viinaa haettiin vielä lisääkin monta kertaa viikonlopun aikana. Minä join ehkä koko viikonlopun aikana 12 kaljaa ja puoli pulloa viiniä. maksu oli 250 e
uskomatonta
mennä viemättä mitään. Jos ei vie mitään varsinaista lahjaa, niin sitten vaikka kukkakimpun ja kortin. Kyllä jollain tapaa pitää muistaa. En kehtaisi todellakaan mennä yksiinkään juhliin viemättä mitään.
Kyllä lahjat kuuluu asiaan, ja minä ainakin pidän nykyisin häihin mentäessä miniminä 50 euroa/aikuinen. Onneksi minua ei edes kutsuta sellaisten ihmisten juhliin, kenelle en olisi valmis kunnon lahjaa antamaan. Ja kyllä, katsoimme hiukan kieroon, kun omiin häihin työsskäyvä pariskunta toi 30 euroa.
Vaikeampaa on sitten, jos päivänsankari on oikeasti niin rikas/ hänellä on jo kaikki..
Nytkin olen menossa 60 v- päiville, enkä yhtään tiedä mitä veisin, kun tiedän, että miehellä on varaa ihan mihin hän haluaa..
Kyllä lahjat kuuluu asiaan, ja minä ainakin pidän nykyisin häihin mentäessä miniminä 50 euroa/aikuinen. Onneksi minua ei edes kutsuta sellaisten ihmisten juhliin, kenelle en olisi valmis kunnon lahjaa antamaan. Ja kyllä, katsoimme hiukan kieroon, kun omiin häihin työsskäyvä pariskunta toi 30 euroa. Vaikeampaa on sitten, jos päivänsankari on oikeasti niin rikas/ hänellä on jo kaikki.. Nytkin olen menossa 60 v- päiville, enkä yhtään tiedä mitä veisin, kun tiedän, että miehellä on varaa ihan mihin hän haluaa..
Hääparilla on aina varaa siihen, mitä he haluavat eli "näköisensä häät". Sinne olet valmis viemään vähintään 50 e/aikuinen.
Sen sijaan 60v miehelle ei tarvitse viedä lahjaa, koska hänellä on varaa ostaa mitä tahansa.
Sinustako juhlijan tarve määrittää sen, mitä lahjaksi? Jos hääpari järjestää isot ja kalliit juhlat, niin silloinhan heillä ei ole rahasta pulaa ja lahja voi olla vaatimaton, ei sitä 50 e tarvita varakkaalle väelle.
Komppaan teitä niin täysin!
Meillä omat lapset kasvatetaan juuri kuten kirjoititte! Kunnioitetaan toisen juhlaa! Jos ei ole varaa tai halua antaa esim ikkunanpesua ilmaiseksi, pysytään kotona.
Kunnioituksen puutehan näkyy näistä provokatiivisista ja ilkeistä kommenteista täällä!
Ap
Jos ei ole varaa tai ei halua pestä teidän ikkunoita, ei saa tulla? Voi sissus. Meidän suvussa on tapana sanoa että ei lahjoja, kunhan tulette itse.
Ketjun otsikko on 'käytöstavoista', joten palatan siihen. Hyviin käytöstapoihin kuuluu, ettän kiitetään kauniisti ja iloisesti lahjan antanutta. Oli lahja tai sen arvo mikä tahansa. Kauniiseen käytökseen kuuluu, että lahjan antanutta ei arvostella julkisesti (ei edes netissä). Kauniiseen käytökseen kuuluu, että ihminen ei arvostele puolisonsa sukua, ei muille, ei edes nertissä, eikä tietenkään omalle aviopuolisolleen. Käyttäytymissääntöä, että hääparille pitäisi juhlien järjestämisen vastineeksi antaa riittävän arvokas lahja, tai ainakin varakkaiden pitäisi, ei käytösetiketissä ole. Vaatimus lahjasta on itse asiassa huonoa käytöstä. Lahja on aina vapaaehtoinen antajalleen. Kehotan lukemaan Kultaisen käytöksen kirjan, ennenkuin kirjoittaa netissä omia mielipiteitään siitä mikä on omasta mielestä "oikea käytöstapa".
.. sukulainen kuin tämän ketjun aloittanut, nolottaisi ja rankasti. Huomaan syntyneeni fiksuun sukuun, jossa on tohtoreita, maistereita, lastenhoitajia, toimitusjohtajia, eläintehoitajia, opiskelijoita ja kouluttamattomia. Meiltä saa viedän juhliin lahjan, mutta ketään ei katsota kierosti, jos ei vie.
Mikäli ne eivät siis ole antiikkia. Jos ei ole varaa tai mielikuvitusta kunnon lahjaan, niin parempi olisi olla antamatta mitään.
tyhjin käsin. Se on alkeellisin käytötapa, että vie lahjan. Niin kuin jos saa kutsun tupaantulijaisiin, valmistujaisiin ym. Jos on niin köyhä, miksi vaivautua edes paikalle. Ja kun idea ei ole edes siinä että lahjan tarvitsisi olla jotain kallista, ... Kyse on yksinkertaisimmista käytöstavaoista! Ymmärrän ap:n ihmetystä enemmän kuin hyvin!
Et tainnut huomata, että ap valittaa sitä että miehen suku antoi liian halvat häälahjat....Ymmärrätkö yhä ap:ta ?
.. minun mieheni sukulaisilta saatiin:
- vanhemmilta kortti
- aikuiselta siskolta ja mieheltään Marimekon paperiservettipakkaus
- miehen siskonpojalta ja tyttöystävältään ei mitään
- miehen sedältä, sedän vaimolta ja neljältä lapselta perheineen yhteinen lahja, parisängyn lakana.
Kutsuun oli ystävällisesti liitetty tilinumero rahalahjoituksia varten. Toki laitan rahaa tilille, nuori pari on ilmeisen epätoivoisessa tilanteessa lähetellessään kutsuja lähes tuntemattomille ihmisille. Juhlapäivänä minulla tulee kuitenkin olemaan migreeni, enkä näin ollen valitettavasti pääse paikan päälle.
Siskoni yo-juhlat vietettiin ravintolassa. Yksi setäni vaimoineen ja sedän kaksi aikuista, työssä käyvää, hyvinkoulutettua lasta toivat yhteensä 20 euroa.
Eli neljä aikuista, töissä käyvää ihmistä tuli juhliin lahjana yksi 20 euron seteli.
Eihän niitä juhlia lahjan tai rahan vuoksi järjestetä. Mutta jos jo tarkoilut maksavat 37 euroa/henkilö, niin itse en kehtaisi edes kahden aikuisen voimin tulla juhliin noin pienellä lahjalla.
Eri asia, jos on työttömiä tai muuten vähävaraisia, niin sitten ei tarvi välttämättä tuoda kuin se kortti ja vaikka kimppu kedon kukkia.
Ja varsinkin kun vertaa, että kansaneläkkeellä elävä mummomme toi myös yksin 20 euron arvoisen lahjan. Vaikka hänelle oli etukäteen yritetty sanoa, että mitään ei tarvi tuoda. Tai sitten korkeintaan voi kutoa sukat.
ja ilmoitettiinkin se ihmisille, että ei tarvita lahjoja, eikä rahaa.
Häät olivat pienet, koska olimme silloin köyhiä ja nuoria. Mutta olimme onnellisen rakastuneita ja en edes tajunnut sellaista kuin lahjalistaa tms. Aina kun joku soitti ja kysyi, mitä halutaan lahjaksi, hämmennyin, että ei mitään.
Kutsuimme vain läheisiä sukulaisia ja he onneksi uskoivat, ettei me haluta muuta kuin heidät juhlaamme.
Jälkeen päin olin hyvin hämmentynyt kun ihmiset uteli, että paljonko tuli rahaa häistä ja paljonko tienasin myymällä "pimpsejä" polttareissa. Olin ihan pihalla näistä kuvioista. Myöhemmin sitten erään kaverin häähössötystä seuratessani ymmärsin, mitä nämä kuviot on. Hän oli aivan innoissaan kun tienasi myymällä puvustaan kappaleita kännisille jätkille kapakassa polttareissaan. Perseessä oli lappu, että pimpsiä myytävänä ja verkkosukat jalassa yms. Laski, että polttareissa tienasi 300 euroa ja mies oli tienannut laulamalla naisille ja pussailemalla 200 euroa. Häistä saivat rahana 1500 euroa.
Jotenkin jäi kylmä tunne siitä avioliitosta.
morsian kulki vanhempiensa kanssa kylän kaikki talot ennen häitä suuren säkin kanssa, ja joka tuvasta annettiin kuka mitäkin pystyi säkin täytteeksi. Kuka antoi peiton, kuka tyynyn, kuka kangasta, kuka rahaa, kuka aterimia jne. Hääjuhlaan olivat sitten kaikki vapaasti tulleita.
Kyllä minusta häihin kuuluu ehdottomasti viedä lahja ja itsekin odotin saavani lahjoja. Ne ovat yksi häiden peruspiirre. Jos on aikuinen pari, jolla on jo kaikkea, voi viedä rahaa. Omissa häissäni oli lahjapöytä enkä sen kummemmin katsonut, kuka mitäkin toi, sinne pöydälle saivat kaikki viedä tuomisensa. Kukkiakin sain, ja niistäkin olin onnellinen. Täysin tyhjin käsin tulleita vieraita olisi minusta ollut loukkaavaa kestitä. Enkö minä ole lahjan arvoinen? Tulivatko vieraat vain ruuan takia?
Minä itse ajattelisin häihin mennessäni, että jos ei ole pyydetty tiettyä lahjaa, veisin rahaa sen, minkä arvioin ruokani maksavan, eli noin 35 euroa per nokka. Lisäksi varmaan ostaisin jonkun lahjan, vaikka pöytäliinan tms.
Olisin mielelläni ottanut myös mummoni varsin laajan käytetyn Myrna-astiaston, vaikkei se antiikkia olekaan. Mitä tahansa käytettyjä tavallisia asioita en ottaisi ainakaan käyttöön, vaikka hymyillen ne vastaan ottaisinkin ja kiittäisin lahjan antajaa. Lahjoja on mukava jälkikäteen katsella, ja lapsena minä ainakin tiesin, mitkä tavarat olivat meillä vanhempieni saamia häälahjoja ja joilla oli siten aivan erityinen tunnearvo.
Jälkeen päin olin hyvin hämmentynyt kun ihmiset uteli, että paljonko tuli rahaa häistä ja paljonko tienasin myymällä "pimpsejä" polttareissa. Olin ihan pihalla näistä kuvioista. Myöhemmin sitten erään kaverin häähössötystä seuratessani ymmärsin, mitä nämä kuviot on. Hän oli aivan innoissaan kun tienasi myymällä puvustaan kappaleita kännisille jätkille kapakassa polttareissaan. Perseessä oli lappu, että pimpsiä myytävänä ja verkkosukat jalassa yms. Laski, että polttareissa tienasi 300 euroa ja mies oli tienannut laulamalla naisille ja pussailemalla 200 euroa. Häistä saivat rahana 1500 euroa.
häät ja polttarit. Ne ovat eri asioita. Häihin kutsutaan, ja kutsutut tuovat onnittelulahjan. Polttarit on ihan eri asia. Ei niihin lahjoja tuoda.
En ikinä osaisi olla vailla toisilta lahjoja. Hehän käyttävät kallista vapaa-aikaansa tulemalla juhliin. Häissä appiukko ei tuonut mitään, koska sanoimme ettei tarvitse lahjaa. Tiesimme, että jo matkat maksoivat hänelle liikaa tuloihin nähden. En osaisi olla teidän ahneiden morsianten ystävä.