ompelijat - kannanottoja mallipähkäilyyn?
Mulla on kaunis pystyraidallinen silkkikangas - erivärisiä, erilevyisiä mutta säännöllisiä raitoja menee kankaan läpi yhtenäisinä ylhäältä alas. Sitten mulla on tarve saada siitä polvipituinen juhlamekko.
Tekisittekö te raidallisesta kankaasta mieluummin "muotoonleikatun" vai malliltaan auoran paitamekkotyyppisen mekon? Suoran mallinen mekko mahdollistaisi sen, että raidat pysyvät suorina ja samanlaisina alhaalta ylös. Muotoonleikatussa ne katkeavat väistämättä js sisäänotoissa jne näkyvät. Toisaalta muotoonleikattu on - no aina varmempi siinä suhteessa, miltä se näyttää.
Muotoonleikattuun mekkoon mulla on burdan kaava. Suoran soveltaisin itse.
miten te valitsisitte?
Kommentit (4)
mulla ei ole sellaiseen kaavaa paitsi jotain nkietaisumalleja ja kietaisumekot - no niiden väitetään sopivan kaikille vartalotyypeille, mutta mut ne saa näyttämään navettaan menossa olevalta mummolta. Miettimäni kaava on sellainen, jossa ylä- ja alaosa on leikattu erikseen.
Tärkeintä että malli sopii juuri sinun vartalollesi. Sellaiset löysät telttamaiset vaatteet sopivat harvoille, ehkä mallimittaisille parhaiten.
Hieman haastava tuollainen raitakuosi, mutta varmaan se muotoon ommeltunakin näyttää hyvältä.
jossa selkäpuolella olisi tosin sauma + vetoketju. Edessä ottaisin vaan rintojen sivusta sisään ja jättäisin miehustan muuten suoraksi. Sivusaumasta 2 senttiä vyötäröltä sisään. Takaa voi vyötäröltä ottaa vähän sisään keskisaumasta ja jos kädentie höröttää, niin sitten myös lapaluulle pienet sisäänottolaskokset (siis jos hihaton). Yksinkertainen, hiukan levenevä malli. Tekisin tämän siis aika lyhyenä mekkona hiukan polven yläpuolelle, ettei tule telttaefektiä. Ainakin hoikalle sopii.
Toisaalta hyvin vyötäröltä istuva 50-lukuhenkinen mekko olisi varmasti ihana kellohameineen. Siihen raidoitus sopii paremmin kuin muotoonleikattuun.
t:omppuompelija
on minustakin varmempi valinta. Se sopii tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Toisaalta kankaasi kuullostaa siltä, että jokin sivulle rypytettävä malli näyttäisi todella hyvältä. Hieman sellainen kietaisumallinen. Tässä on esimerkki siitä, millaista ajattelen:
http://www.esprit.fi/fi/women/koko_mallisto/CLOTHES/mekot/business_meko…