Kaveri vaatii (minusta) ihan älyttömiä bensakuluja..
Siitä hyvästä, että saataisiin lasten lemmikki eläinlääkäriin. Bussilla matka maksaisi n. 5 € suunta, mutta lemmikin kanssa ei onnistu > kaveri vaatii 30 € kuljetusmaksuja samasta matkasta.. Matkaa on n. 11 km..
Onko teidän mielestänne sopiva hinta tuosta matkasta?
Kommentit (75)
Tuskinpa ap:n kaverikaan on korttia ihan ilmaiseksi saanut.
en kyllä lystikseni lähtisi. Mikä elukka on kyseessä?
Sun elämä ilman autoa on kuule niin halpaa, että senkun maksat sen 30e, jos joku kerran edes viitsii lähteä rusakkokuskiksi.
jotka ei käytännössä mitään matkasta halua maksaa. Siinä autossa on muitakin kuluja kuin bensa. Ota ap taksi ja maksa siitä. Ei ole ilmaista sekään.
ystävä tekee tollasen ilmaiseksi kerran tai pari kertaa. Muuten ei ole mikään oikea ystävä. Uskomatonta touhua kertakaikkiaan pyytää rahaa. Ikimaailmassa en itse pyytäisi.
Sen jälkeen on ehkä sopivaa sinun tyrkyttää rahaa mikäli vielä tarvitset apua.
"kaveri vaatii ihan älyttömiä bensakuluja". Kuule ap, sulla on valinta joko maksaa tai vaikka kävellä sinne lekuriin.
Uskomatonta röyhkeyttä.
Ellei ole tapana pyytää kyytejä silloin tällöin niin en kyllä oikealta ystävältä pyytäisi mitään tuollaisesta palveluksesta, että kuskaa ja on siellä paikan päällä odottamassa. Jos siis toisella vain on aikaa. Ymmärrän, jos on esim paljon töitä, pienet lapset jne., että voi olla vaikeaa lähteä omasta näkökulmasta huviajelulle. Mutta siis puolin ja toisin ystäviä autetaan. Ellei ole vain yksipuolista kuppaamista, niin en ottaisi mitään.
Ostin tarkoituksellisesti nyt sellaisen aikuistenkolmipyöräisen, jolla saa ruokatavarat rontattua kaupasta ja koiran häkki mahtuu kätsysti, jos eläinlääkäriin on tarve polkasta.
Meillä kyllä on paljonkin reippaita autokuskeja, mutta käytän ne kyytitarjoukset mieluusti sitten kun tarvii isompaa kyyditä. Esim huonekaluja tai kodinkoneita.
Jos olisi paha sade, niin taksilla menisin. Toivottavasti eläin saa pikaisesti tarvitsemaansa hoitoa.
Ja musta on vain hienoa, jos uskaltaa pyytää apua kaverilta.
Itse en tiedä, kuinka monta kertaa olen ollut kuskina autottomille. Eikä yleensä paina mieltä. Mutta sitten kun työkaveri alkoi kulkea päivittäin mukana, mikä tarkoitti joka päivä n 8 ylimääräistä kilsaa mulle, alkoi asia painaa. Työkaveri sai ilmaisen kyydin n 20 kilsaa ja pääsi töihin paljon inhimillsempään aikaan kuin bussilla. Olin tällaisena työkaverikyytinä monta kuukautta, ja joskus haettiin myös työkaverin lapsia kyytiin. Pistin lopulta stopin asialle, en niinkään rahan takia vaan koska järjestely velvoitti lähtemään aikaisemmin ja aina tiettyyn aikaan töihin. Ja työkaveri ei muuten kertaakaan edes tarjonnut minkäänlaista korvausta.
Mutta yksittäisiä avunpyytäjiä olen auttanut joka kerta ja vilpittömästi iloisena!
Kuitenkaan ei mielestäni olisi oikein, että joutui ilmaiseksi tekemään.
Kuinka paljon sitä matkaa tulee kaverillesi? Ajaaka ensin teille kotoaan? sitten 11km. Odottaa eläinlääkärissä, ajelee takaisin teille ja sitten kotiin.
Auto täytyy ehkä imuroida eläimen kuljetuksen jälkeen.
Aika paljon menee aikaa ajallisesti kaverillasi tuohon matkaan.
Meillä töissä km korvaukset ovat 0,46/km. Jokaisesta mukana tulevasta ihmisesta tulee0,03€ lisää kilometriä kohden. Ehkä eläimen voi laskea yhdeksi ihmiseksi. Lisäksi tulee tietenkin tuo hänen käyttämänsä aika korvata.
Ethän myöskään koskaan soita kaverille sehän maksaa 0,26 centtuiä minuutti tai jos on eri operaattori niin vielä enemmän.
Älä myöskään koskaan lähetä korttia, sillä jo itse kortti saattaa maksaa euron ja postimerkki vielä siihen päälle saatikka sitten se matka mikä on pois omasta ajastasi kun kävelet postilaatikolle.
Älä myöskään kyläile kaverisi luona, ainakaan autolla koska kulut jo mainitsitkin. Mutta älä myöskään mene kävellen koska kengän pohjat kuluvat ja joutuisit ostamaan yhdet lisä kengät elämäsi aikana koska olet kävellyt kaveri luo ja kenkäsi ovat kuluneet ja miet paljon se on pois ajastasi.
SÄ OOT MUUTEN MAHTAVA KAVERI!
ps. Meillä töissä minun tuntipalkkani on 45e tunti kun kuuntelen ihmisiä ja juttelen heidän kanssaan MUTTA ikinä ei tulis mieleen vaatia kaverilta tuota, sun ajattelu tapas on sairas ja tuskin tuollaisella ihmisellä on edes kavereita.
ystävä tekee tollasen ilmaiseksi kerran tai pari kertaa. Muuten ei ole mikään oikea ystävä. Uskomatonta touhua kertakaikkiaan pyytää rahaa. Ikimaailmassa en itse pyytäisi.
Eikä sitä rahaa ole tapana pyytää. Mutta todellakin ihan jokaisesta kerrasta kuuluu tarjota kunnon maksua, jo siitä ensimmäisestä ja toisesta kerrasta. Jos vasta kolmannella kerralla ajattelee, että varmaan pitäisi jo maksua tarjota, niin ei saata enää löytyä halukkaita kyytijöitä.
Kuljettaja voi halutessaan kieltäytyä maksusta, kuten moni tekeekin. Mutta tapoihin kuuluu silti tarjota maksua aina eikä olettaa, että kyllä tuo nyt varmaan ihan ilmaiseksi haluaa auttaa, kun on vasta toinen kerta kun pyydän kyytiä.
Vähän käytöstapoja, kiitos!
niin autottomalle voi viedä oven taakse kanisterillisen bensaa, että liikupa tuolla.
Ketjussa on jo mainittu muista kuluista ajokortin hankinta, vakuutukset ja ajamiseen käytetty aika. Lisäksi auton kuluja on tärkeimpänä auton hankintahinta ja lisäksi huollot, kuluvat osat (hihnat, suodattimet, renkaat, jne), ajoneuvovero, öljyt, jäähdytinneste, pissapojan vesi, auton pesu, renkaan vaihto, pyyhkijän sulat, siivous, jne. Ja kaikkeen näihin käytetään rahan lisäksi aikaa.
Ja sitten kaverit kuvittelee liikkuvansa pelkällä bensakanisterilla.
minusta voi olettaa, että hyvä ystävä auttaa ihan ilmaiseksi sen pari kertaa, ihan ilman sitä rahan tyrkytystäkin. Siitä saa auttajakin hyvän mielen.
Tosin jos homma jatkuu niin sittenhän siitä saattaa helposti juuri tulla sellainen hyväksikäyttöfiilis kuskille. Oikeastaan en edes käsitä miksei hyvä ystävä voi auttaa ihan ilmaiseksi. Miten sellainen eroaa ihan tuntemattomasta? Kyllä sitä ihan suht paljon myös tehdään erilaisina talkootöinä mm. Siis autetaan ihmisiä ihan ilmaiseksi kun on mahdollisuus.
Osittain voi odottaa myös vastavuoroisuutta. Ei kaikki ole fyrkkaa vaan.
Mutta tapoihin kuuluu silti tarjota maksua aina eikä olettaa, että kyllä tuo nyt varmaan ihan ilmaiseksi haluaa auttaa, kun on vasta toinen kerta kun pyydän kyytiä.
Vähän käytöstapoja, kiitos!
Mielestäni tuo hinta on niin korkea että tulkitsen sen viestiksi että kaverisi todella ei halua lähteä, ja toivoo sinun valitsevan toisen vaihtoehdon. Lukisin viestin niin ja sanoisin että "ei sun tarvitse, kyllä mä voin viedä taksilla", koska en haluaisi keskustella asiasta enempää kaverin kanssa.
a) ihan puhtaasti bensakulut normiautolla hieman yläkanttiin laskettuna on 15-20 snt/km eli 5 euroa kattaa pelkät bensat hyvin.
b) sitten jos aletaan laskea muita auton kuluja mukaan, niin verohallinnon hyväksymä kilometrikorvaus 0,45 snt/km on hyvä nyrkkisääntö eli sitten kymppi jos matkaa on edestakaisin 22 km
c) sitten alkaa jo mennä ansiotoiminnan puolelle, pois kaveruudesta, jos alkaa kuski laskea itselleen palkkaa, mutta siinä voi hyvin käyttää selkeää 10 euroa/tunti tasalukua
d) ja vielä voi käyttää taksiveloitusta pohjana, sevoisi olla tuollaiselta matkalta lähtömaksu 5,50 € + 1,43 €/km eli reilu parikymppiä jos matkaa 11 km ja n. 37 euroa, jos matkaa 22 km
Mä itse huolisin tuollaisesta kympin enkä pätkääkään enempää, jos siis kaverin veisin ja väkisin tyrkyttäisi rahaa.
Tero
kun se auto kuitenkin on.
Vain bensasta voi laskuttaa.
Joo on meillä auto ja ystävää yleensä autetaan silloin tällöin.
Toisten ahneudella ei ole mitään rajaa ja aivan kauheta jos pitäisi auttaa ystävää.
Toivottavasti ette tarvitse apua koskaan, koska kaikki apu pitää laskuttaa.
kun se auto kuitenkin on.
Vain bensasta voi laskuttaa.
Joo on meillä auto ja ystävää yleensä autetaan silloin tällöin.
Toisten ahneudella ei ole mitään rajaa ja aivan kauheta jos pitäisi auttaa ystävää.
Toivottavasti ette tarvitse apua koskaan, koska kaikki apu pitää laskuttaa.
bussilipuissakaan muu maksa kuin se bensa. Takseissa samoin.
Hyviä ystäviä ja sydänystäviä senkin edestä. Kun tulevat kylään yms. niin kunnon tarjottavat laitetaan. ystäviä myös autetaan ja minua autetaan erilaisissa asioissa.
Mutta, jos ap:n kaverilla on rahasta ja ajasta pulaa, niin mielestäni on oikeudenmukaista, että hänen vaivansa korvataan hänen niin halutessaan.
Ja ei pitäisi olla keneltäkään pois, jos ilmaisee täällä, mikä on oikea matkakorvaus...
Kuitenkaan ei mielestäni olisi oikein, että joutui ilmaiseksi tekemään.
Kuinka paljon sitä matkaa tulee kaverillesi? Ajaaka ensin teille kotoaan? sitten 11km. Odottaa eläinlääkärissä, ajelee takaisin teille ja sitten kotiin.
Auto täytyy ehkä imuroida eläimen kuljetuksen jälkeen.
Aika paljon menee aikaa ajallisesti kaverillasi tuohon matkaan.
Meillä töissä km korvaukset ovat 0,46/km. Jokaisesta mukana tulevasta ihmisesta tulee0,03€ lisää kilometriä kohden. Ehkä eläimen voi laskea yhdeksi ihmiseksi. Lisäksi tulee tietenkin tuo hänen käyttämänsä aika korvata.
Ethän myöskään koskaan soita kaverille sehän maksaa 0,26 centtuiä minuutti tai jos on eri operaattori niin vielä enemmän.Älä myöskään koskaan lähetä korttia, sillä jo itse kortti saattaa maksaa euron ja postimerkki vielä siihen päälle saatikka sitten se matka mikä on pois omasta ajastasi kun kävelet postilaatikolle.
Älä myöskään kyläile kaverisi luona, ainakaan autolla koska kulut jo mainitsitkin. Mutta älä myöskään mene kävellen koska kengän pohjat kuluvat ja joutuisit ostamaan yhdet lisä kengät elämäsi aikana koska olet kävellyt kaveri luo ja kenkäsi ovat kuluneet ja miet paljon se on pois ajastasi.
SÄ OOT MUUTEN MAHTAVA KAVERI!
ps. Meillä töissä minun tuntipalkkani on 45e tunti kun kuuntelen ihmisiä ja juttelen heidän kanssaan MUTTA ikinä ei tulis mieleen vaatia kaverilta tuota, sun ajattelu tapas on sairas ja tuskin tuollaisella ihmisellä on edes kavereita.
Hei c'mon, tuo ei ole hätätilannetta nähnytkään! Oikeassa hätätilanteessa lähtisin viemään ilmaiseksi sairaalaan tms, mutta jonkun elukan vieminen eläinlääkäriin EI OLE hätätilanne, ei todellakaan!
jotka ovat säästämisen verukkeella luopuneet omasta autosta kun niillä julkisilla pääsee mutta jostain kumman syystä niillä ei pääsekkään... nyt kaveri sai tarpeekseen kuskin hommista.