APUA! Miten eroon hetkittäisistä (pahoista) masennuksista liittyen ilmeisesti pms:ään?
Huomasin taas, että olen oikeasti TODELLA HUONOSSA KUNNOSSA ennen menkkoja ja parina ekana menkkapäivänä.
Ei haittais mitään, jos oisin itekseen, mutta kun mulla on pieni lapsi, joka saa sit paskaa niskaan näinä päivinä. Siis näin jälkikäteen ajateltuna olen todella ilkeä, passiivinen, ties mitä. En todellakaan soveltuva äidiksi.
Mitä voin tehdä? Lasta ei saa isälleen noina aikoina eikä oikein muuallekaan. Lapselle olisi oikeasti parasta, ettei olisi mun kaa juuri tuolloin. Ja haluaisin itsekin olla täysin yksin ja rauhassa sen pahimman masennusvaiheen aikana. Nyt en päässyt kolmeen päivään suihkuun, en vain pystynyt. Kaikki energia meni lapsen tarpeiden jonkinlaiseen huomioimiseen. Ja siis tiuskin, ignooraan, olen äkäinen, kiroilen, yms.
En halua tätä enää.
Kommentit (20)
mentävä lääkäriin. Ei tästä muuten tuu mitään. Ajan vielä joku kerta rekan alle.
ap
Mulla on molemmat käytössä, mutta ei auta pms-oireisiin.
ainut mikä mulla auttaa tosi pahan pms:n tullen on suklaa ja rauhoittavat lääkkeet.
t. 4
voi saada mielialalääkkeet.
Joitakin luontaistuotelääkkeitä löytyy myös, kurkipa netistä. Aiemmin Suomessakin myytiin sellaista tuotetta kuin Femicur, jonka vaikuttava luontaistuote on siveydenpuu-uute. Sitä voisi varmaan löytää maailmalla kulkiessaan, on kuulemma auttanut monia.
mä en voi ottaa ku tota suklaata... En uskalla mitään rauhottavia ottaa kun olen lapsen kanssa yksin. :(
Tosin yritän laihuttaa, että tuo suklaakin on vähän niin ja näin.
ap
Nyt kun tuota osaat jo odottaa, mitapa jos et ottaisi itseasi niin vakavasti tuona aikana? Huonot tuulet, olipa syyt mitka tahansa, tulee ja menee. Miksi aina kaikki pitaa medikalisoida?
This too shall pass.
Nyt kun tuota osaat jo odottaa, mitapa jos et ottaisi itseasi niin vakavasti tuona aikana? Huonot tuulet, olipa syyt mitka tahansa, tulee ja menee. Miksi aina kaikki pitaa medikalisoida?
This too shall pass.
Tiedätkö, vaikka tiedostan sen, niin EN VAIN PYSTY!! Olen niin jossain syövereissä, että en vain pysty. Siihen ei liity mikään itsensä vakavasti ottaminen tai se että relaa vähän. Maailma oikeasti näyttää ja tuntuu silloin täysin mustalta ja nytkin oikeasti mietin itsemurhaa. Vaikka tiedostin tän jo etukäteen ja näin jälkikäteen taas.
ap
This too shall pass.
Tiedätkö, vaikka tiedostan sen, niin EN VAIN PYSTY!! Olen niin jossain syövereissä, että en vain pysty. Siihen ei liity mikään itsensä vakavasti ottaminen tai se että relaa vähän. Maailma oikeasti näyttää ja tuntuu silloin täysin mustalta ja nytkin oikeasti mietin itsemurhaa. Vaikka tiedostin tän jo etukäteen ja näin jälkikäteen taas.
ap
jos saisin vaan nää päivät maata peiton alla ja olla täysin rauhassa, käpertyä itseeni, niin kaikki ois hyvin. Mutta...
ap
Jos tunnet kiertosi, koeta aina aikatauluissasi mahdollisuuksien mukaan rauhoittaa tuo jakso. Dieetti saattaa stressata ja hermostuttaa osaltaan sekin. Valintojen paikka.
Varsinkin kun niihin tottuu niin äkkiä
Jos tunnet kiertosi, koeta aina aikatauluissasi mahdollisuuksien mukaan rauhoittaa tuo jakso. Dieetti saattaa stressata ja hermostuttaa osaltaan sekin. Valintojen paikka.
ole tässä se merkitsevin seikka tai mikään "valinnan paikka". Syön kyllä sillain, että en ole nälästä kireä. Ja liikun jne, paitsi tietty näinä masennuskausina.
Nyt tämä jakso oli melko rauhallinen, mutta lasta en vaan kestäisin yhtään sinä aikana. Rinnat räjähtämäisillään ja lapsi haluaisi möyriä sylissä koko ajan jne. Mieli räjähtämäisillään ja toinen kerjää huomiota koko ajan.
Joo, keskenakasvuista ja sairastan, tiiän. Ja jos oikeeasti tietäisin tähän helpon ratkaisun(=ahmiminen, einiinvakavastiottaminen, rauhoittuminen jne) niin en kyselisi täältä. Haloo, mietin ITSEMURHAA!!
ap
Lääketieteen keinoista bentsot, tyyliin Diapam tai Opamox, eivät ole huono vaihtoehto. Ne eivät vie tajua tai lapsenhoitokykyä, ja riippuvuusriskikin on erittäin pieni jos käytät vain PMS-päivinä niitä.
Vaihtoehtoisista keinoista voi kokeilla ainakin seuraavia. Viikkoa tai puoltatoista ennen menkkojen odotettua alkua lisätty sokeri pois ja alkoholi. Kuitua ja hyvää rasvaa tarpeeksi. Kohtuullista liikuntaa esim reipas kävely mielellään joka päivä.
Vitamiineista kombinaatio b6 ja magnesium saattaa auttaa, lisäksi voi kokeilla ottaa sinkkiä sekä d ja e-vitamiineja jos nuo pelkästään ei auta.
Luontaistuotteista perinteinen naistenvaivojen apu lakritsanjuuritee, kiinanangelika (Angelica chinensis), Maca-jauhe sekä ihan ekaksi kyllä suosittelisin sinulle jolla masennus hallitseva oire mäkikuismaa. Sitä tosin ei saa käyttää SSRI-tyyppisen masennuslääkkeiden kanssa yhdessä joten jos nyt syöt niitä et voi ottaa päällekkäin mäkikuismaa.
Lääketieteen keinoista bentsot, tyyliin Diapam tai Opamox, eivät ole huono vaihtoehto. Ne eivät vie tajua tai lapsenhoitokykyä, ja riippuvuusriskikin on erittäin pieni jos käytät vain PMS-päivinä niitä.
Vaihtoehtoisista keinoista voi kokeilla ainakin seuraavia. Viikkoa tai puoltatoista ennen menkkojen odotettua alkua lisätty sokeri pois ja alkoholi. Kuitua ja hyvää rasvaa tarpeeksi. Kohtuullista liikuntaa esim reipas kävely mielellään joka päivä.
Vitamiineista kombinaatio b6 ja magnesium saattaa auttaa, lisäksi voi kokeilla ottaa sinkkiä sekä d ja e-vitamiineja jos nuo pelkästään ei auta.
Luontaistuotteista perinteinen naistenvaivojen apu lakritsanjuuritee, kiinanangelika (Angelica chinensis), Maca-jauhe sekä ihan ekaksi kyllä suosittelisin sinulle jolla masennus hallitseva oire mäkikuismaa. Sitä tosin ei saa käyttää SSRI-tyyppisen masennuslääkkeiden kanssa yhdessä joten jos nyt syöt niitä et voi ottaa päällekkäin mäkikuismaa.
juttelen noista rauhottavista lääkärin kanssa. Olen kyllä todella epäluuloinen, mulla yleensä lääkkeet vaikuttaa todella voimakkaasti ja herkästi.
Magnesiumia syön jo, levottomiin jalkoihin. Täytyy tota b-6:sta kokeilla. Jospa se ees placebosti vaikuttais.
Olen huolissani itsestäni. Toisaalta kynnys on aika korkea lääkärissäkään kertoa mistään itsemurha-ajatuksista lapsen takia. :/
ap
pilleri toi apua mulle. Siinä tosin voi jääd kuukautiset pois, mutta se pienepi paha.
Kokeile valkee oy:n kirkaskorvavaloa, se auttaa moneen vaivaan. Saatavana yliopiston apteekista
Olen koulutukseltani fyysikko.
ap
nyt on jääny kalanmaksaöljy ottamatta piiiiiitkäääään aikaan! Pitääpäs sitä ruveta taas vetämään!
ap
Jos se johonkin auttaa niin kaamosmasennukseen, ei PMS-oireisiin.
ja pyydä mielialalääkitystä tms. Yksi mahdollinen lääke pms-oireisiin on Fevarin-mielialalääke.
Jotkin masislääkkeet tehoavat tuohon vaivaan kun niitä syödään viikon ajan ennen menkkoja,kysy lekurilta!