Voiko testamenttiin kirjata, ettei halua omaa siskoaan ja hänen perhettään hautajaisiin?
Siskoni olisi taatusti tulossa koko perheensä kanssa, mutta hän on pettänyt minut kahteen otteeseen niin verisesti, että en halua, että tulee hautajaisiin. Teki mm. väärän ilmiannon, mutta joutui itse lopulta maksamaan omat ja minun oikeudenkuluni. Otti pattiin se, että asiassa tuhraantui kokonaiset 3 vuotta, aikaa, jota minulla ei olisi ollut tuhlattavaksi.
Sairastan tautia, joka vie parissa vuodessa on lääkäri arvioinut.
Miten sikson ja perheen saa pidettyä kirkon ulkopuolella? Ja miten siskon perheineen saa pidettyä poissa hautaanlaskemistilanteesta? Pitääkö palkata turvamiehet ja laittaa nekin testamenttiin? Sukuni tietää asiasta, mutta en halua, että surijat joutuvat hätistelemään siskoani hautajaisissa. Lisäksi kaikki sukulaiseni eivät edes tiedä tilanteestani, siis eivät suhteestani siskooni eivätkä sairaudestani.
Yksityisyyden suojelemiseksi olen muuttanut kertomusta hieman, ettei tunnistettaisi. Tosin perheestäni ei kukaan (tietääkseni ainakaan) lue tätä palstaa.
Totta on, että olen sairas, mutta siitä tietävät vain mieheni ja kolme lastani.
Totta on kysymys ja totta on se, että se liittyy siskooni ja totta on se, että siskoni teki minusta väärän ilmiannon.
Minua ahdistaa tämä asia - eli taas asia, joka liittyy siskooni, joka aiheuttaa minulle epätietoisuutta ja ahdistusta.
Miten tämän asian voisi ratkaista? En halua siskoani paikalle, kun minut haudataan!!! Onko mitään keinoa varmistaa asia vaikkapa testamentilla?
Kommentit (66)
Et taida itse olla hautajaisia näkemässä. Ne järjestetään elävien ihmisten surua helpottamaan - siellä saa tukea toisista ja mahdollisesti uskosta. Joten et oikein voi määrätä ketä sinne tulee.
En usko että testamentti on sen paikka, perinkirjat luetaan yleensä vasta hautajaisten jälkeen. Kirjoita se ennemmin hautaushtoon eli ennalta laadittuun hautajaissuunnitelmaan.
Luetaanko testamentti jo ennen hautajaisia? Varmempaa on tehdä hautajaissuunnitelma vai mikä tahto se viralliselta nimeltään onkaan hautaustoimistossa johon voi sitten määritellä muutenkin millaiset on itselle mieleiset.
Vierailija kirjoitti:
Et taida itse olla hautajaisia näkemässä. Ne järjestetään elävien ihmisten surua helpottamaan - siellä saa tukea toisista ja mahdollisesti uskosta. Joten et oikein voi määrätä ketä sinne tulee.
Oi, miten miellyttävä ihminen olet. Ei, ap
Sovi oman perheen kanssa että haluat vain heidåt hautajaisiisi.
Jos hautajaiset järjestetään yksityistilaisuutena eikä kirkossa, niin sinne tulevat vain kutsutut. Kirkkoon tulemista ei voi kieltää, mutta siskon tulo estyy, jos hän ei tiedä missä kirkossa ja milloin hautajaiset pidetään. Eikö miehesi pysty olemaan tiukkana sen suhteen, että hautajaisiin tulevat vain kutsutut?
Itsellänikin on se tilanne, että haluan hautajaiset vain kutsutuille, jonka vuoksi hautajaistilaisuutta ei ole kirkossa eikä missään muuallakaan. Oma perhe hakee tuhkat ja sirottelee sen omalle maalle. Lähimmät ystävät käyvät syömässä jossain ravintolassa minua muistellen eli näin saan mieleiseni hautajaiset. Kirkkoon en siis kuulu eikä minua haudata hautausmaalle.
Jos et halua kristillisiä hautajaisia, niin ainoastaan perheesi voi pettää sinut ja päästää siskon hautajaisiin. Jos sinulla ei ole omaa maata, voi tuhkan sirotella mereen tietylle paikalle.
Kirkkoon voi tulla, sitä ei kai voi estää. Muistotilaisuuteen pääsyn voi estää. Puolisosi vaan jättää kutsumatta.
Vierailija kirjoitti:
Testamentti avataan yleensä vasta hautajaisten jälkeen. Kannattaa se viesti laittaa jo elävänä menemään. Erikoinen tapaus olisi jos ei usko kieltoa.
Tottakai voi. Otan osaa sinun murheisiin ystävä.
Järjestä hautajaiset vain oman perheen kesken eli kenellekään ei kerrota missä hautajaiset ovat ja milloin. Omaiset voivat sanoa, että kyse on vainajan toiveesta. Jos kukaan ei edes tiedä sairaudestasi, niin eivät osaa kuolemaasi myöskään odottaa, lukevat sitten kuolinilmoituksesta, jos se julkaistaan lehdessä, että hautajaiset on pidetty.
Vierailija kirjoitti:
Tee jälkisäädös.
Jälkisäädös on sama asia kuin testamentti.
Vierailija kirjoitti:
En usko että testamentti on sen paikka, perinkirjat luetaan yleensä vasta hautajaisten jälkeen. Kirjoita se ennemmin hautaushtoon eli ennalta laadittuun hautajaissuunnitelmaan.
Testamentin voi antaa asianosaisille tiedoksi vaikka heti kun se on kirjoitettu.
Voit sanoa omalle perheelle jo nyt, että hautajaiset on yksityiset vain omalle perheelle. He välittävät tiedon eteenpäin.
Ihme sössötystä. Kuolen nyt ensin ja mieti sitten!
Ja kukaa estää heitä tulemasta , älä ole katkera, tee sopu ennen kuin lähdet.
Ei ole testamenttiasia. Siinä säädetään varallisuuden jaosta.
Antaisin anteeksi, vaikka se olisikin tosi vaikeaa. Silloin taivaan Isä antaa meillekin anteeksi, jos vain uskomme Jeesukseen syntiemme sovittajana. Tämä on vaihtoehto.
Tietysti voi, ilmoita siitä jollekin, kuka uskottavimmin hoitaa hautauksesi niin ei jää tieto saamatta.
Testamentti avataan yleensä vasta hautajaisten jälkeen. Kannattaa se viesti laittaa jo elävänä menemään. Erikoinen tapaus olisi jos ei usko kieltoa.