Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö psykologin olla tietynlainen ihminen?

Vierailija
21.06.2012 |

Mulla on toisen alan (luonnontieteellinen) tutkinto ja olen ruvennut harkitsemaan alanvaihtoa. Psykologia kiinnostaa ja olenkin sitä harrastusmielessä opiskellut perus- ja osan aineopinnoista. Vaan kun ei ole pääaineopiskelijana opiskellut, niin ei opetuksessa ole juuri käsitelty sitä psykologin ammattia.

Pitääkö siihen olla tietynlainen ihmistyyppi tai jotain muuta mitä pitäisi huomioida tässä vaiheessa, että tyssääkö homma jo alkuunsa... Noh, vaikea selittää :) Kertokaa jotain, jos tulee mieleen...

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa kaikki, jotk amiettivät terapiaan menoa, lukisivat tämän ketjun. Jo noi alkupölinät ilmaisevat niin hyvin, kuinka arkista se opiskelu on ja mitä siellä yliopistossa opetetaan. Noilla luvuilla sitten pyritään mestaroimaan vaikeuksissa olevien ihmisten elämää.

Luuletko, että joku perus-tk-lääkäri on käynyt kovinkin monta kurssia kustakin mahdollisesta vaivasta mitä sinne tullaan valittamaan... kyllä sielläkin aika mutulla mennään, mutta hys hys, ei saa kertoa potilaille! :)

Vierailija
22/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli suomeksi sanottuna tärkeintä, että pääsee kertomaan huolistaan ja joku oikeasti kuuntelee! :)

kuuntelijan pitää olla tarpeeksi fiksu, tarkkanäköinen ja ammattitaitoinen jotta osaa auttaa kutakin potilasta oikealla tavalla. Kuka tahansahan nyt voi kuunnella toisen huolia, mutta jos ei ole mitään muuta sanottavaa, kuin "voi voi, on sulla rankkaa", niin ei se paljon auta. Ja jonkun huolet on tasoa "en osaa päättää mitä alkaisin opiskella ja vanhemmat painostaa" ja jonkun "toisinaan en lainkaan muista, mitä olen tehnyt edellisen kuukauden aikana, ja viime viikolla löysin itseni Lapista vailla tietoa miten olen päätynyt sinne. Minua myös kutsutaan Irmeliksi, vaikka nimeni on Seppo".

juurihan tuolla toisessa ketjussa naurettiin miesterapeuttia, joka puhui masentuneelle asiakkaalle omia asioitaan. Sekö se on sitä terapeutin ammattitaitoa?

Terapeutti joko on hyvä tai huono aivan kuten mikä tahansa muukin auttaja, terkkari, kaveri, äiti pappi tms.

Teidän koulutuksenne on yhtä tyhjän kanssa ja koulutukseen hakeutuu paljon epäterveitä tai sosiaalisesti kömpelöitä yksilöitä. On täysin tuurikauppaa mitä se potilaaksi tuleva saa vastaansa.

Miettikääpä tuota te kaikki jotka olette menossa terapeuteille ja annatte elämänne ventovieraan käsiin. KUten alalla olevat täällä itsekin moneen kertaan ovat sanoneet, kouluts ei tee terapeuttia.

Kysymys kuuluu: No mikä sitten tekee? Vastaus: ei mikään. Siksi terapeutteina tosiaan on myös sellaisia sika äijiä jotka puhuvat omia asioitaan masentuneelle ja muita sekopäitä. On aika pelottavaa kuinka heppoisin eväin masentuneita ihmisiä saa sörkkiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän psykologille edulliset persoonallisuuden piirteet riipu siitä työstä, mitä hän tekee. Terapeutti tarvitsee kykyä empatiaan, laajojen väestöjoukkojen testaamista suunnitteleva taas hyötynee johdonmukaisesta ajattelusta jossa - kenties - kovin tunteellinen suhtautuminen yksittäisiin tapauksiin on enemmänkin haitta.

Terapeuttejakin on monenlaisia. Terapiamuotojakin on monia. Uskon, että jotkut ovat siinä puuhassa toisia lahjakkaampia, ja kenties alalle päätyy niitäkin, jotka olisivat parempia vallan muissa hommissa. Koulutus tuskin kuitenkaan on turha. Olen vakuuttunut siitä, että lahjakaskaan ei pärjää siinä työssä valmistautumatta etukäteen siihen, millaisia koetoksia voi joutua kohtaamaan. Niissä hommissa ei parane joutua moraaliseen paniikkiin asiakkaan kokemusten tai tekojen takia. Eikä varmaan kannata luulla liikoja itsestäänkään, kun alkaa toisten murheita kuuntelemaan. En tiedä, mitä terapiakoulutus sisältää, mutta arvelen, ettei tämänkään palstan kirjoittelijoista kovin moni pystyisi siihen työhön.

Vierailija
24/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutteja ovat myös mm. puheterapeutit, fysioterapeutit, toimintaterapeutit, psykoterapeuttien lisäksi. Ja kaikki psykoterapeutit eivät ole psykologeja.

Ja siihen väitteeseen, että kaikki psykologit ovat hulluja; on se kumma että tänäkin vuonna Helsingin yliopistoon psykologiaan hakeneista 1600 pyrkijästä saadaan valituksi vaan ne muutama kymmentä sekopäätä kaikkien joukosta, ja vieläpä tilostomatematiikkaan painottuvalla, soveltavaa älykkyyttä mittaavalla kirjallisella kokeella:D

Ei voihan vitsit teidän kanssa. :)

Vierailija
25/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terapeutteja ovat myös mm. puheterapeutit, fysioterapeutit, toimintaterapeutit, psykoterapeuttien lisäksi. Ja kaikki psykoterapeutit eivät ole psykologeja.

Ja siihen väitteeseen, että kaikki psykologit ovat hulluja; on se kumma että tänäkin vuonna Helsingin yliopistoon psykologiaan hakeneista 1600 pyrkijästä saadaan valituksi vaan ne muutama kymmentä sekopäätä kaikkien joukosta, ja vieläpä tilostomatematiikkaan painottuvalla, soveltavaa älykkyyttä mittaavalla kirjallisella kokeella:D

Ihan turha muuta väittää, olen niin monen kanssa tekemisissä ollut, että voin jopa yleistää, että ovat itse erittäin usein todella sekaisin.

Vierailija
26/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha muuta väittää, olen niin monen kanssa tekemisissä ollut, että voin jopa yleistää, että ovat itse erittäin usein todella sekaisin.

Miten selität tuon, että koulutukseen, johon on on yksi pienimmistä sisäänpääsyprosentteja yliopistotutkintojen kirjosta, pääsee sisään vaan hulluja? Kai käsität, että psykologiksi pääsevät laudatureja kirjoitelleet ylioppilaat ja erittäin vaativissa pääsykokeissä parhaaseen 5% sijoittuneet hakijat? Oletatko että pahasti mielenterveysongelmainen edes pystyisi sellaiseen urakkaan kun itse yliopistoon sisäänpääsy ja 5-6v tutkinnon suorittaminen?

Vai sekoavatko he vasta opiskellessaan/työelämään siirtyessään? Vai onko ne koulutuksen ulkopuolelle jäävät 1000 hakijaa per yksi yliopisto, vielä enemmän sekaisin?

Vai oletkohan vain sinä hiukan harhainen..?

Vierailija
27/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo jankkaamisesi nimitysten nyansseista on aika klassinen piirre, samoin viehtymys matematiikkaan, samoin tuo hyvin yksioikoinen, kaavamainen, kirjoista opeteltu tapa puhua. Toivon, että päädyt tutkijaksi etkä ainakaan terapeutiksi. Ja älä nyt takerru jälleen termin käytöön , eivätköhän kaikki muut täällä tiedä, mistä puhuvat, vaikka ajan säästämiseksi eivät täsmentele sinulle jatkuvasti kaikki tarmejä

Huh... pelottava tapaus ja malliesimerkki siitä mitä sosiaalisen kanssakäymisen "superlahjakkuuksia" alalle pesiytyy

Vierailija
28/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selität tuon, että koulutukseen, johon on on yksi pienimmistä sisäänpääsyprosentteja yliopistotutkintojen kirjosta, pääsee sisään vaan hulluja? Kai käsität, että psykologiksi pääsevät laudatureja kirjoitelleet ylioppilaat ja erittäin vaativissa pääsykokeissä parhaaseen 5% sijoittuneet hakijat?

No en nyt sanoisi pääsykokeesta, että se noin vaikea olisi. Kävin kerran puolitosissani kokeilemassa ja lukaisin pääsykoekirjat kerran läpi ja ei jäänyt monesta pisteestä kiinni. Ja ei mulla ollut kuin kaksi L:ää. :) Enkä ole edes hullu!

Vierailija
29/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se psykoterapeutti olekaan siellä juttelemssa mukavia, vaan analysoimassa asiakasta. Eli siellä ei välttämättä tarvita taitoa jutella säästä kaupankassan kanssa. Ei ainakaan mulle ole mitään hyötyä ollut semmoisesta ammattilaiskuuntelijasta, joka on pelkästään empaattinen ja sanoo "voi kun kamalaa", jos kerroin jotain ikävää mitä minulle on sattunut- sen terapeutin pitää osata nähdä, miksi kerron siitä ikävästä tapahtumasta juuri siinä kohtaa, mitä se minulle ehkä merkitsee ja mitä yhteyttä sillä on kaikkeen muuhun elämässäni sattuneeseen. Terapeutin pitää siis osata nähdä minussa asioita, joista en ole itse tietoinen.

Vierailija
30/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo jankkaamisesi nimitysten nyansseista on aika klassinen piirre, samoin viehtymys matematiikkaan, samoin tuo hyvin yksioikoinen, kaavamainen, kirjoista opeteltu tapa puhua. Toivon, että päädyt tutkijaksi etkä ainakaan terapeutiksi. Ja älä nyt takerru jälleen termin käytöön , eivätköhän kaikki muut täällä tiedä, mistä puhuvat, vaikka ajan säästämiseksi eivät täsmentele sinulle jatkuvasti kaikki tarmejä

Huh... pelottava tapaus ja malliesimerkki siitä mitä sosiaalisen kanssakäymisen "superlahjakkuuksia" alalle pesiytyy

Ihan imartelevaa että kuvittelet mut psykologiksi/alan opiskelijaksi mitä en todellakaan ole. Arvostan kyseistä tieteenalaa ja tunnen paljon alan opiskelijoita, samalta laitokselta ollaan siis. Jankkaamiseen sen verran että tuo viesti oli aivan ensimmäinen tähän ketjuun kirjoittamistani, enkä miellä jankkaamiseksi ihan asiavirheiden oikaisua. Asperger-piirteen löytäminen tuosta viestistäni on jo aikamoinen saavutus, oletko varma ettet itse ole kiinnostunut psykologin ammatista ja diagnoosien jakamisesta ;)

Mutta joo, ei pelkoa siitä että minut saisit terapeutiksesi tulevaisuudessa. Kaikkea hyvää! :D

Vierailija
31/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten selität tuon, että koulutukseen, johon on on yksi pienimmistä sisäänpääsyprosentteja yliopistotutkintojen kirjosta, pääsee sisään vaan hulluja? Kai käsität, että psykologiksi pääsevät laudatureja kirjoitelleet ylioppilaat ja erittäin vaativissa pääsykokeissä parhaaseen 5% sijoittuneet hakijat?

No en nyt sanoisi pääsykokeesta, että se noin vaikea olisi. Kävin kerran puolitosissani kokeilemassa ja lukaisin pääsykoekirjat kerran läpi ja ei jäänyt monesta pisteestä kiinni. Ja ei mulla ollut kuin kaksi L:ää. :) Enkä ole edes hullu!

Ystäväpiirissä monta, jotka jääneet "vain parin pisteen päähän" oikkiksesta, lääkkiksestä ja ties mistä. Nyt ovat sairaanhoitajia ja sihteereitä (ei silti, näissä ammateissa mitään vikaa ole). Oikeasti se "muutama piste" voi olla juuri se, jolla jyvät seulotaan akanoista.

Vierailija
32/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia on hiukan eri asia kuin esim. narsismi. Monet narsistit ovat hyvin älykkäitä.

Vierailija
33/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon siis kirjoitti ap. Siksi oletan, että jos luen tosissani, niin voin kyllä päästä sisään.

Vierailija
34/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

no niitä "ei jäänyt monesta pisteestä kiinni"- pyrkijöitä on varmaan suurin osa. Että siis useampi sata sellaista, jolta on puuttunut vain pari pistettä. Siksi noihin onkin vaikeaa päästä.

Vierailija
35/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväpiirissä monta, jotka jääneet "vain parin pisteen päähän" oikkiksesta, lääkkiksestä ja ties mistä. Nyt ovat sairaanhoitajia ja sihteereitä (ei silti, näissä ammateissa mitään vikaa ole). Oikeasti se "muutama piste" voi olla juuri se, jolla jyvät seulotaan akanoista.

Ehkä näin. Toisaalta tiedän, että tein aika paljon tyhmiä "vääriä", eli jos vaan oisin edes kerranut vähän, niin olisin ne muistanut. Mutta tosiaan tarkoitus oli haistella sitä, olisiko minulla ylipäätään mahdollisuuksia. Silloin ei vielä olisi ollutkaan oikein sopiva ajankohta opinnoille.

Vierailija
36/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofrenia on hiukan eri asia kuin esim. narsismi. Monet narsistit ovat hyvin älykkäitä.

Itse asiassa ei kai mikään psykiatrinen diagnoosi tarkoita samaa kuin tyhmyys.

Vierailija
37/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan imartelevaa että kuvittelet mut psykologiksi/alan opiskelijaksi mitä en todellakaan ole. Arvostan kyseistä tieteenalaa ja tunnen paljon alan opiskelijoita, samalta laitokselta ollaan siis. Jankkaamiseen sen verran että tuo viesti oli aivan ensimmäinen tähän ketjuun kirjoittamistani, enkä miellä jankkaamiseksi ihan asiavirheiden oikaisua. Asperger-piirteen löytäminen tuosta viestistäni on jo aikamoinen saavutus, oletko varma ettet itse ole kiinnostunut psykologin ammatista ja diagnoosien jakamisesta ;)

Mutta joo, ei pelkoa siitä että minut saisit terapeutiksesi tulevaisuudessa. Kaikkea hyvää! :D

sillä selvästikin olet enemmän potilasainesta. Lääkitys auttaa!

Vierailija
38/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko puuttua ihan sivusta tähän seikkaan, että pääsykokeita on kyllä yleisesti pidetty vaikeina. Se, että kaltaisesi superihmiset selviytyvät niistä helposti, ei poista sitä faktaa, että suurimman osan mielestä kokeet ovat vaativat.

Minä vuonna muuten hait? Kerroit, että lukaisit kirjat kerran läpi, mutta monta vuotta putkeen on ollut vain yksi pääsykoekirja; tilastomatematiikka, lisäksi kokoelma artikkeleja.

Vierailija
39/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko puuttua ihan sivusta tähän seikkaan, että pääsykokeita on kyllä yleisesti pidetty vaikeina. Se, että kaltaisesi superihmiset selviytyvät niistä helposti, ei poista sitä faktaa, että suurimman osan mielestä kokeet ovat vaativat.

Minä vuonna muuten hait? Kerroit, että lukaisit kirjat kerran läpi, mutta monta vuotta putkeen on ollut vain yksi pääsykoekirja; tilastomatematiikka, lisäksi kokoelma artikkeleja.

J-kylä joitakin vuosia sitten. Kirjat oli Ihmisen psykologinen kehitys + joku tilastotieteen kirja.

Vierailija
40/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

J-kylä joitakin vuosia sitten. Kirjat oli Ihmisen psykologinen kehitys + joku tilastotieteen kirja.

Toisaalta sain kyllä melkein täydet alkupisteet yo-todistuksen perusteella. Siinä katottiin muistaakseni just ne mistä mulla oli L:t sekä yks mistä oli E.