Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö psykologin olla tietynlainen ihminen?

Vierailija
21.06.2012 |

Mulla on toisen alan (luonnontieteellinen) tutkinto ja olen ruvennut harkitsemaan alanvaihtoa. Psykologia kiinnostaa ja olenkin sitä harrastusmielessä opiskellut perus- ja osan aineopinnoista. Vaan kun ei ole pääaineopiskelijana opiskellut, niin ei opetuksessa ole juuri käsitelty sitä psykologin ammattia.

Pitääkö siihen olla tietynlainen ihmistyyppi tai jotain muuta mitä pitäisi huomioida tässä vaiheessa, että tyssääkö homma jo alkuunsa... Noh, vaikea selittää :) Kertokaa jotain, jos tulee mieleen...

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei siihen ole.

Pitää olla aika rauhallinen ja osata kuunnella, keskittyä toiseen ihmiseen ja sen ongelmiin. Kovin itsekeskeinen ei siis pidä olla. Ja vaikka kyse on ns. puheammatissa niin hiljainen pitää itse enempi olla, että jaksaa kuunnella toista. Ihmiset ei siis tule kuuntelemaan sinua vaan itse puhumaan. Älyä pitää olla, että osaa keksiä taitavia kysymyksiä, että saa ihmisen itse pohtimaan asioita. Ja rohkeutta pitää löytyä, että uskaltaa kysyä vaikeitakin asioita ja sanoa kipeitä asioita ääneen. Itse olen tykännyt ja saanut paljon hyvää palautetta. Mutta myös asikkailta kuullut, että alalla on paljon ns. huonoja tyyppejä, jotka ottaa leipänsä vaan pelkällä muminalla ja kuuntelulla eli ei tee sitä ns työtä, että saisi toisen ajattelemaan.

Vierailija
2/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista ei siihen ole.

Pitää olla aika rauhallinen ja osata kuunnella, keskittyä toiseen ihmiseen ja sen ongelmiin. Kovin itsekeskeinen ei siis pidä olla. Ja vaikka kyse on ns. puheammatissa niin hiljainen pitää itse enempi olla, että jaksaa kuunnella toista. Ihmiset ei siis tule kuuntelemaan sinua vaan itse puhumaan. Älyä pitää olla, että osaa keksiä taitavia kysymyksiä, että saa ihmisen itse pohtimaan asioita. Ja rohkeutta pitää löytyä, että uskaltaa kysyä vaikeitakin asioita ja sanoa kipeitä asioita ääneen.

Kuulostaa aika osuvalta! Olen se, joka seurassa ennemmin tarkkailee muita kuin kälättää jatkuvasti itse! :) Ja rauhallinen olen, mutta en ujo kuitenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psygologi ei ole terapeutti. Eli psykologi ei automaattisesti terpaioi ihmisiä keskustelun kautta. Terapiakoulutus tulee vielä psykologikoulutuksen päälle.

Mutta asiaan. Eli ensinnäkin sinun on oltava matemaattisesti lahjakas. Tarvitse kattavat tilastomatematiikantaidot päästäksesi opiskelemaan psykologiaa (ainakin hki). Valtuutetuksi psykologiksi ei voi (ainakaan hki) opiskella muutoin kuin hakeutumalla opintoihin pääsykokeen kautta.

Psykologin varsinainen tehtävä on kartoittaa ja analysoida. Yhdistää oireet, "diagnoosit", ja hoidontarve erilaisten analyysien ja testien avulla. Psykologin pääasiallinen tehtävä ei ole harjoittaa terapiaa asiakkaiden kanssa, ellei hän ole lisäksi terapeutti.

Jos siis tahtoo terapeutiksi, niin ei ehkä ensisijaisesti kannata hakeutua psykologiksi. Vaikka psykologin työhön voi liittyä paljonkin asiakastyötä, niin sinulle ehkä voisi silti sopia paremmin terapeutin koulutus jos todella tahdot tekemisiin ihmisten kanssa.

-Alalla

Vierailija
4/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla psykologeilla ja psykologiksi haluavilla on jokin oma kriisi takana.

Vierailija
5/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta asiaan. Eli ensinnäkin sinun on oltava matemaattisesti lahjakas. Tarvitse kattavat tilastomatematiikantaidot päästäksesi opiskelemaan psykologiaa (ainakin hki).

Olen opiskellut aika paljon matikkaa, myös tilastomatikkaa, osana aiempaa tutkintoa... joten tuo ei varmaan ole ongelma...

Psykologian kurssit jakautuvat aika selkeästi persoonallisuus-, kehitys-, neuro- ja kliiniseen psykologiaan. Onko jako näin karkea sitten työssä, eli kun näistä joku valitaan syventävien opintojen aiheeksi, niin rajaako se sitten miten lopullisesti?

Vierailija
6/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut aika paljon matikkaa, myös tilastomatikkaa, osana aiempaa tutkintoa... joten tuo ei varmaan ole ongelma...

Psykologian kurssit jakautuvat aika selkeästi persoonallisuus-, kehitys-, neuro- ja kliiniseen psykologiaan. Onko jako näin karkea sitten työssä, eli kun näistä joku valitaan syventävien opintojen aiheeksi, niin rajaako se sitten miten lopullisesti?

jo jollain lailla aineopinnoissa :) Jotka ovatkin enemmän tai vähemmän diipadaapaa asiasta tieteellisesti kiinnostuneella. Vaikein homma on päästä sisään kouluun ja sitten pärjää. Ei nuo valinnat rajaa juuri mitään! Myös tutkimusmenetelmiä jne. opiskellaan paljon.

Minusta on tärkeintä miettiä sitä tulevaa mahdollista työtpaikkaa. Mitä tekisi mieluiten (sitä miettimällä jo tietää mihin tahtoo opinnot painottaa)? Jos sitten psykologin ammatista se löytyy niin opinnot menee helposti tulevaa odotellen! Mutta jos tahdotkin olla mielummin psykoterapeutti, niin suuntaa sinne! Nekin opinnot menevät sitten mukavasti kun tietää mitä tulee tekemään.

Vierailija
7/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo asiat käsitellään jo itseasiassa PERUSopinnoissa :) Kuten varmasti tiesitkin.

Vierailija
8/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuo asiat käsitellään jo itseasiassa PERUSopinnoissa :) Kuten varmasti tiesitkin.

Joo, siis ainakin Jyväskylässä menee niin, että peruskurseissa luetaan I-kurssit noista mainitsemistani ja sitten aineopinnoissa vastaavat II-kurssit ja sitten syventävissä III-kurssi vain valitsemastaan aiheesta (siis esim. neuropsykologista).

Ja sit tietysti niitä tutkimusmetelmiä...

Vierailija
9/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minuakin psykoterapeutin työ. Kauanko opiskelu kestää, onko se vaikeaa, montako potilasta psykoterapeutti tapaa päivässä/viikossa, mitä kaikkea muuta terapeutin työhön kuuluu, kuin potilaskeskustelut?

Vierailija
10/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hakeutuu alalle, koska oma pää on niin sekaisin. Tämä kysely on tehty monessa eri Suomen yliopistossa pyskan lukijoille ja luokkaa 70 %:a tulee lukemaan psykkaa, koska oma nuppi on pahasti sekaisin. Eli lyhyesti, pitää olla itse hieman hullu ja omassa tuttavapiirissäni kun katson niin ovat tyäsin kylmiä ihmisiä, narsisteja sanoisin.

Vierailija
11/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaaditaan soveltuva pohjakoulutus (yliopisto, amk + 30 op psykologiaa). Psykologi pystyy hakeutumaan psykoterapeuttikoulutukseen käsittääkseni veloituksetta. Muuten koulutus on maksullinen.

Psykoterapeutti voi koulutuksesta riippuen syventyä erilaisiin terapiamuotoihin, mutta työnkuvahan on melko puhtaasti terapeuttista asiakastyötä. Käytetään erilaisia terapiamuotoja (esim. ratkes on nyt suosittu) yksilö-, ryhmä- tai perheterapioissa.

Psykoterapeutin asiakasmäärä voi vaihdella paljonkin. Myös voi olla paljon vaihtelua siinä, perustuuko tarjotut terapiat pitkiin ja kiinteisiin terapiasuhteisiin, vai lyhyisiin ja intensiivisiin.

Vierailija
12/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itsekin enemmän tai vähemmän ollut terapian tarpeessa. Minulla on mm. luonneneurooseja ja, kuten mainitsit, taipumusta narsistisiin ajattelumalleihin. Mutta em. asiat eivät estä sitä ettenkö olisi eritaitava alallani :)

Ehkäpä sanonta "It takes crazy to know crazy" pitää paikkansa?

T. aiempia vastailija

Vierailija
13/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin osa hakeutuu alalle, koska oma pää on niin sekaisin. Tämä kysely on tehty monessa eri Suomen yliopistossa pyskan lukijoille ja luokkaa 70 %:a tulee lukemaan psykkaa, koska oma nuppi on pahasti sekaisin. Eli lyhyesti, pitää olla itse hieman hullu ja omassa tuttavapiirissäni kun katson niin ovat tyäsin kylmiä ihmisiä, narsisteja sanoisin.

viehtymys leikkiä jumalaa/ns. puppet masteria on erityisesti miespuolisilla alalle hakeutuvilla. tämä koskee myös ylipäänsä lääkäreitä.

Kunpa kaikki, jotk amiettivät terapiaan menoa, lukisivat tämän ketjun. Jo noi alkupölinät ilmaisevat niin hyvin, kuinka arkista se opiskelu on ja mitä siellä yliopistossa opetetaan. Noilla luvuilla sitten pyritään mestaroimaan vaikeuksissa olevien ihmisten elämää.

Miettikää ihan oikeasti, mistä te maksatte siellä terapiassa :D

No ei se ole tyhmä joka pyytää vaan joka maksaa

Vierailija
14/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat kyllä häiriintyneempiä kuin monet potilaansa. Yksi yritti terapoida itseään ja söi lopulta purkillisen unilääkkeitä. Toinen, häiriintynyt psykopaatti on onneksi yliopistolla tutkimusapulaisena eli ei onneksi vaaraksi potilaille kuitenkaan...

Vierailija
15/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

viehtymys leikkiä jumalaa/ns. puppet masteria on erityisesti miespuolisilla alalle hakeutuvilla. tämä koskee myös ylipäänsä lääkäreitä.

Kunpa kaikki, jotk amiettivät terapiaan menoa, lukisivat tämän ketjun. Jo noi alkupölinät ilmaisevat niin hyvin, kuinka arkista se opiskelu on ja mitä siellä yliopistossa opetetaan. Noilla luvuilla sitten pyritään mestaroimaan vaikeuksissa olevien ihmisten elämää.

No yhdessä peruskurssin kirjassa kyllä sanottiin aika suoraan, että ei sillä tarkalla terapiamuodolla niin ole väliä, vaan tärkeintä on luottamuksellinen ihmissuhde, keskustelu, tuki, vaikeuksien oivaltaminen jne jne.

Eli suomeksi sanottuna tärkeintä, että pääsee kertomaan huolistaan ja joku oikeasti kuuntelee! :)

Vierailija
16/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ovat kyllä häiriintyneempiä kuin monet potilaansa. Yksi yritti terapoida itseään ja söi lopulta purkillisen unilääkkeitä. Toinen, häiriintynyt psykopaatti on onneksi yliopistolla tutkimusapulaisena eli ei onneksi vaaraksi potilaille kuitenkaan...

Mutta kuten tuossa ylempänä joku kirjoitti, niin se on ihan tutkittu, että siellä on suurin osa vähän ding dong. Kai se on eduksikin kun on itse hullu niin osaa auttaa ehkä muita paremmin kun tietää mitä hullun päässä liikkuu.

Vierailija
17/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitää ottaa heti pipi pois ja vielä mielellään ilman maksua. Muuten pettyneet asiakkaat avaavat vauvapalstalla aina vaan uusia ketjuja, jossa purkavat pettymystään.

Toivottavasti saatte apua. Muistakaa kuitenkin, ettei terapia koskaan kokonaan korvaa (menetettyjä) rakastavia vanhempia, valitettavasti :(. (Vai mitä 5. sanoo.)

Vierailija
18/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No yhdessä peruskurssin kirjassa kyllä sanottiin aika suoraan, että ei sillä tarkalla terapiamuodolla niin ole väliä, vaan tärkeintä on luottamuksellinen ihmissuhde, keskustelu, tuki, vaikeuksien oivaltaminen jne jne.

Eli suomeksi sanottuna tärkeintä, että pääsee kertomaan huolistaan ja joku oikeasti kuuntelee! :)

ja juuri tuon olennaisimman saa aivan ILMAISEKSI ystäviltä tai vaikka täältä av:lta.

Terapeutti = yksi suurimpia kusetusammatteja. Kivalle liksalle pääsee ja ressukat maksavat kun luulevat että se terapeutti oppii siellä hienoissa kouluissa terapeutiksi. Hyi että tekee pahaa ajatella, miten hyväuskoisia ihmiset ovat

Vierailija
19/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään ei täysin korvaa ehjää ja turvallista lapsuutta, johon kuuluu turvalliset, luotettavat ja pysyvät vanhemmat (vrt. aikuiset).

Maailma on silti pullollaan ns. korvaavia toimia, moniin eri ikä- ja elämänvaiheisiin. Eli koskaan ei ole liian myöhäistä eheytyä!

- 5, 8, 13, 14

pitää ottaa heti pipi pois ja vielä mielellään ilman maksua. Muuten pettyneet asiakkaat avaavat vauvapalstalla aina vaan uusia ketjuja, jossa purkavat pettymystään.

Toivottavasti saatte apua. Muistakaa kuitenkin, ettei terapia koskaan kokonaan korvaa (menetettyjä) rakastavia vanhempia, valitettavasti :(. (Vai mitä 5. sanoo.)

Vierailija
20/54 |
21.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuntelijan pitää olla tarpeeksi fiksu, tarkkanäköinen ja ammattitaitoinen jotta osaa auttaa kutakin potilasta oikealla tavalla. Kuka tahansahan nyt voi kuunnella toisen huolia, mutta jos ei ole mitään muuta sanottavaa, kuin "voi voi, on sulla rankkaa", niin ei se paljon auta. Ja jonkun huolet on tasoa "en osaa päättää mitä alkaisin opiskella ja vanhemmat painostaa" ja jonkun "toisinaan en lainkaan muista, mitä olen tehnyt edellisen kuukauden aikana, ja viime viikolla löysin itseni Lapista vailla tietoa miten olen päätynyt sinne. Minua myös kutsutaan Irmeliksi, vaikka nimeni on Seppo".